Урок "Відбивання світла. Закони відбивання. Лабораторна робота "Вивчення законів відбивання за допомогою плоского дзеркала""

Про матеріал
Розробка конспекту уроку для 9 класу. На уроці є повторення матеріалу попередніх уроків, виклад нового матеріалу і закріплення вивченого матеріалу за допомогою лабораторної роботи. Для дітей дуже важливо закріпити матеріал практичною роботою. Діти с амостійно на практиці переконуються в справедливості другого закону відбивання світла. Перевіряючи роботи дітей, ми можемо за висновком оцінити на скільки діти засвоїли новий матеріал.
Перегляд файлу

ВІДБИВАННЯ СВІТЛА. ЗАКОНИ ВІДБИВАННЯ.

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА

«ВИВЧЕННЯ ЗАКОНІВ ВІДБИВАННЯ

ЗА ДОПОМОГОЮ ПЛОСКОГО ДЗЕРКАЛА»

МЕТА:формувати уявлення про відбивання світла та закони відбивання  експериментально перевірити закони відбивання світла, навчити учнів будувати хід променів при відбиванні світла на межі двох середовищ; розвивати вміння аналізувати, систематизувати, порівнювати; виховувати почуття відповідальності і дбайливого ставлення до приладів.

ТИП УРОКУ: комбінований

ОБЛАДНАННЯ: мультимедійний проектор, оптичний диск, шпильки, дзеркало, аркуш паперу.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА

Найголовніша формула успіху – знання та мислення

Теодор Рузвельт

Я бажаю Вам завжди бути успішними як у навчанні так і в житті, а основа цього знання і уміння мислити.

ІІ.ПОВТОРЕННЯ ПРОЙДЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Ми продовжуємо з вами вивчати тему «Світлові явища» і перш ніж перейти до нового матеріалу пригадаємо, що вже вивчили.

РОЗГАДУВАННЯ КРОСВОРДУ:

  1. Види випромінювання. (Світло)
  2. Область простору, в яку не потрапляє світло. (Тінь)
  3. Штучний приймач світла. (Фотодіод)
  4. Природне джерело світла. (Блискавка)
  5. Пристрій за допомогою якого можна виявити світлове випромінювання. ( Приймач)
  6. Простір куди світло потрапляє частково. (Півтінь)
  7. Штучне джерело світла. (Лампочка)
  8. Лінія вздовж якої поширюється світло. (Промінь)
  9. Найближча до нас зоря. (Сонце)
  10. Як поширюється світло у прозорому однорідному середовищі. (Прямолінійно)

По вертикалі ми отримуємо слово – відбивання – тема нашого сьогоднішнього уроку «Відбивання світла. Закони відбивання. Лабораторна робота №10 «Вивчення законів відбивання за допомогою плоского дзеркала»»

План вивчення нового матеріалу:

  • Що таке відбивання світла?
  • Установити закони відбивання світла.
  • Розглянути властивості падаючого і відбитого променів.
  • Виконання лабораторної роботи.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Багато хто з вас полюбляє гратися із «сонячним зайчиком». Хто з вас може пояснити як він утворюється? Ззаповніть першу колонку таблиці.

Я

Наука

 

 

 

ІV. ВИЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Падаюче світло

Якщо ж на шляху поширення світла розмістити тіло, то світло частково відбиватиметься від нього за певними законами. Деякі промені потрапляють в наші очі і ми бачимо це світло.

ДЕМОНСТРАЦІЯ: Закріпимо в центрі оптичного диска дзеркальну пластинку і спрямуємо на неї  пучок світла. Ми бачимо, що світло відбивалося від дзеркала.

ЩО ТАКЕ ВІДБИВАННЯ?

Відбивання світла – це зміна напряму розповсюдження світлового променя на межі розділу двох середовищ.

Уперше це явище було описане давньогрецьким ученим Евклідом. Він заклав основи геометричної оптики. Явище відбивання світла вчений описав понад 300 років до н.е. у творах «Оптика» і «Катоптрика» (у перекладі з грецької Катоптрика – система дзеркал)

  1.            Закони відбивання світла.

Під час досліду ми отримали два промені:

  •                промінь який задає напрям пучка світла, що падає називається падаючим;
  •                промінь який задає напрям пучка світла, що відбивається називається відбитим променем.

Що таке перпендикуляр?

Опустимо перпендикуляр в точку падіння променя.

Ми бачимо, що промінь який падає і відбитий лежать в одній площині. Передвинемо джерело світла по краю диска, змінюватимемо напрям падаючого променя, при цьому змінюватиметься і напрям відбитого променя, але обидва вони завжди залишаються в площині диска. Таким чином ми можемо сформулювати перший закон відбивання світла:

Промінь падаючий, промінь відбитий і перпендикуляр, проведений до відбиваючої поверхні в точку падіння променя, лежать в одній площині.  

Даний дослід дає  можливість установити другий закон відбивання світла, для цього пригадаємо поняття кута.

Що таке кут?

Розглянемо кути які у нас утворилися:

  •            Кут між падаючим променем і перпендикуляром до відбиваючої поверхні, поставленим у точку падіння називають кутом падіння і позначають
  • Кут між відбитим променем і перпендикуляром до відбиваючої поверхні, поставленим у точку падіння променя називають кутом відбивання і позначають .

Якщо виміряти кут і кут, то можна переконатися, що ці кути є рівними. Отже, можемо сформулювати другий закон відбивання світла:

Кут падіння світла дорівнює куту відбивання

=

  1.                           Властивості падаючого та відбитого променів.

Якщо падаючий промінь спрямувати шляхом відбитого променя, то відбитий промінь поширюватиметься шляхом падаючого. Цю властивість називають оборотністю світлових променів. Якщо падаючий промінь спрямувати перпендикулярно до площини відбивання, то відбитий промінь співпаде з падаючим.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Що називається відбиванням світла?

2. Сформулюйте закони відбивання світла.

3. Назвіть властивість падаючого і відбитого променів.

4. Повернемося до нашої таблиці. Заповніть колонку наука, давши відповідь на запитання « Як утворюється «Сонячний зайчик»».

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати параграф 19, виконати №7.7,7.21,7.42.

VІІ. РЕФЛЕКСІЯ ЗНАНЬ

А зараз ми з вам перевіримо закони відбивання світла експериментально, виконавши лабораторну роботу. Візьміть зошити для лабораторних робіт. Інструктаж з БЖД

Хід роботи

  1.        Закріпіть аркуш паперу на картоні за допомогою  скріпок, щоб він не зрушив під час експерименту. Поставте дзеркало так, щоб його площи була вертикальною  Відмітьте олівцем. Відмітьте олівцем положення дзеркала  та не зрушайте його з місця під час досліду.

Увіткніть шпильки  1 і 2  так, як показано на рисунку. Тепер у дзеркалі можна побачити зображення шпильки 2. Увіткніть шпильку так, щоб вона лежала на продовжені через точки 1 і 2.

Відмітьте олівцем положення шпильок, поставте точки 1,2,3.

Тепер можна забрати шпильки та дзеркало і з’єднати точки 2 і1  прямою – це й буде падаючий промінь. Точки 1 і 3 лежать на відбитому промені. З точки 1 проведіть перпендикуляр до площини площини дзеркала.

Відмітьте на малюнку кути падіння та відбивання.

Виміряйте їх за допомогою транспортира.

Запишіть отримані результати в таблицю.

Зробіть висновок порівнявши виміряні кути падіння і відбивання та сформулюйте відповідний закон.

Задача Промінь падає на плоске дзеркало. Побудувати хід відбитого променя та визначи­ти кути падіння та відбивання транспортиром 
 

doc
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
20 січня 2023
Переглядів
560
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку