Урок. Відмінювання іменника. личний відмінок

Про матеріал
Відмінки іменників. Кличний відмінок Мета уроку повторити і поглибити знання учнів про іменник як частину мови; навчити учнів визначати відмінки іменників в реченні та застосовувати в усному та писемному мовленні кличний відмінок; розвивати логічне мислення, пам’ять, формувати вміння самостійно робити висновки; виховувати в учнів самостійність, старанність, охайність письма, любов до мови, слова за допомогою інтерактивних та пошукових вправ
Перегляд файлу

Конспект уроку

Тема. Відмінки іменників. Кличний відмінок

Мета: повторити і поглибити знання учнів про іменник як частину мови; навчити учнів визначати відмінки іменників в реченні та застосовувати в усному та писемному мовленні  кличний відмінок; розвивати логічне мислення, пам’ять, формувати вміння самостійно робити висновки;  виховувати  в учнів самостійність, старанність, охайність письма,  любов до мови, слова.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Емоційне налаштування учнів на урок

Діти, для того щоб урок наш пройшов гарно і продуктивно, я вам пропоную емоційно налаштуватися. Зробіть побажання один одному на цей урок.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

 Вправа-гра «Вірю -  не вірю»,

 ( Говорю репліки про частину мови - іменник,  учні відповідають «вірю – не вірю»)

 

1. Іменник – це самостійна частина мови –

                                                       «Вірю»

2. відповідає на питання що робити?-

                                                        «Не вірю»

3. вказує на предмет чи особу –

                                                        «Вірю»

4. означає назву істот і неістот –

                                                             «Вірю»

5. іменники мають час

                                                             «Не вірю»

6. іменники можуть називати абстрактні поняття

                                                              «Вірю»

7. іменник найчастіше виступає підметом в реченні

                                                                «Вірю»

8. назви речовин  виражають абстрактні іменники

                                                              «Не вірю»

9. іменники можуть бути загальні і не загальні

                                                                «Не вірю»

10. власні іменники пишуться з великої літери

                                                              « Вірю»

11. іменники не мають роду -

                                                          «Не вірю»

12.  іменники змінюються за числами

                                                       « Вірю»

(Діти працюють в парах. Обмінюються зошитами та перевіряють один одного. Ставлять оцінки один одному від 1 до 12 олівцем)

ІV. Повідомлення теми та мети уроку

Слово вчителя.

Діти, послухайте вірш-загадку і після цього скажіть, яка сьогоднішня тема нашого уроку

1. Загадка

Наче лицарі казкові,

Вірно служать рідній мові:

Так слова єднати вміють,

 Що усі їх розуміють

(Відмінки)

Отже, як ви вважаєте, яка тема нашого уроку? (Відмінки іменників.). А якщо я звертаюсь до вас діти, наприклад Ганно, Денисе, Віко, який відмінок ми використовуємо?(Кличний відмінок). Отже наша тема: Відмінки іменників. Кличний відмінок) З цією темою ми вже знайомі з минулих років, чи не так? Як ви вважаєте, що ми повинні сьогодні на уроці робити? ( повторити і поглибити знання про іменник як частину мови; навчитися визначати відмінки іменників в реченні та застосовувати в усному та писемному мовленні  кличний відмінок; розвивати логічне мислення, пам’ять, формувати вміння самостійно робити висновки;  виховувати  в учнів самостійність, старанність, охайність письма,  любов до мови, слова.) Записати число та тему уроку

V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

Вчитель: Діти, ми визначили з вами тему та мету уроку, а тепер я вам пропоную відповісти на проблемне питання: Навіщо нам потрібні іменники?

2.  Колективна робота

Вчитель: Для того, щоб краще познайомитися з відмінками, я вам пропоную попрацювати над віршами і назвати всі відмінки іменників. Потім записати собі в зошити.

( Декілька учнів читають вірш Дмитра Білоуса «Відмінки», діти відгадують про який відмінок йде мова і записують собі в зошити відмінок і питання до нього)

              Є ще люди сонні, наче сови,

              А глухі до слова –це найгірше,

              Ти до рідної прислухайсь мови,

              Прокажи відмінки – це ж як вірш!

                     Хто питає: хто ти? що ти?

                     Хоче він про наслідки робити

                     І про себе чути лиш похвали,

                     Щоб тебе як приклад називали.

                                             (Називний)

              А оцей досвідчує свого –

              Хоче знати він: кого? чого?

               І про тебе знать, якого роду,

               Що немає роду переводу.

                                             (Родовий)

               Все він дасть – не жаль йому,

               Але хоче знать: кому? чому?

               Знать про тебе, гожого на вроду

               Що даєш і ти своєму народу.

                                              (Давальний)

               А ось в цього є свої потреби,

               Він – кого? і що? Питає в тебе.

               І кого всі ми за друзів маєм,

               І що друзі роблять нам навзаєм?

                                              (Знахідний)

               Це й же хоче знать: ким? чим?

               У труді орудуй з ним.

               Хоче знать, що здатний ти утнути?

               Чим ти станеш? Ким ти хочеш бути?

                                               (Орудний)

               Де? В якому місці?

               Хоче знати – у селі чи в місті?

                                                  (Місцевий)

               Кличе всіх навколо:

               Гей Іване, Петре чи Миколо!.

                                                ( Кличний)

 Вчитель: Отже, слова змінюються за відмінками, Цей процес називається відмінюванням.

- Діти, а навіщо нам знати відмінки, навіщо нам треба вміти відмінювати? (Для того, щоб узгоджувати слова в реченнях та словосполученнях. Правильно писати речення, складати тексти, розмовляти.)

Вчитель: Правильно діти, ви все сказали, а тепер давайте відкриємо підручник і подивимося, що нам подається у теоретичному матеріалі.

3. Робота з теоретичним матеріалом (с. 91-92)

Лінгвістична естафета: Діти, ми прочитали теоретичний матеріал, які ключові слова ви можете назвати:(Прямий та непрямий відмінок, Початкова форма іменника)

4. Рубрика “Цікавинка”

 Вчитель: Послухайте цікаві факти про відмінки:

1. Інші слов'янські мови мають або ті ж сім відмінків (польська, чеська, сербська) або ж шість (російська (у російській мові немає кличного відмінка), словацька).

2. Зі слов'янських мов відмінки відсутні в (болгарській мові).

3. Відмінки відсутні у більшості європейських мов (крім німецької та ісландської, в яких по чотири відмінки).

4. В англійській та скандинавських мовах формально існують лише прямий (називний) та родовий відмінки.

5. Вправа «Аналіз думок»

Прочитати та написати прислів’я, знайти іменники, визначте відмінок.(Робота біля дошки).

1. На язиці медок, а на душі льодок. 2. Курчат восени рахують.

VI. Фізкультхвилинка

Діти дружно всі вставайте                                Плавно шию погойдайте,

Свої ноги розминайте.                                       Вліво вправо опустіть.

Руки вгору підніміть,                                         А тепер мерщій сідайте,

Знову вниз їх опустіть                                        Знов відмінки наші вчить!

 

VIІ. Закріплення здобутих знань

6. «Дослідницька лабораторія»

І. Подані іменники поставте у форму кличного відмінка та запишіть.

Галина Петрівна, мама, тато, сестра, Мишко, Олена, хлопець, друг.

7. Коментоване письмо

Спробуйте прочитати словосполучення без відмінків, а потім з ними.

Розв’язувати(задача),зустрітися з (друг), дякувати (батько),грати в (гра), спіймати (заєць), дивитись на (картина).

Запишіть ці словосполучення, розкриваючи дужки,і спробуйте визначити відмінки іменників.

 

 

 

8. Вправа «Мовні пазли» (Робота в групах з картками)

Розподіліть словосполучення від називного до  кличної форми, якщо ви все зробите правильно, то з виділених літер у кожному словосполученні ви зможете скласти слово.

Спасибі матері, гарного малюнка, приємна несподіванка, готую наказ, хоробрий  козаче, друкувати на машинці, займатися тенісом.

Ключ: Іменник

9. Вправа «Я дослідник» (Додаткова)

З наведеними словами складіть речення. З’ясуйте, які іменники відмінюються, а які ні.

Собака, Токіо, кенгуру, кіно, середа, день.

10. Пам’ятка для учня

В українській мові є іменники, які не змінюються за відмінками:

1. Іншомовні слова: Дюма, Токіо ,Тбілісі,  Гейне, Перу.

2. Загальні іменники, що закінчуються на –а(-я), -е(є),-і(ї),-о(, -у(ю):   кашне, фойє, колібрі, парі, рагу, бюро, метро, меню;

3.Жіночі прізвища, що закінчуються на приголосний або на о: Олени Палій, з Ганною Шевченко.

Вчитель: Наш урок на завершальному етапі, тепер ми повинні узагальнити наші знання. Але перед цим, зверніть увагу на домашнє завдання.

VІІІ. Домашнє завдання

Діти, домашнє завдання я також вам пропоную за рівнями:

Достатній рівень: Виконати вправу 232 з підручника.

Високий рівень: Скласти 7 речень з іменниками у різних відмінках, у реченнях іменники підкреслити та надписати відмінок.

ІХ. Рефлексія

11. Вправа Речення з “дірками” Бліц-опитування

Ваше завдання, заповнити пропуски одним або двома словами

1.  Називний відмінок називається _____________(прямим).

2. В ролі підмета виступає іменник у_________ (називному відмінку)

3.Іменник у формі знахідного відмінка означає предмет, на який спрямовано дію і в реченні виступає _________(додатком)

4. Форма називного відмінка однини є _________________(початковою формою) іменника.

5. В звертаннях ми використовуємо_______ (кличний відмінок)

Х. Завершення уроку

Діти, наш урок завершується. Сьогодні ми повторили і поглибили свої знання  про іменник як частину мови; навчилися визначати відмінки іменників в реченні та застосовувати в усному та писемному мовленні  кличний відмінок; розвивали своє  логічне мислення за допомогою різних видів вправ, формували вміння самостійно робити висновки. Як ви вважаєте, ми досягли мети нашого уроку? (Відповіді учнів)

V. Оцінювання

VІ. Підсумок

 

docx
Додано
16 вересня 2019
Переглядів
4412
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку