Урок Відкритий урок в 7 класі Урок з географії материків та океанів за темою «Особливості грунтово-рослинного покриву і тваринного світу Австралії»

Про матеріал
Відкритий урок в 7 класі Урок з географії материків та океанів за темою «Особливості грунтово-рослинного покриву і тваринного світу Австралії» Проведений в 7-А класі Вчитель Луценко Л.І. м. Дніпропетровськ Тема. Особливості грунтово-рослинного покриву і тваринного світу, його своєрідність і унікальність. Природні зони. Зміна природи людиною. Населення, його склад та розміщення, Австралійський Союз – єдина держава на материку. Україна і Австралія. Мета. Сформувати в учнів поняття про загальні особливості органічного світу Австралії; показати його особливості і незвичайність; сприяти розумінню учнями причин своєрідності органічного світу Австралії та впливу на нього людини; удосконалити практичні уміння учнів працювати з тематичними картами атласу. Обладнання: фізична карта Світу, Австралії, кліматична карта материка, зображення тварин і рослин Авст раліії, атласи, підручники, комп’ютерна програма. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу Вид урок: урок-експедиція на проектній основі.
Перегляд файлу

                                    

 

 

 

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ОСВІТИТ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС №139 ЦЕНТР ТВОРЧОСТІ «ДУМА»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок з географії материків та океанів

за темою

 

«Особливості грунтово-рослинного покриву і тваринного світу Австралії»

 

 

 

 

                                                                                                                  

                                          Проведений в 7-А класі

                                                                                                                                                                                                 Вчитель     Луценко Л.І.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                       

 

 

 

 

 

 

м. Дніпропетровськ

 

 

 

 

 

 

 

Тема.   Особливості грунтово-рослинного покриву і тваринного світу, його     своєрідність і унікальність. Природні зони. Зміна природи людиною. Населення, його склад та розміщення, Австралійський Союз – єдина держава на материку. Україна і Австралія.

 

 

Мета.   Сформувати в учнів поняття про загальні особливості органічного світу Австралії;  показати  його особливості і незвичайність;

            сприяти розумінню учнями причин своєрідності органічного світу Австралії та впливу на нього людини;

             удосконалити практичні  уміння учнів працювати з тематичними картами атласу.

 

 

Обладнання: фізична карта Світу, Австралії, кліматична карта материка, зображення тварин і рослин Авст раліії, атласи, підручники, компютерна програма.

 

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

 

 

Вид урок: урок-експедиція на проектній основі.

 

 

                            Структура уроку.

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.
  3. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
  4. Вивчення нового матеріалу.
  5. Закріплення нових знань і умінь учнів.
  6. Підсумок уроку.
  7. Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                     Хід уроку

 

  1. Організаційний момент.

 

  1. Актуалізація опорних знань і умінь.

 

  1.                                                      Цифровий  географічний диктант.

  №

 з\п

                                     Питання

Відповіді

1

Найбільший кораловий риф біля берегів Австралії

4

2.

Гори на сході материка

7

3.

Острів на півдні Австралії

6

4.

Пересихаючі тимчасові річки внутрішніх районів материка

1

5.

Найбільше озеро Австралії

2

6.

Протока, що відокремлює острів Тасманія від материка.

5

7.

Море на південному сході материка

3

Запис на дошці:

  1. Крики                                          Код відповіді   1-4             Оцінка- прав.відпов.
  2. Ейр                                                                         2-7                 8              7
  3. Тасманове                                                              3-6                 7              6
  4. Великий Бар’єрний                                              4- 1                 6              5
  5. Басова                                                                     5-2                 5              4 
  6. Тасманія                                                                 6-5
  7. Великий Вододільний                                           7-3

 

ІІІ. Мотивація  навчальної і пізнавальної діяльності.

Вступне слово вчителя.

                      Й птахів безкрилих в заростях сліди.

Там в їжу кішкам дістаються змії,

Й звірята – в яйцях, а не в затишку нори.

Собаки гавкати не вміють, чесне слово!

Й самі дерева лізуть із кори,

Там кролики страшніше, аніж повінь.

Й рятує південь від північної жари.                      

 

 

“Мозковий штурм”

В чому полягає унікальність материка Австралія?

Учитель. Отже, материк своєрідний, унікальний, цікавий, - материк –                                                                “навпаки”.

Проблемне питання.

Чому природа Австралії унікальна, чим це можна пояснити?

 

IV Вивчення нового матеріалу.

 

 Учитель.  Щоб відкрити цю таємницю ми знаряджаємо на цей материк  експедицію дослідників-фахівців.

 

 

 

 

Клас розбивається на 5 груп:

I група –            «Грунтознавці”

ІІ група -           “ Ботаніки”

ІІІ група-           “Зоологи”

IV група -          “Кліматологи і природознавці”

V група               “Екологи”

        

Кожна група обирає доповідача і спікера (керівника).

Групи отримуюють завдання:

Використовуючи підручник, додатковий матеріал, карти провести дослідження.

І – 1) Які грунти розташовані в Австралії?

     2) Які грунти переважають на півночі материка?

     3) Які грунти переважають в центрі материка?

     4) Які грунти розташовані на півдні Австралії?

     5) Які грунти переважають на сході материка?

 

ІІ – 1) Який видовий склад рослин материка?

       2) Який вид рослин найбільш поширений (майже 600 видів)?

  1. Чому більшу кількість рослин називають ендеміками?
  2. Які корисні властивості рослин Австралії ви знаєте?
  3.  Як розміщенна рослинність по території материка?

 

ІІІ – 1) В чому полягає своєрідність тваринного світу Австралії?

        2) Які види тварин і птахів  мешкають на материку?

        3) Які тварини мешкають тількі в Австралії?

        4) Чому більшість тварин Австралії називають сумчастими?

  1. Які тварини були завезені на материк європейцями і як вони вплинули на місцеву фауну?

 

IV- 1) В яких кліматичних поясах лежить Австралія?

      2)Який клімат переважає на більшій території материка?

      3) Який клімат сформувався на півночі, а який на півдні материка?

      4) Чому Австралію називають найпосушливішим материком?

  1. Річок і озер багато чи мало в Австралії?

 

 

V  – 1)  Якими видами господарської діяльності займається населення Австралії?

2) Яку шкоду завдали природі материка тварини завезені з Європи?

        3) Які екологічні проблеми виникли на метерику в зв’язку із господарською діяльністю людини?

 

 

 

 

 

 

Завдання. Використовуючи правило 5 речень доповісти про результати досліджень. Занотувати результати в експедиційні журнали.

Учні також використовують матеріал (презентації) з випереджального завдання.

На допомогоу дослідникам – учитель демонструє відеофільм з диска комп’ютерної програми..

Час підготовки 8 хвилин, час виступу – 3 хвилини.

 

Виступи учнів.

І група. Грунти Австралії опідзолені латеритні, червоні, коричневі, червоно-бурі. На піщаних грунтах рослинність бідна, за виключенням австралійських тропіків.

 

ІІ група. Оскільки органічний світ Австралії розвивався за умов ізоляції, рослинність материка достатньо ендемічна (75% видів), бідна на види. Найтиповішими представниками рослинного світу Австралії є евкаліпти та акації. Є багато корисних рослин (їстівні плоди, ефірні масла, цінна деревина, дубильні речовини. Але були відсутні звичні європейцям хвощі, бамбуки, яблуні, груші. Багато видів евкаліпта зустрічається в різних природних зонах материка. Це і найвищі дерева Землі – до 100 м, і колючі чагарники. Їх листочки спрямованя ребром  до сонця і такі ліси не дають тіні.

 

Ш група. Тваринний світ Австралії дуже своєрідний. Тут мешкають тварини, що вимерли в інших частинах світу, і навпаки – відсутні поширені там види. Тількі в Австралії мешкають качконіс ита єхидна (їхні малюки виводяться з яєць, а вигодовуються молоком – як ссавці), кенгуру та коала. Унікальний пташиний світ – ендеміки Австралії казуар, райський птах,  сміттєва курка.

Різноманітний видовий склад кенгуру – є великани зростом 2 метри, карлики розміром зі щура. Деяки види кенгуру живуть на деревах і ніколи не злізають на землю. Серед місцевих видів тварин майже немає хижаків. Але багато тварин вже зникли з природи материка і деякі відносяться до зникаючих.

 

IV група. Клімат Австралії – найсухіший з усих материків. Для материка характерна порівняно однорідна і висока температура. Опади розподіляються нерівномірно. Найбільше опадів випадає на сході. Найменше – в центрі і на заході. Часті великі посухи.

Чітко виражена широтна зональність. Найбільшу територію займає зона тропічних пустель, на півночі вологі та перемінно-вологі тропічні ліси. Значну площу займають саванни. На півдні на острові Тасманія розташовані вічнозелені ліси з евкаліптів. Серед рослин також багато ендеміків та реліктів.

 

V група. В Австралії добувають корисні копалини. Розвинута промисловість.  Провідне місце займає вівчарство. Добре розвинутий туризм.Але інтенсивна господарська діяльність негативно впливає на  унікальну природу материка. Завезені свійські тварини відтіснили  місцевих диких тварин  з їх природних

 

 

місць існування. Деякі, наприклад, кролики претворилися на екологічне лихо, тому що немаючи природних ворогів, розплодилися, здичавіли та винищували рослинний покрив, викликаючи ерозію грунтів, підривали залізнодорожні насипи, викликаючи аварії. Мангусти та кішки винищували рідкісних нелітаючих птахів чи беззахісних коал, тощо.Зараз уряд країни суворо контролює ввезення тварин з інших материків.

 

Висновок.

Австралія відрізняється від інших материків своєрідністю органічного світу. Через тривалу ізольованість і особливості природних умов в Австралії з’явилося багато ендемічних і реліктових тварин і рослин.

 

V.Закріплення нових знань і умінь учнів.

Експрес-тест

1.Кліматичний пояс, що займає найбільшу площу на території материка:

а)помірний, б)субекваторіальний; в)тропічний: г) субтрогпічний.

2. Частина материка в якій випадає мінімальна кількість опадів: а) західна; б)південна; в)східна; г) центральна.

3. Найрозповсюдженіша рослина Австралії: а)фікус; б) араукарія; в)евкаліпт;

г) казуарин.

4. До ендеміків тваринного світу Австралії належать: а)борсук; б) кролик;

 в) коала; г) вовк.

За кожну відповідь – 2 бали

 

Оцінювання. Порахувати середню.

 

  1. Підсумок уроку.

-В Австралії жаркий, сухий клімат

-Органічний світ Австралії унікальний, до його складу входять багато видів реліктів та ендеміків, тому що материк  давно відокремився від інших материків.

-Природа Австралії  зазнала істотних змін під впливом діяльності людини.

Здати опитувальні листи. Підсумок оцінок.

 

 

 

  1. Домашнє завдання.
1.Повторити “органічний світ Африки і Австралії”. Порівняти.

 

2. Вивчити терміни.

3.Повідомлення та цікавий матеріал до теми «Природа Південної Америки». Або придумати географічну гру на тему природи південних материків.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.

Оцінювання.

 

Прізвище, імя

        учня

Усна відповідь
Творчі завдання

Презентація.

Доповідь. Кроссворд

      Тести

Середній бал

 

 

 

 

 

 

Додаток 2.

Завдання і виступи груп.

 

I група –            «Грунтознавці”

Кожна група обирає доповідача і спікера (керівника).

Завдання.  Використовуючи правило 5 речень доповісти про результати досліджень. Занотувати результати в експедиційні журнали.

Учні також використовують матеріал (презентації) з випереджального завдання.

Використовуючи підручник, додатковий матеріал, карти провести дослідження.

І – 1) Які грунти розташовані в Австралії?

     2) Які грунти переважають на півночі материка?

     3) Які грунти переважають в центрі материка?

     4) Які грунти розташовані на півдні Австралії?

     5) Які грунти переважають на сході материка?

Виступи учнів.

І група. Грунти Австралії опідзолені латеритні, червоні, коричневі, червоно-бурі. На піщаних грунтах рослинність бідна, за виключенням австралійських тропіків.

 

ІІ група.Оскільки органічний світ Австралії розвивався за умов ізоляції, рослинність материка достатньо ендемічна (75% видів), бідна на види. Найтиповішими представниками рослинного світу Австралії є евкаліпти та акації. Є багато корисних рослин (їстівні плоди, ефірні масла, цінна деревина, дубильні речовини. Але були відсутні звичні європейцям хвощі, бамбуки, яблуні, груші. Багато видів евкаліпта зустрічається в різних природних зонах материка. Це і найвищі дерева Землі – до 100 м, і колючі чагарники. Їх листочки спрямованя ребром  до сонця і такі ліси не дають тіні.

 

 

 

ІІ група -          “ Ботаніки”

Кожна група обирає доповідача і спікера (керівника).

Завдання.  Використовуючи правило 5 речень доповісти про результати досліджень. Занотувати результати в експедиційні журнали.

 

 

Учні також використовують матеріал (презентації) з випереджального завдання.

ІІ – 1) Який видовий склад рослин материка?

       2) Який вид рослин найбільш поширений (майже 600 видів)?

  1. Чому більшу кількість рослин називають ендеміками?
  2. Які корисні властивості рослин Австралії ви знаєте?
  3.  Як розміщенна рослинність по території материка?

 

ІІІ група-          “Зоологи”

Кожна група обирає доповідача і спікера (керівника).

Завдання.  Використовуючи правило 5 речень доповісти про результати досліджень. Занотувати результати в експедиційні журнали.

Учні також використовують матеріал (презентації) з випереджального завдання.

 

ІІІ – 1) В чому полягає своєрідність тваринного світу Австралії?

        2) Які види тварин і птахів  мешкають на материку?

        3) Які тварини мешкають тількі в Австралії?

        4) Чому більшість тварин Австралії називають сумчастими?

  1. Які тварини були завезені на материк європейцями і як вони вплинули на місцеву фауну?

 

Ш група. Тваринний світ Австралії дуже своєрідний. Тут мешкають тварини, що вимерли в інших частинах світу, і навпаки – відсутні поширені там види. Тількі в Австралії мешкають качконіс ита єхидна (їхні малюки виводяться з яєць, а вигодовуються молоком – як ссавці), кенгуру та коала. Унікальний пташиний світ – ендеміки Австралії казуар, райський птах,  сміттєва курка.

Різноманітний видовий склад кенгуру – є великани зростом 2 метри, карлики розміром зі щура. Деяки види кенгуру живуть на деревах і ніколи не злізають на землю. Серед місцевих видів тварин майже немає хижаків. Але багато тварин вже зникли з природи материка і деякі відносяться до зникаючих.

 

IV група -         “Кліматологи і природознавці”

Кожна група обирає доповідача і спікера (керівника).

Завдання.  Використовуючи правило 5 речень доповісти про результати досліджень. Занотувати результати в експедиційні журнали.

Учні також використовують матеріал (презентації) з випереджального завдання.

 

 

 

 

 

IV група. Клімат Австралії – найсухіший з усих материків. Для материка характерна порівняно однорідна і висока температура. Опади розподіляються

 

 

 

 

нерівномірно. Найбільше опадів випадає на сході. Найменше – в центрі і на заході. Часті великі посухи.

Чітко виражена широтна зональність. Найбільшу територію займає зона тропічних пустель, на півночі вологі та перемінно-вологі тропічні ліси. Значну площу займають саванни. На півдні на острові Тасманія розташовані вічн

озелені ліси з евкаліптів. Серед рослин також багато ендеміків та реліктів

 

 

V група -          “Екологи”

Кожна група обирає доповідача і спікера (керівника).

Групи отримуюють завдання:

Завдання.  Використовуючи правило 5 речень доповісти про результати досліджень. Занотувати результати в експедиційні журнали.

Учні також використовують матеріал (презентації) з випереджального завдання.

V група. В Австралії добувають корисні копалини. Розвинута промисловість.  Провідне місце займає вівчарство. Добре розвинутий туризм.Але інтенсивна господарська діяльність негативно впливає на  унікальну природу материка. Завезені свійські тварини відтіснили  місцевих диких тварин  з їх природних місць існування. Деякі, наприклад, кролики претворилися на екологічне лихо, тому що немаючи природних ворогів, розплодилися, здичавіли та винищували рослинний покрив, викликаючи ерозію грунтів, підривали залізнодорожні насипи, викликаючи аварії. Мангусти та кішки винищували рідкісних нелітаючих птахів чи беззахісних коал, тощо.Зараз уряд країни суворо контролює ввезення тварин з інших материків.

 

 

 

doc
Додано
2 грудня 2020
Переглядів
459
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку