Урок "Видозміни пагона. Лабораторне дослідження: будова цибулини".

Про матеріал

Розробка конспекту уроку містить цікаві матеріали, які допоможуть вчителеві легко налаштувати учнів на позитивне сприйняття навчального матеріалу. На етапі актуалізації опірних знань учнів, використовуються такі методичні прийоми як: "Так - ні", "Біологічний конструктор", "Біологгічні задачі".

В конспекті подано план проведення лабораторного дослідження з дотриманням всих вимог, а також з підбіркою питань які сприяють розвитку критичного мислення у дітей.

На останньому етапі уроку, є цікава форма роботи, що допоможе учням оцінити наскільки гарно вони засвоїли навчальний матеріал.

Перегляд файлу

Урок  29

Дата: ____________

Тема. Видозміни пагона. Лабораторне дослідження: будова цибулини.

Мета:

Освітня: поглибити знання учнів про будову пагонів та їхню різноманітність, пов’язану з пристосуванням до умов середовища та виконуваними функціями, встановити загальні риси у будові надземних і під­земних видозмінених пагонів (кореневище, бульба, цибулина), визначити їх біологічне значення.

 Розвиваюча:

           розвивати вміння порівнювати й робити узагальнюючі висновки; продовжувати формування умінь і навичок роботи з лабораторними об'єктами,  робити відповідні вис­новки.

Виховна:

          формувати розуміння того, що людина є частиною природи.

Цілі:

учні повинні знати:

  • надземні та підземні видозміни пагона;
  • біологічне значення видозмін пагона;
  •  терміни: вегетативні органи, генеративні органи;
  • правила безпечної поведінки під час лабораторних досліджень на уроках біології;

учні повинні вміти:

  •  характеризувати надземні та підземні видозміни пагона;
  • доводити, що бульба, кореневище та цибулина – це видозміни пагона а не кореня;
  • наводити приклади рослин з видозмінами пагона та його частин;
  • розпізнавати різноманітні пагони та їхні видозміни;
  •  знаходити спільні ознаки будови пагонів;
  • доводити біологічне значення видозмін вегетативних органів;

учні повинні розуміти:

  • що видозміни пагона мають пристосувальний характер;

 

Обладнання та матеріали: природні і гербарні зразки видозмін пагонів (надземні і підземні), видовжений пагін з кількома (3—5) міжвузлями,  бульби картоплі, пророщені у темряві і на світлі, пророслі цибулини, кореневи­ще з пророслими бруньками,  проектор, екран, ноутбук.

 

Тип уроку: урок     засвоєння    нових  знань

 

Базові поняття та терміни: кореневище, бульба, цибулина, вуса, колючки,   бруньки , вічка, листкові луски, денце, вегетативне розмноження.

 

 

План уроку

 

Етапи уроку,

їх зміст

Час

Форми і методи навчальної діяльності

Цільове призначення

І. Орієнтація, мотивація діяльності

2 хв.

Привітання класу,   «Створення сприятливого клімату»

Створення позитивної психологічної  атмосфери, яка сприяє цілісному розвитку особистості, налаштування на активну роботу на уроці

ІІ. Цілепокладання

12 хв.

«Так – ні», «Біологічний конструктор»,

«Біологічні задачі»

Актуалізація й корекція опорних знань, мотивація навчальної діяльності, визначення теми, мети, завдань, очікувань уроку

ІІІ. Цілереалізація

25 хв.

 

 

Розповідь вчителя з елементами бесіди  про надземні та підземні видозміни пагона з демонстрацією натуральних об’єктів, та слайдів;  виконання лабораторного дослідження заповнення таблиці «Видозміни пагона» «Бліц опитування»,

«Фізкультхвилинка»

Сприйняття й первинне усвідомлення  навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення;

узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих;

повідомлення  та пояснення домашнього завдання

 

ІV. Рефлексивно -оцінюючий

6 хв.

 «Закінчити речення»,

«Взаємооцінювання»

Усвідомлення учнями власного рівня знань; підведення підсумків уроку;  рефлексія;

оцінювання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Орієнтація, мотивація діяльності

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку, створення сприятливого клімату.

ІІ. Цілепокладання

1. Актуалізація й корекція опорних знань

«Так – ні»

 Учитель зачитує твердження, а учні погоджуються або не погоджуються з ними.

1. Кора стебла утворена сукупністю різких тканин.

2. Кора складається тільки з мертвих клітин.

3. Ситоподібні трубки розташовані в лубі.

4. По ситоподібних трубках здійснюється потік мінеральних речовин, розчинених у воді.

5. Стебло потовщується за рахунок поділу клітин камбію.

6. Стебло потовщується тільки за рахунок збільшення шару деревини.

7. До складу деревини входить механічна тканина.

8. Сочевички кори забезпечують газообмін і випаровування води.

9. До складу серцевини входить провідна тканина.

10. У клітинах серцевини відкладаються запасні поживні речовини.
11. Серцевинні промені забезпечують вертикальний рух поживних речовин. 12. За спилом дерева можна визначити умови життя рослини.

13. Усі рослини мають прямостояче стебло.

14. Крона рослин формується унаслідок галуження стебла.

 

 Самоперевірка

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

так

ні

так

ні

так

ні

так

так

ні

так

ні

так

ні

так


«Біологічний конструктор»

 Встановіть, якими тканинами утворено шари стебла.
Шари стебла: А кора; Б камбій; В деревина; Г серцевина;

Тканини:  1 основна;  2 покривна;  3 провідна; 4 механічна;  5 твірна;


«Біологічні задачі»

  1. Одним з найстаріших дерев, які живуть у наш час, є сосна остиста, що росте в горах Каліфорнії. Вік цього дерева 4900 років. Вивчаючи спили мертвих дерев, учені встановили відносну кількість опадів у різні роки.

Як їм вдалося це визначити? Відповідь обґрунтуйте.

 
2. Усі дерева нашої географічної зони утворюють річні кільця. Дерева вологих тропіків, на відміну від наших рослин, їх не мають, хоча також, як і в наших рослин, в їх стовбурах є камбій, клітини якого діляться і забезпечують потовщення стовбура. Поясніть, чому у тропічних рослин не утворюються річні                               кільця.  

3. Органічні речовини, що утворилися в листках у літній період, використовуються рослиною не тільки на процеси життєдіяльності, частина їх відкладається про запас у основній тканині серцевини. Як органічні речовини потрапляють до серцевини, якщо відомо, що вони рухаються по ситоподібних трубках кори?

2. Мотивація навчальної діяльності

Інтерактивна бесіда

 - Ми з вами, останні декілька уроків, вивчаємо вегетативні органи рослини та їх особливості будови, функцій, значення для людини. Коли ми з вами говорили про корінь, то з'ясували що крім основних загальних функцій корінь може виконувати багато інших, звичайно йому для цього довелося змінити свою звичайну будову та форму.

- Діти, що я маю на увазі?

- Які причини виникнення метаморфозів коріння?

- Які основні функції  пагону  в цілому, та стебла зокрема?

- Як ви вважаєте, чи завжди рослині для нормальної життєдіяльності, буде достатньо, щоб така чимала частина її організму обмежувалася лише цими функціями?

3. Повідомлення теми, мети, завдань  уроку

Слово вчителя:

- Ви вже напевно здогадалися, що на сьогоднішньому уроці, ми з вами будемо говорити про метаморфози пагону.

Учні разом з учителем формулюють мету, завдання уроку.

4. Визначення очікуваних результатів

 «Мікрофон»

– Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

ІІІ. Цілереалізація

1. Сприйняття й первинне усвідомлення  навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення

 Розповідь про надземні та підземні метаморфози пагонів  згідно програми з демонстрацією натуральних, гербарних та фото зображень рослин з відповідним метаморфозом. Під час пояснення матеріалу учні заповнюють таблицю разом з вчителем та з використанням матеріалів підручника на сторінках 133 - 136.

Видозміни пагона та їх функції

 

Назва видозміни

Виконувана функція

Приклади рослин

Надземні метаморфози

1. Вусики

Прикріплення до предметів

Виноград, дині, гарбуз, огірки.

2. Вуса

Вегетативне розмноження

Суниця, костяниця.

3. Колючки

Захист від поїдання

Глід, слива, терен, обліпиха, дика груша.

4. Філокладії

Фотосинтез, утворення квітів

Рускус, аспарагус.

5. Надземні бульби

Запас поживних речовин

Кольрабі, тропічні орхідеї.

Підземні метаморфози

1. Кореневище

Вегетативне розмноження й запас поживних речовин

Пирій, ірис, осока, конвалія.

2. Підземні бульби

Вегетативне розмноження й запас поживних речовин

Бульби картоплі, топінамбура.

3. Цибулина

Вегетативне розмноження й запас поживних речовин

Цибуля, тюльпан, часник, лілії, підсніжники.

4. Бульбоцибулина

Вегетативне розмноження й запас поживних речовин

Шафран, косарики (гладіолус).

 

 Під час пояснення матеріалу, особливу увагу слід звернути на бульбу картоплі, відшукати  видозмінені листки, стебло, бруньки, меживузля. Зробивши поперечний розріз відшукати всі складові стебла рослини (кору, камбій, серцевину).

 При вивченні кореневища слід звернути увагу на його відмінності від кореня: відсутність кореневого чохлика та кореневих волосків, обов’язково є зачаткові листки у вигляді невеликих лусочок, росте за рахунок верхівкової бруньки, є вузли та меживузля.

Лабораторне дослідження по темі будова цибулини.

І. Інструктаж з техніки безпеки.

ІІ. Хід роботи

Зараз відкрийте зошит для лабораторних досліджень, запишіть тему та мету дослідження. І виконайте ряд завдань:

  1. Розгляньте зовнішню будову цибулини. Зверніть увагу на зовнішні покривні луски, вкорочене стебло – денце, та додаткові корені.
  2. У розрізаній цибулині навпіл роздивіться сухі та соковиті луски, знайдіть верхівкові та бічні бруньки.
  3. Замалюйте цибулину та вкажіть її   основні частини.
  4. Вставте пропущені слова в речення.

 

  Цибулина має ознаки пагона: у неї є вкорочене стебло - ________, покривні _________, соковиті___________, додаткові ______ та пазушні____________. На верхівці денця ми побачили ____________ бруньку.

Отже, цибулина – це видозміна _____________________.

2. Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих

Бліц опитування

1. Які видозміни пагонів ви знаєте?

2. Які причини виникнення видозмін пагона у рослини?

3. Які надземні видозміни пагонів ви знаєте?

4. Назвіть підземні видозміни пагонів.

5. Яке значення видозмінених пагонів у житті рослин.

6. Які є докази, що кореневище, цибулина та бульба картоплі с видозмінами пагона?

7. Яке значення у житті людини мають видозмінені пагони?

8. Порівняйте будову коренеплодів моркви й буряка з підземними видозмінами погона, наприклад бульбою або кореневищем. Чим вони відрізняються?
«Фізкультхвилинка»

3. Повідомлення  домашнього завдання

  • опрацювати § 30;
  • відповісти на запитання до § 30 (с. 137);
  • підготувати повідомлення про різноманітність листків, про продихи на теми: «Продихи регулятори газообміну», «Листкова мозаїка».

 

ІV. Рефлексивно-оцінюючий

  1. Підведення підсумків уроку
  2. Рефлексія

 «Закінчити речення»

  • На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
  • Урок важливий, тому що…
  • Мені сподобалося…
  • Мені не сподобалося…
  • Від наступного уроку я чекаю…
  1. Цінування, оцінювання

«Взаємооцінювання»

 Учні виставлять один-одному оцінки, аргументуючи їх. Вчитель, за необхідності їх коригує

Використані джерела:

1.Біологія . /за ред. Мотузного В.О. , К.: Вища школа.-2005.

2.Черняк В.М.та ін. Тематичне планування навчального матеріалу курсу « Біологія» ( IV).Тернопіль 1996р.

3.Резніченко В.П. Біологія у порівняльних таблицях. Кам’янець- Подільський « Аксіома» 2007.

4.Сало Т.О. Біологія 6кл. Харків, 2003. 

5.Біологія 6 клас. Костіков І.Ю. Видозміни пагона та його частин. Стор.133 – 138

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Horbach Svitlana
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
10 грудня 2018
Переглядів
19305
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку