Урок "Вчинок героя казки. Повтор у казках. Читаємо і складаємо казку про лисичку - сестричку"

Про матеріал

План - конспект уроку з літературного читання на задану тему, навчальна мета якого - учити учнів свідомо і виразно читати казки; розвивати вміння виділяти в тексті дійових осіб, давати їм характеристику; оцінювати вчинки героїв; виховувати чес­ність, порядність.

Перегляд файлу

Тема. Вчинок героя казки. Повтор у казках. Читаємо і складаємо казку про лисичку сестричку.

Очікувані результати: учні виразно читають текст; називають персонажів; відтворюють послідовність подій у творі за малюнками; розрізняють позитивні і негативні вчинки персонажів; називають ознаки народної казки; визначають головну думку твору.

Тип уроку:  засвоєння нових знань                                        

                                                       Хід уроку

І. Організаційний момент.

Аутотренінг

Я — учень,

Я ходжу до школи.

Мене навчають вчителі.

Я все розумію, я хочу все знати.

— Діти, а тепер скажіть, яким має бути наш урок.

Урок має бути:

   цікавим;

   навчальним;

   продуктивним.

Ми будемо на уроці:

уважними, організованими, допитливими, старанними, творчими, активними.

— Отже, якщо ви будете такими, то наш урок буде цікавим, твор­чим, продуктивним.

 ІІ.  Мовленнєва розминка.

1. Вправи на дихання.

«Задми свічку»; «Понюхай квіточку»; «Пий чай із блюдця»; «Подми на кульбабку»; «Насос»; «Годинник».

2. Робота над скоромовкою

    Лис просив маленьку лиску:

  Лиско, погойдай колиску

     Погойдай колиску, лиско,

     Там в колисці менша лиска.

 ІІІ.  Актуалізація опорних знань учнів. Мотивація навчальної діяльності.

1. Мозковий штурм.

Що таке жанр? ( Жанр - це різновид твору)

Які жанри  усної народної творчості ви знаєте?( казки, пісні, забавлянки, скоромовки, лічилки, прислів’я, приказки, загадки)

  Які бувають казки? ( Авторські, народні)

— Про що головне завжди йдеться в казках?

— Які казки найдавніші? (Про тварин.)

– Які поняття та асоціації виникають у вас зі словом “ казка”? Чому?

    2.  Складання “ Асоціативного куща” 

           бабуся                           добро

          початок                               зло

           кінець          казка            народ

         тварини                               герої

                                    

Відповіді дітей:

Бабусі  розповідають казки.

Казка буває авторською та народною.

Казка має початок і кінець.

У казці завжди добро перемагає зло.

Тварини часто бувають казковими героями.

IV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
У нас сьогодні незвичайний урок,
В світ української казки зробимо крок.
Казка не просто до нас завітала,
Про хитрого звіра нам розказала.
А щоб здогадатися яка тварина буде сьогодні у нас головним героєм казки, нам необхідно відгадати загадку:
У кущах вона ночує                         

І на зайчика полює.                                    

Вся руденька ця сестричка,                      

А зовуть її... (лисичка).           

Вам треба було знайти цікаві факти про лисичку.

Повідомлення № 1
Відомо більше 10 видів лисиць.
Хитрує лисиця не лише в казках, а й у повсякденному житті. Не раз, наприклад, спостерігали, як лисиця обдурює птахів: перекинеться на бік, відкине лапи – лежить не ворухнеться, ніби мертва.
Повідомлення №2
Лапи в лисиці на зиму обростають густою шерстю. Лисиця взимку, ніби у валянках, і лапки її не мерзнуть навіть у сильні морози.
Повідомлення №3
Лисиця дуже любить поласувати мишами. А щоб спіймати мишку, їй часто доводиться добре пострибати – здалеку її рухи нагадують танок.
Повідомлення №4
Раз на рік у норі лисиці з’являються лисенята. Іноді їх буває більше 10. Вони сліпі, глухі, вкриті темно-бурою шерстю.
Повідомлення №5
Лисиця в норах робить запасні ходи, де переховується від переслідування. Часто лисиці займають нори інших звірів – борсуків, бабаків.


Ми з вами вже знайомі з українськими казками, персонажем яких є лисичка. Пригадайте назви цих казок.
( «Колобок»,  «Лисичка та Журавель», «Рукавичка», «Лисичка сестричка і вовк – панібрат», «Лисичка та Їжак»).

 - Пригадайте, що означає слово «персонаж»?
( головний герой літературного твору, дійова особа про яку розповідається в літературному творі)

 

Лисичка – сестричка – це одна з найулюбленіших героїнь українських народних казок. Про неї складено багато дитячих пісень і казок.

Сьогодні ми  опрацюємо  першу частину української народної казки

 « Лисичка – сестричка»

5. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

1) Слухання казки

( Аудиозапис казки у виконанні професійних акторів) ( с.38-39)

 - Хто головний герой казки?

2) Словникова робота

Украла              близько

Біжить              низенько

Вклонилася      нишком

Вмилася           біленько

Переночую      раненько

Читання слів «луною» за вчителем.

На які питання відповідають слова першого стовпчика? 

 

Фізкультхвилинка ( зняття втоми з очей – офтальмологічний тренажер, точки)

 

3) Читання казки учнями « ланцюжком»

4) Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.

 - Що вдалося вкрасти Лисичці?

 - Куди лисичка попросилася переночувати?

- Як вона вмовляла господарів?

- Що зробила лисичка вночі?

- Як себе поводила лисичка себе вранці?

- Кого вона звинуватила в зникненні курочки?

- Що почала вимагати у хазяїна?

6) Читання казки в особах

7) Ознайомлення учнів з художнім прийомом « повтор»

 

- Так завершилася перша пригода Лисички,  а далі , як і в попередніх казках, усе повторюється. Такий художній прийом називають повтором. Продовжте розповідь за малюнками, уміщеними на першому форзаці підручника.

8) Розповідання учнями продовження казки за малюнками, уміщеними на першому форзаці підручника.

 

9) Складання характеристики Лисички і хазяїв.

    Робота в парах

Із поданих слів вибрати більш влучні, які характеризують головну героїню та господарів

Лисиця — руда, хитра, спритна, підступна, хижа, улеслива.

Хазяї – довірливі, добрі, працьовиті.

         Поясніть  чому саме ви зробили такий вибір?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Мовно-логічне завдання.
У кожного на парті лежать  прислів’ям. Прочитайте їх та доберіть прислів’я, що може бути повчальним висновком для казки «Лисичка- сестричка»
Лисиця спить, а курей бачить.
Не пускай лиса в курник, а вовка в кошару.

Міняв тихо – виміняв лихо.

 — Яку казку читали на сьогоднішньому уроці?

— Хто є головним персонажем цієї казки?

— Назвіть інших персонажів казки.

— Чого вчить нас ця казка? ( Вчить бути обачними. Потрібно не всім довіряти, бо вас можуть обдурити).

 VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 38 – 39, читати і переказувати зміст першої частини казки.

doc
Додано
20 березня 2018
Переглядів
2337
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку