Тема: Віднімання трицифрових чисел виду 650- 290. Розширена задача на зведення до одиниці.
Мета: ознайомити учнів з усним відніманням круглих трицифрових чисел з переходом через розряд; формувати навички усного додавання і віднімання круглих трицифрових чисел, закріплювати вміння розв’язувати розширені задачі на зведення до одиниці, розвивати мислення, виховувати старанність, бережне ставлення до природи.
Обладнання: презентація, дидактичний матеріал,картки.
Хід уроку
І. Організація класу
СЛАЙД 1:
Трудіться, діти дорогі, до сьомого поту
Та дістаньте нагороду за свою роботу.
Пам'ятайте, нагорода — це знання і оцінка гарна,
Здобута працею ста¬ранно.
Пильно погляньте мені в очі. Успіхів Вам!
II. Актуалізація опорних знань
1.Усний рахунок.
СЛАЙД 2:
- Творча робота над задачею.
• У посилці було 800 г вафель і горіхів разом. Горіхів було 350 г. Скільки грамів вафель було у посилці?
800-350=450(г); 800-450=350(г); 350+450=800(г).
(Грецькі горіхи – справжня скарбниця вітамінів та мінералів, вони покращують мозкову активність, сприяють зміцненню кісток та зубів. Щодня потрібно з’їдати 2 – 3 горіхи.)
СЛАЙД 3 :
• З множини метр, кілометр, кілограм, дециметр, сантиметр, міліметр вилучити зайве. Якою спільною ознакою можна об’єднати слова, що залишились?
Гра «Впіймай число».
(Ми з вами пограємо у ще одну гру. Я називатиму числа, а ви оплесками «ловіть» числа, які можна поділити на 8?)
64, 76, 16, 33, 32, 24, 54, 40, 79, 72, 47, 48, 18 , 81, 56
У кожному рядку знайти «зайві» числа.
СЛАЙД 4:
- А тепер в кожному рядочку потрібно знайти «зайве»число і пояснити, чому ви так вважаєте.
• 340, 547, 24, 825, 326 («зайве» число 24, тому що воно двоцифрове, а решта – трицифрові числа).
• 452, 254, 800, 910. 311, 450 («зайве» число 311, бо воно непарне, а решта – парні числа).
• 900, 310, 812, 400, 500 («зайве» число 812, бо воно не кругле, а решта – круглі числа).
- Дуже приємно, що ви добре знаєте трицифрові числа. Молодці!
2. Математичний диктант.
А чи пам’ятаєте таблиці множення і ділення додавання і віднімання я перевірю за допомогою наступного завдання.
Слайд 5:
- У скільки разів число 4 менше 16 ,( у 4 )
- У скільки разів число 7 менше від 42 (у 6)
- На скільки число 5 менше від 40 ( на 35)
- На скільки число 27 більше від 3 ( на 24)
- Якщо невідоме число збільшити у 5 разів, то отримаємо 45. Назвіть невідоме число. ( 9 )
3. Каліграфічна хвилинка
Сьогодні будемо писати двоцифрове число, цифри якого у сумі дадуть число 9. Причому перший доданок, буде удвічі більший ніж другий. Назвіть ці два числа.
(6 + 3.) 63( показую як писати).
4. Робота за картками індивідуального контролю:
Картка 1
Обчислити:
940-30 800-(100+100)
520-70 50+(500-300)
Заповнити пропуски:
5м7см=… см 3м=… дм
Картка 2
Обчислити:
870-90-100 700-(150+150)
520+(120+120) 450-(25+25)
Заповнити пропуски:
9м70см=… см 40см5мм=… мм
Картка 3
Обчислити:
780-640+120 920-90-90
230+(520-50) (420-80)+130
Заповнити пропуски:
4дм7см=… мм 20м5дм=… см
III. Повідомлення теми уроку.
Сьогодні ми будемо вчитися віднімати трицифрові числа виду 650-290. А також будемо вдосконалювати навички розв’язування задач на зведення до одиниці, тому будемо виконувати різноманітні вправи.
ןV. Вивчення нового матеріалу
1. Підготовчі вправи
- Розв’яжіть із поясненням:
56-37 630-200-30 540-400-50
2. Пояснення нового матеріалу.
- Яким способом можна розв’язати приклад на віднімання трицифрових чисел?
- Розглянемо перший спосіб.
Слайд 6:
650-290=
200 90
Розкладемо від’ємник на розрядні доданки 290=200+90. Віднімемо від зменшуваного 650 спочатку 200 – вийде 450. Від 450 віднімаємо 90 – вийде 360.
- Розглянемо другий спосіб.
Слайд 7:
650- 290= 65дес.-29дес.=36дес.=360
3. Первинне закріплення.
- Знайдіть різницю зручним способом. Поясніть обчислення.
330-280 540-450 620
3. Фізкультхвилинка
Слайд 8 :
Хмарка вгору стелиться, наче дим,
Плаче небо дощиком золотим.
Ой, принесло ж літечко нам тепла,
І у небі райдуга розцвіла.
Приспів:
Райдуга, райдуга в барвах золотих,
Радості, радості зичу я для всіх.
Сонце закохано в небі посміхається,
Все про що мріяли нехай Вам збувається!
Вітер повернувся й побіг у гай,
Крикнув до хмаринки він - "Доганяй!"
Як прибіг до райдуги на місток,
Запросив хмаринку він у танок.
Приспів. (2)
Бачу ви гарно відпочили, отож мерщій до роботи. Підкорювати вершини знань.
V. Повторення і закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота в групах
- Знайдіть закономірність.Складіть і запишіть по два вирази в кожен стовпчик.Знайдіть значення виразів.
1-ша група 2-га група 3-тя група 4-та група
580-290 380-190 480-190 580-190
570-280 360-180 470-180 560-180
2. Робота з задачею
СЛАЙД 9:
- Скільки опадів випадає у зоні мішаних лісів? (640 мм)
- Скільки опадів випадає у степовій зоні? (340 мм)
- Яке запитання задачі?
- Якого типу задача? (На різницеве порівняння)
- Чи можемо відразу дати відповідь на запитання задачі?
- Що потрібно зробити?
М. — 640 мм
С. — 340 мм на ? мм б.
640-340=300(мм)
Як ви думаєте, чому рослинність мішаних лісів і степової зони відрізняються? (від кількості опадів)
Отже, у зоні мішаних лісів випадає більше опадів. Діти, ліс – це легені нашої планети. Ліси потрібно оберігати!
3.Робота з задачею
Господарка за 7 днів витратила 14 кг картоплі. За скільки днів господарка витратить 18 кг картоплі, якщо буде витрачати на 1 кг більше?
Слайд 10:
- Прочитайте мовчки задачу.
- Що у задачі означає число 7 ? (7днів)
- Скільки картоплі витратила господарка за 7 днів? (14 кг)
-Яке запитання задачі? Якого типу задача? ( Розширена задача на зведення до одиниці)
- Чи можемо відразу відповісти на запитання? (Ні. Ми не знаємо скільки картоплі витрачатиме господарка після збільшення норми.)
- А чи можемо дізнатися скільки картоплі витрачатиме господарка після збільшення норми? (Ні, ми не знаємо скільки картоплі вона витрачає за один день)
- А чи можемо ми дізнатися скільки картоплі вона витрачає за один день? (Так.)
Діти записують скорочений запис і самостійно розв’язують задачу.
7дн – 14 кг
? дн(на 1 кг більше) - 18 кг
1) 14 : 7 = 2 (кг) — один день
2) 2 + 1 = 3 (кг) — після збільшення норми.
3) 18 : 3 = 6 (днів)
М. в. 18 : (14:7+1)=6(дн.)
В-дь: на 6 днів
.Вправа з логічним навантаженням
Слайд 11 :
-Забрати два олівця,щоб вийшло два квадрати.
VI. Підсумок уроку
- Яку тему на уроці вивчали? (Вчилися віднімати трицифрові числа виду 650-290, розв’язували задачу на зведення до одиниці, на різницеве порівняння)
- Який вид робити сподобався найбільше?
- Задачі яких типів розв'язували? (на зведення до одиниці, на різницеве порівняння)
VII. Домашнє завдання
С.90, № 578,579