Урок "Написання складних прикметників разом і через дефіс".

Про матеріал
Модель особистісно зорієнтованого уроку української мови із застосуванням компетентнісно зорієнтованих завдань і ефективних прийомів роботи.
Перегляд файлу

Модель уроку української мови у 6 класі

Умовні позначення:

КК – ключова компетентність,

НЛ – наскрізна лінія

Тема. Написання складних прикметників разом і через дефіс.

Мета. Закріпити навички правопису складних прикметників разом і через дефіс; удосконалювати вміння доречно вживати складні прикметники у власних висловленнях; формувати компетентності: вчитися впродовж життя, обізнаність та самовираження у сфері культури, ініціативність і підприємливість; розвивати пам’ять, спостережливість, увагу, аналітичне мислення; виховувати інтерес до національної культури, звичаїв українського народу.

Цілі. Після цього уроку

учні знатимуть правопис складних прикметників

учні вмітимуть доречно вживати складні прикметники у власних висловленнях; шукати нову інформацію, яку зможуть використати у певних життєвих ситуаціях.

Тип уроку. Урок  застосування знань, навичок й умінь (за класифікацією В.А. Онищука).

Особистісно зорієнтований урок (за Фасолею А.М.).

Обладнання. Малюнок кошика з кольоровими стрічками (індивідуально для кожного), дидактичний матеріал №1, №2 (мультимедійний), репродукція картини Нарбута Д.Г «Сорочинський ярмарок», 

Методи, прийоми, види роботи: «кольоровий кошик», асоціювання, експрес-опитування «Запитання - відповідь», ККЗ «Споживчий кошик», вправа «Три «Зе».     

Форми роботи: індивідуальна, групова, фронтальна.

Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

1. З’ясування емоційної готовності учнів («кольоровий кошик»).

- Перед кожним із вас на парті кошик, який наповнений стрічками різних кольорів. Оберіть собі ту, яка у цей момент вам найбільше подобається. Колір – ваш настрій, його пояснення під стрічкою.

2. Актуалізація суб’єктного досвіду (асоціювання).

- Які асоціації викликає у вас слово «ярмарок»? Продовжіть речення одним іменником: «Ярмарок – це купівля, потреби, видовище…».

ІІ. Етап цілевизначення та планування.

1.  Оголошення теми.

-  Форма нашого сьогоднішнього уроку буде дещо незвичайною: ми здійснимо віртуальну, тобто уявну,  мандрівку на ярмарок – цікавий, веселий, такий, яким він був кілька десятиліть тому.

«Навіщо ?» - запитаєте ви. – Відповім: «Аби довідатися про культуру і побут наших предків». Проте ярмарок у нас незвичайний – інтелектуальний, тому слід знати написання складних прикметників разом і через дефіс, що і є темою нашого уроку-мандрівки. А  щоб подорож принесла більше користі і досвіду, яким ви зможете оперувати на наступних уроках мови, ми повинні чітко визначити цілі, над досягненням яких працюватимемо сьогодні.

2. Визначення цілей уроку учнями, узгодження із цілями вчителя.

- Я пропоную вам (цілі записано на дошці):

  •    закріпити правопис складних прикметників;
  •    навчитися доречно вживати складні прикметники у власних висловленнях;
  •    відкрити для себе нову інформацію, яку зможете використати у певних життєвих ситуаціях.

- А що до цього переліку доповнить кожен із вас? Запишіть до зошита.

ІІІ. Етап опрацювання навчального матеріалу.

1. Інтерактивна вправа «Запитання – відповідь».

-  Як і на будь-якому дійстві, на ярмарку буває людно, тому слід бути пильним, а на інтелектуальному – ще й володіти  інформацією про написання складних прикметників. Тож  проведемо експрес-опитування «Запитання - відповідь» у парах.

2. Робота із текстовим матеріалом.

- Отже, необхідне ми повторили і тепер можемо вирушати. А чим же раніше на  ярмарок їздили? Волами? Кіньми? А може, ходили пішки? Ось про це ми дізнаємося, коли прочитаємо текст

Дидактичний матеріал №1 (мультимедійний)

Ярмарок

Благословилося на світ. Виткнуло заспаний писок кругловиде сонце, стьобнуло життєдайним  промінням по світло-зелених луках, по степах, по левадах…

І видко: аж-аж ген до того вічнозеленого ліска, куди око сягає, дорогою вози потяглися… І кіньми, і волами, і коровами… Зі свіжопахучим сіном, з соломою… І гарби, і вози, і возенята… А за возами і стригунці, і бузівки, і корівки… 

- Гей! Цоб! Цабе! Н-н-но!

І йдуть. І йдуть, і йдуть…

І дорога вже не дорога, а строкато-темна гадюка, що за отой лісок полізла…

- Завдання: випишіть із цього тексту складні прикметники і усно поясніть їх написання.

3. Зупинка «Працюємо із довідковою літературою» (КК – уміння вчитися впродовж життя).                     

- Дорогою до ярмарку інколи робили зупинку. От і ми припинимося, аби «підживитися» новою інформацією. До сьогоднішнього уроку ви мали випереджувальне завдання у домашіх групах: познайомитися зі «Словником труднощів української мови» і довідатися про особливості написання прикметників із частинами «сніжно», «лимонно».

- Отож зробимо висновок, чому відрізняється написання таких слів: білосніжний і сніжно-білий, лимонно-жовтий і лимоннокислий?

4. Індивідуальна робота за варіантами.        

-  От і приїхали ми врешті на ярмарок. І кого ж тут тільки немає! І чого ж тут тільки не побачиш! І не протовпитися: той торгує, той купує, той божиться, той прицінюється… Але ми з вами якось проберемося крізь натовп і все побачимо. А дорогою ще й запишемо складні прикметники.

Дидактичний матеріал №2 (мультимедійний)

Ярмаркове розмаїття

Ярмарок починається ще за воротами. Продається тут усе: і біло (гриві) коні, і чорно (білі) корови, і швидко (ногі) вівці; вози, сани, яскраво (червоні) горшки і миски, різно (барвні) хустки, сіро (білі) спідниці, штани, гвіздки, молотки, ножиці. Тут і жовто (голові) соняшники, і темно(зелені) гарбузи, цибуля, сливи, горіхи, терпкувато (солодкі) бублики, буханці. І все таке смачне, свіже та гарне.

А он, дивіться, снідають повно (щокі) перекупки з паляницями.

А гомін такий стоїть! Такого ніде не почуєш, тільки на ярмарку…

- Завдання: запишіть складні прикметники, розкриваючи дужки: І варіант – ті, які пишуться разом, ІІ варіант – ті, які пишуться через дефіс.

І варіант: білогриві, швидконогі, різнобарвні, жовтоголові, повнощокі. ІІ варіант: чорно-білі, яскраво-червоні,  сіро-білі, темно-зелені, терпкувато-солодкі.

5. Компетентнісно зорієнтоване завдання (КК – обізнаність та самовираження у сфері культури; ініціативність і підприємливість. НЛ–4 «Підприємливість і фінансова грамотність»).   

- Ми продовжуємо мандрівку по ярмарку. Музики грають, парубоцтво витинає гопака, жіноцтво щебече! А розмаїття товарів вражає!.. А ви хотіли б придбати щось собі? Тоді вам потрібно виконати таке завдання: наповніть споживчий кошик для вашої сім´ї товарами першої необхідності, користуючись картиною художника Нарбута Д.Г. «Сорочинський ярмарок» (за Миколою Гоголем). У роботі вживайте складні прикметники.

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.    

1. Інтерактивна вправа «Три «Зе».  

- Як і будь-яка приємна подія, ярмарок  закінчується. І наша мандрівка теж. Підсумуйте, виконавши вправу «Три «Зе»:

Упродовж уроку я

  •    запам’ятав (ла)...
  •    зрозумів (ла)..
  •    зробив (ла) висновок...

- Повернімося до цілей уроку і ваших зокрема. Проаналізуйте, наскільки кожен із вас їх досягнув, і оцініть, на якому рівні працював.

2. Доповнення асоціативного ланцюга.

- Доповніть слово прикметником, який був сьогодні ярмарок: «Ярмарок необхідний, колоритний, результативний…».

3. «Кольоровий кошик».

- Виберіть із вашого кошика ту стрічку, яка символізує ваш настрій наприкінці уроку. Зі зворотньої сторони прочитайте тлумачення.

4. Домашнє завдання.

- Домашнє завдання сьогодні за бажанням: написати вільне есе «Ярмарок моєї мрії».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

1

 

doc
Додано
2 грудня 2019
Переглядів
1050
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку