Урок "Веселі артисти" Остап Вишня

Про матеріал
Даний конспект можна використовувати на уроках читання в початковій школі.Учні ознайомляться з життєвим та творчим шляхом Остапа Вишні,удосконалюватимуть навички читання та словесного малювання,збагатять свій словниковий запас,розвиватимуть зв'язне мовлення та пам'ять.Даний конспект уроку виховує у дітей любов до тварин, повагу до представників різних професій.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок читання

Остап Вишня «Веселі артисти»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                Політько О.І.

Вчитель  початкових класів

 

 

Тема. Веселе слово Остапа Вишні. «Веселі артисти».

Мета: Ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом Остапа Вишні;

            вдосконалювати навички читання та словесного малювання;

            збагачувати словниковий запас школярів;

            розвивати зв’язне мовлення, пам'ять;

            виховувати любов до тварин, повагу до представників різних професій.

 

Обладнання: мультимедійне обладнання, таблички з написами: жонглер, клоун, факір, акробат, ілюзіоніст;картки-блискавки;портрет О.Вишні,картки для роботи в парах,групах.

 

Хід уроку

І. Створення позитивного настрою в учнів

Продзвенів і стих дзвінок.

Починається урок.

Всі за парти тихо сіли

І працюєм дуже вміло!

Девіз уроку:(на дошці)

ІІ. Хвилинка читача

Презентація художньої книги, яку читають учні.

 

ІІІ. Розвиток читацьких навичок . Мотивація учнів до роботи.

  1. Робота з деформованим текстом.

--Без сумніву,можна сказати,що одним із улюблених слів дітей є «ЦИРК».

Адже,як тільки ви це слово почуєте,(слайд 2)

 

--Якщо ми добре постараємось і відновимо деформований текст, то дізнаємось про що говоритимемо на сьогоднішньому уроці (слайд  3)

  (Учні відтворюють деформований текст)

          воСло ркци  данов  висьз'яло

пеВшер  в  миРі  лилосьосе

У  рійста  тинлакійсь  вомі

“глийКру”  чанаозло  волос.

 

  • Добре , давайте перевіримо чи правильно ви нанизали намистинки віршика

 (слайд  4)

(Учні читають відновлений текст).

--Молодці, ви добре впорались з завданням

  • 2.  Робота зі скоромовкою(слайд  5)або на дошці

Цар у цирку циліндр забув,

  Циркач циліндр царю повернув.

 

          -Постривайте! Цирк та цирк!

А чого кричати?!

Що то значить слово цирк,

Треба нам пізнати.

 

  • . Отже – цирк… то що ж означає слово цирк з латинської мови? (Круглий)
  • А як пов’язані слова цирк і круглий? (У цирку кругла сцена)
  • Молодці, а як називається сцена цирку?(Арена)
  • Так, арена, і вона дійсно кругла.

 

3.Розповідь учителя

--Цирк – одне з найдавніших мистецтв. Ще в глибоку давнину у дні свят на площах єгипетських, грецьких, китайських міст виступали акробати, канатохідці, фокусники, жонглери.

Проте, яким би маленьким чи великим  не був цирк, арена його завжди однакова. У всіх цирках світу арена має круглу форму  діаметром 13 метрів.

Представники різних професій працюють на цирковій арені . Давайте пригадаємо деякі з них .

(Учні пригадують професії (жонглер,акробати,факір,ілюзіоніст,клоун)за малюнками, що з’являються на екрані, потім з’являються назви цих професій і вони перевіряють правильність своїх припущень) (слайд  6,7 )

  • А звідки  з’явилися назви цих професій?
  • Про це нам допоможе дізнатись розділ науки про мову, що називається етимологією. Він вивчає первісне значення слова, його походження. Про появу назв циркових професій ми зараз і дізнаємося.

 

4.Етимологічна довідка (слайд  8 )

 --Давайте перевіримо як ви запам’ятали значення слів.

(По черзі на екрані з’являються слова , а потім з’являються значення слів )

Жонглер—фр.слово,означає «жартун».

Клоун—анг.слово,означає «бовдур,блазень,дурень».

Факір—арабське слово,означає «жебрак».

Акробат—з грецької мови—«ходжу навшпиньках».

Ілюзіоніст—з французької—«обман,насмішка».

 

5.Закріплення етимологічних знань . Співвідношення слів таречень.

  • А тепер ще одне цікаве завдання .

--Вам потрібно з’єднати слово з реченням , що відповідає його значенню.

(На екрані з’являється колонка слів, діти називають варіанти відповідей, а стрілочка вказує на правильний) (слайд    9 )

 

(Слайд 10)

Ви у цирку побували

І багато чого взнали.

Цирк словесний, цирк незвичний,

Цирк був етимологічний !

 

8.Вправа «Дешифрувальник»(слайд 11)

--Розшифруйте і ви дізнаєтесь, з творчістю якого письменника сьогодні познайомимось.(прибрати з дошки парні букви)

МОСЦМТБЦАБП

КМВДИДШНКМЯ

ІV. Повідомлення теми уроку.

  • Ми з вами пригадали  деякі з жанрів циркового мистецтва , але я впевнена , що ніхто з вас не буде заперечувати , якщо я скажу, що найвеселіший з них – клоунада. А так як ми з вами перебуваємо у прекрасному настрої , то і люди до нас тягнуться веселі .

--І ось на наш радісний урок завітав … хто б ви думали ? Клоун.(слайд  12 )

 

--Він прийшов до нас не сам , його привів разом зі своїм оповіданням видатний український письменник – гуморист Остап Вишня . Як звуть нашого гостя ми  дізнаємось трішечки пізніше, а зараз я розкажу вам про автора  багатьох гумористичних творів .

V. Ознайомлення із життєвим та творчим шляхом Остапа Вишні.

1. Розповідь учителя.

 (на екрані – портрет Остапа Вишні ) (слайд  13 )

Остапа  Вишню – а такий літературний псевдонім узяв Павло Михайлович Губенко,--називають «чародій сміху»,бо писав він усмішки і гуморески.

Народився Остап Вишня на Полтавщині. Родина Губенків жила дружно,батько з матір’ю залучали дітей з раннього віку до роботи(а мали вони 17 дітей).

«Школу життя» письменник проходив поетапно:спочатку пас гусей,потім — свиней. Та батьки прагнули дати дітям освіту.

Заповітною мрією Павла було стати вчителем. Але його покликанням була літературна праця.

Творчість Остапа Вишні багата і різноманітна за жанрами. Він писав гумористичні вірші,оповідання,анекдоти,жарти. Він любив дітей і багато веселих і жартівливих творів писав для маленьких читачів. Часто його оповідання друкувалися в журналі «Барвінок».

 

 

VІ . Опрацювання оповідання «Веселі артисти»

 

 - Сьогодні ми з вами прочитаємо одне з оповідань Остапа Вишні , називається воно « Веселі артисти» , з нього ми  дізнаємось як величати нашого клоуна , але спочатку ми підготуємось до читання цього твору . Проведемо словникову роботу . Дівчатка читатимуть першу колонку слів , а хлопчики – другу . Я сподіваюсь ви пам’ятаєте правила хорового читання – кращою буде та команда , яка прочитає слова в один голос, дружно .

 

1.Словникова робота (слайд   14 ) або ватман

а) Читання колонок слів, вправляння у швидкості. Створення проблемної ситуації .

- Деякі зі слів , що ви прочитаєте будуть вам не зрозумілі ,  які саме ви скажете після читання .

Дівчатка                                

  • балансує
  • сокорить
  • Інкубатор                                       
  • Дзьобаючи
  • Репетирує
  • Пойнтер
  • Звичайнісінькі
  • Різнохарактерний

 

          Хлопчики

  •  жонглер
  • бравурна
  • Комік                          
  • Державного
  • Кульбіти
  • Добірної
  • Манюсіньким
  • Перевертається

б) Тлумачення незрозумілих слів ( слайд 15 )

--Добре, ви гарно прочитали, дружними виявилися обидві команди, зберігайте уміння дружно виконувати роботу не тільки на уроках, а й в інших справах. А тепер ми з вами  повинні попрацювати зі словами, які можуть виявитись для вас новими та незрозумілими.

Сокорить—подає голосні звуки.

Балансує—намагається втримати рівноваге на висоті.

Бравурна музика—весела,бадьора.

Комік — актор,який своїми словами,поведінкою чи витівками викликає сміх.

Пойнтер — мисливська порода собак.

Інкубатор — аппарат для штучного виведення з яєць молодняка птиці.

Кульбіти — перевороти через голову або пружним стрибком на руки з перекладанням тіла вперед,назад.

Жонглер—актор цирку.

(Учні розглядають ілюстрації, окремі учні зачитують значення цих слів.)

в) Миттєве читання слів на картках-блискавках.

Терплячий, добрий, спокійний, щедрий, працьовитий, співчутливий,підборіддя, ворухнеться, інкубатор, вівчарі, жонглер, вмощується, вісімнадцять, Едуард, Йосипович, хазяїнові.                    

          ( Під час перегляду слайдів звучить бравурна музика) ВКЛЮЧИТИ!!!

 

г) Тлумачення слова «бравурний»  після прослуховування мелодії.

- Діти, музика, яка щойно звучала, які емоції у вас викликала, який настрій створила?

 (Веселий, піднесений, урочистий і т. д.)

  • Саме такого роду музика називається бравурною.
  • А де ви чули подібну музику?(В цирку, на параді, при врученні  нагород, тощо).
  • Так, найчастіше вона звучить у циркових та інших виставах, на військових парадах та інших урочистих заходах .
  • І ось нарешті ми з вами вже розім’ялися , ознайомились з новими словами і можемо приступати до читання оповідання,  в якому ми дізнаємось як звуть клоуна , що завітав до нас і бере участь в усій нашій сьогоднішній роботі , познайомитись з його друзями та колегами. Нагадаю, що оповідання називається «Веселі артисти» .

 

2.Читання твору комбінованим способом .(слайд 16)-відповіді на запитання.

(Вчитель читає по черзі з учнями  оповідання до слів «Крошка! Аллє!» вголос ланцюжком, а потім до кінця мовчки)

 

3.Бесіда за змістом прочитаного.

-    Закінчили читання, а тепер давайте пригадаємо як звали клоуна з оповідання .

  • (Його звали Едуард Йосипович Середа)
  • Ким працював у цирку Едуард Середа?
  • (Едуард Середа працював у цирку клоуном)
  • Хто йому допомагав у роботі?
  • (Йому допомагали півень та пес)
  • Що вас здивувало?
  • (Що півень виявився таким розумним)
  • Які почуття виникли у вас?    

 

Фізкультхвилинка «Клоунада»!!!

 

  • Добре, молодці, а тепер ще раз мовчки, самостійно прочитаємо текст .

 

4.Повторне читання тексту (мовчазне) .(слайд 17 ). Бесіда за змістом прочитаного .

 

--Який артист вас зацікавив найбільше?

-Хто такий Петька? Які у нього подруги? Який номер виконує Петька на арені цирку?

(Петька – це півень, цирковий артист. Його подруги – курочки, півник виконує акробатичний номер на граблях та вітається з глядачами)

  • Як Петька потрапив до Едуарда Йосиповича Середи?

(Едуард Середа придбав його у місті Куйбишеві, на Волзі ще зовсім маленьким курчатком)

  • Які стосунки у клоуна та півника?

(Вони разом працюють та міцно один одного люблять.)

  • Який ще « артист» працює з Середою?

(З клоуном працює пес Крошка?)

  • Чи підходить собачці його кличка? Знайдіть у тексті опис песика.

(Учні знаходять у тексті потрібний уривок.)

  • Чи став Крошка справжнім артистом? На це запитання відповідайте словами тексту.

(Учні відповідають словами з тексту.)

  • Як Едуард Середа спілкується зі своїми колегами?

(Він ставиться до них з повагою, як до рівних собі, дуже їх любить.)

  • Що нового ви дізналися з оповідання?
  • Якими цирковими професіями володіє Крошка?

(Жонглер, акробат.)

  • Ось ми і пригадали про що йшлося у оповіданні, але це ще не кінець . Ми продовжуємо роботу в парах,групах і нове завдання буде таким:

 

а) Гра « Доповни речення».(в парах) (слайд 18)

 

  • Зараз я даю кожній парі набір слів. Кожна пара учнів складає речення.

( Кульбіти – виконує – цирковий  – артист – Крошка – на арені – викликаючи – захват – глядачів.)

(Бравурна – музика – звучить – у цирку –  під час – веселої – циркової – вистави . )

б)Робота в групах «Що б відбулося, якби…?»(слайд 19)

(надрукувати завдання на картках і роздать)

І гр. – Півника, що тільки-но вилупився з яєчка в інкубаторі, не придбав би дресирувальник?

ІІ гр. – Цуценя мисливського собаки та кавказької вівчарки не подарували в Тбілісі артистові цирку?

ІІІ гр. – Півень, який був спочатку в Середи, не помер?

в)Вправи на розвиток швидкості читання та правильне інтонування речень.

(слайд 20)

--Прочитайте усі окличні речення,дібравши відповідну інтонацію і силу голосу.

 

VІІ. Підсумок уроку.

 

  • Ми дуже плідно попрацювали , тож тепер підведемо підсумки .
  • А тепер увага на екран(дошку) . Прошу вас дати відповіді на мої запитання.

(слайд 21)  

  • Хто такий Павло Губенко?
  • Який його псевдонім?
  • Які твори він писав?
  • Як називається твір, що ми прочитали на уроці ?
  • Про що нове ви дізналися з твору?
  • Про що нове ви дізналися на уроці?
  • Яка музика звучала сьогодні в класі?
  • Які циркові професії ми пригадали?
  • Які слова були для вас новими?

ОЦІНЮВАННЯ,ПОХВАЛА

VІІІ .  Домашнє  завдання. (слайд  22)

--Запишіть, будь  ласка, домашнє завдання .

 

ІX . Оцінювання навчальних досягнень учнів.(слайд 23)

--Ось і закінчився наш урок. З нами прощається клоун Едуард Середа, а ми прощаємось з ним. ( слайд 24).

--До побачення!

 

Слайд 25 . –Молодці!!! Дякую за увагу!

 

 

 

 

 

 

 

 

           

doc
Додав(-ла)
Політько Олена
Додано
1 квітня 2021
Переглядів
824
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку