12 травня о 18:00Вебінар: Лайфхаки з використання сервісу LearningApps в освітньому процесі

Урок "Т. Г. Шевченко – великий народний поет і художник"

Про матеріал

Тема. Т. Г. Шевченко – великий народний поет і художник

Мета: розширити й поглибити знання учнів про великого сина українського народу Тараса Григоровича Шевченка - поета, художника; вчити відчувати, розуміти поетичне слово; розвивати мислення, збагачувати словниковий запас та зв'язне мовлення школярів; виховувати любов і повагу до спадщини, яку залишив Великий Кобзар.

Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка у вишиваному рушнику; окремі видання творів для дітей; репродукції художніх творів Т.Г. Шевченка; ілюстрації із зображенням пам'ятників Кобзарю; «Життя і творчість в ілюстраціях. Т.Г. Шевченко», видавництво «Основа» 2014рік; грамзапис «Заповіт»; дитячі малюнки до поезій поета; виставка «Кобзарів» різних років видання, записи пісень на слова Т.Г. Шевченка, мікрофон, магнітофон.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Привітання та побажання гарного настрою

Слайд №1

Я всміхнуся сонечку

Здравствуй, золоте!

Я всміхнуся квітоньці,

Хай вона росте.

Я всміхаюсь друзям,

Зичу їм тепла.

Гостям усміхаюся,

Зичу їм добра!

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку

Учень. Щовесни, коли стануть сніги,

І на рясті просяє веселка,

Повні сил і живої снаги

Ми вшановуєм пам'ять Шевченка.

Учень. Тарасе, наш Кобзарю, всюди

Приходиш нині ти як свій,

Тебе вітають щиро люди

На всій Україні моїй.

Вчитель. Дорогі діти, кожного року, на початку березня , ми вшановуємо геніальну людину, великого художника і поета Т. Г. Шевченка.

Слайд №2

Ну щоб, здавалося, слова…

Слова та голос – більш нічого.

А серце бється – ожива,

Як їх почує!.. Знать, од Бога

І голос той, і ті слова

Ідуть між люди!

Т. Шевченко

- Так, справді, голос і слова в Т. Шевченка були від Бога. Його твори западають людям глибоко в серця і викликають найкращі почуття.

-Сьогоднішній урок присвячений видатному українцеві – Т. Г. Шевченкові.

Слайд №3

Тема уроку «Т. Г. Шевченко – великий народний поет і художник»

У підготовці до уроку, учні класу були поділені на групи: «Літературознавці», «Мистецтвознавці», «Поетичні перлинки», «Дослідники». Кожна група працювала над своїм завданням.

Тож давайте часу не гаяти, а почнемо працювати.

IV. Презентація групами своєї роботи

1. Група «Літературознавці». Біографія Т. Шевченка

Слайд № 4

1-ий учень

- 9 березня 1814 року в селі Моринці Звенигородського повіту на Київщині (тепер Черкащина) у бідній кріпацькій хаті Шевченків народився хлопчина. Батьки йому дали ім'я Тарас.

- Прізвище Шевченко пов'язане із назвою професії швець.

Шевцем був прадід по батьковій лінії. Син шевця – шевченко – Шевченко.

  • -Діти, а чи знаєте ви хто такі кріпаки?
  • Довідка. Кріпак – людина закріплена за паном, працювала на нього. Пан міг продати, виміняти чи купити кріпака.

3-ий учень

- Коли минав йому другий рік, переселились Шевченки з усією сім'єю до села Кирилівка. Велика була сім'я: батько Григорій, мати Катерина, Тарасик, три сестрички (Катря, Ярина, Марія), два братики (Микита, Йосип) і дідусь Іван. Всіх дев'ятеро.

Слайд № 5

4-ий учень

Гарно було в Кирилівці. Коло хати розкішний квітник, стара крислата верба, за хатою садок, а там левада, засіяна квітами, а через леваду в'ється річечка. Серед цієї краси зростав малий Тарас. Піклувалися ним добра мати та старша сестра Катерина.

5-й учень

- Коли Тарасові було 9 років, померла його мати, Життя в сім'ї стало нестерпним, коли батько одружився з удовою, яка мала трьох своїх дітей. Хлопчина змушений був терпіти знущання лихої мачухи. В одинадцять років став Тарас круглим сиротою. Батько застудився і раптово помер, а перед смертю сказав пророчі слова: «Синові Тарасу із мого хазяйства нічого не треба; він не буде абияким чоловіком: з його буде або щось дуже добре, або велике ледащо…».

1-й учень Дуже хотілося поетові мати на Україні маленький будиночок. Але не судилося йому ні сімейного затишку, ні діток, яких він дуже любив. Це для них він написав і безкоштовно відправив на Україну 1000 «Букварів».

Слайд № 6

2-й учень

  • -Помер Тарас Григорович Шевченко 10 березня 1861 року.

Поховано його над Дніпром — на високій Чернечій горі, яку зараз називають Тарасовою.

2. Група «Мистецтвознавці». «Тарас – художник і поет»

Слайд № 7

1-й учень

- Як випадала вільна хвилина, хлопчик брав аркуш паперу, недогризок олівця і, сховавшись в бур'янах, малював усе, що бачив довкола, малював лише чорним олівцем, бо інших у нього не було.

Слайд № 8

2-й учень

- На життєвій дорозі Тарас зустрів добрих і розумних людей, які побачили в ньому талановиту людину і викупили з неволі, допомогли з навчанням в Академії мистецтв. Ставши вільною людиною в 24 роки, Тарас написав багато поетичних творів, які увійшли до збірки «Кобзар».

3-й учень

- Пани і цар злякались його віршів і заслали поета в далеку пустелю – віддали у солдати із суворою забороною малювати і писати! Але не скорився Тарас і потайки писав і малював.

- Діти, а чи знаєте ви, чому саме «Кобзар» назвав свою збірку поет?

Слайд № 9

4-й учень. Так, ми про це дізналися. Колись давно по Україні ходили старі, сліпі люди, які співали про тяжке життя людей та подвиги козаків. Співаючи, вони грали на кобзі ( показую ілюстрацію ) - стародавній музичний інструмент, схожий на бандуру. Їх називали кобзарями. Тарас Шевченко не грав на кобзі, не співав пісень по дорогах України. Але він дуже любив слухати пісні кобзарів.

«Кобзар» Шевченка перекладений на 100 мов світу.

  • -А зараз ми пропонуємо вам переглянути репродукції картин Т. Г. Шевченка:
  • v Слайд № 10 «Селянська родина»;
  • v Слайд №11 «Хата батьків у Кирилівці»;
  • v Слайд № 12 Автопортрет Т. Шевченка;
  • v Слайд № 13 «Катерина»;
  • v Слайд № 14 «Портрет дівчини з собакою».

Слайд № 15

  • 3. Група «Поетичні перлинки».
  • А. Учні розповідають вірші Т. Шевченка
  • 1.Встала весна, чорну землю
  • Сонну розбудила.
  • Уквітчала її рястом,
  • Барвінком укрила;
  • І на полі жайворонок,
  • Соловейко в гаї
  • Землю, убрану весною,
  • Вранці зустрічають…
  • 2. Світає,
  • Край неба палає,
  • Соловейко в темнім гаї
  • Сонце зустрічає.
  • Тихесенько вітер віє,
  • Степи, лани мріють,
  • Між ярами над ставами
  • Верби зеленіють.
  • Сади рясні похилились,
  • Тополі по волі
  • Стоять собі, мов сторожа,
  • Розмовляють з полем.
  • 3. Зоре моя вечірняя,
  • Зійди над горою,
  • Поговорим тихесенько
  • В неволі з тобою.
  • Розкажи, як за горою
  • Сонечко сідає,
  • Як у Дніпра веселочка
  • Воду позичає…
  • 4. По діброві вітер виє,
  • Гуляє по полю,
  • Край дороги гне тополю
  • До самого долу.
  • Стан високий, лист широкий-
  • Нащо зеленіє?
  • Кругом поле, як те море
  • Широке синіє.

Б. Розгляд ілюстрацій до вивчених віршів.

В. Вірші Шевченка можна не тільки читати, а й співати. Прослухайте пісню на слова Т. Шевченка «Тече вода з-під явора…»

Г. Виконання пісні на слова Т. Шевченка «Зацвіла в долині» Слайд № 16

Д. Перегляд мультфільму «Садок вишневий коло хати…» Слайд № 17

Слайд № 18 Фізкультхвилинка «Моя Україна»

4. Екскурсія по творах Шевченка. (Виставка книжок).

  • - Ці твори ви можете взяти в бібліотеці, щоб поглибити свої знання з творчості Т.Г.Шевченка і більше дізнатися про нього самого.
  • 5. Група «Дослідники»
  • 1-й уч. Наша група провела дослідження і виявила, що 47 прожитих років: 24 роки був кріпаком, 10 років в неволі, 3 з половиною роки під наглядом міліції. І тільки 9 років він був вільною людиною.

2-й учень. У цьому році минає 203 роки з дня народження славетного сина України Т. Г. Шевченка.

3-й учень. Художня спадщина становить більше 1000 творів.

4-й учень. Понад 120 композиторів створили на його слова більше 500 музичних творів.

5-й учень. Шевченко намалював 150 портретів людей з якими був знайомий.

Вчитель.

—Тяжким було життя великого Кобзаря. Україні він віддав своє життя і мріяв бачити її народ вільним і щасливим. До своїх нащадків він звертався зі словами:

Слайд № 19

І мене в сім'ї великій,

В сім'ї вольній, новій

Не забудьте пом'янути

Незлим тихим словом.

Народ України пам'ятає і шанує свого Кобзаря: іменем Шевченка названо вулиці, театри, університети, села. На майданах міст і сіл споруджено пам'ятники Великому Кобзареві, до яких приносять квіти. Про Тараса складено багато віршів, пісень. Але шанують його не тільки в Україні, а й за кордоном. Перегляд слайдів «Памятники Т. Шевченку». Слайди № 20-29

V. Виконання цікавих завдань

1. Вправа «Чи знаєш ти твори Т. Шевченка?»

  • …соловейко в темнім гаї сонце зустрічає…(«Світає, край неба палає…»)
  • …сімя вечеря коло хати,вечірня зіронька встає…(«Садок вишневий коло хати…»)
  • …хлюпочуться качаточка поміж осокою…(«Тече вода із-за гаю…»)
  • …пташечка зраділа і защебетала…(«Зацвіла у лузі червона калина…»)
  • …у Дніпра веселочка воду позичає…(«Зоре моя вечірняя…»)

2. Творча робота . Скласти прислів'я. Слайд № 30

Шевченко Тарас зорі.

Шевченкові твори сяють,мов сонце для нас .

Шевченків «Кобзар»- то для народу… не забудем.

Ми Шевченка славить будем і ніколи великий дар.

3. Кросворд. Слайд № 31

-А зараз ми відгадаємо,в якій книзі зібрані поезії Т.Г.Шевченка,за допомогою кросворда.

1.Зацвіла у лузі червона…….

2.Зоре моя вечірняя,зійди над ………

3.Між ярами над ставами…..зеленіють.

4.Закувала…..

5.Любо,любо стало,пташечка……

6.Червоніє за горою,……співає.

  • VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
  • Слайд № 32
  • 1.Вправа «Закінчи речення»
  • - Мені сподобалось…
  • - На уроці я дізнався…
  • - Я запамятав…
  • 2. Самооцінка
  • - Діти, оцініть свою роботу на уроці смайликами.
  • Слайд № 33

- Так, діти, ви добре працювали, ви - молодці. Поаплодуйте собі.

Перегляд файлу

Тема. Т. Г. Шевченко – великий народний поет і художник

Мета: розширити й поглибити знання учнів про великого сина українського народу Тараса Григоровича Шевченка - поета, художника; вчити відчувати, розуміти поетичне слово; розвивати мислення, збагачувати словниковий запас та зв’язне мовлення школярів; виховувати любов і повагу до спадщини, яку залишив Великий Кобзар.

 

Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка у вишиваному рушнику; окремі видання творів для дітей; репродукції художніх творів Т.Г. Шевченка; ілюстрації із зображенням пам’ятників Кобзарю; «Життя і творчість в ілюстраціях. Т.Г. Шевченко», видавництво «Основа» 2014рік; грамзапис «Заповіт»; дитячі малюнки до поезій поета; виставка «Кобзарів» різних років видання, записи пісень на слова Т.Г. Шевченка, мікрофон, магнітофон.

 

                                                                    Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Привітання та побажання гарного настрою

 Слайд №1

Я всміхнуся сонечку

Здравствуй, золоте!

Я всміхнуся квітоньці,

Хай вона росте.

Я всміхаюсь друзям,

Зичу їм тепла.

Гостям усміхаюся,

Зичу їм добра!

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку

Учень. Щовесни, коли стануть сніги,

              І на рясті просяє веселка,

              Повні сил і живої снаги

              Ми вшановуєм пам'ять Шевченка.

 

Учень. Тарасе, наш Кобзарю, всюди

              Приходиш нині ти як свій,

              Тебе вітають щиро люди

              На всій Україні моїй.

Вчитель.  Дорогі діти, кожного року, на початку березня , ми вшановуємо геніальну людину, великого художника і поета Т. Г. Шевченка.

 

Слайд №2

Ну щоб, здавалося, слова…

Слова та голос – більш нічого.

А серце бється – ожива,

Як їх почує!.. Знать, од Бога

І голос той, і ті слова

Ідуть між люди!

                              Т. Шевченко

- Так, справді, голос і слова в Т. Шевченка були від Бога. Його твори западають людям глибоко в серця і викликають найкращі почуття.

-Сьогоднішній урок  присвячений видатному українцеві – Т. Г. Шевченкові.

Слайд №3

Тема уроку «Т. Г. Шевченко – великий народний поет і художник»

У підготовці до уроку, учні класу були поділені на групи: «Літературознавці», «Мистецтвознавці», «Поетичні перлинки», «Дослідники». Кожна група працювала над своїм завданням.

Тож  давайте часу не гаяти, а почнемо працювати.

IV. Презентація групами своєї роботи

1. Група «Літературознавці». Біографія Т. Шевченка

Слайд № 4

1-ий учень

- 9 березня 1814 року в селі Моринці Звенигородського повіту на Київщині (тепер Черкащина) у бідній кріпацькій хаті Шевченків народився хлопчина. Батьки йому дали ім’я Тарас.

- Прізвище Шевченко пов’язане із назвою професії швець.

Шевцем був прадід по батьковій лінії. Син шевця – шевченко – Шевченко.

  • Діти, а чи знаєте ви хто такі кріпаки?

 

Довідка. Кріпак – людина закріплена за паном, працювала на нього. Пан міг продати, виміняти чи купити кріпака.

 

 

3-ий учень

- Коли минав йому другий рік, переселились Шевченки з усією сім’єю до села Кирилівка. Велика була сім’я: батько Григорій, мати Катерина, Тарасик, три сестрички (Катря, Ярина, Марія), два братики (Микита, Йосип) і дідусь Іван. Всіх дев’ятеро.

Слайд № 5

4-ий учень

Гарно було в Кирилівці. Коло хати розкішний квітник, стара крислата верба, за хатою садок, а там левада, засіяна квітами, а через леваду в’ється річечка. Серед цієї краси зростав малий Тарас. Піклувалися ним добра мати та старша сестра Катерина.

5-й учень

- Коли Тарасові було 9 років, померла його мати, Життя в сім'ї стало нестерпним, коли батько одружився з удовою, яка мала трьох своїх дітей. Хлопчина змушений був терпіти знущання лихої мачухи. В одинадцять років став Тарас круглим сиротою. Батько застудився і раптово помер, а перед смертю сказав пророчі слова: «Синові Тарасу із мого хазяйства нічого не треба; він не буде абияким чоловіком: з його буде або щось дуже добре, або велике ледащо…».

1-й учень Дуже хотілося поетові мати на Україні маленький будиночок. Але не судилося йому ні сімейного затишку, ні діток, яких він дуже любив. Це для них він написав і безкоштовно відправив на Україну 1000 «Букварів».

Слайд № 6

2-й учень

  • Помер Тарас Григорович Шевченко 10 березня 1861 року.

Поховано його над Дніпром — на високій Чернечій горі, яку зараз називають Тарасовою.

 

2. Група «Мистецтвознавці». «Тарас – художник і поет»

Слайд № 7

1-й учень

-  Як випадала вільна хвилина, хлопчик брав аркуш паперу, недогризок олівця і, сховавшись в бур’янах, малював усе, що бачив довкола, малював лише чорним олівцем, бо інших у нього не було.

 

Слайд № 8

2-й учень

- На життєвій дорозі Тарас зустрів добрих і розумних людей, які побачили в ньому талановиту людину і викупили з неволі, допомогли з навчанням в Академії мистецтв. Ставши вільною людиною в 24 роки, Тарас написав багато поетичних творів, які увійшли до збірки «Кобзар».

3-й учень

- Пани і цар злякались його віршів і заслали поета в далеку пустелю – віддали у солдати із суворою забороною малювати і писати! Але не скорився Тарас і потайки писав і малював.

- Діти, а чи знаєте ви, чому саме «Кобзар» назвав свою збірку поет?

Слайд № 9

4-й учень. Так, ми про це дізналися. Колись давно по Україні ходили старі, сліпі люди, які співали про тяжке життя людей та подвиги козаків. Співаючи, вони грали на кобзі ( показую ілюстрацію ) - стародавній музичний інструмент, схожий на бандуру. Їх називали кобзарями. Тарас Шевченко не грав на кобзі, не співав пісень по дорогах України. Але він дуже любив слухати пісні кобзарів.

«Кобзар» Шевченка перекладений на 100 мов світу.

  • А зараз ми пропонуємо вам переглянути репродукції картин Т. Г. Шевченка:
  • Слайд № 10 «Селянська родина»;
  • Слайд №11  «Хата батьків у Кирилівці»;
  • Слайд № 12  Автопортрет Т. Шевченка;
  • Слайд № 13  «Катерина»;
  • Слайд № 14  «Портрет дівчини з собакою».

Слайд № 15

3. Група «Поетичні перлинки».

А. Учні розповідають вірші Т. Шевченка

1.Встала весна, чорну землю

Сонну розбудила.

Уквітчала її рястом,

Барвінком укрила;

І на полі жайворонок,

Соловейко в гаї

Землю, убрану весною,

Вранці зустрічають…

 

 

2. Світає,

Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї

Сонце зустрічає.

Тихесенько вітер віє,

Степи, лани мріють,

Між ярами над ставами

Верби зеленіють.

Сади рясні похилились,

Тополі по волі

Стоять собі, мов сторожа,

Розмовляють з полем.

 

3. Зоре моя вечірняя,

Зійди над горою,

Поговорим тихесенько

В неволі з тобою.

Розкажи, як за горою

Сонечко сідає,

Як у Дніпра веселочка

Воду позичає…

 

4. По діброві вітер виє,

Гуляє по полю,

Край дороги гне тополю

До самого долу.

Стан високий, лист широкий-

Нащо зеленіє?

Кругом поле, як те море

Широке синіє.

 

Б. Розгляд ілюстрацій до вивчених віршів.

В. Вірші Шевченка можна не тільки читати, а й співати. Прослухайте пісню на слова Т. Шевченка «Тече вода з-під явора…» 

Г. Виконання пісні на слова Т. Шевченка «Зацвіла в долині» Слайд № 16

Д. Перегляд мультфільму «Садок вишневий коло хати…» Слайд № 17

Слайд № 18 Фізкультхвилинка «Моя Україна»

4. Екскурсія по творах Шевченка. (Виставка книжок).

- Ці твори ви можете взяти в бібліотеці, щоб поглибити свої знання з творчості Т.Г.Шевченка і більше дізнатися про нього самого.

 

5. Група «Дослідники»

1-й уч. Наша група провела дослідження і виявила, що 47 прожитих років: 24 роки був кріпаком, 10 років в неволі, 3 з половиною роки під наглядом міліції. І тільки 9 років він був вільною людиною.

2-й учень. У цьому році минає 203 роки з дня народження славетного сина України Т. Г. Шевченка.

3-й учень.  Художня спадщина становить більше 1000 творів.

4-й учень. Понад 120 композиторів створили на його слова більше 500 музичних творів.

5-й учень. Шевченко намалював 150 портретів людей з якими був знайомий.

Вчитель.

—Тяжким було життя великого Кобзаря. Україні він віддав своє життя і мріяв бачити її народ вільним і щасливим. До своїх нащадків він звертався зі словами:

Слайд № 19

                                                   І мене в сім’ї великій,

В сім’ї вольній, новій

   Не забудьте пом’янути

  Незлим тихим словом.

 

 Народ України памятає і шанує свого Кобзаря: іменем Шевченка названо вулиці, театри, університети, села. На майданах міст і сіл споруджено памятники Великому Кобзареві, до яких приносять квіти. Про Тараса складено багато віршів, пісень. Але шанують його не тільки в Україні, а й за кордоном. Перегляд слайдів «Памятники Т. Шевченку». Слайди № 20-29

V. Виконання цікавих завдань

1. Вправа «Чи знаєш ти твори Т. Шевченка?»

  • …соловейко в темнім гаї сонце зустрічає…(«Світає, край неба палає…»)
  • …сімя вечеря коло хати,вечірня зіронька встає…(«Садок вишневий коло хати…»)
  • …хлюпочуться качаточка поміж осокою…(«Тече вода із-за гаю…»)
  • …пташечка зраділа і защебетала…(«Зацвіла у лузі червона калина…»)
  • …у Дніпра веселочка воду позичає…(«Зоре моя вечірняя…»)

2. Творча робота . Скласти прислівя.  Слайд № 30

Шевченко Тарас                                                  зорі.

Шевченкові твори сяють,мов                            сонце для нас .

Шевченків «Кобзар»- то для народу…             не забудем.

Ми Шевченка славить будем і ніколи              великий дар.

 

 3. Кросворд. Слайд № 31

-А зараз ми відгадаємо,в якій книзі зібрані поезії Т.Г.Шевченка,за допомогою кросворда.

1.Зацвіла у лузі червона…….

2.Зоре моя вечірняя,зійди над ………

3.Між ярами над ставами…..зеленіють.

4.Закувала…..

5.Любо,любо стало,пташечка……

6.Червоніє за горою,……співає.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія

Слайд № 32

  1. Вправа «Закінчи речення»

- Мені  сподобалось…

- На уроці я дізнався…

- Я запамятав…

2. Самооцінка

- Діти, оцініть свою роботу на уроці смайликами.

Слайд № 33

- Так, діти, ви добре працювали, ви -  молодці. Поаплодуйте собі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 березня 2018
Переглядів
881
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку