Урок "Василь Королів-Старий. «Хуха-Моховинка». Добро і зло в казці. Світлий, життєствердний погляд на світ Аналіз зовнішності (портрета) казкових істот. Наскрізний гуманізм казок.

Про матеріал

заохочувати учнів до творчості, навчити отримувати задоволення від роботи, що виконується, оцінювати вчинки казкових героїв з позицій гуманізму, розрізняти добро і зло як у казках, так і в сучасному житті, формувати навички знаходити описи зовнішності фантастичних істот, аналізувати їх, допомогти зрозуміти повчальність казок, пишатися досягнутими результатами; виховувати любов до рідної мови, бажання бути добрим, щирим, служити людям.

Перегляд файлу

урок

Тема: Василь Королів-Старий.  «Хуха-Моховинка». Добро і зло в казці. Світлий, життєствердний погляд на світ Аналіз зовнішності (портрета) казкових істот. Наскрізний гуманізм казок.

Мета: заохочувати учнів до творчості, навчити отримувати задоволення від роботи, що виконується, оцінювати вчинки казкових героїв з позицій гуманізму, розрізняти добро і зло як у казках, так і в сучасному житті, формувати навички знаходити описи зовнішності фантастичних істот, аналізувати їх, допомогти зрозуміти повчальність казок, пишатися досягнутими результатами; виховувати любов до рідної мови, бажання бути добрим, щирим, служити людям. Прищеплювати любов і повагу до свого народу – творця невичерпного джерела мудрості. Виховувати в учнів позитивні риси характеру, любов і повагу до природи рідного краю, не залишатися байдужими до біди інших людей, прищеплювати бажання робити добро.

Учні повинні знати:

  • зміст казки;
  • визначення терміна «портрет»;

Учні повинні вміти:

  • знаходити описи зовнішності фантастичних істот, аналізувати ї;
  •  - оцінювати вчинки персонажів із позицій гуманізму;
  •  розрізняти персонажів — носіїв добра і зла. Коментувати прояви добра і зла, зображені в цій казці, і в сучасному житті.

Тип уроку: комбінований.

Методи й форми роботи: робота в парах,  «Незакінчене речення», «Літературна дуель», рольова гра «Я – головний герой. Чому я зробив саме так»,  «Давайте похвалимось!».

Обладнання: учнівські малюнки, мультимедійна презентація з теми, тлумачні словники, ілюстрації до казки.

         Епіграф уроку.              

                                                       Творить добро на цьому світі
                                                        Не запізнись! Не. запізнись! 

                                                                                       Вадим Крищенко                   

 

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

1.       Визначення  емоційної готовності учнів

Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо .

Роботу швидше починаймо.

Вступне слово вчителя.

-  Діти, ви перегорнули чимало казкових сторінок, які відкрили вам світ фантазії й мудрості нашого народу. Це такі казки, як «Мудра дівчина», «Про правду і кривду», «Летючий корабель», «Про жар-птицю та вовка». Але це були народні казки.

Серед авторів казок відомі українські письменники І.Франко, Леся Українка,

Казкові герої живуть змалечку з нами, допомагають осмислювати життя, розрізняти добро і зло, фантастичне і реальне, смішне і страшне, красиве й потворне. Тому казка завжди цікава для нас.

Отож, сьогодні на уроці я пропоную вам зануритися у цікавий світ казок Василя Короліва-Старого.

  1. Повідомлення № 1 учня про письменника та його казки.

 

      Як ім’я  Василя Короліва - Старого, так і його твори тривалий час були в Україні незаслужено забуті. Вони повернулися на рідну землю лише в 1990р. збіркою «Нечиста сила».

 Хто ж такий  Василь Костьович Королів, який друкувався під псевдонімом  Королів-Старий?

Народився він 4 лютого 1879 р. у селі Ладан на Полтавщині, яка дала Україні та світові не одного талановитого письменника. З дитинства захоплювався українським фольклором, творами Тараса Шевченка, Миколи Гоголя.

Закінчив Полтавську духовну семінарію, однак священиком не став. Прагнучи бути корисним своєму народові, він вирішив продовжити освіту не в духовному закладі, а у світському - Харківському ветеринарному інституті. Успішно закінчивши навчання, працював ветеринарним лікарем.

Під час революційних подій 1917-1919 р.р. Королів-Старий енергійно включається у відродження культурного життя України. У цей час він працював редактором журналу «Книгар» і підтримував борців за незалежність Української держави.

У 1919 році Королів-Старий виїхав до Чехословаччини. Там він працював викладачем в Українській сільськогосподарській академії.

Тоді ж почав писати художні твори. У 20-ті роки XX століття виходять у світ його основні художні твори: роман «Чмелик», збірка казок «Нечиста сила», п’єса-казка «Русалка-жаба».

Найповніше розкрився талант письменника у збірці казок «Нечиста сила». Автор вирішив оживити спогади про своє дитинство, по-новому побачити персонажів української міфології, зокрема «нечисту силу», якою чомусь завжди лякали людей, особливо дітей.

Королів-Старий поставив перед собою нелегке і, на перший погляд, дивне

завдання - облагородити «нечисту силу», показати народові традиційно злі й лихі персонажі добрими, такими, які здебільшого приносять людям користь.

Слово вчителя

Споконвіку триває протистояння добра і зла — двох категорій, таких само протилежних, як життя і смерть, кохання і ненависть, світло і темрява. Здавалося б, ці поняття несумісні і можуть існувати лише як протиставлення одне іншому. Але це не так. І добро, і зло співіснують у людській душі, розриваючи її на шматки. Що ж потрібно для того, щоб добро перемагало зло?

 - Як ви розумієте поняття добра?

  -    А чи знаєте ви прислів'я та приказки про добро?

(учні говорять відомі їм прислів'я та приказки про добро)

 - Скажіть, будь ласка, що ж є протилежністю добра? 
       - Ще дуже-дуже давно мудреці говорили:
«Для того, щоб зрозуміти, що таке добро, треба відчути на собі зло».

- А зараз послухайте вірш про добро ї зло.

Живуть в душі у кожної людини
Дві протилежні половини:
Одна з них - добра, світла, чудотворна,
А друга -чорна,зла, потворна.
Та перша сум нам проганяє,
Надію й віру в нас вселяє!
А друга в морок погружає,
Нічними жахами лякає.
Ти світло ангельске впусти –
З душі диявола жени!
Нехай зникають сумнів, сум і зло!
Нехай живе в тобі добро!
Любов – могутній щит від бід,
Весь біль розтопить наче лід!

-    Питання добра і зла було і є актуальним для багатьох письменників.

- А в якому з жанрів усної народної творчості добро завжди перемагає зло? (У казці.)
 

ІІ. Оголошення теми уроку. мети

 На сьогоднішньому уроці   розглядаючи казку «Хуха-Моховинка», спробуємо оцінити вчинки героїв з позицій добра і зла, дати відповідь на запитання: чому люди повинні вибирати між добром і злом?

В. Сухомлинський казав: «Казки, прочитані в дитинстві, назавжди відкладають у серці зернятка людяності, з яких складається совість»

  - Як ви гадаєте, чому саме у казці добро завжди перемагає зло?

- Ми уже перегорнули чимало казкових сторінок, які відкрили нам світ фантазії й мудрості нашого народу. Героями цих казок були звірі, люди і «нечиста сила».

  •   Як ви розумієте значення слів «нечиста сила»?

Хуха - міфічна істота, пухка, як мох. Інколи хухи з’являлися перед очима людей. Хто з нас не згадував цю істоту, коли зробивши якусь нелегку справу, добре натомившись, полегшено зітхав: «Хух!»

-Які фантастичні істоти діють у казці?( Хухи лісові, печерниці, очеретянки, бур'янки, степовички, байрачні, левадні та Хо, зокрема Хо-Суковик, Лісовик.) 
 

Слово вчителя

 В. Королів-Старий був не першим, хто зобразив «нечисту силу» доброю.
з українських письменників змальовувала  «нечисту силу» у своїй творчості.

    Лесю Українку та образи міфічних лісових істот.

- Тепер нам відомо, що українські письменники наділяли «нечисту силу» позитивними рисами характеру, змальовували її доброю,чуйною, не байдужою до біди інших. Назвіть основну рису характеру Хухи, адже на домашнє завдання вам потрібно було ознайомитися зі змістом казки
В. Короліва-Старого «Хуха-Моховинка»

  Ідейно-художній аналіз казки.

  1. Бесіда за змістом казки:
  •   Складання сюжетного ланцюжка
  • Установіть послідовність подій

1. Допомога Хухи діду. 2. Життя Моховинки в козячому хліві. 3. Повернення Хухи до родичів. 4.Поранення Хухи. 5. Порятунок Хухою Лиски. 6. Руйнування хатки Хухи-Моховинки

-  Назвіть героїв казки.

- Хто є головною дійовою особою?

- Якою ж ви уявляєте Хуху-Моховинку?
     На сьогоднішній урок ви мали випереджувальне завдання: за бажанням намалювати Хуху-Моховинку з власної уяви. Зараз ви зі словами:
«Я уявляю Хуху саме такою…» прикріплюватимете власні малюнки на дошку, разом з тим, записуватимете одну з рис характеру, притаманну героїні казки.

  •   А зараз знайдіть, зачитайте як автор змальовує Хуху-Моховинку .
  •   Що ви зараз прочитали? (опис зовнішності героїні)
  •   Як називається опис зовнішності дійової особи у художньому творі? (портрет)
  •   Для чого автор уводить у текст портрет?

(за допомогою портрета ми уявляємо зовнішній вигляд персонажа, розуміємо, хто він є та як до нього ставиться автор,  портрет дає уявлення про характер героя)

Визначення записані на дошці.

Портрет - опис зовнішності персонажа в художньому творі.

Запис визначень в зошити.

-  Знайдіть у казці слова, які підтверджують, що Хуха була дружелюбною. Куди вона подалася? З ким подружилась у хліві?

  •  Скажіть, чим пояснюється ця дружба?
  •   Знайдіть і зачитайте з тексту відповідь на запитання: Чи показувались Хухи людям?
  •  
  •   У хліві Хуха жила, як ми знаємо, безтурботно. Хто чи що знову стає причиною її поневірянь?

 Слово вчителя.

  • Поряд з головним персонажем - Хухою-Моховинкою - у творі діє ще багато інших героїв. Назвіть їх.
  •  Хто вам більше симпатизує? Хто є носієм добра, а хто — зла?
  • Героъ якы уособлюють добро и зло
  • Давайте разом із вами спробуємо встановити взаємозв’язок Хухи з іншими персонажами казки.

 

 

 

  • Колективне складання опорного конспекту.
  •  
  • Коза Лиска                                              Хо -
  • Коза Оришка  Суковик
  •              
  •              
  •  
  • Хуха-
  • Моховинка
  •  
  •                       Інші
  •                                                                                                                                               Хухи                                                                                                                                       
  • Дівчинкаі хлопчик                                             Злий дід
  •  
  • .
  • Як хуха моховинка впливала на інших героїв?
  •  

Вибіркове читання

  • Прочитайте епізоди: 1. Перша зустріч Хухи з дідом. 2. Зміни, які відбулися в характері діда.

. Хвилинка емоційного розвантаження.

  • Багато вже зробили добрих справ, але попереду ще достатньо роботи. Тому зараз підніміться,
  • Землі нашій поклоніться,
  • Що дає вам силу.
  • І до сонця потягніться,
  • Йому щиро посміхніться,
  • Щоб були щасливі.
  • Вліво, вправо нахиліться,
  • Веретенцем покрутіться,
  • І з’являться сили.
  • Ну, вперед, пора працювати далі.

— Якими ж рисами характеру автор наділяє героїню казки? (добра, лагідна, слухняна роботяща, не примхлива, допомагає той хто цього потребує, не потребує подяки)
    Так часто буває в житті, що люди опиняються у скрутному становищі. І ніхто інший, як рідні і близькі допомагають подолати всі негаразди.

-Як діти описували мамі Хуху? («...Щось таке, мов котик. Тільки то був не котик. Гарнесенький, м'якесенький. Мордочка, мов квіточка, а голосок, як у мишки».) 

Чи показувались Хухи людям? А чому Моховинка показалась дітям? 
— Учні, чи довго продовжувалось безтурботне, веселе життя Хухи? 
— Хто чи що знову стає причиною її поневірянь? Але Моховинка знову не йде за допомогою до своїх рідних. Вона знаходить собі тимчасове житло, зрештою повертається до своїх родичів і, забувши про все зло, якого їй було завдано, зажила веселим лісовим життям. 
    Ну ось ми побачили Хуху в різних ситуаціях, то скажіть: ця казкова істота слабка чи сильна духом? Чому? 

  • Який погляд вона мала на світ? (Світлий и життєствердний) це оптимізм
     
    Рольова гра «Я – головний герой. Чому я зробив саме так.»
  • Чому ви  із злого перетворилися в доброго?
  •  Хто вам допоміг переродитися?

- Однак, не зважаючи на те, що дід завдав стільки лиха цим маленьким міфічним істотам і, зокрема, нашій героїні, вони прийшли на допомогу дідові, коли тому загрожувала небезпека. Допомогли відразу, ні на хвильку не завагавшись. Чому?

  •  Поясніть слова: «Хухи не потребують подяки. Вони роблять добро з повинності».
  •   Скажіть, а люди, зображені у казці, готові допомогти?

-  Діти, запам'ятайте, будь ласка, давно відомий вислів:
«Стався до людей так, як хочеш, щоб вони ставились до тебе». Саме це, на мою думку, є відповіддю на запитання, як вибирати між добром і злом. Думаю ви зрозуміли і переконалися в тому, що основною моральною проблемою казки є проблема добра і зла.
-    Кожна людина повинна пам’ятати, що, які б перешкоди не ставали на життєвому шляху, звинувачувати обставини та інших людей у своїх проблемах — це не вихід. Потрібно, перш за все, розібратися у собі і визначити, якою дорогою йти — дорогою добра чи дорогою зла.

Робити добро для людини любити людей- це гуманізм

Вибір завжди за людиною.
Підсумки уроку.

Діти чи відповіли ми на питання

-що таке доброі зло  вказці?

-Чи повинна людина мати оптимістичний погляд на життя?

-Якою рисою людської поведінки повинен бути гуманізм?

Вивчаючи казки В. Короліва-Старого, сьогодні ми замислювались над питанням:  що таке добро і зло, чи така вже й страшна «нечиста сила». Намагались дати відповіді на ці запитання. Без сумніву, що письменнику вдалося прихилити нас до своїх героїв, навчити справедливо оцінювати дії головних і другорядних осіб, розрізняти добро і зло як у казках, так і в житті.
Нехай у ваших юних серцях панує тільки добро, даруйте людям радість, робіть так, щоб не образити нікого в житті, нехай ваші добрі вчинки стануть для вас звичкою.
І хай девізом вашого життя послужать слова Вадима Крищенка, взяті епіграфом до сьогоднішнього уроку: 
Творить добро на цьому світі 
Не запізнись! Не. запізнись! . 
 

На майбутнє  хочеться побажати, щоб у ваших серцях панували лише добро і любов, щоб життя кожного з вас було схоже на казку, де зустрічатимуться тільки добрі герої, які завжди будуть готові прийти вам на допомогу.

Закінчився наш урок, але подорож у світ казок продовжується. І нехай у цій захоплюючій подорожі вам зустрінуться добрі казкарі і відважні борці за добрі справи. 

 Домашнє завдання.

-скласти план казки

- Написати продовження казки;
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Повідомлення № 1 учня про письменника та його казки.

 

      Як ім’я  Василя Короліва - Старого, так і його твори тривалий час були в Україні незаслужено забуті.

 Хто ж такий  Василь Костьович Королів, який друкувався під псевдонімом  Королів-Старий?

Народився він 4 лютого 1879 р. у селі Ладан на Полтавщині, яка дала Україні та світові не одного талановитого письменника. З дитинства захоплювався українським фольклором, творами Тараса Шевченка, Миколи Гоголя.

Закінчив Полтавську духовну семінарію, однак священиком не став. Прагнучи бути корисним своєму народові, він вирішив продовжити освіту не в духовному закладі, а у світському - Харківському ветеринарному інституті. Успішно закінчивши навчання, працював ветеринарним лікарем.

Під час революційних подій 1917-1919 р.р. Королів-Старий енергійно включається у відродження культурного життя України. У цей час він працював редактором журналу «Книгар» і підтримував борців за незалежність Української держави.

У 1919 році Королів-Старий виїхав до Чехословаччини. Там він працював викладачем в Українській сільськогосподарській академії.

Тоді ж почав писати художні твори. У 20-ті роки XX століття виходять у світ його основні художні твори: роман «Чмелик», збірка казок «Нечиста сила», п’єса-казка «Русалка-жаба».

Найповніше розкрився талант письменника у збірці казок «Нечиста сила». Автор вирішив оживити спогади про своє дитинство, -новому побачити персонажів української міфології, зокрема «нечисту силу», якою чомусь завжди лякали людей, особливо дітей.

Королів-Старий поставив перед собою нелегке і, на перший погляд, дивне

завдання - облагородити «нечисту силу», показати народові традиційно злі й лихі персонажі добрими, такими, які здебільшого приносять людям користь.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Установіть послідовність подій

1. Допомога Хухи діду. 2. Життя Моховинки в козячому хліві. 3. Повернення Хухи до родичів. 4.Поранення Хухи. 5. Порятунок Хухою Лиски. 6. Руйнування хатки Хухи-Моховинки

 

 

Установіть послідовність подій

1. Допомога Хухи діду. 2. Життя Моховинки в козячому хліві. 3. Повернення Хухи до родичів. 4.Поранення Хухи. 5. Порятунок Хухою Лиски. 6. Руйнування хатки Хухи-Моховинки

 

Установіть послідовність подій

1. Допомога Хухи діду. 2. Життя Моховинки в козячому хліві. 3. Повернення Хухи до родичів. 4.Поранення Хухи. 5. Порятунок Хухою Лиски. 6. Руйнування хатки Хухи-Моховинки

 

 

Установіть послідовність подій

1. Допомога Хухи діду. 2. Життя Моховинки в козячому хліві. 3. Повернення Хухи до родичів. 4.Поранення Хухи. 5. Порятунок Хухою Лиски. 6. Руйнування хатки Хухи-Моховинки

 

Установіть послідовність подій

1. Допомога Хухи діду. 2. Життя Моховинки в козячому хліві. 3. Повернення Хухи до родичів. 4.Поранення Хухи. 5. Порятунок Хухою Лиски. 6. Руйнування хатки Хухи-Моховинки

 

 

 

Установіть послідовність подій

1. Допомога Хухи діду. 2. Життя Моховинки в козячому хліві. 3. Повернення Хухи до родичів. 4.Поранення Хухи. 5. Порятунок Хухою Лиски. 6. Руйнування хатки Хухи-Моховинки

Живуть в душі у кожної людини
Дві протилежні половини:
Одна з них - добра, світла, чудотворна,
А друга -чорна,зла, потворна.
Та перша сум нам проганяє,
Надію й віру в нас вселяє!
А друга в морок погружає,
Нічними жахами лякає.
Ти світло ангельске впусти –
З душі диявола жени!
Нехай зникають сумнів, сум і зло!
Нехай живе в тобі добро!
Любов – могутній щит від бід,
Весь біль розтопить наче лід!

 

Добре роби, добре й буде.

Доброму скрізь добре

Роблячи зло, на добро не сподівайся

Зла людина зліша вовка

 Добра бажаєш, добро і роби.

Погано тому, хто добра не робить нікому.

Добра людина плаче від радості, а злий - від заздрощів.

Справжнє добро завжди просто

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бесіда з учнями

1.Як називається опис дійової особи у творі? 2. Для чого письменник подає портрет? 3. Які риси характеру притаманні хухам? 4. Чому Хуха відмовилася від допомоги рідних? 5. Чому Хуха показалася дітям? 6. Чого бракувало Моховинці, коли вона жила біля тварин? 7. Чому дід ненавидів хух? 8. Якою була остання зустріч Хухи з дідом? 9. Як змінювалося ставлення діда до Хухи впродовж твору? 10. Яка основна думка казки?

Комунікативний практикум

Прокоментуйте твердження. До яких ситуацій, описаних у казці, можна застосувати ці вислови?

1.Стався до людей так, як хочеш, щоб вони ставилися до тебе (Біблія). 2. Не будь переможений злом, але перемагай зло добром (Біблія). 3. Добре тре-ба шукати, а зле саме прийде (Прислів'я). 4. Злочини чинять у темряві, дістають покару при світлі (Прислів'я).

Робота з текстом

1.Знайдіть у казці слова, які підтверджують, що Хуха-Моховинка була доброю істотою. 2. Порівняйте вчинки Хухи та вчинки діда. Як ви гадаєте, хто є носієм добра, а хто — зла? Прочитайте уривки, що доводять вашу думку. 3. Знайдіть епізод, де Хуха вимагає плати від діда. Виразно прочитайте. Як цехарактеризує Моховинку? 4. Як ви розумієте слова «Хухи не потребують подяки. Вони роблять добро з повинності»?

Гра-вікторина «Наскільки та уважний»

1.Хуха-Моховинка народилася навесні (Ні). 2. Хухи живуть по різних місцях (Так). 3. Хухи люблять жити біля боліт (Ні). 4. Домівку Моховинки зруйнував дід у валянках (Так). 5. У нещасті, що сталося з козою Лискою винна Хуха (Ні). 6. Усі діти можуть бачити Хух (Ні). 7. Хуха так і лишилася жити серед людей (Ні). 8. Хухи любили Моховинку, бо вона була найстаршою (Ні). 9. Моховинка врятувала діда,бо мала добре серце (Так).

V.Підсумок уроку

Робота на картках

Картка № 1 
1. Через що дід назвав Хуху-Моховинку «нечистою силою» та лихою твари­ною? Обґрунтуйте власну думку.
2. Як ви охарактеризуєте Моховинку, яка всупереч тому, що злий дід виявив щодо неї жорстокість вирішує йому допомогти Вмотивуйте свою думку.
3. Для чого Моховинка кликала дітей у хлів? Щоб вони:
а) нагодували кіз Лиску і Оришку;
б) розпутали козу Лиску;
в) загасили пожежу, що раптово виникла.

Картка № 2 
1. Доведіть, що на прикладі казки В. Королева-Старого «Хуха-Моховинка» не слід на зло чинити злом, а навпаки? При відповіді посилайтеся на зміст твору.
2. Як у творі «Хуха-Моховинка» протиставляються дії людей і представників «нечистої сили»? Власні міркування обґрунтуйте.
3. Через що Хуху стали називати кривенькою Моховинкою? Бо була поранена:
а) злим дідом;
б) злою лісовою твариною;
в) через те, що потрапила до капкану.

Картка № 3 
1. Що, на вашу думку, Хуху примушувало робити добро? Назвіть свої добрі вчинки.
2. Що в казці В. Королева-Старого «Хуха-Моховинка» викликає співчуття, а що слід засуджавати? Відповідаючи, посилайтеся на зміст казки.
3. Мордочка в Хухи була кольору:
а) коричневого;
б) сіро-білого;
в) жовто-фіолетового.
 

 

Мікрофон

РОК № 21. В. КОРОЛІВ-СТАРИЙ. "ХУХА-МОХОВИНКА". ДОБРО І ЗЛО В КАЗЦІ.

Тема. Василь Королів-Старий. «Хуха-Моховинка». Добро і зло в казці. Світлий, життєвий погляд на світ. Аналіз зовнішності казкових істот. Наскрізний гуманізм казки. 
Мета: виховувати на матеріалі казки бажання робити добро; розкрити роль перемоги добра над злом; формувати потребу уважного ставлення до ближнього, любові до нього; розвивати увагу, пам'ять, образне мислення, усне мовлення, вміння висловлювати свої думки. 
Тип уроку: комбінований. 
Обладнання: підручник, малюнки учнів. 
Хід уроку 
І. Організаційний момент. 
ІІ. Перевірка домашнього завдання. 
Учні зачитують назви розділам, які вони підібрали. 
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів. 
-Образи яких фантастичних істот згадуються в казці? (Хухи лісові, печерниці, очеретянки, бур'янки, степовички, байрачні, левадні та Хо, зокрема Хо-Суковик, Лісовик.) 
- Якою Хухою є Моховинка? (Лісовою та ще й боровинкою, бо народилася і жила в бору, де і весь її рід.) 
-Що таке портрет? 
ІV. Оголошення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчання. 
V. Основний зміст уроку. 
*Добро і зло в казці. 
Носії добра в казці — Хухи та Хо. Носій зла — дід, який спочатку зруйнував житло Моховинки, а потім зробив її кривою на все життя.Та Василь Королів-Старий розриває коло зла. Коли дідові потрібна була допомога, Хуха-Моховинка забула свої образи і врятувала його та ще й покликала інших лісових істот. У казці «Хуха-Моховинка» Королева-Старого добро несуть фантастичні істоти, а зло — людина. У датчанина Г. Х. Андерсена в «Сніговій Королеві» добро несе дівчинка Герда (людина), а зло — фантастична істота — Снігова Королева. У француза Ш. Перро в «Попелюшці» носіями добра і зла є люди — Попелюшка і Мачуха, а фантастична істота Фея на стороні добра — Попелюшки. 
*Світлий, життєствердний погляд на світ 
 

 

Казка вчить нас любити і берегти природу, тварин, людей. Засуджує тих людей, що незаконно рубають дере-ва, неуважно ставляться до тварин. Слід пам'ятати слова з Біблії про те, що на зло потрібно відповідати доб-ром. І тоді добро повернеться. 
 

 

*Опис зовнішності Хухи-Моховинки. (Учні знаходять у тексті.) 
«Як і всі інші Хухи, Моховинка так само мала мінливу вовничку, яка враз сама собою робилася того кольору, що й ті речі, біля яких бувають Хухи. Моховинка найчастіше була зеленою, бо рідко відбігала від своєї зеленої хатки. Але ж коли вона бігала по соснових старих глянцях, що лежали на землі, то ставала такою ж рудувато-червоною, як вони. Біля потоку була вона блакитною, як вода, на піску — жовтою, як пісок, між кущами шип-шини — рожевою, на вересі — фіалковою, на снігу ставала білою». «Була вона й сама пухка, як мох. Мала довгу вовничку, що, мов шовком, вкривало все її тільце. Сама тільки мордочка була голенька й нагадувала садову жовто-фіалкову квіточку — "братики". Та були ще в неї голенькі зісподу, рожеві лапки». «Хухи не можуть говорити, доки бувають невидимі. Вони тільки пищать, як мишки, або муркочуть, як котики. Сили вони також не мають, бо легенькі, як пушинка, а м'якенькі, як вата». 

 Як діти описували мамі Хуху? («...Щось таке, мов котик. Тільки то був не котик. Гарнесенький, м'якесенький. Мордочка, мов квіточка, а голосок, як у мишки».) 
* Аналіз казки В. Королева-Старого «Хуха-Моховинка» 
Тема: відображення взаємозв'язку людини, доброї «нечистої сили» і природи; уславлення справедливості, всеперемагаючої сили добра, над злом і лихом, підступністю і жорстокістю. 
Ідея: засудження користі, бездушності (злий дід); возвеличення щирої дружби, взаєморозуміння зі світом природи, Г Ї гармонії з людиною. 
Основна думка казки: Хухи не потребують подяки; вони роблять добро з повинності. 
Жанр: літературна прозова казка з елементами фантастики. 
Побудова казки. 
Події у творі відбуваються протягом року (від зими до зими). 
Вступ: знайомство з Моховинкою, її родиною; нещастя Хухи, в результаті якого вона вимушена була шукати нового помешкання. 
Основна частина: бідкання Моховинки, її зустріч з домашніми тваринами людьми, жорстоке поводження злого діда з Хухою. 
Висновок: Хухи рятують злого діда від смерті; добро перемагає над злом. 
Персонажі казки: Хуха-Моховинка, її родина; домашні кози Лиска і Оришка; діти; злий дід, Лісовик, Хо-Сукович. 
*Бесіда за питаннями: 
-Як В. Королів-Старий описує риси характеру, якості Хухи? 
- Чому Хух по-різному називали? Від чого це залежало? 
- Опишіть Хуху. Знайдіть, як про це зазначено у казці? 
- Через що Хух не може побачити людина? 
- Чому Моховинка, яка залишалася без домівки, не могла жити з батьками або сестричками, хоча вони її за-прошували до себе? 
- Як Моховинка допомогла козі Лисці? 
- Які стосунки склалися між Моховинкою і дітьми? У чому це виявилося? 
- Що свідчить про добре серце Моховинки, її чуйність, щирість? Наведіть приклади, посилаючись на текст твору. 
- Коли люди почали вірити в існування Хух? 
- Виразно прочитайте, як Хухи допомогли вижити злому діду. 
- Чим дід віддячив Хусі за допомогу? 
- Чи вдалося В. Королеву -Старому на прикладі цієї казки відобразити «нечисту силу» як добру, позитивну? 

VІ. Підсумок уроку. 
-Чого ви навчилися? 
-Краще бути добрим чи злим? 
-Яку пораду ви дали б діду? 
VІІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів. 
VІІІ. Домашнє завдання. Написати продовження казки про те, як хухи і дід стали кращими друзями, або за власною версією. Намалювати ілюстрації до продовження казки.

 

docx
Додано
27 лютого 2018
Переглядів
4175
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку