Вчитель початкових класів
Михайлюківської гімназії Новайдарської селищної ради
Щастинського району Луганської області
Подгайченко Л.І.
Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ 2КЛАС
ПРОЄКТ
« ВЕСНА У ПРИРОДІ. РОСЛИНИ НАВЕСНІ. ТВАРИНИ НАВЕСНІ»
Характеристика проєкту:
за діяльністю: творчий, ігровий;
за кількістю навчальних предметів: міжпредметний;
за кількістю учасників проєкту: колективний;
за характером контактів: внутрішній (із залученням учнів та вчителів інших класів);
за тривалістю виконання: середньостроковий;
за характером партнерських взаємодій: кооперативний.
Мета та завдання:
ХІД ПРЕЗЕНТАЦІЇ ПРОЄКТУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вчитель. Діти, сьогодні у нас незвичний урок. До нас завітала в гості сама Зима. Діти, а яка пора року зараз настала? (Весна) То чому ж до нас прийшла Зима? Давайте її запитаємо.
ІІ. СПРЯМУВАННЯ ДО МЕТИ
Зима.
До сонця ясного! Весна-чарівниця,
Неначе цариця,
Наказ свій послала,
Щоб краса вставала.
І проліски, й травка,
Зелена муравка,
І кульбаба рясна,
І фіалочка ясна.
Всі квіти весняні,
Веселі, кохані,
З-під листя виходять,
Голівки підводять
Од сну зимового
Що ж це таке діється? Весна прийшла, як господарка. А хто її запрошував? Кому вона потрібна? Зима – найкраща пора року! Я буду господаркою на землі. А щоб Весна забиралась геть я вирішила подати на неї позов до суду. Ось так!
ІІІ. ВИЗНАЧЕННЯ ПРОБЛЕМИ ПРОЄКТУ
Вчитель. Діти, що ж нам робити? Як ви гадаєте, Весна потрібна рослинам, тваринам, людям? (Так.) Тож щоб довести це Зимі ми з вами проведемо судове засідання. Я пропоную суддями обрати наших гостей, а Зимі передати свій позов нашим шановним суддям.
ІV. ВИЗНАЧЕННЯ ШЛЯХІВ РОЗВ’ЯЗАННЯ ПРОБЛЕМИ
V. ФОРМУВАННЯ ГРУП ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ ДОСЛІДЖЕННЯ
І група – «Свідки – рослини»
ІІ група – «Свідки – звірі»
ІІІ група – «Судді» - запрошені вчителі
ІV учасник – «Зима» - учениця старших класів
VІ. ОБГОВОРЕННЯ ТА ПРЕЗЕНТАЦІЯ ПРОЄКТУ
(Голова суду зачитує позов)
Суддя. Я хочу звернутися до учасників нашого судового процесу. Хто хоче виступити на захист Весни?
(Кожен свідок виходить у масці з картинкою свого зображення. Після виступу свідка вчитель прикріплює картинку на дошку)
Пролісок. Я блакитні очі маю,
Здавна проліском зовусь.
В лісі першим розцвітаю,
Навіть снігу не боюсь.
Хоча я і люблю Зиму, вона вкриває землю теплою ковдрою і взимку мені тепло спочивати під нею. Але з першими весняними променями я з’являюсь на світ і поглядаю своїми блакитними оченятами. То ж всі весняні квіти виступають на захист Весни.
Вчитель. Чи суду все зрозуміло з виступу свідка?
Суд. Суд просить конкретизувати, які ще весняні квіти виступають на захист Весни і просимо підтвердити це документом.
Вчитель. Основний документ, діти, у нас – це підручник. Відкрийте підручники на сторінці 86-87. Прочитаємо.
Діти, я вам роздам картки і ви, користуючись підручником, визначіть свою квіточку, розфарбуйте і підпишіть. Такий документ задовольнить суд?
(Діти виконують завдання)
Вчитель. Хто ще виступить на захист Весни?
Синичка. Я синичка і я виступаю на захист весни. Ви знаєте, що в сніжні і холодні зими з 10 синичок залишається лише одна, а інші гинуть від холоду і голоду. Ось така наша доля. Нам, синичкам потрібне тепло, щоб ми змогли вивести пташенят і щоб наш вид не зник із землі.
Суд. Скажіть, синичко, як ви перезимували цю зиму? Чим рятувалися від голоду?
Вчитель. Діти, послухайте загадку і скажіть які пташки ще підтримують синичку і виступають на захист весни. (Малюнки із зображенням слів- відгадок вчитель прикріплює на дошку)
По дворах шмигає, крихти підбирає. (Горобець)
4. Робота в зошиті
Знайдіть на малюнках цих птахів. А яких зимуючих птахів ви знаєте?
(Ворона, галка, сорока, голуб)
Вчитель. Хто ще виступить на захист Весни?
Ластівка. Я – ластівка. Виступаю на захист Весни. Ластівка – перелітня пташка, дуже скучила за своєю батьківщиною. А якщо весь час буде зима, то я не зможу повернутися на свою батьківщину і від горя загину.
Суд. Чому ви, ластівко, не залишилися зимувати разом з синичкою?
Вчитель. Послухайте загадку і скажіть, яка ще перелітня пташка підтримує ластівку.
Сам вечірньої години
Заховався в кущ калини, -
На сто дудок і свистків
Чаром-співом край залив. (Соловейко)
Суд. Чи може хтось із свідків підтвердити свої свідчення документально?
6. Робота з підручником (ст..88)
Фізкультхвилинка
Вчитель. В роботі нашого судового процесу оголошується перерва. А щоб розім’ятись ми попросимо Зайчика провести фізкультхвилинку.
Зайчик. Довговухий розбишака
На город ходити звик.
Він по грядках пострибав –
Всю капусту потоптав.
Ми за ним – він скік-поскік
І з городу вмить утік.
7. Аргументи захисту
Вчитель. Продовжимо роботу нашого судового процесу. Послухайте загадку і відгадайте, хто ж зараз вийде свідчити?
Гостроносий і малий,
Сірий, тихий і незлий.
Вдень ховається. Вночі
йде шукать собі харчі.
Весь із тонких голочок
Як він зветься? (Їжачок)
Їжак. Я, їжачок, виступаю на захист Весни. Під час сильних морозів ми можемо загинути. Тому я і стаю на захист Весни.
Суд. Скажіть, їжачку, а чому вас називають нічною тваринкою?
Вчитель. Чим живиться їжачок? Чому ж тоді нерідко малюють їжаків з яблуками, грушами на голках?
Послухайте ще одну загадку і скажіть, хто ж буде слідуючий свідок.
Буркотливий, вайлуватий
Ходить лісом дід лахматий
Одягнувся в кожушину,
Мед шукає і ожину.
Літом любить полювати,
А зимою – в лігві спати.
Як зачує він весну –
Прокидається від сну. (Ведмідь)
Ведмідь. Я, ведмідь, виступаю на захист Весни. За час зимової сплячки я дуже зголоднів, а взимку мені нічого їсти, тому я і виступаю на захист Весни.
Суд. Скажіть, будь ласка, вас називають клишоногим, вайлуватим. Ви насправді такий незграбний? А що їдять ведмеді?
Вчитель. Діти, а чому говорять, що ведмідь смокче лапу?
Вчитель. І нарешті останній свідок, який прийшов на сьогоднішній судовий процес. Він дуже боявся, але все ж таки зважився. Відгадайте.
Сам пухнастий, і у нього
Довгі вуха, довгі ноги.
Дім його завжди на волі:
Під кущем, у лісі, в полі.
Навіть пень його лякає
Хто лякливого вгадає? (Заєць)
Заєць. Зайчик виступає на захист Весни. Взимку для нас менше корму, адже ми любимо соковиту травичку. Взимку ми завдаємо великої шкоди садкам бо обгризаємо кору дерев. Але ж нам їсти потрібно!
Суд. Ви заєць-біляк чи заєць-русак? Чим відрізняються ці зайці один від одного?
Вчитель. Чи є ще питання у шановних суддів до свідків?
Суд. Хочемо почути наукове підтвердження слів звірів-свідків.
8. Робота з підручником (ст..89)
Вчитель. Діти, нашим суддям необхідно порадитись перш ніж винести вирок. І поки судді будуть радитись ми з вами розгадаємо ребуси на картках.
Слово надаємо шановним суддям.
9. Рішення суду
Суд. Розглянувши позов Зими і враховуючи свідчення свідків суд виносить такий вирок:
Позов Зими відхилити. Радити їй відпочивати аж до 1 грудня 20.. року. Весні вступити в свої права.
Зима. Ну що ж! Я зрозуміла що мене ніхто не любить і я нікому не потрібна. Навіть плакати хочеться.
Вчитель. Що ти, дорога наша Зимо! Тебе дуже люблять діти. І тваринам, і рослинам ти потрібна. Але в природі повинно бути все на своїх місцях.
Зима. Я все зрозуміла. І не буду ображатися. Я поступлюся місцем Весні. До побачення, діти! До побачення, шановні судді! Ми ще зустрінемося з вами 1 грудня цього року.
IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
Вчитель. Діти, давайте з вами підведемо підсумок сьогоднішнього уроку. Скажіть з якими весняними квітами ми сьогодні познайомилися? Покажіть на дошці. Для чого потрібна весна тваринам які впадають у сплячку? Яку користь приносять пташки? Які клопоти чекають птахів навесні?
Діти, погляньте, які заповіді нам надіслала Весна. Давайте прочитаємо їх.
Вправа «Незакінчене речення»
Вчитель. Діти, бережіть природу! Піклуйтеся про птахів та звірів!