Тема: Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах людей
(урок української мови 2 клас)
Мета: Формувати в учнів уміння писати з великої букви імена, по батькові, прізвища людей, закріплювати вміння правильно писати слова; розвивати увагу, пам’ять, мовлення; виховувати любов до України, шану до її видатних людей.
Обладнання: підручник (Вашуленко М.С., Дубовик С.Г. Українська мова: Підруч. для 2 кл. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. – 160 с.), робочий зошит, презентація до уроку, малюнок сонечка.
Тип уроку: урок формування умінь і навичок
Хід уроку
І Організаційний момент
Ось дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок української мови починаймо.
ІІІ Актуалізація опорних знань
1. Б е с і д а
- Що означають слова, до яких ставимо питання хто? що?
- Як вони називаються?
- На які питання відповідають іменники?
(слайд 4)
2. Каліграфічна хвилинка
Мм Ме Мо Мл мв ма мл Марія, Миколаїв
- Діти, а тепер давайте з вами усно складемо речення з поданих слів.
3. Робота з деформованим текстом
- А тепер давайте ми з вами складемо речення з окремих слів.
Марійка, мамі, господарству, по, допомагає. (слайд 5)
- Визначте головні слова в реченні. (слайд 6)
IV Мотивація навчальної діяльності.
1. Прослуховування і відгадування загадки.
Всі хочуть, як народиться дитина,
Щоб я було красиве і дзвінке,
Бо носить все житгя мене людина,
А відгадайте-но, що я таке? (Ім'я) (слайд 7)
2. Слухання казки
Жила собі маленька буква. Її ніхто не хотів помічати: часто пропускали, недописували.
І надумала тоді буква свої справи налагодити: «Спробую-но я із середини речення переміститися на початок».
І сталося диво. Почали всі поважати букву, писати її великою. Сподобалося це букві. І наважилася вона дати назву містам, селам, вулицям, річкам, морям та озерам, горам та долинам, прилаштувалася до імен, по батькові, стала на перше місце в прізвищах і навіть у кличках тварин посіла перше місце. Пішла про неї слава по всій Мовляндії. Запишалася буква, розтовстіла, виросла. І тепер всі слова, які починаються з неї, пишуться з великої літери.
- Які правила вживання великої букви названі в казці?
V Повідомлення теми і мети уроку.
- Отже, сьогодні на уроці ми з вами поговоримо про велику букву в іменах, по батькові та прізвищах людей.
VІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда.
- У людей можуть бути однакові імена. Тому щоб знати до кого звертаються, називають крім імені ще прізвище. Наприклад,
Олександр Іванов. Людей, які мають однакові імена, називають тезками. Але буває й так, що й прізвища у людей бувають однакові. В кожного з вас є тато. Коли ви будете дорослими вас будуть звати по батькові. Мого тата звати Василь. Тому мене ви називаєте як? (Олена Василівна).
- Діти, запам’ятайте ці три слова: ім’я, по батькові, прізвище завжди пишуться з великої букви.
2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- А тепер кожен із вас скаже мені повністю своє прізвище, ім'я та по батькові. (слайд 8)
3. Робота з підручником.
1. Відкрийте с. 114, прочитайте правило.
- Так як ми будемо писати ім’я, по батькові, прізвище людини? ( З великої букви всі три слова)
- Запишіть у зошит своє прізвище, ім'я та по батькові.
2. Виконання вправи 297, с.114 (слайд 9)
- Прочитайте і спишіть текст вправи. Підкресліть прізвища.
- Поясніть, чому слова написані з великої букви.
- Прізвища яких ще письменників ви можете назвати.
Фізкультхвилинка «Встань — велику букву дістань» (слайд 10)
VІІ. Узагальнення і систематизація знань
1. Творча робота над іменами
- Зараз і ми спробуємо бути творцями імені. Багато імен зустрічається в назвах квітів. Прочитайте назви рослин. Від якого імені утворились ці назви?
Григорій – грицики; (слайд 11)
Іван – Іван – чай; (слайд 12)
Любов – любка; (слайд 13)
Василь – васильок; (слайд 14)
Петро – Петрів батіг; (слайд 15)
Тимофій – тимофіївка. (слайд 16)
2. Робота зі словами. (слайд 17)
- Вставте пропущені літери в іменах дітей.
…ксанка, …ндрійко, …ринка, …офійка, …рчик, … лечка.
3. Робота зі словосполученнями. (слайд 18)
З імен скласти по батькові
Оксана ( Іван ) – Оксана Іванівна ;
Ольга ( Олександр ) - … ;
Богдан ( Віктор ) - … ;
Андрій ( Степан ) - … ;
Віталій ( Ярослав ) - … ;
Галина ( Анатолій ) - … .
Фізкультхвилинка для очей
4. Гра «Найуважніший» (слайд 19)
Увага! Шукаємо кмітливих та уважних дітей!
Одного разу Мишко з мамою Оленою Сергіївною та батьком Дмитром Івановичем поїхали на день народження до дідуся Івана.
- Чиїм батьком був дідусь Іван — тата чи мами?
- Як називатимуть Мишка, коли він стане дорослим?
VIII Підсумок уроку (слайд 20)
Заглянуло Сонечко до нас на мить,
Дуже швидко час біжить.
- Як бачите, сонечко нам посміхнулося і засяяло яскравими промінчиками, а це значить що ми провели час не даремно, а отримали нові знання.
1. Метод «незакінчене речення»
- Урок навчив мене….
- Найцікавіше завдання було…
3. Оцінювання
ІХ Домашнє завдання (слайд 21)
Вправа 303, с. 116