Урок математики у 6 класі
«Відсоткові розрахунки. Задачі економічного змісту»
Цілі уроку:
- узагальнити теоретичні знання за темою «Відсотки»;
- систематизувати практичні навички розрахунку відсотка;
- узагальнити методи розв’язку практичних задач різноманітного змісту;
- розвивати вміння узагальнювати і конкретизувати властивості об’єктів, які вивчаються;
- показати широту використання у житті відсоткових розрахунків шляхом розв’язування задач з різних сфер життєдіяльності людини з метою розвитку активної пізнавальної діяльності учнів;
- розвивати обчислювальні навички і пам’ять учнів;
- сприяти активізації рефлексії учнів;
- Сприяти формуванню системи знань, понять, уявлень, які забезпечують гармонійний розвиток особистості; розвивати інтерес до предмету
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань
Оборудование: комп’ютер, комп’ютерна презентація PowerPoint, картки с тестом
ХІд урокУ
1.Організація класу Слайд 1
2. Актуалізація опорних знань
Діти, ми з вами знаємо три основні задачі на відсотки:
Давайте згадаємо ці основні задачі.
Відсотки дають можливість легко порівнювати між собою частини цілого, спрощують розрахунки й тому дуже розповсюджені.
Але відкіля ж з’явилися всім нам такі знайомі відсотки? Давайте надаймо слово вашим однокласникам.
Слайд 5 Учень розповідає заздалегідь підготовлену історичну довідку з історії виникнення поняття «відсоток».
Учитель: Слайд 5 (клик) Є думка, поняття «відсоток» ввів бельгійський вчений Симон Стевін. У 1584 р. він опублікував таблиці для розрахунку відсотка. Відомий чудовим різноманіттям відкриттів, у тому числі й запису десяткових дробів. Десяткову кому тоді ще не придумали, і він для зручності запису таких дробів запропонував знак %.
Цікаве й походження символу відсотка.
Існує версія, що знак % має походження від італійського pro cento (сто), яке в відсоткових розрахунках часто скорочено писалося cto. Потім шляхом подальшого скорочення в скорописі буква t перетворилася в похилу риску (/), виник сучасний знак відсотка.
Слайд 5 (клик) pro cento → cento → cto → c/o → %
Але, як би там ні було, безліч математиків стало використовувати знак % для означення відсотків, й поступово він отримав загальне визнання.
Зовсім скоро наступить довгоочікуване та найулюбленіше усіма нами свято. Яке? (Новий рік). На Новий рік прийнято усім рідним людям дарувати що? (Подарунки) Правильно, подарунки.
Слайд 6 Тому я запрошую вас разом із татами піти до нашого найулюбленішого торгівельного центру «Міст-сіті» за подарунками.
Отже,
Слайд 7 Задача 1: Меблевий гарнітур коштував 25 000 грн. Яка буде його ціна, якщо у зв’язку з новорічними та різдвяними святами, в магазині діє знижка 10% на всі меблі?
х грн. – 90 %
Слайд 8 Задача 2. Сергійко бажає у подарунок на Новий рік мобільний телефон за 5500 грн. Зараз магазин пропонує купити цей телефон зі знижкою 15 %. Скільки коштує новий телефон?
х грн. – 85 %
Слайд 9 Діти, я випадково почула розмову одних батьків .
Мужчина: -Мила, наш холодильник дуже старий. Може новий купимо?!
Жінка – Ти що? На новий рік потрібно багато грошей: то на подарунки, то на їжу, та й сукню я собі хочу купити в магазині. Чи ти хочеш, щоб я в старій сукні новий рік зустрічала?
- Ні! Що ти! Але ми можемо купити холодильник за новорічними знижками. Він коштував 20000 грн, а зараз на нього знижка 30%
- Ну, ладно. Якщо він буде не дорожчий, ніж 15000 грн., то я згодна.
Діти, потрібно порахувати, скільки буде коштувати холодильник. Чи зможе тато купити його не дорожче 15000 грн.
х грн. – 70 %
Ура! 14000 менше за 15000, значить, тато купить для мами новий холодильник.
Новий рік прийнято зустрічати у нових і красивих речах. Тому потрібно хлопчикам купити нові костюми, а дівчаткам – нові сукні.
Слайд 10 Задача 4. Скільки коштує нова сукня для Маші, якщо після підвищення його ціни на 15% воно стало коштувати 345 грн?
Слайд 11 Задача 5. Костюм коштував 560 грн. Спочатку його ціну підвищили на 20%, а потім знизили на 10%. Якою стала ціна костюма після цих змін? На скільки відсотків змінилася початкова ціна?
х грн – 120%
– вартість костюма після подорожчання.
х грн – 90%
– ціна костюма після змін
Слайд 12 Задача 6. Новий комп’ютер купили за 3200 грн. Кожного року на його амортизацію (заміну застарілих частин) витрачається 10% от початкової ціни. Скільки буде коштувати комп’ютер через 4 роки? Що вигідніше: продати його через рік чи вкладати гроші в удосконалення?
х грн. – 110 %
– вартість комп’ютера через 1 рік.
Вирішили ми з вами купити усе, але з’ясувалося, що у нас не вистачає грошей на всі покупки. Тому ми вирушили до банку та взяти гроші, яких не хватає на покупки, у кредит.
Слайд 13 Задача 7. Банк надає кредит 30000 грн. зі ставкою 10% річних. Яку суму потрібно повернути банку через 2 роки?
х грн. – 110 %
– потрібно повернути через 1 рік
– 110 %
Слайд 14 Підсумки уроку: Отже, покупки зроблені. Підведемо підсумки. Пропоную Вам всім знайому десятихвилинку.
Тест-контроль із перевіркою (відповіді записані на дошці)
Варіант 1
1. 2 від 5 складає:
а) 40 %; в) 8 %;
б) 80 % ; г) 4 %.
2. Спочатку енциклопедія коштувала 32 грн. Через деякий час вона стала коштувати 24 грн. На скільки відсотків знизилася ціна на енциклопедію?
3. В санаторій завезли апельсини, мандарини и лимони. Апельсини складали 30 % маси фруктів, мандарини - 50 %, лимонів було 40 кг. Скільки всього фруктів завезли в санаторій?
Варіант 2
1. 4 від 5 складає:
а) 80 %; в) 5 %;
б) 50 % ; г) 8 %.
2. Спочатку музичний диск коштував 25 грн. Через деякий час він став коштувати 30 грн. На скільки відсотків зросла ціна диска?
3. В саду росли яблуні, груші и сливи. Яблуні складають 40 % усіх дерев, груші – 50 %, а сливи – це останні 40 дерев. Скільки всього дерев в саду?
Учитель: Ви сьогодні гарно попрацювали (оцінювання найактивніших учнів). Чи потрібні нам у житті відсотки? Для чого вони нам потрібні?
Слайд 15 Домашнее задание:
Задача № 859, 863
А закончить урок хочу такими словами:
Слайд 16 Задачі всі ми розв’язали,
Свої знання ви показали,
Молодці, скажу я вам
Та наставлення я дам.
Вперед, діти, так держати!
В пізнанні математики процвітати!