Надолуження освітніх втрат з математики: покроковий план для 6 класу. Цей посібник допоможе вчителям математики 6 класу ефективно подолати освітні втрати, викликані пандемією, та забезпечити успішну адаптацію учнів до навчального процесу. Ми розглянемо покроковий план, який включає використання цифрових сервісів та інноваційних методів навчання, що сприятимуть глибокому розумінню математичних понять.
Оцінка рівня знань. Діагностика. Почніть з оцінки рівня знань учнів, щоб визначити, які теми вимагають додаткової уваги. Використайте онлайн-тести, платформу з адаптивним навчанням, або проведіть традиційне тестування.Індивідуальний підхід. На основі результатів діагностики розробіть індивідуальні навчальні траєкторії для кожного учня. Деякі учні можуть потребувати додаткової допомоги з певних тем, а інші – поглибленого вивчення. Робота з навчальною програмою Виділення тем необхідних для повторення які забезпечать успішне засвоєння матеріалу в поточному році. Складання діагностичної роботи. Підбір завдань різного рівня та типу для проведення діагностики.
Крок 1. Аналіз програм 5 та 6 класу з метою визначення тем, ключових для забезпечення наступності навчання. Зміст модельної програми курсу «МАТЕМАТИКА» для 5 класу.(жовтим виділено теми, які є важливими для продовження навчання в 6 класі)Натуральні числа. Порівняння натуральних чисел. Додавання та віднімання натуральних чисел. Множення та ділення натуральних чисел. Квадрат та куб натурального числа. Округлення чисел. Логічні та комбінаторні задачі. Дроби. Порівняння, додавання і віднімання звичайних дробів з однаковими знаменниками. Основна властивість дробу. Поняття десяткового дробу. Порівняння десяткових дробів. Додавання і віднімання десяткових дробів. Множення і ділення десяткових дробів. Розв’язування текстових задач з дробовими числами. Переведення грошових одиниць, одиниць маси, одиниць довжини з більших у менші та навпаки. Відсотки. Поняття відсотка, зв’язок відсотків та десяткових дробів. Знаходження відсотка від числа. Знаходження числа за його відсотком. Відсоткове відношення двох чисел. Розв’язування сюжетних задач на відсотки. Найпростіші геометричні фігури на площині. Відрізок, пряма, промінь, ламана. Довжина відрізка, ламаної. Кут. Величина кута. Гострий, прямий, тупий кут. Трикутник. Гострокутний, прямокутний, тупокутний трикутник. Прямокутник, квадрат. Ламана. Многокутник. Периметр многокутника. Площі найпростіших фігур на площині. Поняття про площу фігури. Знаходження площі прямокутника і квадрата. Одиниці вимірювання площі. Зв’язок між одиницями вимірювання площі. Зміст модельної програми курсу «МАТЕМАТИКА» для 6 класу.1. Подільність натуральних чисел. Поняття подільності. Дільник і кратне. Прості та складені числа. Ознаки подільності. Розклад натурального числа на прості множники. Спільний дільник і спільне кратне. 7 Найбільший спільний дільник і найменше спільне кратне. Розв’язування сюжетних задач на подільність чисел.2. Звичайні дроби. Перехід від десяткових до звичайних дробів та навпаки. Знаходження дробу від числа та числа за його дробом. Порівняння дробів з різними знаменниками. Мішані дроби. Додавання і віднімання звичайних дробів з різними знаменниками. Множення і ділення звичайних дробів. Розв’язування сюжетних задач.3. Імовірність випадкової події. Поняття випадкової події та її ймовірності. Класичне означення ймовірності події. Розв’язування сюжетних задач на обчислення ймовірностей. Застосування комбінаторних правил додавання і множення для обчислення ймовірностей.4. Відношення і пропорції. Поняття відношення і пропорції. Основна властивість пропорції. Поділ числа та величини у пропорційному відношенні. Пряма та обернена пропорційність. Масштаб. Застосування пропорцій до розв’язування сюжетних задач.5. Коло, круг та їх елементи. Поняття кола, дуги, круга, радіуса, діаметра, кругового сектора. Число π. Довжина кола та площа круга. Розв’язування сюжетних задач.6. Цілі числа та дії над ними. Поняття від’ємного та цілого числа. Числова пряма. Модуль числа. Додавання, віднімання, множення і ділення цілих чисел. Розв’язування сюжетних задач.7. Раціональні числа та дії над ними. Додавання, віднімання, множення і ділення раціональних чисел. Розв’язування сюжетних задач.
Крок 1. Аналіз програм 5 та 6 класу з метою визначення тем, ключових для забезпечення наступності навчання. Зміст модельної програми курсу «МАТЕМАТИКА» для 5 класу.(жовтим виділено теми, які є важливими для продовження навчання в 6 класі)Множини. Поняття множини. Способи задання множин. Порожня множина. Діаграми Венна. Перетин та об’єднання множин. Розв’язування сюжетних задач з теми, приклади використання множин у житті. Робота з даними. Способи отримання даних. Подання даних у вигляді таблиць. Статистичні діаграми. Повторення і систематизація. Повторення і систематизація курсу математики 5 класу. Рівняння з натуральними числами (опційно). Поняття рівняння. Розв’язування найпростіших рівнянь. Використання найпростіших рівнянь до розв’язування сюжетних задач. Розв'язування рівнянь з допомогою сучасних інформаційних технологій. Вивчення інтегрованих навчальних модулів.«Історія походження натуральних чисел та написання цифр», «Застосування математичних знань у побуті», «Математика у творах мистецтва» та інші Зміст модельної програми курсу «МАТЕМАТИКА» для 6 класу.8. Просторові геометричні фігури. Поняття паралелепіпеда, куба, піраміди, циліндра, конуса, кулі. Розгортки поверхонь геометричних тіл. Уявлення про площу поверхні та об’єм геометричного тіла. Формули площі поверхні та об’єму прямокутного паралелепіпеда і циліндра. Одиниці об’єму, зв’язок між одиницями об’єму.9. Повторення і систематизація. Повторення і систематизація курсу математики 6 класу.10. Рівняння з цілими та раціональними числами (опційно). Розв’язування найпростіших рівнянь з цілими та раціональними числами. Розв’язування сюжетних задач на складання рівнянь.11. Вивчення інтегрованих навчальних модулів.«Зображення звичайних дробів у графічному редакторі Paint», «Математика та основи здорового способу життя», «Математика в історії», «Математика у світі природи та мистецтва» та інші. Особливості організації навчального процес
Крок 2. Створення діагностичної роботи. Зразок тесту: Діагностична робота. 6 клас. Крок 3. Аналіз отриманих результатів. Крок 4. Складання плану повторення навчального матеріалу. 6 КЛАСДесятковий запис натуральних чисел. Відрізок. Довжина відрізка. Координатний промінь. Додавання і віднімання натуральних чисел. Рівняння. На етапі вхідного тестування відбувається виявлення рівня знань перед вивченням нового матеріалу для визначення питань, що потребують додаткового опрацювання; визначається ступінь готовності учнів до сприйняття нової інформації; для виявлення осіб, що мають певні сформовані вміння та навички ще до початку вивчення нового матеріалу.
Кут. Види кутів. Степінь числа. Множення. Сполучна і роздільна властивості множення. Правильні і неправильні дроби. Порівняння дробів. Додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками. Дроби і ділення натуральних чисел. Мішані числа. Прямокутний паралелепіпед. Об’єм прямокутного паралелепіпеда. Додавання і віднімання десяткових дробів. Множення десяткових дробів. Крок 5. Вибір стратегії, інструментів, створення презентацій, вправ для надолуження освітніх втрат. На цьому етапі дії вчителя відрізнятимуться в залежності від кількості учнів з освітніми втратами. Різняться стратегії, що доцільно використовувати для їх подолання. Наприклад, якщо більшість класу не знає способи обчислення периметру прямокутників, то повторне опрацювання цього матеріалу доцільно запропонувати всьому класу, тобто виділити частину уроку чи цілий урок для актуалізації цих знань і формування необхідних навичок. Якщо ж певні навчальні втрати наявні лише у групи учнів, то доцільно запропонувати детально їх опрацювати саме групі, а не всьому класу.
Використання цифрових сервісів1 Онлайн-платформи з адаптивним навчанням. Використовуйте платформу з адаптивним навчанням для створення індивідуальних навчальних траєкторій, що автоматично адаптуються до рівня успішності кожного учня.2 Відеоуроки та інтерактивні симуляціїДоповніть традиційні уроки відеоуроками та інтерактивними симуляціями, які допоможуть візуалізувати абстрактні математичні поняття та зробити навчання більш захопливим.3Інтерактивні вправи та завдання. Застосовуйте онлайн-вправи та завдання для закріплення знань та перевірки розуміння. Це може бути як традиційне тестування, так й ігрові формати.4 Онлайн-ресурси для додаткової допомоги. Надайте учням доступ до онлайн-ресурсів, які допоможуть їм здобути додаткову інформацію та розв'язати складні завдання.
Інформаційних ресурси.Інтерактивні вебресурси пропонують інтерактивні завдання і вправи з математики. Наприклад, Math Playground www.mathgames.com математичні ігри, інтерактивні завдання, Math is Fun https://www.mathsisfun.com/ або Illuminations https://illuminations.nctm.org/. Вони дозволяють вирішувати завдання, виконувати ігрові вправи та взаємодіяти з математичними концепціями. Для формування комепетностей можна впроваджувати такі ресурси: https://www.educationcity.com/ , www.matific.com, www.visnos.com/demos. Відеоуроки є одним з способом вивчення математики, оскільки вони можуть візуально пояснювати складні концепції і сприяти кращому розумінню навчального матеріалу. Наприклад, підбірки відеоуроків на онлайн-платформах You. Tube, Khan Academy (https://uk.khanacademy.org/) , Всеукраїнська школа онлайн (https://lms.e- school.net.ua/ ), містить контент із ключових навчальних тем, який є доступним та якісним для сприйняття матеріалу. Для візуалізації геометричних фігур і дослідження їх в об’ємізастосовують Desmos https://www.desmos.com/, Geogebra https://www.geogebra.org