Тема: Види коренів та їх видозміни
Мета: сформувати поняття про види коренів та їх видозміни, з’ясувати чому утворюються видозміни коренів; розвивати логічне мислення, вміння пошуку причинно-наслідкових зв’язків, різні форми компетентності, вміння роботи з друкованими джерелами інформації; формувати пізнавальну активність до вивчення біології; виховувати бережне ставлення до навколишнього світу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Основні терміни та поняття: корінь, коренева система, головний, бічний, додатковий корені, коренеплоди, бульбо-корені, корені-причіпки, корені-присоски, повітряні корені.
Обладнання: підручник, інтелект-карта, презентація, відеоролик.
СЛАЙД 1
Хід уроку
Епіграф: В природи все буденне і святкове,
І дивне ,і незвичне , і просте.
Доброго дня всім.
Ось і все продзвенів дзвінок,
І у нас з вами розпочався урок.
Щоб тему нову з біології вивчати ,
Свої знання слід показати.
СЛАЙД 2
Отже вам потрібно
НЕ просто слухати, а чути,
Не просто дивитись , а бачити,
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно, плідно працювати .
Діти давайте посміхнемось один одному і побажаємо успіху
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Діти ми вже з вами знаємо, що всі живі організми побудовані з …(клітин) клітини, які виконують спільну функцію утворюють …(тканини), з тканин формуються …(органи0, а органи об’єднуються і утворюють…(організм).
Ідучи до школи ви бачили і спостерігали, що більшість дерев перебувають в стадії спокою: листя опало, фотосинтез не відбувається, обмін речовин пригальмувався. Але є органи, які не зважають на пори року, працюють постійно. А скажіть мені, а що ж це за органи? А зараз ми перевіримо чи ви знаєте про його будову та функції?
Завдання 1.
Робота з твердженнями «так – ні» за завданням:
1. Корінь забезпечує мінеральне живлення рослин. так
2. Клітини, що утворюють тканини кореня, подібні за своєю будовою. ні
3. Кореневий чохлик складається з мертвих клітин. ні 4. Зона поділу кореня утворена клітинами основної тканини. ні 5. Кореневі волоски розташовані у всисній зоні. так 6. У зоні кореневих волосків корінь галузиться. ні 7. Більшу частину кореня становить провідна зона. так 8. Судини і ситоподібні трубки провідні елементи кореня так 9. По судинах транспортуються органічні речовини, а по ситоподібних трубках - мінеральні. ні
СЛАЙД 3
Завдання 2 ( виконуємо письмово в зошитах)
Визначення відповідності між зонами кореня та їхніми характеристиками.
Зони кореня Характеристика зон
А кореневий чохлик 1. Забезпечує поглинання води і мінераль-
них речовин з ґрунту;
Б зона поділу 2. Складається з клітин твірної тканини, які постійно діляться;
В зона розтягування 3. Забезпечуй рух води і поживних речовин;
Г всисна зона 4. Вкриває верхівку кореня;
Д провідна зона 5. Клітини ростуть і перетворюються на клітини інших тканин.
Відповіді:А-4,Б-2,В-5,Г-1,Д-3.
СЛАЙД 4
А тепер погляньте на малюнок і скажіть мені що зображено на цьому малюнку – зони кореня
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Судячи з ваших відповідей, про корінь ви знаєте багато. Що саме знаєте пробуйте сформулювати одним реченням і запишіть на листочку. Для виконання цього завдання об’єднайтесь в групи по троє. Від групи – одне речення .
Інтерактивна методика
«Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися»
Що знаємо?
|
Про що хочемо дізнатися? |
Про що дізналися? |
Ну що здавалося б корінь – звичайний орган.
(робота над епіграфом)
В природи все буденне і святкове,
І дивне ,і незвичне , і просте.
Народна мудрість
Саме ці рядки будуть епіграфом нашого уроку
Ми милуємося деревами, кущами, травами, зеленню їх листків, різноманітністю квітів. Хіба можна порівняти красу надземної частини рослини з підземною? Але ця надземна краса не може існувати без підземних трудівників, які напувають і годують рослину. Які ж вони ці постійні трудівники? А ще діти, природа дозволила кореням незвичайні «відхилення від норми»: корені рослин можуть виконувати й інші, «громадські» доручення. Для цього, зрозуміло, потрібні зміни в будові кореня. І вони є, такі різні, такі несподівані і такі важливі для життя рослин. Деякі з них вам добре знайомі, а з іншими - невідомими, ознайомимося на уроці
СЛАЙД 5
Отже тема сьогоднішнього уроку :
Види коренів та їх видозміни
Записуємо число, класна робота та тема уроку.
СЛАЙД 6
Виходячи з теми уроку давайте заповнимо 2-гу колонку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Ми з вами знаємо що корінь – це вегетативний підземний орган.
За походженням корені поділяють на головний, додаткові та бічні
Складаємо інтелект-карту
(пишу на дошці)
СЛАЙД 7,8
Сукупність усіх коренів утворюють кореневу систему
Кореневі системи розрізняють двох типів: стрижнева та мичкувата.
СЛАЙД 9
Погляньте на малюнки, чим відрізняються кореневі системи.
Записуємо ці відміни до своєї інтелект-карти.
СЛАЙД 10,11
У рослин, які живуть в різних місцях, корені розміщуються по-різному. Вони пристосовуються до умов існування, щоб краще виконувати свої фізіологічні функції. У лісі дерева ростуть густо, тому у більшості лісових велетнів корені йдуть углибину. А в гірських рослин вони проникають у тріщини скель, інколи навіть руйнуючи їх. Рослини також пристосувались до життя на піщаних ґрунтах. Наприклад, у куща джузгуна, який росте в пустелі Каракуми, корені тягнуться вздовж поверхні пісків на 15-20 метрів. Ні піщані бурі, ні летючі піски не можуть зрушити з місця цю рослину завдяки корінню.
Квіткові рослини заселяють різноманітні місця нашої планети. У процесі пристосування до умов існування корені багатьох рослин набули видозмін.
Видозміни – це зміна зовнішнього вигляду, у зв’язку з виконанням коренем додаткових функцій.
Бульбокорені або кореневі бульби – відкладання поживних речовин у бічних та додаткових кореня (жоржина, батат)
Дихальні корені – характерні для рослин, що зростають на болотах і надмірно зволожених ґрунтах, де відчувається гостра нестача кисню. Вони забезпечують постачання кисню безпосередньо з повітря до клітин кореневої системи для їхнього дихання (кипарис, мангрові дерева)
Опорні корені – є рослини які вимагають додаткової опори. У таких рослин можуть утворюватися додаткові корені, які виконують функцію підпорок.
Вони бувають:
Корені-підпірки відходять від крони дерева і у ґрунту сильно гілкуються. Прикладом може послужити тропічна рослина баньян, кукурудза.
Корені-причіпки або зачіпки (плющ, фікус),
Ходульні корені (панданус).
Повітряні корені – додаткові корені, які відходять від стебла і звисають у повітрі. Зазвичай вони характерні для рослин тропічних лісів, де в повітрі завжди багато вологи, тому вони притаманні тропічним рослинам – орхідеям.
Корені-присоски – притаманні рослинам-паразитам або напівпаразитам. Ці корені проникають у товщу стебел інших видів рослин та споживають їхні соки (повитиця, омела).
Презентація (видозміни кореня).
Давайте повернемося до епіграфу нашого уроку і пояснимо його зміст.
V. Узагальнення знань і вмінь учнів.
Вправа «Мозковий штурм»
Яке значення видозмін коренів у житті рослини?
Яке значення видозмін коренів у господарстві людини?
Вправа «Кошик видозмін» ( вибрати із запропонованого переліку видозмін цифри, що відповідають видозмінам головного або додаткових коренів:
1.Морква 2. Редиска 3.Кукурудза 4. Плющ 5. Буряк 6. Орхідея 7.Хрін
8.Жоржина 9.Селера 10. Баньян 11.Ріпа
1 варіант – головного кореня ( 1, 3, 6, 8, 10, 12 )
2 варіант – додаткових коренів ( 2, 4, 5, 7, 9, 11)
Взаємоперевірка
VІ. Підведення підсумків уроку та повідомлення домашнього завдання
1.Заповнення таблиці «Що дізналися ?»
2. Гра « Час похвали»
Домашнє завдання
Загадка про видозміни коренів
Маленька, червоненька,
Із хвостиком тоненьким.
На городі мене рвуть
І до столу подають. (Редиска)
В полі хороше мені
Зеленіти навесні.
Чим же я — не молодець?
Маю диво-корінець,
Все про нього дбаю,
Цукор відкладаю. (Буряк)
Сидить панна у світлиці молода, червонолиця.
Хто до неї завітає —вітамінами вгощає. (Морква)
Є сусідонька в морквиці, худорлява, блідолиця.
Добре знають борщ і юшка, що сусідку звуть (Петрушка).