Урок "Відпочинок школяра. Ознаки перевтоми. Умови здорового сну. Вплив телебачення і комп’ютера на здоров’я"

Про матеріал
Мета уроку ознайомити школярів із важливістю відпочинку для збереження здоров'я школярів, умовами здорового сну, з впливом телебачення і комп'ютера на їхнє здоров'я. Розвинути вміння поєднувати активний і пасивний відпочинок, розпізнавати ознаки втоми.
Перегляд файлу

Клас: 5                                                                                                             Дата: 11.12.2020

Тема уроку: Відпочинок школяра. Ознаки перевтоми. Умови здорового сну. Вплив телебачення і комп’ютера на здоров’я.

 

ХІД УРОКУ

Мета уроку: 

Освітня: ознайомити школярів із важливістю відпочинку для збереження здо-
ров'я школярів,
умовами здорового сну, з впливом телебачення і комп'ютера на їхнє здоров'я.

Розвиваюча: розвивати вміння поєднувати активний
і пасивний відпочинок, розпізнавати ознаки втоми.

Виховна: виховувати бережливе ставлення до власного здоров'я.

 

Базові поняття і терміни уроку: активний та пасивний відпочинок, втома, перевтома, стрес.

Обладнання: підручник, робочий зошит.

Тип уроку: комбінований

 

Структура уроку

№ етапу

Етап уроку

Час(хв)

1

Організаційний момент

1

2

Перевірка виконання домашнього завдання

10

3

 Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів

2

4

Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку

3

5

Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного

14

6

Узагальнення і систематизація знань

12

7

Підведення підсумків уроку

2

8

Повідомлення домашнього завдання

1

 

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент

Привітання учнів та перевірка їх готовності до уроку.

 

ІІ. Перевірка виконання домашнього завдання

Усне опитування

 - Що таке постава?

- Які ознаки правильної постави?

- Що таке короткозорість?

- Що таке далекозорість?

- Що таке травма?

-  Які види травматизму Ви можете назвати?

- Через що діти отримують травми?

-  Як надати першу допомогу при ударах?

- Які Ви знаєте правила безпечної поведінки в басейні?

- Які Ви знаєте правила поведінки на льоду?

 

ІІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів

Проблемні запитання

- Коли ви буваєте фізично найактивнішими упродовж дня?

- Яка робота призводить до втоми?

 

IV. Мотивація навчальної діяльності

Проблемне запитання

— Які Ви знаєте ознаки втоми?

— Що потрібно робити, що попереджувати перевтому?

Щодня Ви ходите до школи, виконуєте домашнє завдання, відвідуєте гуртки. А також маєте певні домашні обов’язки. Сьогодні ми поговоримо про те, як правильно організувати свій відпочинок та дозвілля, ознайомимося із видами активного та пасивного відпочинку.  Тому тема нашого уроку: «Відпочинок школяра».

 

V. Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного

1. Відпочинок школяра

- Що таке відпочинок?

Робота з підручником

Відкрийте підручник на с. 84 та виконайте завдання. Встановіть відповідність між частотою та видами відпочинку, яких потребує школяр.

Відпочинок – це проведення часу з метою відновлення нормального стану організму.

Існує активний та пасивний відпочинок.

Робота з підручником

Відкрийте підручник на с. 85 та розгляньте малюнки. Скажіть, на якому малюнку зображено активний відпочинок, а де – ні.

Активним називається відпочинок, який відбувається в русі, під час активних занять. Це прогулянки, спортивні розваги, рухливі ігри. Активний відпочинок не лише знімає втому, поновлює працездатність до початкового рівня, а й сприяє ще більшому підвищенню, оскільки організм ніби тренується.

 — Які види активного відпочинку ви знаєте?

Це може бути гра в баскетбол, волейбол, катання на роликах тощо.

- Що таке пасивний відпочинок?

Пасивним називається відпочинок без руху: сидячи або лежачи читання книг, перегляд телепередач та інші. Так відпочивають люди після важкої фізичної праці. При розумовій роботі корисний активний відпочинок, особливо на свіжому повітрі, коли навантаження припадає головним чином на м'язи, а мозок при цьому відпочиває, це повертає людині бадьорість і свіжість, відновлює сили краще, ніж пасивний відпочинок.

Тому під час канікул потрібно побільше гуляти, грати в м'яч, кататися на велосипеді та плавати. Щоб відпочинок був ефективнішим потрібно чергувати різні за характером заняття: прогулянки з читанням, перегляд телепередач з рухливими іграми, катання на велосипеді з грою в шахи.

 

 

 

2. Втома і перевтома

Про втому організм повідомляє сам. Так, після тривалого бігу ми відчуваємо слабість. Після тривалого читання розпливаються літери, іноді починає боліти голова.

— Які ознаки втоми організму?

Втома — це тимчасове зменшення функціональних можливостей організму, викликане інтенсивною або тривалою роботою.

Втома може бути фізичною чи розумовою.

— Що треба робити, щоб не втомлюватися?

Потрібно чергувати види діяльності. Якщо ви довго сиділи, вам треба обов'язково встати і порухатися. Якщо довго навчалися, вашу втому може зняти фізична праця. Дуже гарно допомагає прогулянка на свіжому повітрі. Також знімає втому заняття улюбленою справою.

Стомлюваність організму залежить не тільки від фізичних даних людини (витривалості, сили, фізичноі підготовки), а й від зовнішніх обставин. Наприклад, у сповненому шуму приміщенні людина буде втомлюватися швидше. Тому, втома — природна захисна реакція людського організму у відповідь на перевантаження. Нехтування відпочинком може призвести до перевтоми і виснаження організму. Якщо перевантаження є частим або тривалим, то утома стає хронічною, і може з'явитися перевтома.

Перевтома – це хворобливий стан організму, який потребує тривалого відпочинку а деколи і лікування. Може проявлятися різними ознаками: головними болями, порушення нормального сну, безсонням, погіршенням апетиту, ослабленням мислення, сприймання, пам’яті, уваги.

Як попередити перевтому?

- Краще працювати до втоми, а після цього мати достатній час для відпочинку.

- Відпочинок після втоми – це засіб підвищення трудової витривалості.

- Правильний режим праці і відпочинку.

- Розумову роботи треба розподілити так, щоб на свіжу голову починати складніше, поки людина не втомлена.

- Виконання домашнього завдання треба починати з письмових робіт, з розв’язання математичних задач або  з інших найскладніших завдань на цей день.             

- Ранкові години найкращі для розумової роботи, прочитане добре сприймається.

- Те, що треба вчити напам’ять, краще вчити ввечері.

- Готуючи домашнє завдання, треба через кожні 45-50 хвилин роботи робити перерву на 10-15 хв.

- Які ознаки стресу?

Робота з підручником

У підручнику на с. 84 прочитайте ознаки надмірного стресу.  

— Чи послаблює стрес інтерес до навчання?

— Чому стрес небезпечний для здоров'я?

— Чи може бути постійний поганий настрій ознакою перевтоми?

Стабільно поганий настрій є ознакою перевтоми, у такої людини підвищена стомлюваність, слабкість, втрата інтересу до тих занять, які раніше викликали пожвавлення. Навіть неуважність на уроках, небажання слухати, сонливість також свідчать про перевтому.

Для того, щоб не стомлюватися найкраще чергувати різні види діяльності. Доки очі й мозок відпочивають, м'язи ніг і спини можуть працювати, або навпаки.

Робота в групах

Клас ділиться на дві групи. Перша обговорює і записує на дошці ознаки перевтоми, а друга — що треба робити, аби уникнути перевтоми.

3. Умови здорового сну

Сон ефективно знімає втому. Дітям треба багато спати, щоб добре рости. Сон потрібен для того, щоб відновновити сили, як розумові так і фізичні. У сні мозок перестає реагувати на подразники, він відпочиває. Тіло й органи отримують необхідний спокій, відновлюють свої сили. Якшо сон недостатній і нерегулярний, людина стає нервовою, їй важко зосередитися та працювати. Вона має стомлений вигляд та бліде обличчя.

- Пригадайте ситуацію, коли Ви не виспались та чому це сталося?

- Що перешкоджає нормальному сну?

Щоб  сон був міцний потрібно дотримуватися наступних правил:  

1. У кімнаті, в якій сплять, не повинно бути душно, її треба провітрити. Свіже повітря допоможе розслабитися і зробить процес сну легким і приємним.

2. Температура повітря в спальні має бути 18 — 20'С.

3. Перед сном краще не їсти. За дві години до сну можна споживати легку їжу (овочі, фрукти, кисло-молочні продукти).

4. Перед сном не можна дивитись детективи, фільми жахів тощо.

5. Спати потрібно на твердій поверхні, використовуючи для цього ортопедичні матраци.

4. Влив телебачення і комп’ютера на здоров’я

У сучасному житті вже не обійтися без телебачення, Інтернету, мобільного зв’язку. Завдяки технічному прогресу виникли нові засоби комунікації, тобто засоби спілкування, а разом з ними – і нові цінності.

Проте, треба пам’ятати, що зловживання цими засобами інформації можуть привести до наслідків, які негативно впливають на психіку дітей. А тому загрожують здоров’ю молодого покоління.

- Скільки часу на добу можна дивитися телевізор?

Час перегляду телепередач обмежений – не більше однієї – двох годин на добу.

Тривалий перегляд може призвести до зменшення рухової активності – гіподинамії, порушення зору, головного болю, порушення сну.

Які є переваги та недоліки телебачення?

 - Як потрібно користуватися комп’ютером, щоб не зашкодити здоров’ю?

При роботі з комп’ютером необхідно дотримуватись наступних правил безпеки:

- Потрібно працювати не більше 30 хвилин безперервно.

- Потрібно робити перерви на 10 хвилин і виконувати вправи для очей.

- Сидіти треба прямо, тримаючи голову з невеликим нахилом вперед.

- Відстань від очей до монітора повинна бути 45-70 см.

- У приміщенні, де працює комп’ютер, необхідне щоденне вологе прибирання.

- Не забувайте частіше провітрювати кімнату.

Робота в групах

Клас ділиться на 4 групи:

І - група – телебачення: «За»

ІІ – група – телебачення: «Проти»

ІІІ – група - комп'ютер, Інтернет: «За»

VІ - комп'ютер, Інтернет: «Проти».

Кожна група повинна обговорити своє завдання та записати на назвати основні ознаки.

Робота з підручником

1. Самостійно за допомогою підручника склади пам’ятку, як правильно переглядати телепередачі.

2. Колективно з класом потрібно розробити пам'ятку-пораду, щодо користування комп'ютером.

 

VI. Узагальнення і систематизація знань

1. Фронтальна бесіда

1. Що таке перевтома? Як вона виникає?

2. Як впливає перевтома на здоров’я?

3. Як попередити перевтому?

4. Чи потрібне сучасній людині фізичне навантаження?

5. Для чого слід чергувати працю і відпочинок?

6. Наведіть приклади активного і пасивного відпочинку.

2. Проблемна ситуація

 Оксанка — відмінниця. Вона після школи ходить у музичну школу, також займається танцями. Увечері робить уроки, і читає багато книжок, сидить за комп'ютером. Але останнім часом у неї зник апетит, вона стала дратівливою, погіршились оцінки.

- Чому, це сталося?

- Що Ви можете порадити Оксані?

3. Робота в групах

Клас ділиться на дві групи. Першій групі потрібно навести приклади активного, а друга група наводить приклади пасивного відпочинку за допомогою підручника.  

Представники груп по черзі записують у відповідний стовпчик таблиці на дошці по одному прикладу. Приклади не можна повторювати.

Активний відпочинок

Пасивний відпочинок

 

 

 

4. Вправа «Відпочинок»

Всі діти стають біля парт, вчитель називає види відпочинку, якщо це активний відпочинок, всі присідають, якщо пасивний – стоять нерухомо.

5. Робота з підручником

Відкрийте підручник на с. 87. Та виконайте завдання.

 

VII. Підбиття підсумків уроку

Підсумкова бесіда

- Що нового ви дізналися на уроці?

 

VIII. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

- Опрацювати §16.

- Підготуватися до контрольної роботи.

- Написати переваги та недоліки Інтернету.  

 

 

1


 

docx
Додано
10 грудня 2020
Переглядів
2297
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку