Урок 46. ВІДНІМАННЯ ВИДУ 50 - 34. КРУГОВІ ПРИКЛАДИ. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ
Мета: навчати учнів прийомів обчислень випадків виду 50-34; вдосконалювати обчислювальні навички, пов'язані з прийомами обчислень різного виду; розвивати логічне мислення; формувати вміння грамотно й аргументовано обґрунтовувати власні дії; виховувати допитливість.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (с. 59-60, завдання 368; 369)
Завдання 368
— Скільки разом пофарбували парт, столів і підвіконь?
Завдання 369
— Прочитайте відновлені рівності.
2. Гра «Швидка лічба»
3. Гра «Віконечка»
— Уставте такі числа, щоб рівності стали істинними.
4. Порівняння іменованих чисел
5. Хвилинка каліграфії
— На скільки можна збільшити кожне число, щоб у ньому змінилася тільки цифра, що позначає одиниці, а цифра, що позначає десятки, залишилася тою самою: 38; 57; 68; 29? Запишіть ці числа. (39; 58; 59; 69)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як виконувати віднімання виду 50 - 34.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 60-61)
Завдання 370. Коментоване розв'язування прикладів
Учитель звертає увагу на те, скільки всього одиниць відняли у кожному прикладі, як віднімали.
Завдання 371. Колективне опрацювання матеріалу
— Розгляньте записи та поясніть обчислення.
Прийом обчислень для випадків виду 50 - 34 досить складний і вимагає особливої уваги. На відміну від попередніх прийомів, коли віднімали з однієї частини зменшуваного і потрібно було не забути додати іншу частину, в новому прийомі потрібно відняти обидві частини — і десятки, і одиниці.
Завдання 372. Письмове виконання завдання з коментуванням
Завдання 373
Ознайомившись з умовою задачі, учні складають її короткий запис та самостійно розв’язують.
Завдання 374
Після колективного ознайомлення зі змістом задачі на дошці записується коротка умова, складається план розв’язування. Сильніші учні, скориставшись планом, самостійно записують її розв’язання у зошити.
Решта учнів разом з учителем розглядають план розв’язання і визначають дії.
— Як ви розумієте слова «стільки ж, скільки»?
Завдання 376
Учні будують 2 різних прямокутники з однаковим периметром 12 см. (Половина периметра — 6 см. Сторони: 1 і 5; 2 і 4 см)
Один учень біля дошки пояснює.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Обчислення з поясненням
50 - 24
70 - 36
80 - 55
100 - 78
2. Самостійна робота
1 варіант
53 - (20 + 23)
25 + 8 + 12
97 - (48 + 40)
2 варіант
60 - (11 + 20)
50 - (20 + 23)
90 - (45 + 20)
✵ Обчисли периметр трикутника зі сторонами 8 см, 7 см, 4 см.
✵ У Софійки в акваріумі 9 рибок, у Валерії — 7, а у Тамари — на 8 рибок більше, ніж у Софійки і Валерії разом. Скільки рибок у Тамари?
✵ У двох вагонах тролейбуса було 50 пасажирів. У першому вагоні було 35 пасажирів. Скільки пасажирів було у другому вагоні?
3. Офтальмологічна пауза
4. Розв'язування логічних задач (див. додаток до уроку)
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— З якими прийомами обчислень ознайомилися на уроці?
— Оцініть свою роботу.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 61, завдання 377; 378.