Урок "Види орнаментів"

Про матеріал
Матеріал уроку знайомить учениць з орнаментами української вишивки, правилами створення орнаменту. Діти вчаться самостійно створювати орнамент для вишивання, знайомляться з символами в українській вишивці.
Перегляд файлу

План уроку на тему: „Види орнаментів. Короткі відомості про символіку в орнаментах.”

 

Мета уроку: ознайомити учениць з орнаментами української вишивки, правилами створення орнаменту. Навчити самостійно створювати орнамент для вишивання, ознайомити учениць з символами в українській вишивці, видами проектів.

Розвивати творчість, художні та естетичні здібності учнів, уміння аналізувати, порівнювати. Розвивати практичні уміння та навички вишивати хрестиком.

Виховувати наполегливість, цілеспрямованість, сприяти формуванню національної самосвідомості.

 

Обладнання: географічна карта України, зразки вишивок різних регіонів України, український національний костюм, магнітна дошка, магніти, наборне полотно, конверти з елементами орнаментів, комп’ютер, презентації „Рушник єдності” та „Види орнаментів”, „Рушнички”, альбоми з інструкційними картами № № 102, 147, 149

 

Міжпредметні зв’язки: географія, історія, образотворче мистецтво.

 

Тип уроку: комбінований, урок – знайомство та розробка творчого проекту

 

ХІД УРОКУ.

І. Актуалізація знань учнів. (Проводиться у вигляді гри „Блеф-клуб”. Учні обговорюють питання у групах і дають правильні відповіді, показуючи картки „ТАК” або „НІ”. Якщо учні дали неправильну відповідь, або відповіді різні, то обговорюється питання і знаходиться спільно правильна відповідь)

  1. Для виконання вишивки треба мати п’яльці. Так чи ні?
  2. Для вишивання можна брати нитку, довжиною 1,5 м. Так чи ні?
  3. Під час вишивання вузлики ховають попід стібками. Так чи ні?
  4. Шов хрестик належить до вишивки по вільному контуру. Так чи ні?
  5. Рапорт – частина орнаменту, яка повторюється 2 раза. Так чи ні?
  6. На грудях скульптурного зображення людини з Мартинівського скарбу на Черкащині (6 ст. н. е.) зображено широкі смуги орнаменту. Це свідчить про формування шитва, народження системи знаків, які символізували сили природи, уявлення про будову всесвіту. Так чи ні?
  7. Що таке орнамент?

 

ІІ. Мотивація учбової діяльності.

Про характер орнаменту у дохристиянський період розповідають археологічні знахідки. Найдавнішою знахідкою археологи вважають рештки золотого шитва на шовковій тканині пурпурного кольору, яку було знайдено в селі Ковалівка на Миколаївщині після розкопок Соколової могили. Цю вишивку спеціалісти відносять до І ст. н. е.

Мистецтво художньої вишивки високо цінувалося у часи Київської Русі. Наприкінці ХІ ст. Анна Янка – дочка великого князя Всеволода заснувала при Андріївському монастирі школу, де дівчат навчали вишивати золотими та срібними нитками. В ті часи вишивали одяг та предмети побуту багатих, знатних людей. Про це свідчать фрескові і мозаїчні настінні картини Софіївського собору в Києві, на яких зображена родина Ярослава Мудрого.

До наших часів дійшло багато вишиванок, різних видів орнаменту.

 

Епіграфом нашого уроку будуть слова  Максима Рильського:

В небі сонця золотий клубочок

Розсипає нитки промінні,

Їх збирають рученькі дівочі

І гаптують цвіт на полотні.

Знати: Види орнаментів, використання символіки в орнаменті.

Уміти: Створювати орнамент для вишивання, використовувати створені орнаменти для виготовлення власного проекту.

 

ІІІ. Викладання нового матеріалу.

У процесі історичного і культурного розвитку на Україні у кожній місцевості створювалися характерні орнаментальні мотиви, найбільш улюблена і поширена кольорова гама, певні техніки виконання, яких налічується близько 100.

(Розповідь про вишивку у регіонах України супроводжується показом зразків орнаментів, які прикріплюються до карти України )

 

Вишивки Полісся прості і чіткі за композицією. Лінія геометричного мотиву у вигляді ромбів повторюється декілька разів.

На Поділлі в орнаментах переважає один колір – чорний з більшим чи меншим вкрапленням синього, червоного, жовтого, зеленого. Найбільш поширеними є одноколірні (червоні, чорні) вишивки, геометричні орнаменти.

Вишивки Київщини виконуються білим, червоним з чорним. На них переважають рослинно-геометричні орнаменти зі стилізованими гронами винограду, що виконуються червоними і чорними нитками.

На Львівщині і в південних областях вишивки різнобарвні рослинно-геометричні.

У минулому в  Карпатах та на Прикарпатті майже кожне село відрізнялося від іншого своєрідністю вишивки, багатством композиції та неповторністю кольорів. Ця традиція збереглася й донині. Тут вишивають  різні орнаменти, до осінньої гами квітів у верховинських візерунках додаються сині і фіолетові кольори.

Вишивки Закарпаття визначає мотив кривулька, а також занизування і вишивання хрестиком. Тут часто використовується гаптування (бісером, золотом, сріблом).

Для вишивки Чернігівщини характерні білі монохромні або червоні вишивки.

 

Відомі різні види орнаментів: (розповідь супроводжується показом презентації на ПК, додаток 3)

 Стрічковий – орнамент розташований у смузі.

  1. Сітчастий – вся поверхня орнаменту заповнена узором.
  2. Центричний або розетковий, коли елементи орнаменту вписані у коло, квадрат, ромб, або розташовані у центрі виробу.

За змістом (мотивом) їх поділяють на:

  1. Геометричні – складаються з геометричних фігур.
  2. Рослинні – складаються з стилізованих елементів рослин.
  3. Рослинно – геометричні складаються з поєднання рослинних елементів і геометричних фігур.
  4. Зооморфні містять стилізовані фігурки тварин.
  5. Антропоморфні містять стилізовані фігурки людини.
  6. Символічні містять предмети побуту, літери, герби тощо.
  7. Комбіновані орнаменти містять різні елементи.

 

  • Відкрийте інструкційну картку № 147. Визначте види орнаментів (додаток 1)

 

Упродовж віків той чи інший орнамент розвивався разом з історією та культурою кожного народу. Історично складалися і розвивалися прийоми розташування візерунків на одязі та речах домашнього вжитку. Найскладніші й найбагатші орнаменти завжди розміщували на видному місці оздобленого виробу.

Здавна кожна жінка в українській сім’ї володіла майстерністю вишивки. В наш час в художньо-виробничих майстернях різних міст працюють майстри народної вишивки. Вони оздоблюють предмети побуту та одягу: сорочки, рушники, скатерті, серветки, наволочки. Талановиті майстри створюють вишивки високої художньої і технічної якості. В роботі вони використовують кращі вишивальні традиції нашого народу.

Відомими центрами народної вишивки на Україні є село Решетілівка на Полтавщині, Дігтярі на Чернігівщині, Глинки і Кути на Івано-Франківщині. Майстерні є в таких містах: Києві, Львові, Вінниці, Чернігові, Ніжині, Богуславі.

 

ІV. Практична робота. Складання орнаменту. (додаток 1)

Сьогодні ми з вами – майстрині-вишивальниці. Наше завдання – з елементів у конвертах та, користуючись інструкційними картками № 102, 147, 149 створити орнаменти для вишивання.

Кожна група вибирає собі завдання (вид орнаменту), на наборному полотні складає орнамент і презентує свою роботу на магнітній дошці (за допомогою магнітів).

Із зразків, які створили самі учні, діти вибирають орнамент для вишивання, замальовують його у зошиті.

 

V. Викладання нового матеріалу.

Зараз ми з вами займалися декоративно-прикладною діяльністю, створювали орнамент для вишивки. Ми робили те ж, що і багато століть тому робили жінки, народні вмільці, прикрашаючи свій побут. Але коли майстер створював виріб, він не поділяв свою роботу на ескіз і втілення. Жінка і ткала і вишивала рушник, а візерунок у неї складався в серці. Ми з вами постараємося розкрити секрети майстерності народних умільців, щоб легше було виконати цю роботу, ми розділимо увесь процес на маленькі етапи і створимо свій власний проект.

 

Таблиця «Проектно-технологічна діяльність».

Створюючи проект, необхідно чітко визначити мету проекту, джерела знань, дату виставлення оцінок і дату презентації проекту.

  •     Які вироби ви будете виготовляти?
  •     Де ви будете брати візерунки для вишивання?
  •     Чи можна використати орнаменти, які ви створили?
  •     Які орнаменти ви будете використовувати?
  •     Чи визначили ви дату презентації своїх проектів?

 

У вас на партах є зразок проектної роботи «Закладка для книги», виготовлений учнями 6 класу у минулому навчальному році. Уважно розгляньте цю роботу і визначте основні етапи її виконання. (Робота у групах, діти складають план роботи, записують у зошитах).

Презентацію проекту можна зробити на ПК. Учні 9-А класу працювали над проектом «Рушники ви мої, рушники» (Показ проектної роботи на ПК)

Рушнички, виготовлені різними техніками виконання, представлені на стенді учнівських робіт.

Ми з вами будемо виконувати міні-проекти, які тривають декілька тижнів. Існують і довготривалі проекти, протягом років. Наприклад, виготовлення рушника національної єдності. (Презентація на ПК)

Акцію „Рушник національної єдності” підтримали народні митці з усіх областей України. Ця акція – яскравий вияв соборності держави. Унікальний рушник завдовжки 9 метрів та завширшки 75 см складається з двох однакових половинок (крил), у центрі вишитий герб України у вінку. Сам візерунок, скомпонований Олександрою Теліженко з Черкащини, складається з трьох частин: минуле, сучасне України, майбуття – духовний світ.

Цей рушник кожним своїм знаком промовляє та благословляє Україну. А помножений на енергію рук людських – він буде абсолютно живим предметом. Це буде живий, діючий оберіг.

Окрім українок, його вишивали грекині, туркені, татарки, молдаванки, а на Донеччині – навіть одна арабка. Підраховано, що коли рушник був завершений, до нього доклали руки понад 1000 жінок (і не тільки – працювали над ним і вправні чоловіки).

 

V. Практична робота. Виготовлення вишитих виробів.

Сьогодні ми починаємо виготовлення виробів.

  •     Якими швами ви будете виконувати свою роботу?
  •     Як вишивають хрестиком?
  •     Яких правил безпечної роботи слід дотримуватись?

Учні вишивають свої роботи.

 

VІ. Рефлексія.

  •     Що на уроці було головного?
  •     Що було цікавого?
  •     Що ви пізнали нового?
  •     Чому ви навчились?
  •     Як ви оцінюєте свою роботу? (Виставлення оцінок за роботу на уроці)

І на закінчення уроку хочеться сказати: «Діло майстра величає». Бажаю, щоб ваші теоретичні знання знадобилися вам у вашому житті і щоб виконання вашого проекту принесло вам задоволення.

 

 

 

Додаток 1

Роздатковий матеріал

 

           

      

       

 

     

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
26 листопада 2023
Переглядів
471
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку