Розробка уроку української літератури в 5 класі "Василь Королів-Старий. Казка "Хуха Моховинка."Письменник та його фантастичні казки. «Хуха-Моховинка». Аналіз зовнішності казкових істот
Тема: Василь Королів-Старий. Письменник та його фантастичні казки. «Хуха-Моховинка». Аналіз зовнішності казкових істот.
Мета: ознайомити учнів з життям та творчістю письменника, його казками про «нечисту силу»; дати поняття «літературний портрет»; розвивати навички виразного читання, коментування ключових епізодів, уміння самостійно добирати інформацію та оформляти її в цікаве повідомлення, оцінювання вчинків героїв з позицій гуманізму; допомогти усвідомити важливу в житті людини потребу —уважне ставлення до ближнього, любов до нього, вчити розрізняти добро і зло в казках і в житті; виховувати гуманізм, милосердя, безкорисливість, щирість.
Обладнання: підручник, ілюстрації, словник тлумачних слів, презентація-фільм «нечиста сила», презентація творчості В. Короліва-Старого.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
1. Розгадування ребусу та кросворду.
( Ключове слово: Василь)
СИ .
,
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Одне з псевдонімів І. Франка.(Каменяр)
2. Одне з явищ природи, завдяки якому земля вгамовує спрагу.(дощ)
3. Що стало причиною зміни зовнішності Лиса? ( фарба)
4. Ім'я бога Сонця. ( Дажбог)
5. Українською мовою «КРУГ» .( коло)
6. Народна оповідь про те, як первісні люди уявляли собі навколишній світ, його явища, людину в цілому світі називається…(міф)
7. Один з видів мистецтва, де використовуються полотно, фарби, пензель.( живопис)
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. Хто жив коло людини за легендою? (пес)
9. Ім'я Лиса.( Микита)
10. Вид усної народної творчості, народна оповідь, що основується на реальних або допустимих фактах з елементами героїчного, фантастики.( легенда)
11. Бог блискавки, грому.(Перун)
12. Один з елементів казки.( зачин)
13. Хто був незнайомець з казки «Красний Іванко і закляте місто»? (нечистий)
(ключове слово: Королів-Старий)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми та мети уроку.
Отже, ми сьогодні познайомимося з Василем Королевим-Старим.
Багато ви вже знаєте казок, які написав народ. Але мало зустрічалися ви з літературними казками, де так само присутні вигадка, фантастика, чарівні предмети і навіть персонажі «нечистої сили». А такі казки ще більш тягнуть до себе, ваблять своєю потаємною силою. Такими казками й захопився Василь Королів – Старий, талановитий письменник, митець, який вірив у «нечисту силу».
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу.
Василь Королів-Старий народився 1879 року на Полтавщині в с. Ладані Прилуцького повіту). Батько його , Королів Костянтин Іванович, певний час був настоятелем Свято-Троїцької церкви у Диканьці. Навчався в Полтавській духовній семінарії, потім у Харківському ветеринарному інституті, що закінчив 1902 року. Працював ветеринарним лікарем. Видав популярний посібник з ветеринарії. Був заарештований царським урядом під час революційних подій в Україні. Після звільнення перебував під наглядом поліції.
Через деякий час захопився журналістикою – працював редактором у видавництві, редагував київський журнал «Книгар». 1919 року доля закинула його до Чехословаччини, де й залишився. Там познайомився з майбутньою дружиною – українською письменницею Наталеною Королевою і оселився в містечку Мельник. Багато років він працював викладачем в Українській сільськогосподарській академії. Тоді і почав писати художні твори.
У 20-ті роки ХХ століття вийшли його роман «Чмелик», який розповідає про подорож і долю юнака з Полтави, що змушений був покинути рідну землю і блукати по світу, зазнаючи поневіряння. Збірка казок «Нечиста сила» побудована на фольклорному матеріалі: ніби на міжнародному конгресі , що відбувся в ніч на Івана Купала на Лисій горі під Києвом, казкові персонажі вирішили розповісти людям правду про себе, щоб якоюсь мірою розвіяти свою погану славу. І в цьому їм зголосився допомогти український журналіст. Написав п’єсу-казку «Русалка-жаба».
Василь Королів-Старий відомий своїми малярськими творами, зокрема серією малюнків природи та побуту Закарпаття та іконами, написаними для церков цього краю. Фундаментальною малярською його працею слід вважати розпис василіанської монастирської церкви в с. Імстичево.
На жаль, мало творів Василя Короліва-Старого дійшло до рук читача. Тільки збірка казок його була надрукована в 1992 році.
Ми сьогодні познайомимося з казкою «Хуха -Моховинка». На вашу думку, які персонажі є в цьому творі?
«Нечиста сила» - (скор. «нечисть») - збірне ім'я потойбічної сили та істот: злих духів, чортів, демонів, водяних, перевертнів і т. д.
У зв'язках з нечистою силою, у давнину, дорікали чаклунів. Оберегом служили амулети, змови, кругова риса навколо, що охороняють знаки всередині житлових приміщень і т. д.
Народні уявлення про нечисту силу виразно відображають дуалізм божественного і бісівського початку, якому підкорилися і дохристиянські вірування про природні парфуми. Спільним для всіх персонажів нижчою міфології є їх приналежність до «негативного», «нечистого», «нетутешнього», потойбічного світу (іноді більш чітко - до пекла, пекла) і пов'язане з цим протиставлення позитивному, тутешньому світові; їх злопідступність по відношенню до людей .
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться.
За щасливий день вчорашній,
І до сонця потягніться
В різні боки нахиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
Зокола – зовні
Зісподу – знизу
Верес - вічнозелений низенький кущик із дуже дрібним листям та лілово-рожевими квітками
Глиця – лист деяких дерев у вигляді голок, шпильок; хвоя
Повстяники – валянки
Вивірка – білка
Повинність - обов'язок
Портрет – це опис зовнішності персонажа в художньому творі, його постави, обличчя, одягу, поведінки, характеру, звичок. Походить слово із франц. мови й означає «зображення обличчя на фотографії або картині»
Літературний портрет - жанр літературно-критичного мислення, в якому йдеться про життєвий та творчий шлях письменника
Творчо-пошукова робота
- Знайдіть в тексті речення, які підтверджують названі нами риси характеру Хухи.
- Доберіть заголовок до кожного розділу казки.
ІV. Закріплення знань, умінь та навичок учнів
( на картці зображений предмет чи малюнок , за яким треба назвати епізод з твору)
Картка №1 Картка №2
Діти Горіхи
Картка №3 Картка №4
Гриби Корова
Картка № 5 Картка № 6
Коза Жолуді
Картка № 7 Картка № 8
Весняне дерево Хуха Моховинка
Картка № 9 Картка № 10
Зимове дерево Хлопчик
Ми поети молоді,
Швидко пишемо вірші.
V. Домашнє завдання
1. Підготуватися до позакласного читання (прочитати твір В. Короліва-Старого «Потерчата»).
2. Зробіть ілюстрацію (у вигляді таблиці ) всіх персонажів казки «Хуха-Моховинка».
VІ. Підсумок уроку
Продовжіть речення «Я думаю, що сьогоднішній урок пройшов вдало(невдало)…»