Урок "Охорона рослин. Первоцвіти"

Про матеріал
Урок побудовано у формі подорожі, що активізує пізнавальну активність учнів. Використано інтерактивні технології.
Перегляд файлу

Тема. Охорона рослин. Первоцвіти

Мета

формування предметних компетентностей: ознайомити дітей з рослинами-первоцвітами та деякими рослинами, занесеними до Червоної книги України, розкрити основні причини скорочення чисельності видів рослин, закріпити знання про будову рослини, групи рослин, лікарські рослини;

формування мовленнєвої компетентності: ознайомити з двома значеннями слова сонечко;

формування громадянської компетентності: прагнення берегти, охороняти природу, виховувати почуття відповідальності за природу рідного краю;

формування ключових компетентностей: уміння вчитися, активно відтворювати необхідну інформацію;

формування соціальної компетентності: розвивати уміння продуктивно працювати в парах;

формування здоров’язбережувальної компетенції: виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я.    

Обладнання: презентація до уроку, фрагмент відеоуроку «Як захищати рослини?», ілюстрований маршрут подорожі, фото рослин, малюнки заборонних знаків поведінки в природі, малюнок жука сонечка.

Хід уроку

I.Організаційний момент.

    Я всміхаюсь сонечку!

  • Здрастуй, золоте!
  • Я всміхаюсь квіточці!
  • Хай вона росте!
  • Я всміхаюсь дощику!
  • Лийся, мов з відра!
  • Друзям посміхайся!
  • Зичу їм добра!

 I I. Хвилинка спостережень. (Слайд 1)

     Сьогодні, діти, на нас чекає цікава подорож. Щоб подорожувати, треба знати сьогоднішню погоду. Як завжди, розпочнемо урок із хвилинки спостережень.

     Сьогодні в бюро погоди працюватиме Анжеліка.

     Повідомлення  учня

    Анжела нам повідомила, що повітря холодне, бо зараз триває ще зимовий місяць. Який  зараз місяць?

 Зараз останній місяць зими – лютий. Дерева ще стоять у стані спокою. Чи ще потребують вашої допомоги зимуючі птахи? А чи можемо ми побачити на вулиці комах?

    Діти, ми з вами неодноразово помічали в нас у класі комах, які вже повилазили зі шпаринок. Чому вони прокинулися? Які це комахи? (сонечко, клоп-солдатик, клоп ягідний)

Саме жук сонечко нам сьогодні  стане в пригоді. Воно буде  показувати дорогу під час нашої подорожі.

А поведе воно нас у прекрасне царство флори. Флора – це царство рослин.(Слайд 2)

III. Оголошення завдань уроку

  Сьогодні під час подорожі ви дізнаєтесь ще більше про рослинний світ нашої країни, а саме про рідкісні рослини, яких залишилось дуже мало, які потребують охорони.

    Але ж ви сказали, що зараз зимовий місяць лютий і ще холодно. Як же нам потрапити у квітуче царство рослин? Як ви думаєте, кого нам потрібно покликати на допомогу?

    Так, нам треба звернутися до Весни. (Слайд 3) Саме вона може розтопити сніги і заквітчати землю квітами. А помічником Весни буде сонечко, яке світить з неба. Воно і буде світити нам під час мандрівки. На дошці ви бачите маршрут подорожі. А про яке сонечко ми ще  згадували?

Отже, слово сонечко має два значення: сонечко, яке світить нам з неба і сонечко – жучок.

Нам пора в дорогу.

    Сонце в мандрівку нас закликає

    І про дорогу оповіщає.

    Йдіть, мої любі, під ноги дивіться,

    Травам і квітам ніжно вклоніться.

    Несіть же їм ласку у кожній долоньці

    Разом з промінням весняного сонця.

    Хай же мандрівка казкою стане.

    Про неї розкажете татові й мамі.

    Летимо із сонечком до весняного лісу. (Звучить запис співу птахів)

IV. Актуалізація опорних знань  

Тут нас зустрічає сорока-білобока. Вона хоче перевірити, чи знаєте ви правила поведінки в природі. Вам допоможуть умовні знаки. (Слайд 4)

    Ще сорока цікавиться, що ви знаєте про рослини.

Мозковий штурм

  • До якої природи належать рослини?

    Яку будову має рослина? (Слайд 5)

  • На які групи поділяють рослини? (Слайд 6)

Дидактична гра «Продовж  речення»

    А тепер продовжте речення.

    Дерево має один міцний …

    Кущ має…

    Трав’янисті рослини мають…

    Йдемо далі. Ой, а хто це сидить такий сумний на пеньочку? Це ж уже знайомий нам лісовичок.

  • Діти, лісовичок застудився. Давайте порадимо йому які лікарські рослини допоможуть йому при застуді?

Далі опиняємось на квітучій галявині. (Слайд 7)

Фізкультхвилинка «Квіти» (під музичний супровід)

Прокидаються  квіти –

Розпускаються пелюстки.

Вітерець дихнув тихенько,

Пелюстки гойднув легенько.

(Сказане діти імітують рухами)

Сутеніє, і квіти закривають пелюстки.

Тихо засинають, голівками хитають.

 V. Вивчення нового матеріалу.

 А у квітах живе маленька дівчинка Дюймовочка. (Слайд 8) Вона розповідає ось яку історію. Уважно слухайте і запам’ятовуйте  назви квітів.

Одного весняного дня в ліс прийшов хлопчик з кошиком. Тоді цвіли проліски і підсніжники. Тільки він нахилився, щоб нарвати квітів, коли раптом зайчик – стриб із-за куща: «Не рви підсніжників, не топчи травичку. Глянь, як чудово навкруги! Вони ж такі неповторні. Берегти їх треба. Знай, бо це життя потреба». Послухав зайчика хлопчик і не нарвав підсніжників.

Через деякий час хлопчик знов пішов до лісу. А навкруги конвалія, сон-трава. «Ой які вони чудові, – думає хлопчик, – зараз нарву». Але раптом лисичка із-за куща…

  • Як ви думаєте, що вона сказала?

 Соромно стало хлопчикові, і він ніколи не знищував рослини.

  • Які рослини хотів рвати хлопчик?
  • Коли цвітуть ці рослини?
  • Рослини, які зацвітають  навесні, називають первоцвіти. (Слайд 9)
  • Які первоцвіти ви впізнали? Кожна квіточка буде хитати вам голівкою, а ви будете її називати.

 Летимо із сонечком далі і зустрічаємо Королеву Флори. (Слайд 10)

На початку уроку ми говорили, що таке флора. Флора – це царство рослин. Королева дуже дбайлива і уважна до всіх своїх рослин. Вона помітила, що деяких рослин стає дуже мало, а деякі зовсім зникають. Такі рослини називають рідкісні, зникаючі.  Тому, щоб ці рослини не зникли, їх записали до Червоної книги. Рослини, занесені до неї, охороняються законом. Їх зривати заборонено.

  •  Як ви розумієте слова: «охороняються законом»?

Послухайте що нам розповість помічник Королеви Флори про Червону книгу. (Фрагмент відеоуроку «Як захищати рослини?»)       (Слайд 11)

  • Чому книгу, в яку записані зникаючі рослини назвали Червоною?

Так, цей колір попереджає: «Зупинись, людино, подумай, будь обережною! Не знищуй багатство природи!»

 В Червону книгу занесено багато первоцвітів. Це підсніжник білосніжний, проліска дволиста, первоцвіт дрібний, сон лучний, шафран сітчастий, конвалія, тюльпан дібровний, лілія лісова, зозулині черевички.

 А зараз познайомимося з ними ближче.(Слайди супроводжуються короткими цікавими фактами про рослини)

          Музична фізкультхвилинка з жучком сонечком «Бедрик» 

 Летимо далі і опиняємось у степу. Тут ми зустрічаємо також первоцвіти, але вже степові. Це тюльпан Шренка, півонія тонколиста, горицвіт весняний.

 Долітаємо до гір. У долині українських гір Карпат зацвітає нарцис вузьколистий. Нарцис також первоцвіт. Високо в горах – білотка альпійська або едельвейс.

 Летимо до водойми. Тут зустрічаємо рослини, які ростуть у воді, а саме на річці. Це латаття біле, водяний горіх.                

 VI. Закріплення вивченого.

 А зараз ми на луках біля водойми відпочинемо і пограємо в гру.

  1.      Гра  «Відгадай рослину» 

Тільки вчора теплий вітер

 Вість приніс нам від весни,

А сьогодні дивні, білі квіти

Крізь замети проросли. (Підсніжник)

 

Я рання квітка весняна

І різних кольорів буваю.

Стою на квітнику, неначе пан,

Тому і звуть мене…(тюльпан) 

 

А я перша розквітаю

Синім цвітом серед гаю.

Відгадайте що за квітка,

Бо мене не стане влітку. (Проліска)

 

Білі горошини на зеленій стеблині. (Конвалія)

 

Глянь, до келишка подібна

      Квітка вибілено-срібна…

      Хоч зірви і пий із неї,

      Із тендітної лілеї.

      Стрепенулася тривожно

      Отаку зривать не можна!

      Пелюстки її, дивись,

      Вмить зімкнулись і зійшлись.

      Не зірву, не бійся ти,

      Розгортайсь, квітуй, рости –

      Горя я не принесу,

Бо люблю живу красу. (Латаття)

  1. Робота в парах.

     Серед рослин знайти первоцвіти і біля фото поставити букву «П».

VII. Підсумок уроку

  • Чи сподобалося вам подорожувати разом із сонечком?
  • Подякуємо йому за цікаву мандрівку, подякуємо Весні, що допомогла нам у подорожі.

 Вони хочуть перевірити, чи були ви уважні на уроці і пропонують вам скласти чарівну квітку.

     Гра «Склади квітку»

     На зворотній стороні пелюсток записані питання.

  1. Ця рослина росте в лісі. Її квітка схожа на черевичок.
  2. З цієї квітки виготовляють парфуми.
  3. Перед дощем, вночі квіти закривають голівки і пригинають їх до землі, ніби засинають.
  4. Ця рослина зростає на крутих схилах гір.
  5. Ця рослина росте в долині гір Карпат.
  6. Плоди якої водяної рослини схожі на горіх?
  7. У якої рослини квітка на ніч опускається під воду?

(Коли утвориться квітка, на пелюстках прочитаємо «Не зривайте первоцвітів!»)

Милуйтеся квітами там, де  вони зростають. Найкраща та квітка, яка зростає у природному середовищі. Помилуйтеся їхніми пахучими голівками, поговоріть з ними.  Ви почуєте їх голос: «Спасибі тобі, друже, що ти любиш нас і не вкорочуєш наше життя. Ми будемо кожен рік дарувати тобі нашу красу».

Фотографуйте квіти та милуйтеся ними не один рік. Виготовляйте квіти своїми руками з паперу та інших матеріалів.

Вірші розповідають діти

В Червону книгу ми занесли

Світ неповторний і чудесний,

Що поступово вимирає,

Давно рятунку в нас благає.

Невже в майбутньому на світі

Не будуть квітнуть дивні квіти?

Конвалії й фіалки ніжні

І вісник березня підсніжник?

 

Не зривайте первоцвіти,

Помилуйтеся на квіти,

Той хто робить з них букети,

Знищує життя планети.

 

Йтиму полем, садом, а чи лугом –

Буду я природі вірним другом.

Не стопчу я навіть і трави,

А скажу їй: «Зеленій! Живи!»

Коли лісом буду я іти,

Скрізь посію зерна доброти.

Побажаю дереву і пташці,

Щоб зростали вони в мирі й щасті.

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 лютого
Переглядів
303
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку