Урок "Види коренів та їх видозміни"

Про матеріал
Конспект уроку на тему "Види коренів та їх видозміни" з використанням презентації та відеоролика
Перегляд файлу

Тема: Види коренів та їх видозміни

 

Мета: сформувати поняття про види коренів та їх видозміни, з’ясувати чому утворюються видозміни коренів; розвивати логічне мислення, вміння пошуку причинно-наслідкових зв’язків, різні форми компетентності, вміння роботи з друкованими джерелами інформації; формувати пізнавальну активність до вивчення біології; виховувати бережне ставлення до навколишнього світу.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Основні терміни та поняття: корінь, коренева система, головний, бічний, додатковий корені, коренеплоди, бульбо-корені, корені-причіпки, корені-присоски, повітряні корені.

Обладнання: підручник, інтелект-карта, презентація, відеоролик.

 

СЛАЙД 1

                                           Хід уроку

                                       Епіграф:  В природи все буденне   і святкове,

                                І дивне ,і незвичне , і просте.

                                                                                                       

  1.               Організаційний момент

           Доброго дня всім.

Ось і все продзвенів  дзвінок,

І у нас з вами розпочався урок.

Щоб тему нову з біології вивчати ,

Свої знання слід показати.

 

СЛАЙД 2

 

Отже вам потрібно

 

НЕ просто слухати, а чути,

Не просто дивитись , а бачити,

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно, плідно працювати .

 

Діти давайте посміхнемось один одному і побажаємо успіху

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

 

        Діти ми вже з вами знаємо, що всі живі організми побудовані з …(клітин) клітини, які виконують спільну функцію утворюють …(тканини), з тканин формуються …(органи0, а органи об’єднуються і утворюють…(організм).

       Ідучи до школи ви бачили і спостерігали, що більшість дерев перебувають в стадії спокою: листя опало, фотосинтез не відбувається, обмін речовин пригальмувався.  Але є органи, які не зважають на пори року, працюють постійно. А скажіть мені, а що ж  це за органи? А зараз ми перевіримо чи ви знаєте про його будову та функції?

 

Завдання 1.

 

          Робота з твердженнями «так – ні» за завданням:

1. Корінь забезпечує мінеральне живлення рослин.                       так

2. Клітини, що утворюють тканини кореня, подібні за своєю будовою.                                                                                     ні

3. Кореневий чохлик складається з мертвих клітин.                    ні                                                                                                          4. Зона поділу кореня утворена клітинами основної тканини.    ні                                                                                               5. Кореневі волоски розташовані у всисній зоні.                           так                                                                                                                6. У зоні кореневих волосків корінь галузиться.                             ні                                                                                                               7. Більшу частину кореня становить провідна зона.                   так                                                                                                 8. Судини  і ситоподібні трубки провідні елементи кореня        так                                                                                                       9. По судинах транспортуються органічні речовини, а по ситоподібних трубках - мінеральні.                                               ні

  1. .Кореневий волосок – це одна видовжена клітина .                  так

 

СЛАЙД 3

 

Завдання 2  ( виконуємо письмово в зошитах)

 

Визначення відповідності між зонами кореня та їхніми характеристиками.
 

Зони кореня                        Характеристика зон
 

А кореневий чохлик            1. Забезпечує поглинання води і мінераль-

                                                                  них речовин з ґрунту;
 

Б зона поділу                      2. Складається з клітин твірної тканини,         які постійно діляться; 

В зона розтягування          3. Забезпечуй рух води і поживних  речовин; 

 

Г всисна зона                      4. Вкриває верхівку кореня;


Д провідна зона                5. Клітини   ростуть   і перетворюються   на   клітини   інших тканин.

 

Відповіді:А-4,Б-2,В-5,Г-1,Д-3.

 

СЛАЙД 4

      А тепер  погляньте на малюнок і скажіть мені що зображено на цьому малюнку –  зони кореня

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Судячи з ваших відповідей, про корінь ви знаєте багато. Що саме  знаєте пробуйте сформулювати одним  реченням і запишіть на листочку. Для виконання цього завдання об’єднайтесь в групи по троє. Від групи – одне речення .
                         

Інтерактивна методика

«Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися»

 

 

Що знаємо?

 

 

Про що хочемо дізнатися?

Про що

дізналися?

 

Ну  що здавалося б корінь – звичайний орган.  

                                                                         (робота над епіграфом)

                                                   В природи все буденне і святкове,

                                                   І дивне ,і незвичне , і просте.

                                                                                  Народна мудрість

Саме ці рядки будуть епіграфом нашого уроку  

  

       Ми милуємося деревами, кущами, травами, зеленню їх листків, різноманітністю квітів. Хіба можна порівняти красу надземної частини рослини з підземною? Але ця надземна краса не може існувати без підземних трудівників, які напувають і годують рослину. Які ж вони ці постійні трудівники? А ще діти, природа дозволила кореням незвичайні «відхилення від норми»: корені рослин можуть виконувати й інші, «громадські» доручення. Для цього, зрозуміло, потрібні зміни в будові кореня. І вони є, такі різні, такі несподівані і такі важливі для життя рослин. Деякі з них вам добре знайомі, а з іншими - невідомими, ознайомимося на уроці

 

СЛАЙД 5

                      Отже тема сьогоднішнього уроку :

 Види коренів та їх видозміни

Записуємо число, класна робота та тема уроку.

СЛАЙД 6

Виходячи з теми уроку давайте заповнимо  2-гу колонку.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Ми з вами знаємо що корінь – це вегетативний підземний орган.

За походженням корені  поділяють на головний, додаткові та бічні

  • Головний корінь - розвивається із зародкового корінця;
  • Додаткові корені відходять від стебла, листків, але не від головного;
  • Бічні корені  розвиваються на будь-якому корені першого порядку як відгалуження (зазвичай на головному)

Складаємо інтелект-карту 

                                  (пишу на дошці)

СЛАЙД 7,8

Сукупність усіх коренів утворюють кореневу систему

Кореневі системи розрізняють двох типів: стрижнева та мичкувата.

СЛАЙД 9

 

Погляньте на малюнки, чим відрізняються кореневі системи.

Записуємо ці відміни до своєї інтелект-карти.

 

СЛАЙД 10,11

 

   У рослин, які живуть в різних місцях, корені розміщуються по-різному. Вони пристосовуються до умов існування, щоб краще виконувати свої фізіологічні функції. У лісі дерева ростуть густо, тому у більшості лісових велетнів корені йдуть углибину. А в гірських рослин вони проникають у тріщини скель, інколи навіть руйнуючи їх. Рослини також пристосувались до життя на піщаних ґрунтах. Наприклад, у куща джузгуна, який росте в пустелі Каракуми, корені тягнуться вздовж поверхні пісків на 15-20 метрів. Ні піщані бурі, ні летючі піски не можуть зрушити з місця цю рослину завдяки  корінню.

        Квіткові рослини заселяють різноманітні місця нашої планети. У процесі пристосування до умов існування корені багатьох рослин набули видозмін.

Видозміни – це зміна зовнішнього вигляду, у зв’язку з виконанням коренем додаткових функцій.

 

  1. Види видозмін     (розповідь вчителя з поясненням)
  • Головного кореня:  
  • Коренеплід – частина кореня яка потовщується при   відкладанні поживних речовин у основі пагона і головному корені ( морква, редька, буряк ).
  • Додаткових або бічних  коренів:

 

         Бульбокорені або кореневі бульби – відкладання поживних речовин у бічних та додаткових кореня (жоржина, батат)

 

       Дихальні корені – характерні для рослин, що зростають на болотах і надмірно зволожених ґрунтах, де відчувається гостра нестача кисню. Вони забезпечують постачання кисню безпосередньо з повітря до клітин кореневої системи для їхнього дихання (кипарис, мангрові дерева)

Опорні корені – є рослини які вимагають додаткової опори. У таких рослин можуть утворюватися додаткові корені, які виконують функцію підпорок.

Вони бувають:

            Корені-підпірки відходять від крони дерева і у ґрунту сильно гілкуються. Прикладом може послужити тропічна рослина баньян, кукурудза.

      Корені-причіпки або зачіпки (плющ, фікус),

      Ходульні корені (панданус).

 

       Повітряні корені – додаткові корені, які відходять від стебла і звисають у повітрі. Зазвичай вони характерні для рослин тропічних лісів, де в повітрі завжди багато вологи, тому вони притаманні тропічним рослинам – орхідеям.

 

Корені-присоски – притаманні рослинам-паразитам або напівпаразитам. Ці корені проникають у товщу стебел інших видів рослин та споживають їхні соки (повитиця, омела). 

Презентація (видозміни кореня).

 

Давайте повернемося до епіграфу нашого уроку і пояснимо його зміст.

 

V. Узагальнення знань і вмінь учнів.

Вправа  «Мозковий штурм»         

Яке значення видозмін коренів у житті рослини?   

  • Накопичення поживних речовин;
  • Опора;
  • Переживання несприятливих умов;
  • Дихання;
  • Пристосування до умов зростання.

Яке значення видозмін коренів у господарстві людини?

  • Їжа для людини і тварин;
  • Ліки;
  • Сировина для харчової промисловості.

 

Вправа   «Кошик видозмін» ( вибрати із запропонованого переліку видозмін цифри, що відповідають видозмінам головного або додаткових коренів:

1.Морква 2. Редиска 3.Кукурудза 4. Плющ 5. Буряк 6. Орхідея 7.Хрін

8.Жоржина 9.Селера 10. Баньян 11.Ріпа                                  

 

1 варіант –  головного кореня ( 1, 3, 6, 8, 10, 12 )                        

2 варіант –  додаткових коренів  ( 2, 4,  5,  7,  9, 11)

 

Взаємоперевірка

 

VІ. Підведення підсумків уроку та повідомлення домашнього завдання        

1.Заповнення таблиці «Що дізналися ?»

2. Гра « Час похвали»

Домашнє завдання

  • Опрацювати текст параграфа, виконати завдання в зошиті
  • Знайти загадки про видозміни кореня

Загадка про видозміни коренів

          Маленька, червоненька, 

          Із хвостиком тоненьким. 

         На городі мене рвуть

         І до столу подають. (Редиска)

 

В полі хороше мені 

         Зеленіти навесні.

         Чим же я — не молодець?

         Маю диво-корінець, 

         Все про нього дбаю, 

          Цукор відкладаю.  (Буряк)

 

Сидить панна у світлиці молода, червонолиця.

 Хто до неї завітає —вітамінами вгощає. (Морква)

 

Є сусідонька в морквиці, худорлява, блідолиця.

 Добре знають борщ і юшка, що сусідку звуть (Петрушка).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
29 січня 2022
Переглядів
1034
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку