Урок "Видозміни коренів "

Про матеріал
Урок з курсу ботаніки присвячений видозмінам коренів учителя біології Черкаської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №18 Грищенко Анжели Юріївни
Перегляд файлу

 

Тема: Видозміни коренів

Мета: Закріпити знання про будову різних коренів, засвоїти відмінності різних видозмін коренів, сформувати вміння пояснювати їх біологічне значення, походження, зв’язок будови і функцій; наводити приклади рослин, що мають певну видозміну коренів.

Розвивати навички самостійної дослідницької роботи учнів

Виховувати відповідальне ставлення до роботи в групі

Методичні прийоми:

пояснення вчителя з використанням презентації;

робота в групах: відповіді на питання вікторини «Корені та кореневі системи», заповнення таблиці «Видозміни коренів» з використанням маршрутного листка, роздаткового матеріалу та підручнику;

індивідуальна робота: відповіді на питання гри «Вірю - не вірю», фото-тесту «Видозміни кореня».

Обладнання: комп’ютерна презентація, маршрутні листки та шаблони таблиць, натуральні видозміни коренів на кожній з 6-ти станцій; підручники «Біологія - 6 клас» - І.Ю.Костіков.

Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу

Х І Д    У Р О К У:

І. Організаційний момент, поділ на 6 груп

ІІ. Сповіщення теми, мети уроку

Мотивація: Корені рослин, хоча і мають спільні ознаки, однак можуть виглядати зовсім по різному. Це пояснюється їх видозмінами у зв’язку з виконанням нових функцій, що покращують пристосування до різних умов життя.

ІІІ. АОЗ: Вікторина: «Корені та кореневі системи» 

(На питання групи відповідають по черзі)

- Що таке корінь?

- Які функції кореня? (1група – 1 функція)

- Що таке коренева система?

- Які види коренів можуть входити до кореневої системи?

- Яке походження головного кореня?

- Яке походження бічних коренів?

- Яке походження додаткових коренів?

- Які є типи кореневих систем?

- Чим відрізняється стрижнева коренева система від мичкуватої?

- Які відмінні ознаки є  у зовнішній будові кореня, що відрізняють його від пагона? (1 група – 1 ознака)

IV. Вивчення нового матеріалу: учні ознайомлюються з видозмінами коренів за матеріалом презентації (розповідь вчителя)

  • Підземні потовщені корені: коренеплоди і  бульбокорені – запасають поживні речовини (овочеві городні культури та квіти)

Різні частини коренеплоду утворені, крім головного кореня, підсім`ядольним коліном – шийка та головним пагоном - головка

  • Опорні корені: ходульні та дошкоподібні -  підтримують  пагін (тропічні дерева, мангри, трави з високими стеблами:  кукурудзу спеціально підгортають, щоб допомогти ходульним кореням)
  • Водовбираючі корені: водяні та повітряні – у рослин, що живуть на поверхні води (гідрофіти) та гілках дерев (епіфіти)
  • Дихальні (ростуть вгору) – забезпечують дихання кореням дерев у перезволоженому ґрунті (болотяні,  рослини припливної зони)
  • Фотосинтезуючі корені (мають зелений колір) – допомагають живленню (орхідеї-епіфіти)
  • Корені-причіпки – допомагають утриманню ліан (рослин з дуже довгим гнучким стеблом) на опорі
  • Корені-присоски - забезпечують живлення рослин-паразитів і напівпаразитів.
  • Симбіотичні - бактеріокорені (бактеріориза) та грибокорені (мікориза) – симбіотичні, забезпечують взаємовигідне існування рослин: з бульбочковими азотфіксуючими бактеріями (бобові рослини), з грибницею грибів (дерева: береза – підберезник, осика – підосичник)

 

V. Осмислення і закріплення нового матеріалу

1) Гра «Вірю – не вірю» (використовуються двобічні червоно-зелені картки)

  • Є корені, які можна їсти
  • Є корені, що ніколи не ростуть у землі
  • Є корені, що забезпечують фотосинтез
  • Є корені, що ростуть не вниз, а вгору
  • Є корені, що стають стовбурами дерева
  • Є корені, що допомагають рослинам підніматися вгору на десятки метрів
  • Є корені, здатні висмоктувати соки з інших рослин
  • Є корені, які дружать з грибами
  • Є корені, що утворюють безліч кореневих волосків, хоча мають достатньо води
  • Є корені, які самі виробляють добриво

 

2) Дослідницька робота в групах : групи, рухаючись за годинниковою стрілкою, знайомляться з наочними прикладами різних видозмін коренів і, користуючись текстом маршрутного листка, роздатковим матеріалом та підручником, кожна група заповнює таблицю.

Видозміна коренів

Які корені видозмінені

Значення

Група рослин

Приклади рослин

  1. Коренеплоди
  2. Бульбокорені
  3. Ходульні корені
  4. Дошкоподібні к.
  5. Водяні к.
  6. Повітряні к.
  7. Дихальні к.
  8. Фотосинтезуючі к.
  9. Корені-причіпки
  10. Корені-присоски
  11. Бактеріокорені
  12. Грибокорені

 

 

 

 

 

VІ. Підведення підсумків уроку (індивідуальне письмове завдання)

Фото-тест «Видозміни кореня» - назвати видозміну за фотографією

VІІ. Домашнє завдання:  §25

Додаток: Маршрутний листок (далі)

 

 

 

 

 

 

 

 

Станція «Підземні потовщені корені»

Запасають поживні речовини: коренеплоди (видозміни головного кореня), 

бульбокорені  (видозміни бічних коренів)

 

 

 

 

 

 

Станція «Опорні корені»

Підтримують  пагін: ходульні та дошкоподібні ( видозміни додаткових коренів)

Ходульні: Кукурудза                                             Баньян (фікус)

        

Мангри

Описание: C:\Users\Biology\Desktop\хлопкове дерево.jpg

Дошкоподібні: Бавовникове дерево                        Сейба

 

 

 

Станція «Водяні та повітряні корені»

Видозміни бічних коренів. Забезпечують більше поглинання води:

з мінеральними речовинами - водяні корені (рослини-гідрофіти, що живуть на поверхні води),

з повітря - повітряні корені (рослини-епіфіти, що ростуть на гілках дерев)

 

enc_2622large

Водяні: Сальвінія                                   Ряска                                   Чилім

Повітряні: Бромелія                               Монстера

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Станція «Дихальні та фотосинтезуючі корені»

Видозміни бічних коренів.

Дихальні корені – ростуть вгору, забезпечують дихання кореням дерев у перезволоженому ґрунті (болотяні,  рослини припливної зони). 

Фотосинтезуючі корені – зелені, допомагають живленню.

 

Дихальні: Мангри                                                         Болотяний кипарис

Фотосинтезуючі: Орхідея

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Станція «Корені причіпки і присоски»

Корені-причіпки (видозміни додаткових коренів) – допомагають утриманню ліан (рослин з дуже довгим гнучким стеблом) на опорі.

Корені-присоски (видозміни бічних коренів) забезпечують живлення рослин – паразитів (не мають зеленого кольору) та напівпаразитів (зелені).

Виноград Вичи. Купить виноград Виче/Вича в Киеве и по Украине – SADshop

Корені-причіпки:                            Плющ                                 Дикий виноград

Корені-присоски:       Повитиця              Петрів хрест                                   Омела

 

 

 

 

 

 

Станція «Симбіотичні корені»

Забезпечують взаємовигідне існування (симбіоз) рослин:

Бактеріокорені (бактеріориза) - з бульбочковими азотфіксуючими бактеріями (бобові рослини: квасоля, соя),

Грибокорені (мікориза) - з грибницею грибів (дерева)

 

фасоль

Бактеріокорені: Люпин

6533741 img18C:\Users\Администратор\Desktop\img17.jpg

Грибокорені: Береза і гриб-підберезник

docx
Додав(-ла)
Vasily
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
10 лютого 2022
Переглядів
1288
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку