Відмінювання кількісних числівників
Українська мова 6 клас
Тема. Відмінювання кількісних числівників (2 урок).
Мета: повторити загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль числівника як самостійної частини мови, розряди, будову, відмінюванням кількісних числівників; розвивати вміння знаходити числівники в тексті, визначати їх граматичні ознаки, синтаксичну роль, розряд за значенням, будову, вживання з іменниками, формувати навички відмінювання; виховувати культуру мови та мовлення.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форми, прийоми, методи роботи: пунктуаційний практикум, «Прес», «Незакінчене речення», дослідження-пошук, робота по варіантах, у парах, «Влови помилку», «Мікрофон», гра «Відгадайко», розподільний диктант, диктант із коментуванням, «Я – редактор», самооцінювання.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Привітання. Перевірка відсутніх. Подяка черговим.
ІІ. Установчо-мотиваційний етап
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку (обмін побажаннями)
– Я бажаю тобі…
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Два учні працюють біля дошки, відмінюють числівники.
15, 42
IV. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань
Один за другим ― один за одним.
Другим разом ― іншим разом.
З других підрозділів ― з інших підрозділів.
Змінюють одна за другою смуги ― змінюють одна за одною смуги.
Обидвома ногами ― обома ногами.
Обидвох держав ― обох держав.
З гарантією один рік ― з гарантією на один рік.
* «Мікрофон»
– Чи впливає відмінок числівника на правильність слововживання?
* Метод «Прес»
– Я вважаю…
– Тому що…
– Отже,…
V. Цілевизначення й планування
1. Повідомлення теми й завдань уроку
- Отож, якою буде тема сьогоднішнього уроку?
- Розгортаємо зошити, записуємо число, класна робота, тема «Відмінювання кількісних числівників».
- Орфограма у слові «відмінювання». Наведіть ще приклади слів на це правило.
2. Узгодження цілей уроку з учнями
- Подумайте, яка мета сьогоднішнього уроку?
- Які завдання ми будемо виконувати?
- Звірте свої думки із технологічною карткою уроку.
ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТКА УРОКУ |
|
ТЕМА УРОКУ |
МЕТА Й ЗАВДАННЯ УРОКУ |
Відмінювання кількісних числівників |
Повторити загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль числівника як самостійної частини мови, розряди, будову, відмінюванням кількісних числівників; знаходити числівники в тексті, визначати їх граматичні ознаки, синтаксичну роль, розряд за значенням, будову, вживання з іменниками, формувати навички відмінювання; виховувати культуру мови та мовлення. |
* «Незакінчене речення»
- Висловіть свої очікування від уроку за допомогою незакінчених речень.
– На уроці хочу почути про…
– Мені цікаво було б з’ясувати…
– Хочу навчитися правильно визначати…
– Хочу поглибити знання з…
– Сподіваюся відкрити для себе щось нове…
– Маю наміри поліпшити знання, досягнути успіхів у…
VІ. Опрацювання навчального матеріалу
- Давайте пригадаємо, що таке числівник?
- Які є розряди числівників?
- Які є розряди кількісних числівників?
- За будовою числівники поділяються на…
- Яку орфограму у числівнику ми опрацювали?
- За картками-підказками пригадаймо відмінювання кількісних числівників.
|
- Цими картками-підказками та таблицями у підручнику будемо користуватися протягом уроку.
1. Словниковий диктант
Шістдесятьох, п'ять, дев'ять, тринадцять, двісті тридцять шість, двадцять один, тридцять, сімдесятьом двом.
- Хто хоче дати мені зошит на перевірку?
- Пояснюємо правопис числівників та орфограми.
2. Математична хвилинка
- Прочитайте вголос математичні вирази, використовуючи прийменники від, до.. Прослідкуйте, чи правильно ви вимовляєте числівники.
1. 23 + 18 = 41. 2. 84 – 45 = 39. 3. 34 + 12 = 46. 4. 70 – 14 = 56
Зразок:
1. До двадцяти трьох додати вісімнадцять дорівнює сорок один.
2. Від вісімдесяти чотирьох відняти сорок п’ять дорівнює тридцять дев’ять.
3. До тридцяти чотирьох додати двадцять дорівнює сорок шість.
4. Від сімдесяти відняти десять дорівнює шістдесят.
- Запам’ятайте! СЛАЙД
У числівниках другого десятка наголошеним є склад –на-: одинадцять, дванадцять . . . дев’ятнадцять.
3. Поєднайте числівники з іменниками і запишіть утворені словосполучення в місцевому відмінку. Поясніть правопис.
5, книга; 23, поверх; 12, учень; 9, зошит; 7, пензлик.
4. Завдання-змагання
1. У цьому змаганні переможе той, хто найшвидше і найкраще вимовить скоромовку.
2. Знайдіть у скоромовці кількісні числівники.
Визначте відмінок. Провідміняйте виділені словосполучення. Поясніть правопис числівників.
Дрова рубали два дроворуби.
Хвилинка розвантаження. Перегляд відеоролику.
VІІ. Закріплення набутих знань, умінь і навичок.
Відредагувати речення і записати. Самостійна робота за варіантами.
1. Кабельну мережу столиці України нині заполонили телепрограми три найбільших телекомпаній України ( ... трьох найбільших телекомпаній України ).
2. Переяславська Рада за літописом відбулася вісім січня тисяча шістсот п’ятдесят чотири року ( ... восьмого січня тисяча шістсот п’ятдесят четвертого року ).
Індивідуальна творча робота. 11 балів.
Поставити наголос у поданих числівниках. З 1 складіть речення.
Одинадцять, півтораста, півтора, четверо, чотирнадцять, вісімдесят, вісімдесятий.
Творче завдання. 9 балів.
Прочитайте фразеологізми. Якими словами-синонімами їх можна замінити? Використайте слова з довідки.
В один голос, в один момент, в одну думку, з одного маху, на один аршин, один як палець.
Довідка: однаково, одностайно, дружно, миттю, самотній, одноразово.
Творча робота в парах
Запишіть цифри словами.
Сума чисел дорівнює 224; до 27 додати; від 397 відняти 123; від 3592768 відняти 127.
Перевірка виконаних робіт.
VІІІ. Підсумки уроку. Рефлексія
– Що ви з’ясували?
– Чи вдалося досягнути мети? Яким чином?
– Виконання яких завдань викликало труднощі?
– Що виявилося найважливішим?
– Над чим варто ще попрацювати?
– Чи справдилися очікування від уроку?
Х. Домашнє завдання
.