30 вересня о 18:00Вебінар: Використання нестандартних завдань у навчанні природничих дисциплін

Урок "Василь Симоненко. «Ти знаєш, що ти – людина?»"

Про матеріал
Мета уроку розвивати вміння учнів висловлювати власні роздуми про сенс людського буття, патріотизм, почуття власної гідності і самодостатності; формувати кругозір, світогляд; виховувати патріотизм, гуманне ставлення до оточуючих, любов до рідної землі, почуття гордості за свою державу, відповідальність за майбутнє Батьківщини.
Перегляд файлу

Урок № 43                                   Укр. літ. 7 кл..                                             

 

Тема. Василь Симоненко. «Ти знаєш, що ти – людина?»

Мета: поглиблювати знання учнів про особливості поезій В.Симоненка;  розвивати вміння виразно і вдумливо читати поезії, аналізувати їх, визначати провідні мотиви та ідеї, коментувати художні засоби; виховувати громадянські та патріотичні почуття, шанобливе ставлення до  загальнолюдських цінностей та ідей.

 Обладнання: портрет В. Симоненка, бібліотечка його творів, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки), аудіозапис поезії «Ти знаєш, що ти – людина?»

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

                                            Епіграф до уроку.                               

Пам’ятай, життя – це подарунок;

 і той, хто його не цінує, на цей подарунок не заслуговує.

                                   Леонардо да Вінчі

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент (Слайд 3)

ІІ. Актуалізація опорних знань

Перевірка виконання домашнього завдання (слайд 4, 5)

1. Експрес-тест «Закінчи речення»

1.В. Симоненко народився у…  с. Біївці на Полтавщині

2. Василя виховували...  Мама з дідом

3. Майбутній поет навчався у... Київському університеті ім. Т.Г.Шевченка

4. Збірка, яка вийшла за життя поета, мала назву… «Тиша і грім»

5. Причиною хвороби і смерті стало... побиття поліцейськими

6. В. Симоненко прожив... 28 років

7. На могилі поета викарбувано слова... «Можна все нас віті вибирати, сину. Вибрати не можна тільки Батьківщину»

 8 . Жанр поезії “ Лебеді материнства ”… Колискова

9. Символічні образи вірша “ Лебеді материнства ”… лебеді, тополя, верба.

10.  Фах отримав В. Симоненко після закінчення Київського університету? … Журналіст

11. Газета, в якій працює Василь Андрійович після закінчення університету?... «Черкаська правда»

12. Основна думка вірша “ Лебеді материнства “ ... «Можна все нас віті вибирати, сину. Вибрати не можна тільки Батьківщину»

 

 

 

2. Міні-конкурс на виразне читання  поезії В. Симоненка «Лебеді материнства».

ІІІ. Оголошення теми уроку (слайд 6,7)

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

Робота з епіграфом до уроку (слайд 8)

Завдання. Прочитайте епіграф до уроку.

  •       До кого, на вашу думку, звертається поет?
  •       Назвіть те, що робить життя цікавим, а вас унікальним. (Орієнтовні відповіді: зовнішність, здібності, схильності, захоплення, характер, темперамент, погляди, виховання, уміння, біографія тощо).

Робота з текстом  вірша «Ти знаєш що ти – людина?»

  1.    Слово вчителя (слайд 9)

Колись давно жив на світі чоловік філософ Діоген. Кажуть, що він ходив по місту зі свічею, ходив і світив на людей, заглядаючи їм в очі.

Його спитали, що він робить. Діоген відповідав «Шукаю людину».

Ми не знаємо точно, що він хотів цим сказати, може, що дуже часто ми губимо людину в собі, а може, що навіть у день, ми потребуємо особливого світла, щоб змогти побачити в один одному людину.

А чи замислювалися ви, хто ж така людина? Людина – найяскравіше створіння на Землі. Homo sapiens – людина розумна. Саме властивість думати, мріяти, відчувати, творити робить людину унікальною.

Людське серце – невичерпна криниця світлих почуттів. Щирість, людяність, любов – ось ключі до серця кожної людини.

«Ти – цілий світ», «На світі безліч таких, як я, але я, їй-богу, один», «Ми — це не безліч стандартних «я», а безліч всесвітів різних»,— утверджував Василь Симоненко в своїх творах.

  1.    Слухання учнями поезії в виконанні вчителя.
  2.    Слухання «Ти знаєш, що ти людина у виконанні «Пікардійської терції»
  3.    Ідейно-художній аналіз вірша
  1. З’ясування первинного сприйняття твору
  • Чи сподобався вам вірш? Які почуття він викликав?

(слайд 10) Історія написання поезії «Ти знаєш, що ти — людина?» 

Ставлення до людини, як до гвинтика, яке принижувало людину, її гідність, убивало її творчий дух — це і змусило написати Василя Симоненка вірш «Ти знаєш, що ти — людина?» Ця поезія належить його збірці «Земне тяжіння».

  1. Повторне самостійне читання вірша мовчки
    Завдання. Прочитайте вірш самостійно мовчки. Знайдіть і позначте рядки, які вас найбільше вразили. Чим саме?
  2. Обговорення  вражень

Бесіда за змістом вірша (слайд 11)

  1.    Яким настроєм пронизаний увесь твір?
  2.    Як Симоненко зображує людину?
  3.    За що поважають людину в суспільстві?
  4.    До кого і з якою метою поет звертається у творі?
  5.    Чим стурбований поет? (Поета турбує те, що люди не цінують своє життя, свою індивідуальність).
  6.    Прочитайте першу строфу вірша. Назвіть головний рядок у першій строфі. («Ти знаєш, що ти – людина»).
  7.    Що значить – бути людиною? Чому автор виокремлює усмішку, муку, очі людини? (Людина може бути щасливою; тоді вона посміхається. Усмішка ще говорить про доброту, лагідність людини. У кожної людини є причини бути і нещасливою, стражати, терпіти муку. Очі – це дзеркало душі; в них відображається і щастя, і страждання).

Учитель. Отже, автор, говорячи про людину, зосереджується на її внутрішньому духовному світі. Слайд 12)

  1.      Прочитайте другу строфу вірша. Яка основна думка цієї строфи? (Людина смертна). Якими уявляються поету люди, що житимуть «завтра»? (Добрі, ласкаві й злі). Чи відрізняються вони чимось, на думку автора, від сьогоднішніх людей? (Ні, Симоненко знову акцентує увагу на внутрішній сутності людини).
  2.    Прочитайте наступну строфу вірша. Знайдіть головний рядок. («І жити спішити треба»). Як ви гадаєте, що значить для поета «жити»?
  1. Складання асоціативного килимка до слова «жити» (слайд 13)

 


 

 


·

 

 

 

 

 

 

 

(слайд 14)

  1.  Як, на вашу думку, поет поєднує у творі теперішнє і майбутнє людини?
  2. Як ви розумієте застереження поета: «Гляди ж не проспи!»?
  3. Прочитайте останню строфу вірша. Чому, на вашу думку, вона майже повторює першу? (Автор знову нагадує, що людина повинна жити повноцінним життям, як того вимагає людська сутність).

 

Літературознавча майстерня

  1.    Колективне заповнення таблиці (слайд 15,16,17)

Тема

роздуми письменника про швидкоплинність життя, протягом якого кожний повинен встигнути покохати, зробити добрі справи.

Ідея

заклик раціонально використовувати час, відведений на життя, поспішати жити.

Основна думка:

Людина – велике творіння на землі; вмій з гордістю носити це ім’я; кожна людина неповторна

Композиція
 

Поезія починається з риторичних запитань, після чого В. Симоненко вмотивовано пояснює про смисл і призначення людини на землі, швидкоплинність її життя. Автор твору наголошує на тому, що людина повинна поспішати жити, робити добрі справи, залишаючи по собі слід.
Вірш складається з чотирьох  строф, кожна з яких містить по п’ять рядків.

Проблематика твору

· людина і суспільство (призначення людини на землі);
· індивідуальність кожної людини;
· швидкоплинність часу і життя.

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Практична робота  (слайд 20)

Робота в парах

Завдання.  Дослідіть художні особливості вірша. Заповніть таблицю.

Орієнтовне виконання завдання

Художні особливості поезії «Ти знаєш, що ти − людина…»

Художні засоби

Цитати

Повтори:

Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.

Риторичні запитання:

«Ти знаєш, що ти — людина?»
«Ти знаєш про це чи ні?»

Риторичний оклик:

«Гляди ж не проспи!»

Епітети:

«… люди - Добрі, ласкаві й злі»; «усмішка, мука єдина».

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

1. Проведення тестового опитування

1. Звертаючись до читача, В. Симоненко в кожній людині вбачає:
а) індивідуальність;
б) вміння писати поезії;
в) прагнення матеріально збагатитися.

2. У людини єдина (за поезією В. Симоненка):
а) думка;
б) усмішка і мука;
в) радість.

3. Люди, на думку поета, бувають:
а) щасливі і нещасливі;
б) добрі і злі;
в) вимогливі і жорстокі.

4. Чим багата людина на землі?
а) Озерами, гаями, степами;
б) горами, морями, полонинами;
в) лісами, полями, луками.

5. Письменник у своєму зверненні наполягає на тому, щоб кожна людина:
а) поспішала жити і кохати;
б) написала хоча б одну поезію.
в) була відповідальною перед суспільством;

6. В. Симоненко застерігає читача, щоб той:
а) боровся з розкрадачами державного майна;
б) не проспав своє життя;
в) обрав вірний життєвий шлях.

7. Який рядок поезії повторюється двічі?
а) «І жити спішити треба…»;
б) «очі твої — одні»;
в) «бо ти на землі — людина».

8. У своїй поезії В. Симоненко проголошує, що кожна людина повинна мати право на:
а) свободу;
б) відпочинок;
в) отримання приватного житла.

9. Автор поезії змушує людину замислитися над тим, що їй необхідно:
а) залишити по собі добру пам’ять;
б) відстоювати інтереси суспільства;
в) розвиватися і вдосконалюватися.

10. Читач під впливом вірша намагається:
а) надати допомогу всім, хто її потребує;
б) розпочати пошуки щастя;
в) переглянути своє ставлення до життя.

11. «Ти знаєш, що ти — людина?» Симоненка виходить до збірки:
а) «Тиша і грім»;
б) «Земне тяжіння»;
в) «Поезії».

12. Автор у творі зазначає, що завтра на цій землі:
а) «Кохати спішити треба»;
б) «Інші ходитимуть люди»;
в) «І жити спішити треба».

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

V. Підсумок уроку

1. Учитель. Вірш «Ти знаєш, що ти – людина?» по-симоненківськи простий. Та за філософською наснаженістю, могутньою гуманістичною напругою він належить до найвищих досягнень не лише поезії Василя Симоненка, а й усієї нашої літератури. Таке, на перший погляд, звичне питання – «Ти знаєш, що ти – людина?» – має глибокий філософський підтекст. Ти знаєш, що ти – людина? Отже, ти повинен знати, що ти – не бездушний гвинтик. Що ти повинен мати право на свободу, на визначення своєї людської гідності, на можливість жити так, як ти хочеш, і, нарешті, право на щастя. А чи є в тебе все це?

Ти – цілий світ. Людина замислюється – а чи так я живу? Чи гідний я високого імені людини? Що треба зробити, аби залишити по собі добру пам’ять?

А сьогодні все – озера, гаї, степи – для тебе. Отож проживи життя гідно, достойно людини, передай нащадкам те, що дістав ти в спадок від пращурів.

Ось на такі роздуми наводить вірш, у якому на перший погляд нічого складного... І саме його простота й доступність і зумовлюють силу ідейно-художнього впливу твору на читача, змушують його переглянути своє ставлення до життя, до свого місця в ньому.

Метод «мікрофон»

  •       Чи змусив вас вірш переглянути своє ставлення до життя?  На які роздуми він вас налаштував?

(Слайд 25) Тож зіграємо у гру «П’ять добрих слів»

 

  1. «Творча майстерня» (робота в парах)

Завдання

Розгляньте малюнки, які запропонували ваші ровесники для ілюстрації вірша В.Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина?» Як би ви пояснили задум художників?

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTsq3RLuvlm9bdfUo33V-DczX7H1WD33ZZscvuwwv8JlbalsvQE

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTC0LvDAW2AUrW1hSAzjj9LPADOnVUFemwnVrV8dpRRJ70N5IWW

 

  1. Метод «мікрофон»

Запитання

  •       Чи сподобався вам урок?
  •       Чим ви поповнили на сьогоднішньому уроці власну «скарбничку знань»?
  •       Чим збагатили «скарбничку вражень»?

VІ. Домашнє завдання: колективне: підготувати виразне читання вірша «Ти знаєш, що ти – людина?»;   індивідуальнепідготувати повідомлення про Х. Колумба, Ф. Магеллана.

 

 

 

 

 

 


Похожее изображение

Похожее изображение

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTsq3RLuvlm9bdfUo33V-DczX7H1WD33ZZscvuwwv8JlbalsvQE

Похожее изображение


Літературознавча майстерня

Тема

роздуми письменника

Ідея

заклик

Основна думка:

Людина -

Композиція

 

Проблематика твору

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Художні особливості поезії «Ти знаєш, що ти − людина…

 

Художні засоби

Цитати

Повтори:

 

Риторичні запитання:

 

Риторичний оклик:

 

Епітети:

 

 

 

 

 

 

Оцінювання

роботи на уроці

Кількість

балів

Експрес-тест «Закінчи речення»

 

Робота з епіграфом до уроку

 

Ідейно-художній аналіз вірша

 

Літературознавча майстерня

 

Практична робота. Робота в парах

 

Проведення тестового опитування

 

 

Оцінювання

роботи на уроці

Кількість

балів

Експрес-тест «Закінчи речення»

 

Робота з епіграфом до уроку

 

Ідейно-художній аналіз вірша

 

Літературознавча майстерня

 

Практична робота. Робота в парах

 

Проведення тестового опитування

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Бакуменко Оксана
    щиро дякую) успіхів!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Давиденко Юлія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
3 квітня 2019
Переглядів
4835
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку