Урок "Євген Гуцало. "Сім’я дикої качки"".

Про матеріал
Конспект уроку позакласного читання на екологічну тематику. Рекомендовано для використання вчителям-словесникам та студентам філологічних факультетів.
Перегляд файлу

ТЕМА. Є. ГУЦАЛО. «СІМ'Я ДИКОЇ КАЧКИ». ТВІР ПРО ЛЮДИНУ І

             СВІТ КРІЗЬ ПРИЗМУ МОРАЛЬНО-ЕТИЧНИХ ПРОБЛЕМ.

Мета: поглибити знання школярів про життєвий і творчий шлях Є. Гуцала,

           ознайомитися з його твором «Сім'я дикої качки»; допомогти учням

           усвідомити проблематику твору, його сюжет і композицію, ідейно-

           художні особливості; розвивати навички виразного читання, творчу

           уяву, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння робити

           висновки; сприяти вихованню любові до природи, навколишнього

           світу, критично ставитися до власних вчинків, дій.

Обладнання: портрет письменника, ви­ставка збірок Є. Гуцала, підручник,

           ілюстрації, де зображено дику качку з каче­нятами, мультимедійна

           презентація.

Тип уроку: урок позакласного читання.

Епіграф:    Крізь прекрасну природу світиться  краса  душі людської.

                                                                                     М. Рильський

Хід уроку

І. Організаційна частина.

  1. Слово вчителя.

   Яку красу дарує нам природа! Кожний бачить в ній щось особливе, чарівне. З щедрістю людина приймає дари матінки-природи. Квіти, ягоди, гриби, горіхи, свіже повітря, лікарські рослини, спів пташок, в річці — багато риби, раків. Придивиться навколо — все для неї. А чи завжди люди вдячні їй?

     2. Фольклорна розминка.

 Зрубав одне дерево,                                            онуки прокленуть
Доглядай землю плідну                                      посади троє
Не псуй джерела                                                  не чини їй зла                        

 Люби природу                                                      як матір рідну

 Не бий бобра:                                                       ніж гаї та ліси 

 Немає ліпшої краси,                                            не буде добра

   3. Прислів’я і приказки про природу  (підготовлені учнями).

  4. Бесіда.

  • Від кого чи від чого треба охороняти матінку-природу?
  • Як ви бережете природу?

-  Хто з вас посадив деревце, врятував пташку, тваринку? Як це було?

- Хто з відомих вам авторів писав художні твори про природу, про її захист?

( О. Довженко, Є. Гуцало та інші.)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

«Є. Гуцало «Сім'я дикої качки» - твір про людину і світ крізь призму морально-етичних проблем».

А епіграфом уроку будуть нам слова відомого українського поета, природолюба   М. Т. Рильського: Крізь прекрасну природу світиться краса душі людської”.

ІІІ. Сприймання і усвідомлення навчального матеріалу.

  1. Опитування біографії Є. Гуцала. Метод «Незакінчені речення»
  •                  Є. Гуцало народився… (14 січня 1937 року у с. Старий Животів Вінницької області)
  •                  Батьки його були…
  •                  У 5 чи 6 класі один із віршів юного поета вмістила…
  •                  Після закінчення школи склав іспити до… на факультет…
  •                  Наступного року вступив до…
  •                  Друкувати твори почав у  …. році.
  •                  У 1961 році вийшла збірка…
  •                  У 1962 році – перша книжка оповідань…
  •                  Наступні збірки мали назви…
  •                  Твори для дітей і про дітей – це…
  •                  За повісті …. був нагороджений Державною премією імені Тараса Шевченка.
  •                  До останніх днів працював над публіцистичною книгою…
  •                  За цю книгу письменнику було посмертно присуджено премію імені…
  •                  Помер Є. Гуцало в …році і похований на…
  1. Розгадування кросворду «Сторінками життя і творчості Є. Гуцала»

По вертикалі: 1. Прізвище автора твору «Олень Август». (Гуцало)

По горизонталі: 1. Євген Пилипович закінчив Ніжинський педінститут ім.

(М. Гоголя) 2. Професія батьків письменника. (Учителі). 3. Діяльність Євгена Пилиповича окрім письменницької. (Кіносценарист) 4. Назва дитячої книжки письменника. («Саййора») 5. Книга без початку і кінця зі скрині баби Ликери. (Біблія) 6. Прізвище англійського письменника, твори якого полюбляв читати Є. Гуцало. (Лондон)

 

Рис 44-01 Кросвород

  1. Бесіда за питаннями
  1. Робота над текстом твору  «Сім'я дикої качки».
  • Ви всі прочитали твір. Ваше враження від прочитаного оповідання.
  • Чи справдилися ваші очікування?
  • Який жанр цього твору? Оповідання – це…
  • Як би ви назвали це оповідання? Чому саме так?
  • Друзі, уявіть, що до нас на урок завітав автор цього твору - Є. Гуцало. Розкажіть йому, про що ви дізналися з його оповідан­ня, що вас схвилювало, що найбільше вразило, поділіться своїми думками, враженнями.
  • Над чим спонукає задуматися письменник?

-  Яке значення заголовка в художньому творі?                                                                                - Чи може заголовок сформувати ваше перше враження про літературний твір?

- Що для вас означає слово "сім'я.

- Чи є, на ваш погляд, сім’ї у птахів, тварин? Що вам про це відомо?

5. Робота в парах.

1. Скласти асоціативний кущ до слова «сім’я»

                   

                                                                                                                                                                                                                

            2.  Лексичне значення слів "сім'я", "свійський", "дикий".

            Словникова робота.

            Сім'я - група людей, що складається з чоловіка, жінки, дітей та інших

                         близьких родичів, які живуть разом; родина, сімейство, фамілія,

                         посімейство.

Свійський - живе при людях, не дикий (про птахів, тварин); звик до людини;

                       приручений.

Дикий - який перебуває у первісному природному стані, живе на волі, не

              приру чений, на відміну від свійського (про тварин).

Мораль - система поглядів і уявлень, норм і оцінок, що регулюють поведінку людей.

Етика - наука, що вивчає мораль; норми поведінки,сукупність моральних 

              правил певної соціальної групи.

  1. Цікаво знати.

  Качки можуть швидко пересуватися у повітрі та в коротких перельотах розвивають швидкість до 112 км на годину!

  У всьому світі існує близько 160 видів качок, і вони мешкають на всіх континентах, крім Антарктиди.

  Качки можуть переносити температуру до -110 °С!

  7.  Бліц-опитування.

- Як починається оповідання? (Описом ранку). Прочитайте його.

         - Чому письменник починає свій твір з опису ранку?(Щоб передати велику  

           любов до рідної землі, її багатства й краси.Передати настрій, душевний

          стан  хлопця Юрка. Підготувати читача до сприймання твору)

- Який настрій у хлопчика на початку оповідання за текстом? (“Добре дихалося…”)

- Де проживає Юрко? (Він із міста).

      - Чим є для нього прогулянка в ліс? (Незвичайна подорож, незвідані

         простори).

      - Який у нього настрій? (Піднесений, радісний). Зачитайте опис його стану.

      - На які почуття здатна ця дитина? (Уміє радіти, любить природу).

      - Хто така Тося? (Дівчина, яка мешкала в селі, хотіла товаришувати з

        Юрком).

     - Як Юрко ставився до Тосі? Чим його дратувала дівчина? (Своєю увагою).

     - Чим пояснити прихильність Тосі до Юрка? («...Весь час намагалася бути в

       його  товаристві, не спускала з нього очей. Спочатку Юркові подобалась її

      увага, але скоро та ува­га стала йому надокучати й заважати»).

     - Яку побрехеньку розповів Юрко дівчині? («Колись ми з батьком піймали

        були сома... Півтора пуда заважив... А як тельбушили його, то всередині

        знайшли краснопірку на кілограм. І вона ще була жива!»).

    - З якою метою він це робив? (Він хотів поглузувати з дівчини).

    - Які риси характеру властиві Юркові за цим фрагментом? (Брехливість, 

       хвалькуватість, глузливість).

    - Хто на початку твору видається цікавим як особистість - Тося чи Юрко?

      Чому?

    - Опишіть, використовуючи текст твору, як Юрко ловив каченят? («... Юрко,

      кинувши свою вудочку, стрімголов шугнув уперед... забіг наперед, відрізаючи

       їм дорогу на берег.... Коли Юрко кинувся до них, розставляючи руки, щоб вони

       не повтікали, качка злетіла вгору. Хлопець поспіхом узявся ховати каченят за

      пазуху...»).

   - Як поводила себе качка-мати, коли хлопець збирав її малят? («...Не

     наважуючись покинути дітей, не злітала в повітря, вона кидалася то туди,

      то сюди, захищаючи їх... качка злетіла вгору. ...Од річки долетів розпачливий

     материн крик... Зовсім близько пролетіла качка, сіла на землю, пробігла в

    напрямку до дітей, - і знову зірвалася, гнана страхом і розпукою»)

  - Чи схвилювало це Юрка? (Ні).

  -  Яка риса характеру проявилась у Юрка? (Байдужість).

  - Пригадайте, що називається художньою деталлю. (Художня деталь - риса або

   штрих, що роблять зображувану автором картину особливо яскравою і глибокою за

    змістом ).

  • Яку художню деталь використав автор під час опису поведінки качки і каченят? (Крик качки). Що таке художня деталь?
  • З якою метою використав автор цю деталь? (Показати переживання матері).
  • Якою була реакція Тосі на вчинок Юрка? («А Тосі було сумно... Може, й справді, вона даремно побоюється, а Юркові удасться їх доглянути й приручити? У її вухах стояв отой качиний крик, довго ще стояв...»).
  • Чому вона не переконала хлопчика так не робити?
  • Як би ви вчинили на її місці?
  • Для чого Юркові потрібні були дикі каченята? («Я їх доглядатиму й приручу... Він уявляв, як повезе каченят у місто, як показуватиме своїм товаришам, як вони заздритимуть»).
  • Про кого він думав передусім? (Про себе).
  • Як називається ця риса характеру? (Егоїзм).

- Чи можна назвати цей учинок обдуманим? (Ні).

  • Що робив Юрко з каченятами, принісши додому? (Посадив у ящик, поїв їх во­дою, приніс їм вареної картоплі, але каченята не доторкнулись ні до чого).
  • Чому вони так швидко стали хлопчикові нецікаві? (Йому набридло бачити, що вони нічого не їдять).
  • Назвіть риси Юрка, які характеризують його в цій ситуації. (Безвідпові­дальність, несерйозність).

- Що спонукало Тосю віднести каченят до води? (їй стало гірко)

- Прочитайте уривок від слів «Тося залишилась сама...» до слів «... ніби мстилася невідомо за що».

- Чому автор зобразив природу саме так? (Прагнув передати напруження, неспокій).

  • Чому природа олюднена? (Ніби хоче допомогти, вболіває за дії Тосі).
  • Як називається такий художній засіб? (Персоніфікація).

- Чому сільські хлопці вирішили допомогти Тосі врятувати каченят? (Вони та­кож добре ставилися до природи, до живих істот).

-  Яким духовним скарбом наділив автор Тосю? (Милосердя, співчутливість). 

- Чому наприкінці оповідання ні Тося, ні Юрко не наважилися підійти один до одного? Хто з них першим повинен був зробити крок назустріч?

  •  Про які риси характеру Юрка тут говорить автор? (Гордість, пихатість).
  • Як би вчинили ви?                                                                                                                                              
  • Чи відчував свою провину Юрко? Доведіть.
  • Як ви думаєте, які висновки зробить хлопчик після цього випадку?
  • Яким буде, коли виросте?
  • Запропонуйте свою версію дальшого розвитку подій.

      8. Конкурс «Я — письменник». Прогнозування подій.

1. Складання орієнтовного позитивного плану-версії щодо продовження твору.

  •                 Одночасні пошуки качки та її дітей Тосею та сільськими хлопцями.
  •                 Звернення дітей по допомогу до людей, які знають поведінку диких качок.
  •                 Зібрати інформацію про диких качок, звернувшись до бібліотеки, до наукової літератури.
  •                 Бути цілеспрямованими у досягненні своєї мети.

2. Складання орієнтовного плану-версії щодо продовження твору.

  •                 Каченята померли без догляду матері.
  •                 Страждання Тосі і сільських мешканців з цього приводу.
  •                 Через цей прикрий випадок дикі качки не гніздилися у цій місцевості.
  •                 Тося і сільські хлопці постійно звинувачували Юрка у скоєному.

9. Метод «Прес»

  • Чи розкаже Юрко своїм ровесникам, друзям у місті, а пізніше – своїм дітям про випадок з дикою качкою?
  • Як ви думаєте, цей твір для дітей чи для дорослих?
  • То чому природа потребує захисту?
  • Що ми можемо зробити для природи?
  • Для чого на території України та багатьох інших країн світу створені заповідники?

           10.Словникова робота.

  • Добро - почуття й усвідомлення людиною своєї здатності творити благо.
  • Зло -     це почуття й усвідомлення людиною своєї здатності чинити шкоду.

      Добро                                        Зло

  •                                                                                                             доброта                                        ненависть
  •                                                                                                            віра                                        зневіра
  •                                                                                                            надія                                        жорстокість
  •                                                                                                            щастя                                        неволя
  •                                                                                                             чесність                                        нечесність
  •                                                                                                            справедливість                                        несправедливість
  •                                                                                                             свобода                                        злопам'ятність
  •                                                                                                            щирість                                        байдужість
  •                                                                                                            милосердя                                        пасивність
  •                                                                                                            прощення                                        бездушність
  •                                                                                                            великодушність                                        егоїзм
  •                                                                                                            мудрість                                        підлість
  •                                                                                                            благородство                                        безсердечність
  •                     турбота                             
  •                     духовність
  •                    любов

11. Складання інформаційного грона до характеристики образів Тосі та Юрка.

12.Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

       Визначте тему,  ідею твору та його проблеми ( Запис у зошитах)

Тема твору - відтворення взаємостосунків дітей зі світом природи ( качиною сім’єю).

Головна думка — засудження бездумного ставлення до при­роди, до своїх учинків. 

  Проблеми:

― охорона й збереження дикої природи;

  •                            проблема дружби;
  •                            активного захисту добра;
  •                            совісті й сорому та ін.

         13. Композиція твору – це… ( зумовлена  задумом  автора побудова художнього твору, певне розміщення всіх його складових частин)

Експозиція: ранішня подорож Юрка до річки на рибалку, зневажливе ставлення хлопця до Тосі.
Зав’язка: побачивши сім’ю дикої качки, Юрко назбирав малих каченят собі за пазуху, не звертаючи уваги на крики матері-качки.
Розвиток дії: хлопець приніс каченят додому, намагаючись їх приручити; Тося вирішує повернути диких каченят їх матері.
Кульмінація: Тося за допомогою хлопців прагне навчити плавати каченят, не дати їм згинути.
Розв’язка: від’їзд Юрка до міста, його небажання прощатися з Тосею.

ІV. Оцінювання. Аргументація оцінок.

V. Підсумок уроку.

Метод "Незакінчене речення".

 Я ніколи не буду...  Сьогодні я зрозумів (-ла)…

   Мені хочеться вірити, що...

   Я хотів (-ла) б, щоб серед моїх друзів був (-ла)….

      Слово вчителя.

 Зупинімося – останній є шанс,

Схаменімося – благаю я вас.

Все задумано мудро в природі -

Жити всьому у мирі та згоді.

Річка куди  хоче тече,

Пташеняті підставим плече.

Як зрубаємо дерево – вмить

Поспішаймо хоч два посадить.

Як асфальт – то не через калину,

Джерельце хай не знає зупину.

Як розоримо світ оцей вщерть,

Вирок нам – без війни буде смерть.

Зупинімось – останній є шанс,

Ця планета не тільки для нас.

VІ. Домашнє завдання.

Характеристика образів.

Твір - роздум “ Моя розмова з природою ”

Намалювати ілюстрацію до тієї частини твору, яка найбільше сподобалась чи вас

схвилювала.

 

doc
Додано
7 квітня 2021
Переглядів
1869
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку