розробка уроку по творчості В. Стуса
Мета уроку:
Ознайомити старшокласників із життям – подвигом В. Стуса; розвивати навички самостійного аналізу літературно- критичного та бібліографічного матеріалу; уміння визначати провідні мотиви , і поетичних творів;формувати активну життєву позицію ,любов до Вітчизни , повагу до людей,які зреклися власного щастя заради загальнолюдської ідеї.
Тип уроку : комбінований .
Форма уроку : колективна лекція з елементами бесіди , дискусії.
Обладнання: портрет В. Стуса, виставка книг і статей про В. Стуса . збірка творів поета . звукозапис поезій та пісень
Мета уроку:
Ознайомити старшокласників із життям – подвигом В. Стуса; розвивати навички самостійного аналізу літературно- критичного та бібліографічного матеріалу; уміння визначати провідні мотиви , і поетичних творів;формувати активну життєву позицію ,любов до Вітчизни , повагу до людей,які зреклися власного щастя заради загальнолюдської ідеї.
Тип уроку : комбінований .
Форма уроку : колективна лекція з елементами бесіди , дискусії.
Обладнання: портрет В. Стуса, виставка книг і статей про В. Стуса . збірка творів поета . звукозапис поезій та пісень
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація форми проведення уроки.
ІІІ. Вступне слово учителя.
Епоха не цінує героїв за їхнього життя - вона згадує про них надто пізно. Якась жорстока закономірність : час палить , нищить генія невблаганними вироками, а коли збагне , що дух його безсмертний , схиляється в пошані і каятті. Вогонь віків живе в людських устах.Сила цього чудодійного вогню жива , доки ридає над аркушем паперу хоч один поет. Шкода , що іноді ми залишаємось сліпими, невиправдано байдужими. Шкода…
Скільки українців віддали життя заради того , щоб не зректись своєї любові, своєї журби. Україна пам’ятає своїх синів, береже згірклу пам’ять про них у материнському серці, яке нагадує згусток туги , гордості й ганьби. Сьогодні до народу повернулися імена тих , хто пройшов довгий шлях від забуття до безсмертя.
Так повернулось ім’я Василя Стуса до нашого народу ,який був його невгасимим болем , вічною скорботою. Він вірив , що повернеться до України й після свого згоріння . Його серце не могло розсипатись попелом.
ІVОголошення теми та епіграфу уроку.
Ми не забули, ми не спопелили
Твою печаль, вогню не віддали…
Гірким словам не постинали крила,
У серці не посіяли хули.
Від тієї трагічної ночі з 3 на 4 вересня 1985р. минуло вже більше27 років. Це спочатку були роки забуття , а пізніше – вертання до людей , до свого народу.
Кожна людина у цьому житті має право вибору, більшості це дається нелегко через важкіхвилини переживань , сумнівів, докорів сумління та поривів серця. Доводиться долати опір середовища , світу , нав’язаних шаблонів та ідей.
Тільки той має право називатися людиною , хто навчиться не лише переборювати несприятливі обставини , але робити це так , щоб не йти на зговір із ворожістю , неправдою та нечистою совістю.
«Через терни до зірок»- ці слова дуже підходять до розповіді про життя В. Стуса.
Уявімо собі цей трагічний шлях , доторкнімось серцями до його серця . відчуймо його долю.
І.Розповідь підготовлених учнів про життєвий шлях поета з коментарями учителя.
1.Дитячі роки поета:
- -«Перші уроки поезії – мамині. Знала багато пісень і вміла дуже інтимно їх співати. Пісень було стільки , як
у баби Зуїхи, нашої землячки.І таких самих. Найбільший слід на душі від маминої колискової « Ой , люлі –люлі , моя дитино». Шевчено над колискою – це не забувається, а співане тужно «Іди ти ,сину , на Україну , нас кленучи»- хвилює й досі…» ( В. Стус)
(Звучить запис колискової пісні «Ой.люлі –люлі , моя дитино»)
Спогади матері В. Стуса
« До шести років він пішов до школи. Якось приходить учителька Зоя Петрівна й питає : чому ваш син ходить до школи босий, уже холодно?
- Як ? То він до школи ходить ? Я не пущу ! Малий ще.
-Я тоді працювала, його вдома лишу , якусь роботу загадаю . А він все зробить та й до школи.
- Ні ,- каже вчителька ,- ви його до школи пускайте, я його за приклад іншим ставлю, отим перестаркам».
Отак до 6 років став школярем , а до 16 – студентом»
«Шкільне навчання- вадило.Одне- чужомовне, а друге –дурне….» ( В. Стус)
2.Юнацькі та студентські роки В. Стуса.
«Інститутські роки - трудні…» ( В. Стус)
3.Армія. Проба пера.
«Післяармійський час уже був часом поезії. Це була епоха Пастернака – і необачно велика любов до нього…Нині найбільше люблю Гете , Свідзінського, Рільке. Славні італійці…
Ще люблю «густу» прозу Толстого, Хемінгуея, Стефаника , Пруста , Камю …
Ненавиджу слово «поезія». Поетом себе не вважаю. Маю себе за людину , що пише вірші.
І думка така: поет повинен бути людиною. Такою , що повна любові , долає природне почуття зненависті , звільняється від неї , як від скверни. Поет – це людина. Насамперед.
А людина - це , насамперед, добродій . Якби було жити краще, я б віршів не писав, а – робив би коло землі. Ще ціную здатність чесно померти.» (В. Стус
«Один з найкращих друзів – Сковорода»(В. Стус)
4.Переслідування та арешт поета.
« Вирок українському поетові В. Стусу відрізняється своєю нелюдяністю….
Невже країна, в якій уже загинули або зазнали репресій і переслідувань численні поети , потребує нової жертви , нового сорому?.
Я закликаю колег В. Стуса - письменників , поетів у всьому світі , моїх колег - учених , Міжнародну Амністію . всіх , кому дорога людська гідність і справедливість , виступити на захист Стуса.
Вирок Стусові повинен бути скасований , як вирок усім учасникам ненасильницького правозахисного руху» ( академік А. Сахаров).
5.У казематах.
« Камерне утримання само собою тяжке , бо не стає повітря і руху. Прогулянка - одна година на добу , в оббитому залізом ящику , над 8головою колючий дріт та наглядач. У карцері немає їжі , без жирів , а якщо покараний без виводу на роботу – то гаряча їжа через день , другого дня лише 450 грам хліба і окріп «( сокамерник В. Стуса В. Овсієнко).
«…Голови гнути я не збирався. За мною стояла Україна,т мій пригноблений народ , за честь котрого я мушу обставати до загину». ( В. Стус).
6. Вступ до Української Гельсінської спілки.
7. Різноробочий.
8. Повторний арешт і ще суворіший вирок - 10 років таборів особливого режиму та 5 років заслання.
ІІ. Виразне читання та аналіз поезії «О земле втрачена , явися…»
-Які образи проходять перед поетом , коли він згадує рідний край?
-Яка роль питальної інтонації поезії? -
-Якою постає Україна в поезії В. Стуса?
-Чим відрізняється образ України Стуса від образу України у Симоненка?
-Визначити жанр поезії, вид лірики , провідний мотив . віршований розмір , художні засоби.
( повторити поняття про метафору)
ІІІ. Виразне читання та аналіз поезії « Як добре те , що смерті не боюсь я…»
-Історія написання поезії ( У таборі в с. Кучино Пермської області. Знищення збірки поезій із 300 віршами.Голодівка..Карцер. Смерть . )
- Вірш-монолог.
-Біблійний образ Христа.
-Моральна характеристика ліричного героя.( пояснити значення слова «скверна»)
-Віра поета в життя у пам’яті народу після смерті.
« Ніхто не знає справжнього кінця . Чи то серце .Чи то грюкіт спальної дошки, що спускається при стіні . і стогін Василя …» ( М. Горинь)
« Прошу не залишати напризволяще мою маму, Стус Олену Яківну… Має потребу мама,в основному, в моральній підтримці, виплакуючи очі за сином. Люди добрі, пишіть їй , хай не буде вона одинокою у своєму горі - підтримуйте її дух!»( В. Стус).
ІІІ. Виразне читання та аналіз поезії «Мені зоря сіяла нині вранці…»
-Суть Стусового світовідчуття.
-«Самособоюнаповнення».
-Образ матері як хранительки роду.( « Лиш мати – вміє жити , аби світитися , немов зоря»)
- Секрет материнської мудрості.
-Визначити вид поезії ,тему. Образ , що є внутрішнім стрижнем твору,зміст і значення символів,мовні засоби , що сприяють емоційному наснаженню вірша , авторська оцінка зображуваного , провідна думка твору , духовно-естетична цінність поезії.
ІУ.Розповідь про перепоховання тіла В. Стуса.
-В. Стус був рохований на табірному цвинтарі у с. Борисово.Прохання похоронити тіло вдома відхилили на тій підставі , що не вийшов термін ув,язнення
19 листопада 1989р. Україна прийняла усвоє лоно прах поета, перевезений із зауральських таборів. Тепер він покоїться на Байковому кладовищі.Василь Стус повністю реабілітований « за відсутністю складу злочину».Посмертно висунутий на здобуття Державної премії ім.. Т. Шевченка1991р. в галузі художньої літератури.( книга « Дорога болю»)
У.Виразне читання та аналіз поезії «Господи , гніву пречистого…»
-Сила волі та незламність духу поета.
-Ставлення до Бога та матері.
- Засоби виразності.
УІ.Підсумок за узагальнення вивченого.
-Що ви дізналися про Василя Стуса зі спогадів знайомих ?
-Схарактеризуйте творчий шлях поета .
-Назвіть збірки поета.
-Ваші враження від знайомства із постаттю поета.
УІІ. Домашнє завдання
Урок вивчення творчості В. Стуса
в 11 класі
Підготовила учителька української
мови та літератури
ЗОШ І-ІІІ ст.. с. Глинськ
Неоніла Олександрівна.
2012-2013н.р.