Тема: Видозміни коренів
Мета: Закріпити знання про будову різних коренів, засвоїти відмінності різних видозмін коренів, сформувати вміння пояснювати їх біологічне значення, походження, зв’язок будови і функцій; наводити приклади рослин, що мають певну видозміну коренів.
Розвивати навички самостійної дослідницької роботи учнів
Виховувати відповідальне ставлення до роботи в групі
Методичні прийоми:
пояснення вчителя з використанням презентації;
робота в групах: відповіді на питання вікторини «Корені та кореневі системи», заповнення таблиці «Видозміни коренів» з використанням маршрутного листка, роздаткового матеріалу та підручнику;
індивідуальна робота: відповіді на питання гри «Вірю - не вірю», фото-тесту «Видозміни кореня».
Обладнання: комп’ютерна презентація, маршрутні листки та шаблони таблиць, натуральні видозміни коренів на кожній з 6-ти станцій; підручники «Біологія - 6 клас» - І.Ю.Костіков.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Х І Д У Р О К У:
І. Організаційний момент, поділ на 6 груп
ІІ. Сповіщення теми, мети уроку
Мотивація: Корені рослин, хоча і мають спільні ознаки, однак можуть виглядати зовсім по різному. Це пояснюється їх видозмінами у зв’язку з виконанням нових функцій, що покращують пристосування до різних умов життя.
ІІІ. АОЗ: Вікторина: «Корені та кореневі системи»
(На питання групи відповідають по черзі)
- Що таке корінь?
- Які функції кореня? (1група – 1 функція)
- Що таке коренева система?
- Які види коренів можуть входити до кореневої системи?
- Яке походження головного кореня?
- Яке походження бічних коренів?
- Яке походження додаткових коренів?
- Які є типи кореневих систем?
- Чим відрізняється стрижнева коренева система від мичкуватої?
- Які відмінні ознаки є у зовнішній будові кореня, що відрізняють його від пагона? (1 група – 1 ознака)
IV. Вивчення нового матеріалу: учні ознайомлюються з видозмінами коренів за матеріалом презентації (розповідь вчителя)
Різні частини коренеплоду утворені, крім головного кореня, підсім`ядольним коліном – шийка та головним пагоном - головка
V. Осмислення і закріплення нового матеріалу
1) Гра «Вірю – не вірю» (використовуються двобічні червоно-зелені картки)
2) Дослідницька робота в групах : групи, рухаючись за годинниковою стрілкою, знайомляться з наочними прикладами різних видозмін коренів і, користуючись текстом маршрутного листка, роздатковим матеріалом та підручником, кожна група заповнює таблицю.
Видозміна коренів |
Які корені видозмінені |
Значення |
Група рослин |
Приклади рослин |
|
|
|
|
|
VІ. Підведення підсумків уроку (індивідуальне письмове завдання)
Фото-тест «Видозміни кореня» - назвати видозміну за фотографією
VІІ. Домашнє завдання: §25
Додаток: Маршрутний листок (далі)
Станція «Підземні потовщені корені»
Запасають поживні речовини: коренеплоди (видозміни головного кореня),
бульбокорені (видозміни бічних коренів)
Станція «Опорні корені»
Підтримують пагін: ходульні та дошкоподібні ( видозміни додаткових коренів)
Ходульні: Кукурудза Баньян (фікус)
Мангри
Дошкоподібні: Бавовникове дерево Сейба
Станція «Водяні та повітряні корені»
Видозміни бічних коренів. Забезпечують більше поглинання води:
з мінеральними речовинами - водяні корені (рослини-гідрофіти, що живуть на поверхні води),
з повітря - повітряні корені (рослини-епіфіти, що ростуть на гілках дерев)
Водяні: Сальвінія Ряска Чилім
→
Повітряні: Бромелія Монстера
Станція «Дихальні та фотосинтезуючі корені»
Видозміни бічних коренів.
Дихальні корені – ростуть вгору, забезпечують дихання кореням дерев у перезволоженому ґрунті (болотяні, рослини припливної зони).
Фотосинтезуючі корені – зелені, допомагають живленню.
Дихальні: Мангри Болотяний кипарис
Фотосинтезуючі: Орхідея
Станція «Корені причіпки і присоски»
Корені-причіпки (видозміни додаткових коренів) – допомагають утриманню ліан (рослин з дуже довгим гнучким стеблом) на опорі.
Корені-присоски (видозміни бічних коренів) забезпечують живлення рослин – паразитів (не мають зеленого кольору) та напівпаразитів (зелені).
Корені-причіпки: Плющ Дикий виноград
Корені-присоски: Повитиця Петрів хрест Омела
Станція «Симбіотичні корені»
Забезпечують взаємовигідне існування (симбіоз) рослин:
Бактеріокорені (бактеріориза) - з бульбочковими азотфіксуючими бактеріями (бобові рослини: квасоля, соя),
Грибокорені (мікориза) - з грибницею грибів (дерева)
Бактеріокорені: Люпин
Грибокорені: Береза і гриб-підберезник