Обладнання: ілюстрації лісу, річки; таблиця «Отруйні гриби і ягоди», плакати із зображенням рослин, комах.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
Знову день почався, діти!
Всі зібрались на урок.
То ж пора нам поспішати —
Кличе в подорож дзвінок.
Урок цей зовсім незвичайний
Він вчить багато нас чому.
Хай буде він для нас повчальним.
За це подякуєм йому.
ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів
Де найкраще гратися і відпочивати?
- Пригадайте свій найкращий відпочинок влітку.
● Розкажіть, де це було?
● 3 ким ви відпочивали?
● Що вам найбільше запам'яталося?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель. Пропоную вам уявити подорож у світ природи. Природа — це живий організм, а ми з вами — частинка природи. Тому й ставитися до природи треба, як до самого себе.
Дуже важливо зберегти все таким, як воно є. Не нищити, не руйнувати, а залишити землю такою ж чудовою для інших поколінь. А ще важливо берегти своє життя й здоров’я, щоб насолоджуватися красою навколишнього світу. А це значною мірою залежить від нас самих, від нашої поведінки.
IV. Вивчення нового матеріалу
Найкращий відпочинок влітку — на природі. Природа дарує людям чисте повітря, бадьорість, гарний настрій.
- Куди ж ми помандруємо сьогодні?
Потрібно відгадати.
Влітку зеленіє
А взимку чорніє. (Ліс.)
- Що таке ліс?
Ліс — це народне багатство. Він дарує людям цінну деревину. Ліс — це фабрика кисню, зелена аптека. Ліс — житло, де звірі і птахи можуть знайти собі поживу. Митці завжди оспівували і оспівують природу у казках, піснях, віршах.
Ліс — це казка, ліс — це диво,
Все для всіх у нього є.
Йди і ти у ліс щасливо —
Людям радість він дає.
В кожну пору ліс чарівний,
Придивляйся, впізнавай.
Він веселий, тихий, дивний —
Вчися і спостерігай.
Технологія «Асоціативний кущ»
- Діти, а що ви уявляєте, коли чуєте слово «ліс»?
- Які асоціації у вас виникають?
(Учитель заповнює «павутинку» тими словами, які називають діти.)
Молодці! На уроці ми натрапимо на ці слова. Сьогодні ми повинні зрозуміти, коли ліс для нас—друг, а коли — ворог. Дізнаймося, як треба поводитися, щоб обминути всі можливі небезпеки, відпочинок приніс радість, задоволення і хороше самопочуття.
Бесіда про те, з ким можна йти до лісу
- Яка найперша небезпека може чекати на нас у лісі?
Це небезпека загубитися у лісі, заблукати. Тому до лісу дітям вашого віку можна йти лише з дорослими, з батьками, учителями. У лісі є свої закони, за якими живуть столітні дерева, комахи, звірі, птахи. Тому в ліс варто заходити спокійно, без галасу.
Бесіда про правила поводження у разі зустрічі з дикими тваринами
Під час відпочинку в лісі треба пам’ятати, що господарі у ньому все ж таки не ми. Натрапити на них можна рідко, адже, почувши людину, вони втікають. Слід остерігатися зустрічі з дикими звір’ями. А якщо побачили, дайте можливість їм утекти. Адже коли вони хворіють на сказ, кидаються на людей. При укусі тварини слід звернутися до лікаря.
- А кого можна побачити у лісі?
- Комах.
- А яких? (Оса, бджола, кліщ, мурахи.)
- А також можна побачити комарів і павуків.
- Яку ж небезпеку несуть нам комахи? (Відповіді учнів.)
Укуси комах можуть виявитися небезпечними, оскільки серед них багато отруйних. Особливо небезпечними є укуси ос і бджіл у губи, язик, піднебіння. Необхідно витягти жало й накласти на місце укусу холодний компрес.
Навесні і влітку в лісах чимало кліщів. Деякі з них є носіями небезпечних хвороб. Щоб ця невидимка вас несподівано не атакувала, одягайтеся у ліс за правилами: ніяких босоніжок, шортів, маєчок. Тіло повинно бути закритим . А також комах приваблюють блискучі прикраси, сильні аромати парфумів. Пам'ятайте про це.
При укусах комарів у кров може потрапити отрута, яка викликає гострий біль, набряк.
З ким іще може відбутись небезпечна зустріч? (Змія.)
Фізкультхвилинка
Розповідь про небезпеку, пов'язану з отруйними ягодами і грибами
А тепер скажіть, хто милує наше око на відпочинку? (Рослини.)
- А які бувають рослини? (Отруйні і цілющі.)
- Які ж рослини можна використовувати для лікування? (Ромашку, деревій, подорожник, материнку, кульбабу.)
Крім смачних поживних і корисних для нас, людей, ягід, у лісі ще ростуть отруйні ягоди, рослини. їх найкраще не збирати, не їсти. Про них потрібно знати й чітко їх розпізнавати. Отруйні ягоди — вороняче око. вовче лико, дурман звичайний, паслін. А блекота, чистотіл, красавка, конвалія — це отруйні рослини. Але й нищити їх не можна. Адже в природі все збалансовано,все знаходиться у рівновазі.
Загадка
Відгадайте загадку
Гарну шапочку він має,
Радо всіх нас зустрічає. (Гриб.)
Які бувають гриби?
- Так, вони бувають їстівні й отруйні.
- Які їстівні гриби ви знаєте? (Білий гриб, підберезник, лисички, сироїжки, опеньки.)
А чим же небезпечні для життя отруйні гриби?
Мухомори і поганки
Рогача спитали зранку:
- Чом не люблять нас усюди
Дикі звірі, добрі люди?
Відповів їм жук по миті:
- Ви занадто ядовиті.
Вирушаючи з кошиком до лісу, не забувайте, що в кожного їстівного гриба є отруйні двійники.
Не всі гриби потрібно зривати. Зустріли незнайомий грибок — не чіпайте, не топчіть: комусь він дуже потрібний. Деякими видами грибів лікуються хворі звірята. А є гриби, що «дружать» з деревами, допомагають їм рости.
Висновок. Усі, хто любить збирати гриби, повинні дотримуватись правила; грибів, яких не знаєте, до кошика не кладіть. Усе, що принесли з лісу в кошиках, обов’язково покажіть дорослим.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Гра «Так — ні»
Хто гриби їстівні знає
І збирати їх мастак,
Хай мені відповідає
Словом простим — «Так».
І отруйні теж бувають —
Вам відомо, знають всі
Діти, що гриби ці знають.
Хай говорять чітко — «Ні!».
Підберезником назвався,
І засмаг — дивіться як!
У червону шапку вбрався.
Його можна брати? (Так.)
На його червоній шляпці
Білі цяточки ясні.
Він красивий, мов у казці.
Будем брати його? (Ні.)
Це коричневі маслята —
Шапки в них блищать, мов лак.
Йдіть мерщій сюди, малята.
Їх візьмемо в кошик? (Так.)
Вона родилась на світанку,
Доки трави росяні.
Звуть її бліда поганка.
Вам подобається? (Ні.)
Ці жовтенькі сестрички
Любить кожен їсти всмак.
Бо грибочки ті — лисички.
Ви збираєте їх? (Так.)
Ми бліді, ми неяскраві,
Ми поганочки ясні:
Білі, жовті, зеленаві.
В кошик пустите нас? (Ні.)
Життя людини пов’язане з водою. Ви також відпочивали на берегах річок, озер, моря. Вода — це стихія, яку люди знають давно, але вона також приховує небезпеку. Тому не можна дітям перебувати біля водойми без дорослих.
VI. Підсумок уроку
- Що нового дізналися на уроці?
- Які небезпеки підстерігають людину в природі?
- Як треба поводитися під час відпочинку на природі?
- Чому небезпечно ходити у ліс самому?
- Що робити з отруйними ягодами і грибами?
- Яке значення має природа у житті людини?