Урок "Велика буква і лапки у власних назвах"

Про матеріал
Тема: Велика буква і лапки у власних назвах Мета: шляхом формування в учнів спеціально-предметних компетентностей поглибити знання про особливості написання власних і загальних назв, вживання лапок у власних назвах; розвивати навички написання великої букви у власних назвах, удосконалювати вміння розрізняти загальні та власні назви, розвивати культуру усного і писемного мовлення, вміння застосовувати вивчені правила.
Перегляд файлу

Конспект уроку на тему:

Велика буква і лапки у власних назвах

 

 

 

 

 

 

6 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Студентки ФЛу-41

Загвоцької Людмили

 

 

 

 

 

 

 

 

Львів 2019

Мета:  шляхом формування в учнів спеціально-предметних компетентностей поглибити знання про особливості написання власних і загальних назв, вживання лапок у власних назвах; розвивати навички написання  великої букви у власних назвах, удосконалювати вміння розрізняти загальні та власні назви, розвивати культуру усного і писемного мовлення, вміння застосовувати вивчені правила.

Завдання:

  1. Повторити вивчені граматичні категорії іменника.
  2. З’ясувати, як потрібно писати загальні і власні назви.
  3. Виявити, які власні назви треба писати в лапках.
  4. Дізнатись етимологію власного імені.


Обладнання: підручник,  сигнальні картки з кольорами світлофора, раздаткові матеріали з етимологією імен учнів.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації нових знань.

 

І. Актуалізація опорних знань

Вчитель: власні та загальні назви ми з вами вже вивчали, тож згадаймо в чому ж різниця. На дошці записані дві колонки: власні назви та загальні назви. Чим же вони відрізняються?

Учні за бажанням називають відмінності і записують їх самостійно на дошці.

 


Власні назви

Пишемо з великої літери

Є індивідуальними

Не можемо вживати у формі множини

Є більше

 

Загальні назви

Пишемо з малої літери

Позначають предмети в сукупності Можемо вживати у формі множини

 

Є менше

 


Вчитель: форми множини у власних назвах використовують тоді, коли треба позначити осіб одного роду чи однієї сім'ї (родина Коцюбинських, брати Тобілевичі) або для позначення групи осіб чи предметів, що мають однакові індивідуальні назви: У товаристві було два Миколи; В Україні багато Вербівок. Позначаючи одиничний топонімічний об'єкт, власні назви теж можуть вживатися у множині (Суми, Карпати, Чернівці).

Крім того власні іменники можуть переходити у загальні, а загальні у власні. Під час переходу у загальні іменники, власні назви втрачають суто індивідуальне значення і вживаються як узагальнена назва типу людей або якогось класу однорідних предметів: меценат, ловелас, дизель, форд, ампер. У свою чергу на основі загальних назв виникають власні: "Перлина" (магазин), Орел (місто).

Найчастіше доводиться чути, що загальні назви кількісно переважають, але це не так. Якщо в тій чи іншій мові ви нарахуєте кількасот тисяч загальних назв, то власних будуть десятки й десятки мільйонів. І справді, їх дуже багато й вони різноманітні.

ІІ. Вивчення нового матеріалу

Вчитель: щоб не заплутатись в океані власних назв, учені поділили їх на класи, а саме:

1) антропоніми

2) топоніми

3) космоніми або астроніми

4) міфоніми

5) зооніми

6) ергоніми

7) хрононіми

8) хрематоніми (під час самостійної роботи цієї групи вчителю варто підійти до учнів і перевірити, чи правильно вони розуміють цю категорію)

Вчитель ділить учнів на 8 груп по-двоє, по-троє дітей. Дає кожній один з класів власних назв, просить охарактеризувати його і дібрати приклади. Після кількох хвилин самостійної роботи кожна група виходить до дошки і зачитує іншій частині класу нову інформацію, а ті записують її в зошит.

Вчитель: як ви вважаєте, яких з цих класів, що ми тільки що вивчили, існує найбільше в мові? Правильна відповідь: антропонімів і топонімів. Поговорімо з вами трохи про такі цікаві слова в нашій мові. Адже кожне з них має свою історію, яка може сягати у глибину віків. Наприклад, в іменах зі словянським корінням зазвичай прозора для нас внутрішня форма (тобто реалії, які ще давно покладені в назву слова), а тому неважко здогадатися, від чого вони походять, наприклад: антропоніми Богдан («даний Богом»), Святослав («свята слава»), Людмила («мила люду»), (тут вчитель роздає кожному учневі невеличку картку з його іменем та етимологією).

Проте чимало антропонімів запозичені, а тому їх внутрішня форма для нас затемнена. У такому разі потрібно звертатись до спеціальних словників.

Джерелом популярних в нашому народі антропонімів здебільшого є такі мови: давньогрецька:

Андрій andreios «мужній, хоробрий»;

Анастасія жіночий варіант імені Анастас anastasis «воскресіння»;

латинська:

Костянтин constans [родовий відмінок constantis] «постійний», «стійкий»;

Марина marina «морська»;

скандинавські:

Ігор Ingvarr «захисник Інгве» (Бог достатку давніх скандинавів);

Ольга «свята»;

давньоєврейська:

Соломія šālōm ­­­­ «мир», «мирна»;

Ганна Channā chānan «він був милостивий, виявляв ласку».

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу

Запишіть слова, розкриваючи дужки. Поставте, де треба, лапки.

(Т,т)арас (Г,г)ригорович (Ш,ш)евченко, (Г,г)азета (Л,л)ітературна (У,у)країна, (С,с)танція (Ж,ж)овтнева, (М,м)істо (О,о)деса, (С,с)пасо-(П,п)реображенський (С,с)обор, (П,п)ароплав (С,с)віточ, (Ц,ц)укерки (Ч,ч)ервоний (М,м)ак,( С,с)вято (П,п)асха, (К,к)орова (М,м)ілка, (Д,д)ень (Н,н)ародження, (Ж,ж)урнал (Д,д)ивослово, (П,п)ланета (М,м)арс.

Висновок : як потрібно писати власні назви, у яких випадках вживаються лапки.

Гра «Світлофор»

Робота із сигнальними картками. Кожна парта отримує 2 сигнальні картки з кольорами світлофора: червону і зелену.

- Прізвища, імена, по батькові пишемо з великої літери (зелений).

- Прізвиська тварин треба писати з маленької літери (червоний).

- У назвах свят використовуємо маленьку літеру (червоний).

- Назви вулиць пишуться з великої літери без лапок (червоний).

- Назви газет, журналів, пароплавів пишуться з великої літери в лапках (зелений).

- Імена казкових персонажів пишемо з малої букви (червоний).

- Назви магазинів, готелів пишемо в лапках з маленької літери (червоний).

 

ІV. Оцінювання роботи учнів

 

V. Домашнє завдання

 

 

 

 

doc
Додано
29 листопада 2019
Переглядів
2783
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку