Якубів Уляна Володимирівна 5 клас
Тема. Відпочинок на природі. Моделювання ситуації надання допомоги постраждалому при тепловому або сонячному ударі.
Мета: на основі самостійно отриманих знань розвивати уявлення учнів про природу як живий організм; вчити бачити красу світу; формувати уявлення про значення відпочинку на природі; розвивати здатність орієнтуватися в загрозливих для життя ситуаціях, реально оцінювати небезпеку; відпрацювати навички надання допомоги постраждалому при тепловому або сонячному ударі; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Тип уроку: закріплення і корекція знань, умінь і навичок.
Очікувані результати: на основі самостійно переглянутої відеопрезентації та роботи на уроці учні називають ознаки безпечного і небезпечного пляжу; вказують час, коли лікарі не радять засмагати; пояснюють причини, через які краще користуватися сонцезахисними кремами або спреями; демонструють вміння допомоги постраждалому при тепловому або сонячному ударі.
Обладнання та матеріали: комп’ютер, проєктор, екран, таблиця «Отруйні та їстівні гриби», картки контролю знань (за кільк. учнів).
Хід уроку
Домашній перегляд відеопрезентації ( код)
І. Організаційний етап
Урок цей - зовсім незвичайний,
Навчить багато нас чому.
Хай буде він для нас повчальним.
За це подякуєм йому.
На початку нашої роботи пропоную посміхнутися один одному. Бажаю вам сьогодні продуктивно попрацювати.
1.Вправа «Мініінтерв’ю»
IІ. Повідомлення теми уроку
Тема сьогоднішнього уроку «Відпочинок на природі. Моделювання ситуації надання допомоги постраждалому при тепловому або сонячному ударі». Запишіть тему до своїх зошитів.
Сподіваюся, що після сьогоднішнього уроку ви зможете назвати ознаки безпечного і небезпечного пляжу; вказати час, коли лікарі не радять засмагати; пояснити причини, через які краще користуватися сонцезахисними кремами або спреями; демонструвати вміння допомогти постраждалому при тепловому або сонячному ударі.
ІІІ. Діагностика набутих знань
Складання асоціативної схеми до поняття «природа». Учні по одному підходять до дошки і записують асоціації. (Приклади відповідей: вода, сонце, ліс, море, річка, дощ, рослини, тварини, птахи, комахи, гриби, ягоди).
Відгадайте загадку
Гарну шапочку він має,
Радо всіх нас зустрічає. (Гриб.)
Хто гриби їстівні знає
І збирати їх мастак,
Хай мені відповідає
Простим словом — «Так».
І отруйні теж бувають —
Всім відомо, знають всі.
Діти, що гриби ці знають,
Хай говорять чітко — «Ні!».
Підберезником назвався,
І засмаг — дивіться як!
У червону шапку вбрався.
Його можна брати? (Так.)
На його червоній шапці
Білі цяточки ясні.
Він красивий, мов у казці.
Будем брати його? (Ні.)
Це коричневі маслята —
Шапки в них блищать, мов лак.
Йдіть мерщій сюди, малята.
Їх візьмемо в кошик? (Так.)
Вона родилась на світанку,
Доки трави росяні.
Звуть її бліда поганка.
Вам подобається? (Ні.)
Ці жовтенькії сестрички
Любить кожен їсти всмак.
Бо грибочки ті — лисички.
Ви збираєте їх? (Так.)
Ми бліді, ми неяскраві,
Ми поганочки ясні:
Білі, жовті, зеленаві.
В кошик пустите нас? (Ні.)
Позначте правильні відповіді. Обміняйтеся картками та перевірте написане. Правильні результати на екрані. Позначте їх.
ІV. Обговорення відповідей на запитання з домашнього завдання -відеопрезентації
Назвати причини, чому ми повинні прибирати після відпочинку на природі.
Записати назви страв, які можна приготувати з грибів.
Намалювати ілюстрацію «Ми - друзі природи».
Скласти пам'ятку «Надання допомоги постраждалому при тепловому або сонячному ударі».
V. Корекція отриманих знань, навичок, вмінь
2. Творча інтерактивна вправа
Скласти поради для безпечної засмаги, наприклад:
Дружно в ліс ми всі пішли, (крокують)
Скільки тут грибів знайшли! (показують руками вправо, вліво)
Ось опеньок, боровик, (нахил вправо, вліво)
Підберезовик, лисичка, (присідають, збирають)
Маслючок і печеричка, (оберти вправо, вліво, показують)
Сироїжка й білий гриб! (нахил вправо, вліво)
В кошики гриби збирали, (збирають руками)
Доки повними не стали. (показують повний кошик)
Ще й побігали ми трішки, (біжать)
Натомили свої ніжки. (навколо себе крутяться)
Поверталися бадьорі, (крокують)
А про це вже знали в школі. (махають рукою привіт)
VI. Закріплення отриманих знань
1. Робота в групах. Групи об’єднуються за термінами «Тіла неживої природи» (сонце, вода, повітря); кожна група обирає картку з ситуацією; учні аналізують ситуацію. Додаток 2.
Ситуація 1. Ваша сім’я пішла до лісу по гриби. Раптом ваш брат вигукнув: «Шампіньйони!» Ви наблизились до вказаного ним місця та побачили білі гриби з округлими капелюшками. Підійшовши, ваш батько зауважив, що це може бути бліда поганка. Чим можуть бути небезпечні такі помилки та чи варто збирати незнайомі вам гриби?
Ситуація 2. Уяви, ти з батьками збираєшся в гори. Які речі ти маєш взяти з собою?
Ситуація 3. Розгляньте ілюстрації та доведіть, що найкращий відпочинок - на природі. Додаток 3.
Обговорення відповідей груп, узагальнення висновків.
Ситуативна задача
Під час прогулянки дівчинці стало млісно. Вона весь час на сонці гралася іграшками. Що могло статися з дівчинкою? Яку допомогу їй надати?
Потренуйтеся надавати допомогу у разі теплового чи сонячного удару. Якщо хтось відчув слабкість, сонливість, головний біль, спрагу, нудоту:
VII. Підсумок уроку
Впевнена, що наша праця на сьогоднішньому уроці виявилася результативною. Чи досягли ми очікуваних результатів? Чи зможете ви назвати ознаки безпечного і небезпечного пляжу; вказати час, коли лікарі не радять засмагати; пояснити причини, через які краще користуватися сонцезахисними кремами; демонструвати вміння допомогти постраждалому при тепловому або сонячному ударі.
VIIІ. Рефлексія
Вправа «Незакінчені речення»
Сьогодні на уроці я навчився …
На цьому уроці я запам’ятав…
Було цікаво…
У мене вийшло…
Я спробував…
Мені захотілось…
Мотивація для перегляду наступної відеопрезентації.
Ми вже знаємо, як поводити себе у лісі, які гриби можна збирати, як правильно засмагати, як надавати допомогу при сонячному й тепловому ударі. Але багато з вас любить плавати, тому потрібно знати правила купання у водоймах, дії у небезпечних ситуаціях на воді. Тож пропоную вдома переглянути відео щодо цієї теми і таким чином підготуватися до наступного уроку.
Додаток 1.
Картки контролю знань
Додаток 2.
Ситуація 1. Ваша сім’я пішла до лісу по гриби. Раптом ваш брат вигукнув: «Шампіньйони!» Ви наблизились до вказаного ним місця та побачили білі гриби з округлими капелюшками. Підійшовши, ваш батько зауважив, що це може бути бліда поганка. Чим можуть бути небезпечні такі помилки та чи варто збирати незнайомі вам гриби?
Ситуація 2. Уяви, ти з батьками збираєшся в гори. Які речі ти маєш взяти з собою?
Ситуація 3. Розгляньте ілюстрації та доведіть, що найкращий відпочинок - на природі.
Додаток 3.