Урок ВІЧНА ЗАГАДКА ЛЮБОВІ… МОТИВИ ОПОВІДАННЯ Гр. ТЮТЮННИКА «ЗАВ’ЯЗЬ» ТА НОВЕЛИ « ТРИ ЗОЗУЛІ З ПОКЛОНОМ»

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури для 11 класу за творчістю Г.Тютюнника. Розгляд новел письменника - "Зав'язь" та "Три зозулі з поклоном"
Перегляд файлу

ВІЧНА ЗАГАДКА ЛЮБОВІ…

МОТИВИ ОПОВІДАННЯ Гр. ТЮТЮННИКА «ЗАВ’ЯЗЬ» ТА НОВЕЛИ « ТРИ ЗОЗУЛІ З ПОКЛОНОМ»

Мета: ознайомити учнів із творчістю Гр..Тютюнника; поглиблювати навички аналізу новели як художнього жанру; розвивати навички роботи в групі, мислення, мовлення, уяву; розвивати вміння розуміння та аналізу художнього тексту; навички виразного читання; виховувати розуміння краси людських вчинків та почуттів.

Обладнання: ілюстрації до творів; портрет письменника, словник літературознавчих термінів, підручник з української літератури для 11 класу, посібники, картки із завданнями для груп. 

 

Основний зміст роботи:

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань.
  • Активізація діяльності (прийом «Незакінчене речення»).

Продовжіть незакінчене речення:

« Оповідання Гр.. Тютюнника «Зав’язь» справило на мене…»

«Новела «Три зозулі з поклоном» …»

«Найважливіше у житті людини – це…»

«У своєму житті любові (коханню) я відводжу…»

«Любов – це…»

  • Вступне слово вчителя:

Про кохання написано за багато віків стільки, що, здається, нічого нового не скажеш, але людина тільки тоді по-справжньому розуміє це почуття, коли воно стає її власне. Отож, одна любов, помножена на тисячі тисяч людських характерів і доль, дає невичерпний матеріал письменникові і завжди цікава читачеві.

Гр.. Тютюнник теж писав про любов, але якось особливо, неповторно і щиро, невіддільно від правди життя. Під його пером зав’язь почуттів розпускається і переростає у справжнє кохання.

У Тютюнника любов – це щось набагато більше, ніж почуття пристрасті, адже у його творах читаємо… (звертання до епіграфів уроку).

      3.   Повідомлення теми, визначення мети уроку.

            Епіграф:  Мало – бачити. Мало – розуміти. Треба любити.

                            Немає загадки таланту. Є вічна загадка любові.

                                                                       Гр.. Тютюнник

ПРОБЛЕМНЕ ЗАПИТАННЯ: Чи є вічне кохання? Яке воно?

     Сьогодні на уроці ви ознайомитеся із зразками малої прози Гр.. Тютюнника, спробуєте усвідомити їх глибокий психологічний зміст, вдосконалюватимете вміння аналізувати художній текст.

     Давайте спробуємо розгадати оту вічну загадку любові, про яку говорив письменник.

     У центрі уваги – твори «Зав’язь», «Три зозулі з поклоном», але розпочнемо роботу з теорії літератури.

     4. Хвилинка теорії літератури.

  Оповідач – це літературний суб’єкт,  від імені якого в художньому творі автор описує певні події та людей. З погляду співвіднесенням з реальним автором оповідач виражає чужу свідомість, свідомість іншої (не письменника) особи, певного персонажа.

  Художня деталь – це найдрібніша зображальна та виражальна подробиця. Така виразна подробиця або штрих викликає в уяві цілу картину, робить зображення дуже відчутним і яскравим. Х.Д. може відображати подробиці обставин, зовнішності, пейзажу, портрета і взагалі бути домінантою цілого твору.

  1. Запитання і завдання для роботи над текстом оповідання «Зав’язь».

 

  • Хто є оповідачем у оповіданні «Зав’язь»?
  • Що ви можете сказати про головного героя, його вік, його соціальний стан?
  • Наскільки мова оповідача відображає внутрішній стан, переживання героїв?
  • Чи можемо твердити, що автор-оповідач є психологом душ персонажів?
  • Чому письменник обирає для зображення кохання в оповіданні «Зав’язь» наскрізну деталь саме зав’язі, а не цвіту?
  • В чому символічність назви оповідання?
  • Як, на вашу думку, складеться доля Соні і Миколки?
  1. Підсумок етапу уроку:

 Завдання: скласти асоціативну схему – розвиток почуттів героїв у оповіданні «Зав’язь»

 Висновки: От і вся нехитра  історія. Але оповідання захоплює ніжністю і трепетністю трохи наївних почуттів юних сердець. Проклюнулася зав’язь на деревах – прийшло кохання. І його треба берегти, боротися за нього, як і за зав’язь. Хочеться вірити, що герої пронесуть свої перші почуття через усе життя.

  Гр.. Тютюнник відкриває ще одну сторінку великої книги Любові перед читачами – «Три зозулі з поклоном».

  1. Запитання і завдання для роботи над аналізом новели «Три зозулі з поклоном».
  • Робота в групах:

І група – Історія створення новели «Три зозулі з поклоном». Пояснити епіграф до твору.

ІІ група – Дослідити композицію новели «Три зозулі з поклоном» Чи не занадто ускладнена вона?

ІІІ група – Характеристика образів Софії і Марфи у творі.

ІV група – Прослідкувати використання художньої деталі – сосни --  у новелі.

 Результатом роботи груп може бути повідомлення, схема, таблиця та інше.

  • Індивідуальне завдання:

 Підготувати інформацію про новелу як жанр та українських письменників – новелістів.

  • Запитання за змістом новели «Три зозулі з поклоном»:
  • Про що ця новела? Які проблеми в ній порушено?
  • Зіставте образи Софії та Марфи. Як ви розумієте слова Софії: «У горі, сину, ні на кого серця немає. Саме горе.»?
  • Визначте наскрізну деталь у творі та її значення.
  • Про що свідчить містичне передчуття батька, що душа Марфи оберігає його у сибірських снігах?
  • Розкрийте образ чоловіка Марфи. Чому вона його не любила? А якби був красивим , полюбила?
  • Чим відрізнявся Михайло від Карпа?
  • Чи любив Михайло Марфу? Як поводився між двома закоханими у нього жінками?
  • Які приклади вірного нерозділеного кохання ви знаєте з літературних творів?
  • Чи здатна у реальному житті людина на такі глибокі почуття?

     8.Підсумок роботи на уроці.

       Завдання: доповнити асоціативну схему відомостями про основний зміст новели

                          «Три зозулі з поклоном»

       Обмін думками (ярмарок думок):

- Чи є вічне кохання? Яке воно?

       Заключне слово вчителя:

   Наприкінці хочеться згадати уривок із вірша С.Чернілевського:

Над вечірнім простором солоним,

Подолавши даль гірких років,

Три зозулі прилетять з поклоном

До квітчасто чистих рушників.

І душа здригнеться рушниково,

І дитинність вирветься з оков,

Як джерельце – Григорове слово –

З первозданним іменем: любов.

   Отже, все у цих творах – від заголовка до кінцівки – пронизане якимось дивним щемливим почуттям, щирим і непідробним. Видно, що все йде від серця, передумане, пережите, і ввібрало воно в себе дух і почуття цілого покоління , і загальнолюдські цінності. Ці твори – гімн високому людському почуттю – любові, бо любов Тютюнника до людини виплекала і ці неперевершені твори.

     9.  Завдання додому:  прочитати новели Гр..Тютюнника «Син приїхав», «Оддавали Катрю»; знайти визначення слова «маргінальний» за тлумачним словником.

 


docx
Додано
28 листопада 2021
Переглядів
490
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку