Тема. Охорона рослин. Первоцвіти
Мета
формування предметних компетентностей: ознайомити дітей з рослинами-первоцвітами та деякими рослинами, занесеними до Червоної книги України, розкрити основні причини скорочення чисельності видів рослин, закріпити знання про будову рослини, групи рослин, лікарські рослини;
формування мовленнєвої компетентності: ознайомити з двома значеннями слова сонечко;
формування громадянської компетентності: прагнення берегти, охороняти природу, виховувати почуття відповідальності за природу рідного краю;
формування ключових компетентностей: уміння вчитися, активно відтворювати необхідну інформацію;
формування соціальної компетентності: розвивати уміння продуктивно працювати в парах;
формування здоров’язбережувальної компетенції: виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я.
Обладнання: презентація до уроку, фрагмент відеоуроку «Як захищати рослини?», ілюстрований маршрут подорожі, фото рослин, малюнки заборонних знаків поведінки в природі, малюнок жука сонечка.
Хід уроку
I.Організаційний момент.
– Я всміхаюсь сонечку!
I I. Хвилинка спостережень. (Слайд 1)
Сьогодні, діти, на нас чекає цікава подорож. Щоб подорожувати, треба знати сьогоднішню погоду. Як завжди, розпочнемо урок із хвилинки спостережень.
Сьогодні в бюро погоди працюватиме Анжеліка.
Повідомлення учня
Анжела нам повідомила, що повітря холодне, бо зараз триває ще зимовий місяць. Який зараз місяць?
Зараз останній місяць зими – лютий. Дерева ще стоять у стані спокою. Чи ще потребують вашої допомоги зимуючі птахи? А чи можемо ми побачити на вулиці комах?
Діти, ми з вами неодноразово помічали в нас у класі комах, які вже повилазили зі шпаринок. Чому вони прокинулися? Які це комахи? (сонечко, клоп-солдатик, клоп ягідний)
Саме жук сонечко нам сьогодні стане в пригоді. Воно буде показувати дорогу під час нашої подорожі.
А поведе воно нас у прекрасне царство флори. Флора – це царство рослин.(Слайд 2)
III. Оголошення завдань уроку
Сьогодні під час подорожі ви дізнаєтесь ще більше про рослинний світ нашої країни, а саме про рідкісні рослини, яких залишилось дуже мало, які потребують охорони.
Але ж ви сказали, що зараз зимовий місяць лютий і ще холодно. Як же нам потрапити у квітуче царство рослин? Як ви думаєте, кого нам потрібно покликати на допомогу?
Так, нам треба звернутися до Весни. (Слайд 3) Саме вона може розтопити сніги і заквітчати землю квітами. А помічником Весни буде сонечко, яке світить з неба. Воно і буде світити нам під час мандрівки. На дошці ви бачите маршрут подорожі. А про яке сонечко ми ще згадували?
Отже, слово сонечко має два значення: сонечко, яке світить нам з неба і сонечко – жучок.
Нам пора в дорогу.
Сонце в мандрівку нас закликає
І про дорогу оповіщає.
Йдіть, мої любі, під ноги дивіться,
Травам і квітам ніжно вклоніться.
Несіть же їм ласку у кожній долоньці
Разом з промінням весняного сонця.
Хай же мандрівка казкою стане.
Про неї розкажете татові й мамі.
Летимо із сонечком до весняного лісу. (Звучить запис співу птахів)
IV. Актуалізація опорних знань
Тут нас зустрічає сорока-білобока. Вона хоче перевірити, чи знаєте ви правила поведінки в природі. Вам допоможуть умовні знаки. (Слайд 4)
Ще сорока цікавиться, що ви знаєте про рослини.
Мозковий штурм
– Яку будову має рослина? (Слайд 5)
Дидактична гра «Продовж речення»
А тепер продовжте речення.
Дерево має один міцний …
Кущ має…
Трав’янисті рослини мають…
Йдемо далі. Ой, а хто це сидить такий сумний на пеньочку? Це ж уже знайомий нам лісовичок.
Далі опиняємось на квітучій галявині. (Слайд 7)
Фізкультхвилинка «Квіти» (під музичний супровід)
Прокидаються квіти –
Розпускаються пелюстки.
Вітерець дихнув тихенько,
Пелюстки гойднув легенько.
(Сказане діти імітують рухами)
Сутеніє, і квіти закривають пелюстки.
Тихо засинають, голівками хитають.
V. Вивчення нового матеріалу.
А у квітах живе маленька дівчинка Дюймовочка. (Слайд 8) Вона розповідає ось яку історію. Уважно слухайте і запам’ятовуйте назви квітів.
Одного весняного дня в ліс прийшов хлопчик з кошиком. Тоді цвіли проліски і підсніжники. Тільки він нахилився, щоб нарвати квітів, коли раптом зайчик – стриб із-за куща: «Не рви підсніжників, не топчи травичку. Глянь, як чудово навкруги! Вони ж такі неповторні. Берегти їх треба. Знай, бо це життя потреба». Послухав зайчика хлопчик і не нарвав підсніжників.
Через деякий час хлопчик знов пішов до лісу. А навкруги конвалія, сон-трава. «Ой які вони чудові, – думає хлопчик, – зараз нарву». Але раптом лисичка із-за куща…
Соромно стало хлопчикові, і він ніколи не знищував рослини.
Летимо із сонечком далі і зустрічаємо Королеву Флори. (Слайд 10)
На початку уроку ми говорили, що таке флора. Флора – це царство рослин. Королева дуже дбайлива і уважна до всіх своїх рослин. Вона помітила, що деяких рослин стає дуже мало, а деякі зовсім зникають. Такі рослини називають рідкісні, зникаючі. Тому, щоб ці рослини не зникли, їх записали до Червоної книги. Рослини, занесені до неї, охороняються законом. Їх зривати заборонено.
Послухайте що нам розповість помічник Королеви Флори про Червону книгу. (Фрагмент відеоуроку «Як захищати рослини?») (Слайд 11)
Так, цей колір попереджає: «Зупинись, людино, подумай, будь обережною! Не знищуй багатство природи!»
В Червону книгу занесено багато первоцвітів. Це підсніжник білосніжний, проліска дволиста, первоцвіт дрібний, сон лучний, шафран сітчастий, конвалія, тюльпан дібровний, лілія лісова, зозулині черевички.
А зараз познайомимося з ними ближче.(Слайди супроводжуються короткими цікавими фактами про рослини)
Музична фізкультхвилинка з жучком сонечком «Бедрик»
Летимо далі і опиняємось у степу. Тут ми зустрічаємо також первоцвіти, але вже степові. Це тюльпан Шренка, півонія тонколиста, горицвіт весняний.
Долітаємо до гір. У долині українських гір Карпат зацвітає нарцис вузьколистий. Нарцис також первоцвіт. Високо в горах – білотка альпійська або едельвейс.
Летимо до водойми. Тут зустрічаємо рослини, які ростуть у воді, а саме на річці. Це латаття біле, водяний горіх.
VI. Закріплення вивченого.
А зараз ми на луках біля водойми відпочинемо і пограємо в гру.
Тільки вчора теплий вітер
Вість приніс нам від весни,
А сьогодні дивні, білі квіти
Крізь замети проросли. (Підсніжник)
Я рання квітка весняна
І різних кольорів буваю.
Стою на квітнику, неначе пан,
Тому і звуть мене…(тюльпан)
А я перша розквітаю
Синім цвітом серед гаю.
Відгадайте що за квітка,
Бо мене не стане влітку. (Проліска)
Білі горошини на зеленій стеблині. (Конвалія)
Глянь, до келишка подібна
Квітка вибілено-срібна…
Хоч зірви і пий із неї,
Із тендітної лілеї.
Стрепенулася тривожно
Отаку зривать не можна!
Пелюстки її, дивись,
Вмить зімкнулись і зійшлись.
Не зірву, не бійся ти,
Розгортайсь, квітуй, рости –
Горя я не принесу,
Бо люблю живу красу. (Латаття)
Серед рослин знайти первоцвіти і біля фото поставити букву «П».
VII. Підсумок уроку
Вони хочуть перевірити, чи були ви уважні на уроці і пропонують вам скласти чарівну квітку.
Гра «Склади квітку»
На зворотній стороні пелюсток записані питання.
(Коли утвориться квітка, на пелюстках прочитаємо «Не зривайте первоцвітів!»)
Милуйтеся квітами там, де вони зростають. Найкраща та квітка, яка зростає у природному середовищі. Помилуйтеся їхніми пахучими голівками, поговоріть з ними. Ви почуєте їх голос: «Спасибі тобі, друже, що ти любиш нас і не вкорочуєш наше життя. Ми будемо кожен рік дарувати тобі нашу красу».
Фотографуйте квіти та милуйтеся ними не один рік. Виготовляйте квіти своїми руками з паперу та інших матеріалів.
Вірші розповідають діти
В Червону книгу ми занесли
Світ неповторний і чудесний,
Що поступово вимирає,
Давно рятунку в нас благає.
Невже в майбутньому на світі
Не будуть квітнуть дивні квіти?
Конвалії й фіалки ніжні
І вісник березня підсніжник?
Не зривайте первоцвіти,
Помилуйтеся на квіти,
Той хто робить з них букети,
Знищує життя планети.
Йтиму полем, садом, а чи лугом –
Буду я природі вірним другом.
Не стопчу я навіть і трави,
А скажу їй: «Зеленій! Живи!»
Коли лісом буду я іти,
Скрізь посію зерна доброти.
Побажаю дереву і пташці,
Щоб зростали вони в мирі й щасті.