План уроку на тему: „Види орнаментів. Короткі відомості про символіку в орнаментах.”
Мета уроку: ознайомити учениць з орнаментами української вишивки, правилами створення орнаменту. Навчити самостійно створювати орнамент для вишивання, ознайомити учениць з символами в українській вишивці, видами проектів.
Розвивати творчість, художні та естетичні здібності учнів, уміння аналізувати, порівнювати. Розвивати практичні уміння та навички вишивати хрестиком.
Виховувати наполегливість, цілеспрямованість, сприяти формуванню національної самосвідомості.
Обладнання: географічна карта України, зразки вишивок різних регіонів України, український національний костюм, магнітна дошка, магніти, наборне полотно, конверти з елементами орнаментів, комп’ютер, презентації „Рушник єдності” та „Види орнаментів”, „Рушнички”, альбоми з інструкційними картами № № 102, 147, 149
Міжпредметні зв’язки: географія, історія, образотворче мистецтво.
Тип уроку: комбінований, урок – знайомство та розробка творчого проекту
ХІД УРОКУ.
І. Актуалізація знань учнів. (Проводиться у вигляді гри „Блеф-клуб”. Учні обговорюють питання у групах і дають правильні відповіді, показуючи картки „ТАК” або „НІ”. Якщо учні дали неправильну відповідь, або відповіді різні, то обговорюється питання і знаходиться спільно правильна відповідь)
ІІ. Мотивація учбової діяльності.
Про характер орнаменту у дохристиянський період розповідають археологічні знахідки. Найдавнішою знахідкою археологи вважають рештки золотого шитва на шовковій тканині пурпурного кольору, яку було знайдено в селі Ковалівка на Миколаївщині після розкопок Соколової могили. Цю вишивку спеціалісти відносять до І ст. н. е.
Мистецтво художньої вишивки високо цінувалося у часи Київської Русі. Наприкінці ХІ ст. Анна Янка – дочка великого князя Всеволода заснувала при Андріївському монастирі школу, де дівчат навчали вишивати золотими та срібними нитками. В ті часи вишивали одяг та предмети побуту багатих, знатних людей. Про це свідчать фрескові і мозаїчні настінні картини Софіївського собору в Києві, на яких зображена родина Ярослава Мудрого.
До наших часів дійшло багато вишиванок, різних видів орнаменту.
Епіграфом нашого уроку будуть слова Максима Рильського:
В небі сонця золотий клубочок
Розсипає нитки промінні,
Їх збирають рученькі дівочі
І гаптують цвіт на полотні.
Знати: Види орнаментів, використання символіки в орнаменті.
Уміти: Створювати орнамент для вишивання, використовувати створені орнаменти для виготовлення власного проекту.
ІІІ. Викладання нового матеріалу.
У процесі історичного і культурного розвитку на Україні у кожній місцевості створювалися характерні орнаментальні мотиви, найбільш улюблена і поширена кольорова гама, певні техніки виконання, яких налічується близько 100.
(Розповідь про вишивку у регіонах України супроводжується показом зразків орнаментів, які прикріплюються до карти України )
Вишивки Полісся прості і чіткі за композицією. Лінія геометричного мотиву у вигляді ромбів повторюється декілька разів.
На Поділлі в орнаментах переважає один колір – чорний з більшим чи меншим вкрапленням синього, червоного, жовтого, зеленого. Найбільш поширеними є одноколірні (червоні, чорні) вишивки, геометричні орнаменти.
Вишивки Київщини виконуються білим, червоним з чорним. На них переважають рослинно-геометричні орнаменти зі стилізованими гронами винограду, що виконуються червоними і чорними нитками.
На Львівщині і в південних областях вишивки різнобарвні рослинно-геометричні.
У минулому в Карпатах та на Прикарпатті майже кожне село відрізнялося від іншого своєрідністю вишивки, багатством композиції та неповторністю кольорів. Ця традиція збереглася й донині. Тут вишивають різні орнаменти, до осінньої гами квітів у верховинських візерунках додаються сині і фіолетові кольори.
Вишивки Закарпаття визначає мотив кривулька, а також занизування і вишивання хрестиком. Тут часто використовується гаптування (бісером, золотом, сріблом).
Для вишивки Чернігівщини характерні білі монохромні або червоні вишивки.
Відомі різні види орнаментів: (розповідь супроводжується показом презентації на ПК, додаток 3)
Стрічковий – орнамент розташований у смузі.
За змістом (мотивом) їх поділяють на:
Упродовж віків той чи інший орнамент розвивався разом з історією та культурою кожного народу. Історично складалися і розвивалися прийоми розташування візерунків на одязі та речах домашнього вжитку. Найскладніші й найбагатші орнаменти завжди розміщували на видному місці оздобленого виробу.
Здавна кожна жінка в українській сім’ї володіла майстерністю вишивки. В наш час в художньо-виробничих майстернях різних міст працюють майстри народної вишивки. Вони оздоблюють предмети побуту та одягу: сорочки, рушники, скатерті, серветки, наволочки. Талановиті майстри створюють вишивки високої художньої і технічної якості. В роботі вони використовують кращі вишивальні традиції нашого народу.
Відомими центрами народної вишивки на Україні є село Решетілівка на Полтавщині, Дігтярі на Чернігівщині, Глинки і Кути на Івано-Франківщині. Майстерні є в таких містах: Києві, Львові, Вінниці, Чернігові, Ніжині, Богуславі.
ІV. Практична робота. Складання орнаменту. (додаток 1)
Сьогодні ми з вами – майстрині-вишивальниці. Наше завдання – з елементів у конвертах та, користуючись інструкційними картками № 102, 147, 149 створити орнаменти для вишивання.
Кожна група вибирає собі завдання (вид орнаменту), на наборному полотні складає орнамент і презентує свою роботу на магнітній дошці (за допомогою магнітів).
Із зразків, які створили самі учні, діти вибирають орнамент для вишивання, замальовують його у зошиті.
V. Викладання нового матеріалу.
Зараз ми з вами займалися декоративно-прикладною діяльністю, створювали орнамент для вишивки. Ми робили те ж, що і багато століть тому робили жінки, народні вмільці, прикрашаючи свій побут. Але коли майстер створював виріб, він не поділяв свою роботу на ескіз і втілення. Жінка і ткала і вишивала рушник, а візерунок у неї складався в серці. Ми з вами постараємося розкрити секрети майстерності народних умільців, щоб легше було виконати цю роботу, ми розділимо увесь процес на маленькі етапи і створимо свій власний проект.
Таблиця «Проектно-технологічна діяльність».
Створюючи проект, необхідно чітко визначити мету проекту, джерела знань, дату виставлення оцінок і дату презентації проекту.
У вас на партах є зразок проектної роботи «Закладка для книги», виготовлений учнями 6 класу у минулому навчальному році. Уважно розгляньте цю роботу і визначте основні етапи її виконання. (Робота у групах, діти складають план роботи, записують у зошитах).
Презентацію проекту можна зробити на ПК. Учні 9-А класу працювали над проектом «Рушники ви мої, рушники» (Показ проектної роботи на ПК)
Рушнички, виготовлені різними техніками виконання, представлені на стенді учнівських робіт.
Ми з вами будемо виконувати міні-проекти, які тривають декілька тижнів. Існують і довготривалі проекти, протягом років. Наприклад, виготовлення рушника національної єдності. (Презентація на ПК)
Акцію „Рушник національної єдності” підтримали народні митці з усіх областей України. Ця акція – яскравий вияв соборності держави. Унікальний рушник завдовжки 9 метрів та завширшки 75 см складається з двох однакових половинок (крил), у центрі вишитий герб України у вінку. Сам візерунок, скомпонований Олександрою Теліженко з Черкащини, складається з трьох частин: минуле, сучасне України, майбуття – духовний світ.
Цей рушник кожним своїм знаком промовляє та благословляє Україну. А помножений на енергію рук людських – він буде абсолютно живим предметом. Це буде живий, діючий оберіг.
Окрім українок, його вишивали грекині, туркені, татарки, молдаванки, а на Донеччині – навіть одна арабка. Підраховано, що коли рушник був завершений, до нього доклали руки понад 1000 жінок (і не тільки – працювали над ним і вправні чоловіки).
V. Практична робота. Виготовлення вишитих виробів.
Сьогодні ми починаємо виготовлення виробів.
Учні вишивають свої роботи.
VІ. Рефлексія.
І на закінчення уроку хочеться сказати: «Діло майстра величає». Бажаю, щоб ваші теоретичні знання знадобилися вам у вашому житті і щоб виконання вашого проекту принесло вам задоволення.
Додаток 1
Роздатковий матеріал