Урок читання
Остап Вишня «Веселі артисти»
Політько О.І.
Вчитель початкових класів
Тема. Веселе слово Остапа Вишні. «Веселі артисти».
Мета: Ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом Остапа Вишні;
вдосконалювати навички читання та словесного малювання;
збагачувати словниковий запас школярів;
розвивати зв’язне мовлення, пам'ять;
виховувати любов до тварин, повагу до представників різних професій.
Обладнання: мультимедійне обладнання, таблички з написами: жонглер, клоун, факір, акробат, ілюзіоніст;картки-блискавки;портрет О.Вишні,картки для роботи в парах,групах.
Хід уроку
І. Створення позитивного настрою в учнів
Продзвенів і стих дзвінок.
Починається урок.
Всі за парти тихо сіли
І працюєм дуже вміло!
Девіз уроку:(на дошці)
ІІ. Хвилинка читача
Презентація художньої книги, яку читають учні.
ІІІ. Розвиток читацьких навичок . Мотивація учнів до роботи.
--Без сумніву,можна сказати,що одним із улюблених слів дітей є «ЦИРК».
Адже,як тільки ви це слово почуєте,(слайд 2)
--Якщо ми добре постараємось і відновимо деформований текст, то дізнаємось про що говоритимемо на сьогоднішньому уроці (слайд 3)
(Учні відтворюють деформований текст)
воСло ркци данов висьз'яло
пеВшер в миРі лилосьосе
У рійста тинлакійсь вомі
“глийКру” чанаозло волос.
(слайд 4)
(Учні читають відновлений текст).
--Молодці, ви добре впорались з завданням
Цар у цирку циліндр забув,
Циркач циліндр царю повернув.
-Постривайте! Цирк та цирк!
А чого кричати?!
Що то значить слово цирк,
Треба нам пізнати.
3.Розповідь учителя
--Цирк – одне з найдавніших мистецтв. Ще в глибоку давнину у дні свят на площах єгипетських, грецьких, китайських міст виступали акробати, канатохідці, фокусники, жонглери.
Проте, яким би маленьким чи великим не був цирк, арена його завжди однакова. У всіх цирках світу арена має круглу форму діаметром 13 метрів.
Представники різних професій працюють на цирковій арені . Давайте пригадаємо деякі з них .
(Учні пригадують професії (жонглер,акробати,факір,ілюзіоніст,клоун)за малюнками, що з’являються на екрані, потім з’являються назви цих професій і вони перевіряють правильність своїх припущень) (слайд 6,7 )
4.Етимологічна довідка (слайд 8 )
--Давайте перевіримо як ви запам’ятали значення слів.
(По черзі на екрані з’являються слова , а потім з’являються значення слів )
Жонглер—фр.слово,означає «жартун».
Клоун—анг.слово,означає «бовдур,блазень,дурень».
Факір—арабське слово,означає «жебрак».
Акробат—з грецької мови—«ходжу навшпиньках».
Ілюзіоніст—з французької—«обман,насмішка».
5.Закріплення етимологічних знань . Співвідношення слів таречень.
--Вам потрібно з’єднати слово з реченням , що відповідає його значенню.
(На екрані з’являється колонка слів, діти називають варіанти відповідей, а стрілочка вказує на правильний) (слайд 9 )
(Слайд 10)
Ви у цирку побували
І багато чого взнали.
Цирк словесний, цирк незвичний,
Цирк був етимологічний !
8.Вправа «Дешифрувальник»(слайд 11)
--Розшифруйте і ви дізнаєтесь, з творчістю якого письменника сьогодні познайомимось.(прибрати з дошки парні букви)
МОСЦМТБЦАБП
КМВДИДШНКМЯ
ІV. Повідомлення теми уроку.
--І ось на наш радісний урок завітав … хто б ви думали ? Клоун.(слайд 12 )
--Він прийшов до нас не сам , його привів разом зі своїм оповіданням видатний український письменник – гуморист Остап Вишня . Як звуть нашого гостя ми дізнаємось трішечки пізніше, а зараз я розкажу вам про автора багатьох гумористичних творів .
V. Ознайомлення із життєвим та творчим шляхом Остапа Вишні.
1. Розповідь учителя.
(на екрані – портрет Остапа Вишні ) (слайд 13 )
Остапа Вишню – а такий літературний псевдонім узяв Павло Михайлович Губенко,--називають «чародій сміху»,бо писав він усмішки і гуморески.
Народився Остап Вишня на Полтавщині. Родина Губенків жила дружно,батько з матір’ю залучали дітей з раннього віку до роботи(а мали вони 17 дітей).
«Школу життя» письменник проходив поетапно:спочатку пас гусей,потім — свиней. Та батьки прагнули дати дітям освіту.
Заповітною мрією Павла було стати вчителем. Але його покликанням була літературна праця.
Творчість Остапа Вишні багата і різноманітна за жанрами. Він писав гумористичні вірші,оповідання,анекдоти,жарти. Він любив дітей і багато веселих і жартівливих творів писав для маленьких читачів. Часто його оповідання друкувалися в журналі «Барвінок».
VІ . Опрацювання оповідання «Веселі артисти»
- Сьогодні ми з вами прочитаємо одне з оповідань Остапа Вишні , називається воно « Веселі артисти» , з нього ми дізнаємось як величати нашого клоуна , але спочатку ми підготуємось до читання цього твору . Проведемо словникову роботу . Дівчатка читатимуть першу колонку слів , а хлопчики – другу . Я сподіваюсь ви пам’ятаєте правила хорового читання – кращою буде та команда , яка прочитає слова в один голос, дружно .
1.Словникова робота (слайд 14 ) або ватман
а) Читання колонок слів, вправляння у швидкості. Створення проблемної ситуації .
- Деякі зі слів , що ви прочитаєте будуть вам не зрозумілі , які саме ви скажете після читання .
Дівчатка
Хлопчики
б) Тлумачення незрозумілих слів ( слайд 15 )
--Добре, ви гарно прочитали, дружними виявилися обидві команди, зберігайте уміння дружно виконувати роботу не тільки на уроках, а й в інших справах. А тепер ми з вами повинні попрацювати зі словами, які можуть виявитись для вас новими та незрозумілими.
Сокорить—подає голосні звуки.
Балансує—намагається втримати рівноваге на висоті.
Бравурна музика—весела,бадьора.
Комік — актор,який своїми словами,поведінкою чи витівками викликає сміх.
Пойнтер — мисливська порода собак.
Інкубатор — аппарат для штучного виведення з яєць молодняка птиці.
Кульбіти — перевороти через голову або пружним стрибком на руки з перекладанням тіла вперед,назад.
Жонглер—актор цирку.
(Учні розглядають ілюстрації, окремі учні зачитують значення цих слів.)
в) Миттєве читання слів на картках-блискавках.
Терплячий, добрий, спокійний, щедрий, працьовитий, співчутливий,підборіддя, ворухнеться, інкубатор, вівчарі, жонглер, вмощується, вісімнадцять, Едуард, Йосипович, хазяїнові.
( Під час перегляду слайдів звучить бравурна музика) ВКЛЮЧИТИ!!!
г) Тлумачення слова «бравурний» після прослуховування мелодії.
- Діти, музика, яка щойно звучала, які емоції у вас викликала, який настрій створила?
(Веселий, піднесений, урочистий і т. д.)
2.Читання твору комбінованим способом .(слайд 16)-відповіді на запитання.
(Вчитель читає по черзі з учнями оповідання до слів «Крошка! Аллє!» вголос ланцюжком, а потім до кінця мовчки)
3.Бесіда за змістом прочитаного.
- Закінчили читання, а тепер давайте пригадаємо як звали клоуна з оповідання .
Фізкультхвилинка «Клоунада»!!!
4.Повторне читання тексту (мовчазне) .(слайд 17 ). Бесіда за змістом прочитаного .
--Який артист вас зацікавив найбільше?
-Хто такий Петька? Які у нього подруги? Який номер виконує Петька на арені цирку?
(Петька – це півень, цирковий артист. Його подруги – курочки, півник виконує акробатичний номер на граблях та вітається з глядачами)
(Едуард Середа придбав його у місті Куйбишеві, на Волзі ще зовсім маленьким курчатком)
(Вони разом працюють та міцно один одного люблять.)
(З клоуном працює пес Крошка?)
(Учні знаходять у тексті потрібний уривок.)
(Учні відповідають словами з тексту.)
(Він ставиться до них з повагою, як до рівних собі, дуже їх любить.)
(Жонглер, акробат.)
а) Гра « Доповни речення».(в парах) (слайд 18)
( Кульбіти – виконує – цирковий – артист – Крошка – на арені – викликаючи – захват – глядачів.)
(Бравурна – музика – звучить – у цирку – під час – веселої – циркової – вистави . )
б)Робота в групах «Що б відбулося, якби…?»(слайд 19)
(надрукувати завдання на картках і роздать)
І гр. – Півника, що тільки-но вилупився з яєчка в інкубаторі, не придбав би дресирувальник?
ІІ гр. – Цуценя мисливського собаки та кавказької вівчарки не подарували в Тбілісі артистові цирку?
ІІІ гр. – Півень, який був спочатку в Середи, не помер?
в)Вправи на розвиток швидкості читання та правильне інтонування речень.
(слайд 20)
--Прочитайте усі окличні речення,дібравши відповідну інтонацію і силу голосу.
VІІ. Підсумок уроку.
(слайд 21)
ОЦІНЮВАННЯ,ПОХВАЛА
VІІІ . Домашнє завдання. (слайд 22)
--Запишіть, будь ласка, домашнє завдання .
ІX . Оцінювання навчальних досягнень учнів.(слайд 23)
--Ось і закінчився наш урок. З нами прощається клоун Едуард Середа, а ми прощаємось з ним. ( слайд 24).
--До побачення!
Слайд 25 . –Молодці!!! Дякую за увагу!