Урок "Вид та видоутворення"

Про матеріал
Тема: Вид та видоутворення Мета: Навчальна – сформувати у учнів поняття про вид та його критерії, навчити визначати за критеріями належність особини до певного виду ; Розвиваюча - продовжити формувати вміння самостійно робити висновки та умовиводи, застосовувати порівняльну характеристику при виконанні самостійної роботи, розвивати аналітичне мислення; Виховна - продовжити розвивати здоров’язберігаючі тенденції, формувати матеріалістичний світогляд учнів, виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Перегляд файлу

Урок

Дата:

Тема: Вид та видоутворення

Мета:

Навчальна – сформувати у учнів поняття про вид та його критерії, навчити визначати за критеріями належність особини до певного виду ;

Розвиваюча - продовжити формувати вміння самостійно робити висновки та умовиводи, застосовувати порівняльну характеристику при виконанні самостійної роботи, розвивати аналітичне мислення;

Виховна -  продовжити розвивати здоров’язберігаючі тенденції, формувати  матеріалістичний світогляд учнів, виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації, які ілюструють процеси видоутворення, зображення особин різних видів живих організмів.

Базові поняття й терміни: вид,  кри­терії виду, популяція, вікова і просторова структура популяції, екологічна структура популяції, географічне видоутворення, екологічне видоутворення, видоутворен­ня шляхом схрещування, видоутворення шляхом поліплоїдії.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди

1. Які форми боротьби за існування виділив Ч. Дарвін?

2. Які існують форми природного добору?

3. У чому полягає особливість штучного добору?

III. Вивчення нового матеріалу

1.Поняття вид.

Розповідь учителя з елементами бесіди

Вид — це сукупність популяцій особин, подібних між собою за будовою, функціями, місцем у біогеоценозі (займають одну екологічну нішу), що населяють певну частину біосфери (ареал), вільно схрещуються між собою у природі (для видів зі статевим розмноженням), дають плідне потомство й не гібридизуються з іншими видами. У природі трапляються види-двійники, які дуже подібні між собою. Тому, щоб не помилитися, для визначення виду використовують не якусь одну ознаку, а цілий комплекс критеріїв виду.

2.Критерії виду 

Заповнення таблиці разом з учнями

Критерій

Що характеризує

 

 

 

 

 

Вправа «Що ти можеш сказати?...»

Визначте, про які критерії виду йде мова:

а) Ячмінь і жито мають однакове число хромосом (14), але не схрещуються й відрізняються за зовнішнім виглядом та хімічним складом. Визначте, до одного чи до різних видів слід віднести жито та ячмінь. Якими критеріями виду при цьому потрібно керуватися?

б) Звичайна лисиця, яка живе в кількох районах, утворює кілька географічних форм, що поступово змінюють одна одну. Лисиці, які живуть у північній лісовій зоні, найбільші. Лисиці степів і напівпустель менші. Ще менші лисиці, які живуть у середньоазіатських пустелях, і найменші лисиці живуть в Афганістані, Пакистані та Індії. Чим південніше живуть лисиці, тим довші в них хвіст і вуха. Про які критерії виду йде мова?

в) Малярійний комар зустрічається й у тих районах Європи, де випадки захворювання малярією не зареєстровані. В одних місцях він живиться кров’ю людини, а в інших — тільки кров’ю свійських тварин; в одних районах він розмножується в солонуватій воді, а в інших — тільки в прісній. Зовні ці форми майже не відрізняються, відмінності сто­суються особливостей структури яйця, числа й розгалуженості щетинок у личинок. Про один чи про різні види йде мова в цьому уривку? Аргументуйте свою відповідь.

г) Відомо, що назва «чорний пацюк» приховує два види-двійники: пацюка із 38 та із 42 хро­мосомами. Вони не схрещуються між собою. За яким критерієм відрізняються ці твари­ни? Відповідь аргументуйте.

3.Способи видоутворення

Існує кілька можливих способів утворення нового виду. Найважливішою умовою утворення виду є ізоляція його окремих популяцій. Класифікація способів видоутворення побудована саме на різниці у способах створення ізоляції між різними популяціями виду.

Заповнення таблиці разом з учнями

Спосіб видоутворення

Процеси, які відбуваються

Географічне видоутворення

Нові форми організмів виникають як результат розриву ареалу і просторової ізоляції. У кожній ізольованій популяції внаслідок дрейфу генів і добору змінюється генофонд. Далі настає репродуктивна ізоляція, що веде до утворення нових видів. Причинами розриву ареалу можуть бути гірські процеси, льодовики, утворення річок та інші геологічні процеси

 

 

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Дати відповіді на питання:

https://learningapps.org/index.php?page=10&s=&category=8

https://learningapps.org/6000203

V. Домашнє завдання

Вивчити відповідний параграф підручника.

 

docx
Додано
28 січня
Переглядів
314
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку