Літературний квест «У пошуках козацької шаблі»

Про матеріал

Запропонований літературний квест створений за мотивами казки-повісті "Таємниця козацької шаблі" Зірки Мензатюк.

Захід покликаний сприяти формуванню в учнів компетентностей, актуалізації знань з української літератури, мови, історії; вихованню громадянина, інтелектуально розвиненої, духовно й морально зрілої особистості, готової активно і творчо діяти, щоб досягти поставленої мети.

Така іноваційна форма роботи з учнями допоможе вчителеві визначити рівень засвоєння навчального матеріалу, виявити прогалини в знаннях, передбачити заходи з іх усунення.

Квест доцільно застосовувати на етапі завершенння роботи з теми.

Перегляд файлу

 

 

Літературний квест «У пошуках козацької шаблі»

Мета заходу: формування предметних компетентностей відповідно до змістових ліній:

Діяльнісної - навчати переносити засвоєні знання й уміння в нову ситуацію, формувати пізнавальну та пошукову активність учнів.

Емоційно-ціннісної - розвивати цікавість до художньої літератури.

Культурологічної - розвивати навички вдумливого та уважного читача, виховувати повагу до фундаментальних цінностей українського народу.

Літературознавчої - розвивати дослідницькі риси, пам'ять шляхом створення спеціальних умов для виконання комунікативних завдань.

Обладнання: мультимедійна презентація, проектор, прапорці.

Ведуча 1.

 За дніпровими порогами, за південними дорогами,

За степами, за широкими, наші прадіди жили.

Мали Січ козацьку сильную, цінували волю вільную.

Україну свою рідну як зіницю берегли.

Ведуча 2. Славна і багата історія нашого народу. Героїчну сторінку в неї вписали славні запорожці, степові рицарі, оборонці української землі. Тож згадаймо про козаків, які колись безкрайніми степами вітром літали, шаблями ворогів змітали, на чайках по Дніпру гуляли, Крим руйнували.

Ведуча 1.

Шабля – лицарю сестриця, 
З нею він в бою, мов криця. 
Зброя честі козака 
Гарна і дзвінка яка! 

Вчитель. Шановні друзі! Я рада вітати вас на нашому літературному квесті.  Сьогоднішня наша зустріч має на меті довести, що ми - справжні українці, що ми знаємо літературу, мову, історію, культуру та традиції своєї землі.

Сьогодні на учнів 5 класу чекає  справжня пригода, в яку вони вирушать сторінками твору української письменниці Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі», у мандрівку найбільшими українськими замками. Вони допоможуть головній героїні твору – Наталочці відшукати козацьку шаблі, яку з примхи чортика Антипка мають продати за кордон, а натомість козацька реліквія буде втрачена для України.

У подорож вирушаютьдві команди «Жовті» та «Сині».

Пригадаймо з чого все почалося?  З того, що в родині Руснаків з’явилася Машка. Хто мені скаже, хто вона така?

Так, це автомобіль, але не звичайний, а чарівний. Машка неодноразово рятувала наших героїв від небезпек. Можливо, і нам допоможе.

На нашому шляху трапляться не тільки друзі. Капосний Антипко весь час намагатиметься нам зашкодити і задаватиме нам завдання-загадки. Але, я впевнена, що ви впораєтеся з завданнями, бо вже прямо зараз патріотично налаштований козак-привид надихає нас врятувати козацьку реліквію – бойову шаблю.

Ведуча 1. Славна козацька шабля опинилася в нечесних руках, які хочуть, щоб ця реліквія зникла назавжди. Тож вирушаймо в похід звільняти від наруги звитяжну козацьку зброю.

Відео «Козацький марш» 

Посилання: https://www.youtube.com/watch?v=EIXctSrNxWA

Ведуча 2.  Перша зупинка Завдання від патріотично налаштованого привида - козака, який визначить чи гідні ми почати цю подорож.

Вчитель. Кожне запитання в оцінюється в 2 бали. Команда, яка знатиме відповідь, піднімає вгору прапорець. Команда, яка встигає першою, отримує право відповідати. Якщо відповідь неправильна, інша команда може дати свій варіант відповіді. А я нагадую, що кожна правильна відповідь оцінюється в 2 бали.

Ведуча 1. Отже, перше запитання, увага на екран:

1)     Як називається старовинна чоловіча зачіска у вигляді довгого пасма волосся на  голеній голові? /Оселедець/

2) Як називається козацький човен? /Чайка/

3) Як називалося приміщення де жили козаки? /курінь/

4) Символ влади гетьмана? /Булава/

5) Хто такі «джури»? /Зброєносець, учень у козацької старшини/

6) Хто автор твору “Таємниця козацької шаблі”? /З. Мензатюк/

Ведуча 1. Підтримаємо команди оплесками.

Перший зупинку ми подолали. Надано слово журі.

Ведуча 2. Друга зупинка – Дубенський замок. (замок князів Острозьких — Любомирських) — фортеця в місті Дубно Рівненської області. Визначна пам’ятка історії, культури та архітектури України.

Розташований на одному з мисів  річки   Іква.   Звів його   князь     Костянтин Острозький   у  1492р.

Впродовж кількох століть  цей замок  жодного  разу не було захоплено.

Ведуча 1. На цій зупинці Антипко хоче перевірити нас, чи добре ми вміємо користуватися рідною українською мовою. Це завдання оцінюється в 3 бали. 

Вчитель. Завдання надзвичайно легке, воно називається транслітерація, а по іншому спелінг. Кожна команда отримує від мене слово і ви маєте по букві його назвати.

  А першими спелінгувати буде команда  жовтих.

Для команди жовтих слово ЗАБАРИКАДУВАЛИСЯ.

(Учасники команди по черзі називають слово по буквах. Помічниця записує букви, які називають учасники команди).

Ведуча 1.  А тепер давайте подивимося, як правильно пишеться слово «ЗАБАРИКАДУВАЛИСЯ» (звірити зі зразком).

Вчитель. Тепер слово команді синіх: ДЕМІЛІТАРИЗОВАНИЙ. (Звірити).

Ведуча 2.  І ви справились з завданням. Додамо 3 бали до вашого рахунку.

Але це ще не все.

Кожній команді потрібно перекласти з російської мови слова, вислови, словосполучення, які я читаю, на українську мову. Кожна команда грає по черзі, так само кожен член команди грає по черзі, розпочинаємо з капітана команди. Кожна правильна відповідь 1 бал. Ну що, готові? Тоді почнемо з команди…………., лідерів нашої гри.

Млечный путь                                          Чумацький шлях

достоинство                                              гідність

корабль                                                      човен

письмо                                                        лист

пушка                                                         гармата

винтовка                                                    гвинтівка

победа                                                          перемога

 

Дякуємо. Переходимо до команди……………..

намёк                                                             натяк

топор                                                              сокира

колыбель                                                      колиска

доблесть                                                     звитяга

освобождать                                                визволяти

отвага                                                           відвага

выдающийся                                              видатний

 

Ведуча 1.  Для підведення підсумків двох конкурсів слово має журі.

Ведуча 2. Третя зупинка – Тараканівський форт. Розташований за три кілометри від Дубно і за півтора від села Тараканів. Офіційно закритий об'єкт перебуває у аварійному стані. Побудований наприкінці ΧІΧ століття як військове укріплення. Муровані будівлі ховаються у товщі землі. За зовнішнім муром є кілька ходів усередину. Один, найцікавіший, веде через тунель, але без ліхтарика туди краще не потикатись. Ще є прохід між стінами – там помітна стежина, яка змійкою в'ється у бур'янах. У лабіринтах форту легко можна заблудитися, а то й потрапити у пастку.

Ведуча 1. Антипко влаштував для Наталочки пастку, вона втрапила до колодязя. Щоб її врятувати нам треба виконати наступне завдання – пояснити значення слів.

Ведуча 2. На екрані з’явиться слово, та три варіанти, що  воно означає, Завдання команд, порадившись, визначити правильний варіант. У разі успіху команда, що відгадала, отримує 2 бали.

Вчитель. У Тараканівському форті на допомогу Наталочці прийшла машина Машка, почавши сигналити та кликати на допомогу. Може вона допомогти і вам. Якщо будете сумнівати у відповіді, скористайтеся підказкою Машки. Вона прибере одну неправильну відповідь.

1 команда. Каламар 

  1.                   Українська декоративна традиційна тканина
  2.                   Приладдя для зберігання чорнил
  3.                   Стара українська міра довжини

2 команда. Сагайдак

  1.                   Футляр для лука і стріл.
  2.                   Довгий верхній одяг.
  3.                   Український народний музичний інструмент.

Ведуча 1. Четверта зупинка - Берестечко (Козацькі Могили). Берестечко – село в Україні (Демидівський район Рівненська обл.)

Увійшло в історію України як місце безмежної хоробрості  та слави запорізького козацтва.

Ведуча 2. Битва під Берестечком (18 червня — 30 червня 1651) — найбільший бій Хмельниччини, який відбувся біля містечка Берестечко між Військом Запорозьким під командуванням Богдана Хмельницького і союзним йому кримсько-татарським військом Ісляма III Ґерея з одного боку, та армією Речі Посполитої під командуванням Яна ІІ Казимира з іншого.

Ведуча 1. Завершення битви увійшло в історію. Три сотні козаків, оточені серед болота поляками, хоробро билися проти численного ворога. Один за другим склали вони голови, але кожне з цих життів коштувало полякам десятків убитих.

Ведуча 2. Останній козак ще 3 години протистояв цілому війську. Залишившись без пороху, зранений кулями, він узяв косу і ще деякий час бився з неймовірною силою і хоробрістю. Польський король, який спостерігав за подіями, вирішив дарувати життя відважному українцю, якщо він здасться. Але запорожець відповів, що всі його думки тепер не про те, як вижити, а про те, як гідно загинути. Він був убитий списом, поклавши чимало ворогів навколо себе.

Ведуча 1. У пам’ять про минулі події в 1914р. тут побудовано Георгіївський   собор,   в підземеллях  якого покояться останки загиблих запорожців.

В Берестечку щороку проходить з’їзд українського козацтва, богослужіння, мітинг, святковий концерт і ретроспектива бою.

Ведуча 2. Мудрість наших предків, козацькі прислів'я дивують нас своєю актуальністю і сьогодні. Ця мудрість для нас, як золото, як неоціненний скарб, який ми зобов'язані знати, плекати і примножувати.
Завдання: за 5 хвилин команди повинні з’єднати частини прислів’їв, у яких згадується про козаків. 

Відео «Ой з нашого духу» 

Посилання: https://www.youtube.com/watch?v=JUHisPUSQyQ

Коли козак у полі,

 

то козацька їда.

Береженого Бог береже,

то він на волі.

Щирий козак ззаду

шабель не виймати

Козак хороший –

нема переводу.

Не журися, козаче,

козацька доля.

Хліб та вода –

а козака шабля стереже.

Що так холод,

та нема грошей.

Степ та воля —

нехай ворог плаче!

Козацькому роду

ляхам не хилиться.

Козака потилиця панам

коли козак молод.

Дай Боже воювати і

 

не нападає

 

Відповіді:

Коли козак у полі, то він на волі.

Хліб та вода – то козацька їда.

Береженого бог береже, а козака шабля стереже.

Козак хороший – та нема грошей.

Що так холод, коли козак молод.

Козацькому роду нема переводу.

Козака потилиця панам – ляхам не хилиться.

Не журися,козаче, нехай ворог плаче!

Степ та воля — козацька доля.

Щирий козак ззаду не нападає».
 

Ведуча 1. П’ята зупинка – Підгорецький замок. Пам’ятка архітектури епохи пізнього Ренесансу і бароко. Розташований у селі Підгірці Бродівського району Львівської області.

Замок було збудовано протягом 1635–1640 років під керівництвом архітектора Андреа дель Аква за вказівкою коронного гетьмана Станіслава Конєцпольського. Підгорецький замок є одним із найкращих в Європі зразків поєднання ренесансного палацу з бастіонними укріпленнями.

Ведуча 2. У Підгорецькому замку Наталка потрапила в полон численного гурту нечистої сили. Але ми зараз покличемо на допомогу видатних українців і врятуємо нашу героїню.

Попрошу до мене підійти капітанів команд.

Вчитель. Капітани по черзі за 4 хвилини мають пояснити членам своєї команди, кого вони бачать на екрані, не називаючи прізвищ. За кожне вгадане ім’я команда отримує 1 бал. Якщо капітан не впізнає людину на фото, він говорить «Далі» і з’явиться наступний слайд.

Запрошуємо капітана команди____________. (Виступ капітана)


Б. Хмельницький

І. Франко

Нестор Літописець

Володимир Великий


  


Ведуча 2. А тепер капітана команди ____________. Глядачі, підтримайте наших учасників. (Виступ капітана).

 

Тарас Шевченко

Княгиня Ольга

Ярослав Мудрий

Кий, Щек і Хорив

Ведуча 1. Шоста зупинка -  Олеський замок. Пам’ятка архітектури та історії XIII–XVIII століть, розташований у смт Олесько, Буського району Львівської області. Один із найдавніших в Україні замків, імовірно, побудований одним із синів галицько-волинського князя Юрія Львовича на плато пагорба, який височить серед заплави р. Ліберція.

Зі стану руїни замок вивела ґрунтовна  реставрація і створення музею. В 1989 році отримав статус музею –заповідника.

Ведуча 2. А нам знову треба відгадати загадку Антипка, щоб продовжити подорож. Кожній з команд дається запитання, на яке ви маєте відповісти, назвавши величину, інша команда має сказати, більше, чи менше.  Оцінюється правильна відповідь у 5 балів. Увага на екран.

Вчитель:

1)   Особливістю козацьких шароварів була їх ширина. Яка найбільша кількість метрів тканини використовували на пошиття шароварів (10 м)

2)     Друге запитання для команди ________. Увага на екран. На о. Хортиця досі росте величезний дуб, оспіваний у козацьких піснях і легендах. В деяких з них розповідається, що запоріжці проводили під ним свої обряди, йдучи на бій. Скільки років цьому дереву? (700)

3)     Третє запитання – для команди________.  Скільки становило козаків за переписом 1897 року?  (близько 3 мільйонів чоловік....) 

4)     А наступне запитання таке. За легендою в 1676 султан Османської імперії Мехмед (Мухаммеда) IV надіслав запорозьким козакам ультиматум з вимогою підкоритися йому як володарю усього світу та намісника Бога на землі. Кошовий отаман Іван Сірко «з усім кошем Запорозьким» надіслав йому листа у відповідь в якому висміяв зарозумілого султана, використавши замість пишних етикетних  слів українські лайливі вирази. Скільки такових було використано у листі? (25 слів)

Ведуча 1. Сьома зупинка - Кам’янець – Подільська фортеця. Легенда говорить, що коли турецький султан Осман ІІ, тримаючи Кам'янець в облозі, запитав: «Хто збудував це укріплене місто?». У відповідь почув: «Сам Бог». «То нехай же Бог і здобуває його!» – сказав султан і, знявши облогу, відступив. Так за Кам'янець – Подільською фортецею закріпилася репутація "побудованої рукою Бога".

Замок і сьогодні вражає своєю неприступною красою. Здається, час тут зупинився. І щоб побувати у минулому, варто лише приїхати у Кам’янець-Подільський. Тут все так, як у давні героїчні часи.

Ведуча 2. Ви чудово рухаєтеся вперед, справляєтеся з завданнями, а може хтось пригадає, як звучала загадка Антипка у повісті (учні відповідають: не горіх, а тверде; не пани, а в узорах жупани; стрілець їх сватав, та й голову склав).

Наступний конкурс – Загадка.

Завдання: розгадайте  7 загадок, а відповіді запишіть у стовпчик і прочитайте закодоване слово. Відповідає та команда, яка першою підніме прапорець. Кожна відповідь – 1 бал до рахунку команди.

Ведуча 1.


Цих загадок рівно сім,
Пропонуємо усім:
Їх сумлінно розгадати
Та у стовпчик записати.
З перших літер скласти слово,
Якщо впорались - чудово!

1. Коли все у тебе гарно,
Коли день пройшов не марно,
Наче квітка розквітаєш,
На обличчі її маєш.
Посміхаються вуста.
Що це? Відповідь проста.

2. В ньому сторінок багато,
Там і будні, там і свята.
Він події позначає,
Історичні дати знає,
Та рахує залюбки

Тижні, місяці, роки.

3. Ось стоїть біленька хата -
Там твої матуся й тато,
Твої сестри та брати
І, звичайно, там є ти.
Ще бабусі, дідусі,

Зібралися геть усі!
Бути в кожного повинна
Дружня та міцна _ _ _ _ _ _!

4. Рідну мову я вивчаю,
З літер вже слова складаю.
Помічниця ось моя -
Букви в ній від А до Я
Стали лагідно в рядки.
Що це, знають малюки?

5. І вареники в сметані,
І крученики духмяні,
Сало, терте з часником,
Борщ червоний з буряком.
Одним словом як назвати,
Щоб гостей почастувати?

6. Вони смачненькі та чорненькі,
У ґрунт попали навесні,
Тепер із них у полі зріють
Яскраві соняхи рясні.
А згодом буде і олія
Прозора, жовта, запашна.
Їх можна з друзями лузати.
Про що ця загадка, хто зна?

7. Цей фахівець нам розказав
Про долі націй та держав,
Де наші пращури жили,
Які в них звичаї були?
Які одежа, посуд, хата,
Та ще цікавого багато.
Розкопки буде він вести,
Щоб нам минуле довести.


Відповіді на 7 загадок:

У смішка
К алендар
Р одина
А бетка
Ї жа
Н асіння
А археолог

Пісня «Моя Україна»

Ведуча 2. В наступному конкурсі ми розігруємо 2 бали. Його отримає та команда, яка перша вгадає мелодію відомої української народної пісні про славетних козаків.

Звучить мінус пісні «Ой на горі та й женці жнуть»

Ведуча 1. Розігруємо ще 2 бали. Хто пригадає, як пісня «Ой на горі та й женці жнуть  пов’язана з твором Зірки Мензантюк «Таємниця козацької шаблі»? (учні відповідають, що ця пісня допомогла татові здогадатися, що їм треба їхати в Хотин, бо саме там помер Сагайдачний, про якого співається у пісні)  

Ведуча 2. Так, ви здогадалися. Тож козацька шабля знаходиться в Хотині, поспішимо туди, щоб врятувати реліквію.

Ведуча 1. Восьма зупинка – Хотинська фортеця. Фортеця XIII–XVIII століть у місті Хотині на Дністрі, що у Чернівецькій області, Україна. Сьогодні «Хотинська фортеця» є Державним  історико – архітектурним заповідником, одним з семи чудес України.

Ведуча 2. Це найстаріше місто Чернівецької області, яке уже відсвяткувало своє 1000-ліття. Фортецю кілька разів руйнували і відбудовували. Вона переходила з рук у руки, нею володіли і польські королі, і турецькі феодали, й українські козаки. У 1621 році під стінами фортеці відбулася нерівна битва польсько-козацького війська проти численної турецької армії. Тоді і склав свою голову легендарний гетьман Петро Сагайдачний.

Ведуча 1.  З 2000 року тут створено історико-архітектурний заповідник.
Із пагорба добре можна роздивитися хотинську фортецю. Уважніше придивіться до замкових стін: їх опоясує орнамент з червоної цегли, що нагадує зразки подільської народної вишивки. Нижні чотири ряди утворюються прямокутниками, а верхні два – трикутниками, увінчаними хрестами. Ось вам і «в узорах жупани».

Вчитель. Ви вже знаєте, що в Хотинський фортеці було врятовано козацьку шаблю. Наталочка та хлопці з організації «Пласт» прогнали капосного Антипка та його родину і не дозволили продати шаблю за кордон.

 Останнє наше завдання – розшифрувати таємну грамоту, на якій записаний козацький заповіт нащадкам.

Картка для першої команди

Відповідь: Душу й тіло ми положим за нашу свободу

Картка для другої команди

Відповідь: І покажем, що ми, браття, козацького роду

 Ведуча 1. А поки команди працюють у нас є завдання для вболівальників. Розгадайте ребуси «Козацький одяг», «Козацька зброя».

Вчитель. Команди впоралися із завданням чудово, а чи не здається вам, що прочитати козацький заповіт можна лише об'єднавши зусилля обох команд.

-Звідки ці слова?

Вчитель. Наша гра завершується, але у цій грі нема переможених, бо крок за кроком ми дійшли висновку, що наша сила, як і сила героїв повісті,- в ЄДНОСТІ. Усі ми – УКРАЇНЦІ,  нас єднає Батьківщина, почуття любові до неї, поваги до її нелегкої, але героїчної історії. І я бажаю вам, щоб почуття єдності, товариськості та патріотизму не полишали вас протягом усього життя, як не полишали вони душі наших славетних пращурів - козаків! Адже непоборним є тільки той народ, який відчуває себе єдиним цілим! Немає значення, хто сьогодні набрав більше чи менше балів. Ви всі сьогодні переможці, бо ви гідно боролися за перемогу. Ви справжні козачата.


Козацька доба – то є світла епоха, 
Коли українці орлами літали. 
Нікого вони не боялись нітрохи, 
Від них вороги у бою відступали. 

Козацтво – то світла сторінка у книзі, 
Що наші діди написали шаблями. 
Хоч кров’ю скропилась, полита сльозами, 
Та світлом Христа засіяла над нами. 
Було козакам воювати за віщо – 
За ними стояла кохана Вкраїна. 
Жаль, мертва настала пізніше тут тиша: 
Занепад Вкраїни назвали «Руїна». 

Єднаймося ж, браття, у дружну родину, 
Щоб разом розправити Вольниці крила, 
Щоб в злагоді жити і батьку, і сину, 
Піднявши до Світла і щастя вітрила! 


Пісня «Ми – козаки» . Журі нагороджує команди почесними грамотами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

Завдання до 4 зупинки

 

Коли козак у полі,

 

то козацька їда.

Береженого Бог береже,

то він на волі.

Щирий козак ззаду

шабель не виймати

Козак хороший –

нема переводу.

Не журися, козаче,

козацька доля.

Хліб та вода –

а козака шабля стереже.

Що так холод,

та нема грошей.

Степ та воля —

нехай ворог плаче!

Козацькому роду

ляхам не хилиться.

Козака потилиця панам

коли козак молод.

Дай Боже воювати і

 

не нападає

 

Завдання до 8 зупинки

Картка для першої команди

 

 

________________ й _____________ ми ___________________  за __________________

Картка для другої команди

І ________________________ що ми_________________   _________________________    ______________


 

1

 

docx
Додано
17 березня 2018
Переглядів
7172
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку