Матеріал містить добірку, що можна використати під час проведення уроків з теми: мінливість, мутації, мутагени. Представлений розширений конспект уроку, що допоможе краще зорієнтуватися у доданій презентації. Як приклад, наведена презентація випереджаючого завдання для учнів "Природний захист організму від дії мутагенів".
Тема уроку: Види мутацій. Мутагени
Мета уроку: закріпити знання про мінливість, як властивість організмів та її види; ознайомити учнів із поняттям «мутагени», основними видами мутагенів; показати причини мутацій; навчити порівнювати між собою нормальні та мутантні організми; розвивати спостережливість і увагу учнів; формувати уміння порівнювати, узагальнювати та аналізувати інформацію; формувати усвідомлення значимості генотипу для життя будь-якого організму.
Учні повинні знати: поняття мутацій, види мутацій, мутагени, їх види, вплив мутагенів на живі організми
Учні повинні вміти: розрізняти генні, геномні та хромосомні мутації; пояснювати значення генеративних і соматичних мутацій; розрізняти фізичні, хімічні та біологічні мутагени; уявляти можливі шляхи захисту від впливу мутагенів на людський організм.
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: синтетична.
Обладнання і матеріали: комп’ютерна презентація, підручник
Терміни і поняття: мутації генні, геномні, хромосомні; мутації генеративні і соматичні; моносомія, трисомія, нулісомія; делеція, інверсія, дуплікація, транс локація; мутагени; спонтанний та індукований мутагенез.
Міжпредметні зв’язки: фізика, хімія
Методи, форми і прийоми навчання:
МЕТОДИ |
ФОРМИ |
ПРИЙОМИ |
1) Інформаційно-рецептивний: |
|
|
-- словесний |
Бесіда, розповідь-пояснення, робота учнів з підручником. |
Виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з підручника нових знань. |
-- наочний |
Ілюстрація, демонстрація, ТЗН, спостереження |
Здобуття нових знань із спостережень |
2) Репродуктивний |
Робота за зразком |
Конкретизація і закріплення вже набутих знань |
3) Проблемно-пошуковий |
Проблемний виклад знань, евристична бесіда, пошукова діяльність учнів під час групової роботи |
Постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, здобуття нових знань у процесі проблемного викладу знань, активізація уваги та мислення. |
4) Практичний |
Розв’язування ситуаційних задач, складання сенканів |
Робота за зразком |
Структура уроку.
Повідомлення теми і мети уроку (4 слайд)
I Мутації, їх класифікація
А) Проблемне запитання: Чи мають значення для організму вказані зміни? (5 слайд) Розгляд наслідків зміни структури ДНК.
Б) Проблемне запитання: Які зміни відбулися? (9 слайд).
В) Вивчення геномних мутацій (12 – 21 слайди)
Г) Узагальнення: які є типи мутацій? (22 слайд)
II Мутагени, їх класифікація та вплив на організм
Група 1 Поняття мутагенів (24 слайд)
Група 2 Механізм впливу фізичних мутагенів (25 слайд)
Група 3 Наслідки впливу на організми фізичних мутагенів
Група 4 Хімічні мутагени (26, 27 слайд)
Група 5 Біологічні мутагени (28 слайд)
- З якою метою на людину, якій роблять рентген, одягають фартух? (31 слайд)