Тема : Відношення і пропорція
Мета : повторити означення пропорції, її елементи, основну властивість пропорції; ознайомити з поняттям «золотий переріз» ; розвивати організаційні навички, логічне мислення, культуру математичних записів ; вчити обґрунтовано доводити свою думку, робити висновки ; виховувати самостійність, спостережливість, критичне ставлення до своїх знань.
Хід уроку
1 . Організаційний момент.
2 . Перевірка домашнього завдання.
Відповіді на дошці. Учні звіряють відповіді, знаходячи літеру, що відповідає правильному результату вправи. Так буде розшифровано слово.
№ 1
К 0,6 М 0,024 Б 6 С інша відповідь
№ 2
(х-5) : 9 = 7 : 3
А 16 Р 26 Г 8,6 Д інша відповідь
№ 3
7 : ( ) = 56 : 3,2
В У 0,11 А 1,1 Н інша відповідь
№ 4
О 5 Ж 0,4 С 1 П інша відповідь
№ 5
Н Т 2,7 А О інша відповідь
Учні повідомляють ,що закодоване слово – КРАСА.
Діти, слово КРАСА з’явилося невипадково. Людині подобається , коли її оточує краса. Витончена ж краса форм створюється за допомогою гармонійності і пропорційності ліній. Люблять красу і в країні Математики. Давайте подивимось, що відбувається в королівстві Математики.
Звучить казка.
КАЗКА
У королівстві Математики вирішили провести конкурс «Міс Гармонійність». На конкурс приїхали Сума, Різниця, Добуток, Частка. Кожний прагнув показати себе, розкрити свої властивості й отримати корону. Довго тривав конкурс. Сума демонструвала переставну, сполучну властивості. Добуток доповнював її розподільною властивістю. Вирази хвалилися своїми чеснотами, а їх у кожного було стільки, що журі зайшло у глухий кут. Та тут на сцену вийшла чарівна незнайомка: частка не частка, а дві частки. Мало того, це була рівність двох часток.
Як звуть цю незнайомку?(ПРОПОРЦІЯ)
Дайте означення пропорції(Рівність двох відношень)
І тут сталося диво: частки зникли і на їх місці утворилися добутки.
Що за добутки пов’язані з пропорцією? Сформулюйте та дайте назву цій властивості пропорції(Це основна властивість пропорції – добуток крайніх членів дорівнює добутку середніх членів)
«Яка краса», - вигукнули всі. А крайній і середній члени пішли у танок, почали мінятися місцями, але так, що кожного разу виходила правильна рівність.
Як формулюється ця властивість та на основі чого з’явилася?(Якщо в правильній пропорції поміняти місцями середні або крайні члени, то отримані нові пропорції також є правильними. Дана властивість є наслідком основної властивості пропорції)
Усі були в захваті. «Яка гармонія!», - гукали. І журі визнало Пропорцію найкращою та найдосконалішою й оголосило : «Пропорція – Міс Гармонійність»
3 . Розв’язування вправ .
Сильним учням картки на місцях, а один біля дошки .
КАРТКА
1 . Знайдіть такі значення х і у , щоб кожна з рівностей була правильною :
і у : 0,36 = 5 : 9 (В: у = 0,2 , х = )
2 . З пропорції 6 : 2,4 = 10 : 4 складіть три нові правильні пропорції .
У цей час відбувається робота з іншими учнями .
ЗАВДАННЯ 1 . 12 : 5 = 48 : 20
1 ) прочитати пропорцію
2 ) назвати крайні (середні) члени пропорції
3 ) перевірити правильність пропорції (за означенням та за основною властивістю)
ЗАВДАННЯ 2 . а ) б ) 10 : у = 5 : 1,5
Перевірити завдання на місцях і біля дошки.
4 . Конкурс «ЛАБІРІНТ»
Кожному ряду треба розв’язати 5 рівнянь, по одному на парту. Кожне наступне рівняння неможливо розв’язати без розв’язку попереднього, бо корінь попереднього рівняння треба підставити замість * в наступне рівняння.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ПЕРШОГО РЯДУ
1 ) 2 ) 3 ) 4 ) 5 ) (В : 4 ; 8 ; 56 ; 9 ; 6)
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ДРУГОГО РЯДУ
1 ) 2 ) 3 ) 4 ) 5 ) (В : 10 ; 16 ; 8 ; 9 ; 3)
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ТРЕТЬОГО РЯДУ
1 ) 2 ) 3 ) 4 ) 5 ) (В : 7 ; 3 ; 12 ; 33 ; 1)
5 . ПРАКТИЧНЕ ЗАСТОСУВАННЯ ПРОПОРЦІЇ.
Пропорції широко застосовуються в мистецтві . Значне місце тут посідає особлива пропорція, яку називають «золотою пропорцією», або «золотим перерізом». Повідомлення дітей.
6 . Підсумок уроку.
1 ) що нового дізналися під час уроку ?
2 ) які поняття та властивості використовували під час розв’язування вправ ?
3 ) чому ви навчилися під час вивчення теми , чи досягли мети уроку ?
7 . Домашнє завдання . (на дошці)
Розв’язати пропорцію
(В : 10)