Урок "Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах людей"

Про матеріал
Урок формує в учнів уміння писати з великої букви імена, по батькові, прізвища людей, закріплювати вміння правильно писати слова.
Перегляд файлу

Тема: Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах людей

(урок української мови 2 клас)  

Мета: Формувати в учнів уміння писати з великої букви імена, по батькові, прізвища людей, закріплювати вміння правильно писати слова; розвивати  увагу, пам’ять, мовлення; виховувати любов до України, шану до її видатних людей.

Обладнання: підручник (Вашуленко М.С., Дубовик С.Г. Українська мова: Підруч. для 2 кл. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. – 160 с.), робочий зошит, презентація до уроку, малюнок сонечка.

Тип уроку: урок формування умінь і навичок

Хід уроку

І Організаційний момент

Ось дзвінок нам дав сигнал,

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Урок української мови починаймо.

-  Діти, сьогодні до нас з вами на урок завітало сонечко, але воно чомусь сумне і зовсім не сяє. Але воно мені передало по секрету, що засяє за умови, якщо учні 2 – го класу будуть активно працювати на уроці. За кожну блискучу відповідь, ви будете прикріплювати на дошці промінець до сонечка, і будемо сподіватися, що в кінці уроку воно подарує нам свою яскраву посмішку, як дарунок за  продуктивну роботу. (слайд 2)

ІІ Перевірка домашнього завдання

Вправа 295, с. 113

- Прочитайте записані вами слова.

- На які питання відповідають дописані вами слова? (слайд 3)

ІІІ Актуалізація опорних знань

1. Б е с і д а

-        Що означають слова, до яких ставимо питання хто? що?

-        Як вони називаються?

-    На які питання відповідають іменники?

                                                                                                              (слайд 4)

2. Каліграфічна хвилинка

Мм Ме Мо Мл мв ма мл   Марія, Миколаїв

- Діти, а тепер давайте з вами усно складемо речення з поданих слів.

3. Робота з деформованим текстом

 - А тепер давайте ми з вами складемо речення з окремих слів.

Марійка, мамі, господарству, по, допомагає.                                          (слайд 5)

- Визначте головні слова в реченні.                                                          (слайд 6)

 

IV Мотивація навчальної діяльності.

1. Прослуховування і відгадування загадки.

Всі хочуть, як народиться дитина,

Щоб я було красиве і дзвінке,

Бо носить все житгя мене людина,

   А відгадайте-но, що я таке?   (Ім'я) (слайд 7)

 

2. Слухання казки

Жила собі маленька буква. Її ніхто не хотів помічати: часто пропускали, недописували.

  •                   Чому мене не помічають, чому часто пропускають учні? – жалілася вона дядьку Алфавіту.
  •                   Ти маленька, тому й не помічаюь, - поважно відповів старий.

І надумала тоді буква свої справи налагодити: «Спробую-но я із середини речення переміститися на початок».

І сталося диво. Почали всі поважати букву, писати її великою. Сподобалося це букві. І наважилася вона дати назву містам, селам, вулицям, річкам, морям та озерам, горам та долинам, прилаштувалася до імен, по батькові, стала на перше місце в прізвищах і навіть у кличках тварин посіла перше місце. Пішла про неї слава по всій Мовляндії. Запишалася буква, розтовстіла, виросла. І тепер всі слова, які починаються з неї, пишуться з великої літери.

 - Які правила вживання великої букви названі в казці?

 

V Повідомлення теми і мети уроку.

 - Отже, сьогодні на уроці ми з вами поговоримо про велику букву в іменах, по батькові та прізвищах людей.

VІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Бесіда.

           - У людей можуть бути однакові імена. Тому щоб знати до кого    звертаються,      називають        крім      імені      ще      прізвище.    Наприклад,

Олександр Іванов. Людей, які   мають однакові імена, називають тезками. Але буває й так,   що й прізвища у людей бувають однакові. В кожного з вас є тато. Коли ви будете дорослими вас будуть звати по батькові. Мого тата звати Василь. Тому мене ви називаєте як? (Олена Василівна).

- Діти, запамятайте ці три слова: імя, по батькові, прізвище завжди пишуться з великої букви.

2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

 - А тепер кожен із вас скаже мені повністю своє прізвище, ім'я та по батькові. (слайд 8)

 

3. Робота з підручником.

1.  Відкрийте с. 114, прочитайте правило.                                  

 - Так як ми будемо писати імя, по батькові, прізвище  людини? ( З великої букви всі три слова)

- Запишіть у зошит  своє прізвище, ім'я та по батькові.

2. Виконання вправи 297, с.114                                                  (слайд 9)

 

 - Прочитайте і спишіть текст вправи. Підкресліть прізвища.

- Поясніть, чому слова написані з великої букви.

- Прізвища яких ще письменників ви можете назвати.

Фізкультхвилинка  «Встань — велику букву дістань»         (слайд 10)

 

VІІ. Узагальнення і систематизація знань

1. Творча робота над іменами                                                

 

 - Зараз і ми спробуємо бути творцями імені. Багато імен зустрічається в назвах квітів. Прочитайте назви рослин. Від якого імені утворились ці назви?

Григорій – грицики;                                                                          (слайд 11)

Іван – Іван – чай;                                                                               (слайд 12)

Любов – любка;                                                                                 (слайд 13)

Василь – васильок;                                                                            (слайд 14)

Петро – Петрів батіг;                                                                        (слайд 15)

Тимофій – тимофіївка.                                                                     (слайд 16)

 

2. Робота зі словами.                                                                        (слайд 17)

 

 - Вставте пропущені літери в іменах дітей.

…ксанка, …ндрійко,  …ринка, …офійка, …рчик, … лечка.

3. Робота зі словосполученнями.                                                  (слайд 18)

 

З імен скласти по батькові

Оксана ( Іван ) – Оксана Іванівна ;

Ольга ( Олександр ) - … ;

Богдан ( Віктор ) - … ;

Андрій ( Степан ) - … ;

Віталій ( Ярослав ) - … ;

Галина ( Анатолій ) - … .

Фізкультхвилинка для очей

4. Гра «Найуважніший»                                                                  (слайд 19)

  Увага! Шукаємо кмітливих та уважних дітей!
Одного разу Мишко з мамою Оленою Сергіївною та батьком Дмитром Івановичем поїхали на день народження до дідуся Івана.

- Чиїм батьком був дідусь Іван тата чи мами?

- Як називатимуть Мишка, коли він стане дорослим?

VIII Підсумок уроку                                                                         (слайд 20)

 

Заглянуло Сонечко до нас на мить,

Дуже швидко час біжить.

 - Як бачите, сонечко нам посміхнулося і засяяло яскравими промінчиками, а це значить що ми провели час не даремно, а отримали нові знання.

1. Метод «незакінчене речення»

- Урок навчив мене….

- Найцікавіше завдання було…

3. Оцінювання

ІХ Домашнє завдання                                                                       (слайд 21)                    

 

Вправа 303, с. 116

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гаргесян Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
26 січня 2019
Переглядів
8492
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку