Конспект уроку
Тема. Відмінки іменників. Кличний відмінок
Мета: повторити і поглибити знання учнів про іменник як частину мови; навчити учнів визначати відмінки іменників в реченні та застосовувати в усному та писемному мовленні кличний відмінок; розвивати логічне мислення, пам’ять, формувати вміння самостійно робити висновки; виховувати в учнів самостійність, старанність, охайність письма, любов до мови, слова.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Емоційне налаштування учнів на урок
Діти, для того щоб урок наш пройшов гарно і продуктивно, я вам пропоную емоційно налаштуватися. Зробіть побажання один одному на цей урок.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Вправа-гра «Вірю - не вірю»,
( Говорю репліки про частину мови - іменник, учні відповідають «вірю – не вірю»)
1. Іменник – це самостійна частина мови –
«Вірю»
2. відповідає на питання що робити?-
«Не вірю»
3. вказує на предмет чи особу –
«Вірю»
4. означає назву істот і неістот –
«Вірю»
5. іменники мають час
«Не вірю»
6. іменники можуть називати абстрактні поняття
«Вірю»
7. іменник найчастіше виступає підметом в реченні
«Вірю»
8. назви речовин виражають абстрактні іменники
«Не вірю»
9. іменники можуть бути загальні і не загальні
«Не вірю»
10. власні іменники пишуться з великої літери
« Вірю»
11. іменники не мають роду -
«Не вірю»
12. іменники змінюються за числами
« Вірю»
(Діти працюють в парах. Обмінюються зошитами та перевіряють один одного. Ставлять оцінки один одному від 1 до 12 олівцем)
ІV. Повідомлення теми та мети уроку
Слово вчителя.
Діти, послухайте вірш-загадку і після цього скажіть, яка сьогоднішня тема нашого уроку
1. Загадка
Наче лицарі казкові,
Вірно служать рідній мові:
Так слова єднати вміють,
Що усі їх розуміють
(Відмінки)
Отже, як ви вважаєте, яка тема нашого уроку? (Відмінки іменників.). А якщо я звертаюсь до вас діти, наприклад Ганно, Денисе, Віко, який відмінок ми використовуємо?(Кличний відмінок). Отже наша тема: Відмінки іменників. Кличний відмінок) З цією темою ми вже знайомі з минулих років, чи не так? Як ви вважаєте, що ми повинні сьогодні на уроці робити? ( повторити і поглибити знання про іменник як частину мови; навчитися визначати відмінки іменників в реченні та застосовувати в усному та писемному мовленні кличний відмінок; розвивати логічне мислення, пам’ять, формувати вміння самостійно робити висновки; виховувати в учнів самостійність, старанність, охайність письма, любов до мови, слова.) Записати число та тему уроку
V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
Вчитель: Діти, ми визначили з вами тему та мету уроку, а тепер я вам пропоную відповісти на проблемне питання: Навіщо нам потрібні іменники?
2. Колективна робота
Вчитель: Для того, щоб краще познайомитися з відмінками, я вам пропоную попрацювати над віршами і назвати всі відмінки іменників. Потім записати собі в зошити.
( Декілька учнів читають вірш Дмитра Білоуса «Відмінки», діти відгадують про який відмінок йде мова і записують собі в зошити відмінок і питання до нього)
Є ще люди сонні, наче сови,
А глухі до слова –це найгірше,
Ти до рідної прислухайсь мови,
Прокажи відмінки – це ж як вірш!
Хто питає: хто ти? що ти?
Хоче він про наслідки робити
І про себе чути лиш похвали,
Щоб тебе як приклад називали.
(Називний)
А оцей досвідчує свого –
Хоче знати він: кого? чого?
І про тебе знать, якого роду,
Що немає роду переводу.
(Родовий)
Все він дасть – не жаль йому,
Але хоче знать: кому? чому?
Знать про тебе, гожого на вроду
Що даєш і ти своєму народу.
(Давальний)
А ось в цього є свої потреби,
Він – кого? і що? Питає в тебе.
І кого всі ми за друзів маєм,
І що друзі роблять нам навзаєм?
(Знахідний)
Це й же хоче знать: ким? чим?
У труді орудуй з ним.
Хоче знать, що здатний ти утнути?
Чим ти станеш? Ким ти хочеш бути?
(Орудний)
Де? В якому місці?
Хоче знати – у селі чи в місті?
(Місцевий)
Кличе всіх навколо:
Гей Іване, Петре чи Миколо!.
( Кличний)
Вчитель: Отже, слова змінюються за відмінками, Цей процес називається відмінюванням.
- Діти, а навіщо нам знати відмінки, навіщо нам треба вміти відмінювати? (Для того, щоб узгоджувати слова в реченнях та словосполученнях. Правильно писати речення, складати тексти, розмовляти.)
Вчитель: Правильно діти, ви все сказали, а тепер давайте відкриємо підручник і подивимося, що нам подається у теоретичному матеріалі.
3. Робота з теоретичним матеріалом (с. 91-92)
Лінгвістична естафета: Діти, ми прочитали теоретичний матеріал, які ключові слова ви можете назвати:(Прямий та непрямий відмінок, Початкова форма іменника)
4. Рубрика “Цікавинка”
Вчитель: Послухайте цікаві факти про відмінки:
1. Інші слов'янські мови мають або ті ж сім відмінків (польська, чеська, сербська) або ж шість (російська (у російській мові немає кличного відмінка), словацька).
2. Зі слов'янських мов відмінки відсутні в (болгарській мові).
3. Відмінки відсутні у більшості європейських мов (крім німецької та ісландської, в яких по чотири відмінки).
4. В англійській та скандинавських мовах формально існують лише прямий (називний) та родовий відмінки.
5. Вправа «Аналіз думок»
Прочитати та написати прислів’я, знайти іменники, визначте відмінок.(Робота біля дошки).
1. На язиці медок, а на душі льодок. 2. Курчат восени рахують.
VI. Фізкультхвилинка
Діти дружно всі вставайте Плавно шию погойдайте,
Свої ноги розминайте. Вліво вправо опустіть.
Руки вгору підніміть, А тепер мерщій сідайте,
Знову вниз їх опустіть Знов відмінки наші вчить!
VIІ. Закріплення здобутих знань
6. «Дослідницька лабораторія»
І. Подані іменники поставте у форму кличного відмінка та запишіть.
Галина Петрівна, мама, тато, сестра, Мишко, Олена, хлопець, друг.
7. Коментоване письмо
Спробуйте прочитати словосполучення без відмінків, а потім з ними.
Розв’язувати(задача),зустрітися з (друг), дякувати (батько),грати в (гра), спіймати (заєць), дивитись на (картина).
Запишіть ці словосполучення, розкриваючи дужки,і спробуйте визначити відмінки іменників.
8. Вправа «Мовні пазли» (Робота в групах з картками)
Розподіліть словосполучення від називного до кличної форми, якщо ви все зробите правильно, то з виділених літер у кожному словосполученні ви зможете скласти слово.
Спасибі матері, гарного малюнка, приємна несподіванка, готую наказ, хоробрий козаче, друкувати на машинці, займатися тенісом.
Ключ: Іменник
9. Вправа «Я дослідник» (Додаткова)
З наведеними словами складіть речення. З’ясуйте, які іменники відмінюються, а які ні.
Собака, Токіо, кенгуру, кіно, середа, день.
10. Пам’ятка для учня
В українській мові є іменники, які не змінюються за відмінками:
1. Іншомовні слова: Дюма, Токіо ,Тбілісі, Гейне, Перу.
2. Загальні іменники, що закінчуються на –а(-я), -е(є),-і(ї),-о(, -у(ю): кашне, фойє, колібрі, парі, рагу, бюро, метро, меню;
3.Жіночі прізвища, що закінчуються на приголосний або на о: Олени Палій, з Ганною Шевченко.
Вчитель: Наш урок на завершальному етапі, тепер ми повинні узагальнити наші знання. Але перед цим, зверніть увагу на домашнє завдання.
VІІІ. Домашнє завдання
Діти, домашнє завдання я також вам пропоную за рівнями:
Достатній рівень: Виконати вправу 232 з підручника.
Високий рівень: Скласти 7 речень з іменниками у різних відмінках, у реченнях іменники підкреслити та надписати відмінок.
ІХ. Рефлексія
11. Вправа Речення з “дірками” Бліц-опитування
Ваше завдання, заповнити пропуски одним або двома словами
1. Називний відмінок називається _____________(прямим).
2. В ролі підмета виступає іменник у_________ (називному відмінку)
3.Іменник у формі знахідного відмінка означає предмет, на який спрямовано дію і в реченні виступає _________(додатком)
4. Форма називного відмінка однини є _________________(початковою формою) іменника.
5. В звертаннях ми використовуємо_______ (кличний відмінок)
Х. Завершення уроку
Діти, наш урок завершується. Сьогодні ми повторили і поглибили свої знання про іменник як частину мови; навчилися визначати відмінки іменників в реченні та застосовувати в усному та писемному мовленні кличний відмінок; розвивали своє логічне мислення за допомогою різних видів вправ, формували вміння самостійно робити висновки. Як ви вважаєте, ми досягли мети нашого уроку? (Відповіді учнів)
V. Оцінювання
VІ. Підсумок