Тема.
Декоративно-прикладне мистецтво. Писанка як вид народного мініатюрного живопису України. Виготовлення писанки «Святкова».
Мета: сформувати уявлення про писанкарство як вид декоративно-прикладного мистецтва; розвивати зацікавленість учнів у пізнанні витоків багатогранної культури українського народу, навички розпису яєць воском; виховувати любов та повагу до народних традицій, краси, створеної власними руками.
Тип уроку: комбінований.
Техніка виконання: техніки писанок.
Наочні матеріали та обладнання: виставка літератури за темою, ілюстрації традиційних писанок різних регіонів України, роздавальний матеріал, довідкові видання, учнівські роботи з методичного фонду, плакати із зображенням символів писанкарства, барвники, писачок, яйце, ложка, серветки, оцет, свічка
І. Активізація уваги учнів
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя.
Чи чекали ви цього уроку? Звичайно, хто не хоче навчитися писати чудові писанки , щоб на Великдень подарувати своїм родичам, знайомим. Усі хочуть, щоб їх писанки були найкращими. І вашим рідним буде приємно і радісно за вас, що ви вмієте робити писанки. Вони захочуть показати їх знайомим і будуть пишатися вами, бо не всі дорослі вміють виготовляти справжню писанку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя.
Одним із найпоширеніших видів декоративно-прикладного мистецтва в багатьох народів, у тому числі й слов’янських, є традиція розписувати яйця до найбільшого весняного свята –Великодня.
Витоки писанки сягають дохристиянських часів, коли на теренах сучасної України проживали люди із землеробською основою культури (Трипілля). Чому ж для оздоблення вони обрали саме яйця?
ІV. Формування нових знань, умінь, навичок
Заслуховуються повідомлення учнів від кожної групи, які потім доповнюються учнями інших груп
Повідомлення учнів.
“Історики”
Яйце завжди було загадкою для людини. Неживе , воно давало початок новому життю. У стародавніх слов’ян яйце було символом початку всесвіту. За давніми уявленнями, світ подібний до великого яйця, у якому шкарлупа – це вода, жовток – поверхня землі. Йому приписувалися магічні властивості:
- впливати на ріст усього живого;
Яйце є символом сонця, пробудження природи від зимового сну, відродження, свята весни, коли все оживає, з’являються на світ маленькі пташенята.
У дохристиянські часи новий рік святкували 1 березня . І донині найбільшим весняним святом є Великдень.
Готувалися до свята заздалегідь, білили хату і мастили долівку, наводили лад на подвір’ї, купували подарунки, справляли обнови, пекли паски, фарбували яйця.
Напередодні цього великого свята в першій половині страсного тижня, закінчивши всі справи по господарству, дівчата вибирали яйця для писанок, крашанок, готували віск, писачки, природні барвники. Яйця для писанок брали переважно курячі, рідше качині, гусячі. До свята необхідно було написати стільки писанок, скільки до вашої оселі завітає гостей, скільки у вас є близьких, хрещеників.
Розписували писанки ввечері, у той час, коли сутеніє надворі. В оселі була тільки родина. Старожили кажуть, що для кожної писанки присвячувалась молитва, співалися веснянки тихо-тихо, щоб в оселі ніхто не прокинувся. Розписували їх дівчата й жінки.
У суботу господині готували крашанки. Шкарлупу з яєць, які тріснули, відносили до річки й пускали по воді. У цей же день, коли всі страви були готові і піч трішечки вистигала, запікалися писанки.
Для освячення у церкві складали Великодній кошик, в якому обов’язково мали бути паска, сіль, хрін, ковбаса, сало і звичайно писанки.
Магічне значення в писанці мали символи-обереги, які наносилися писачком на поверхню писанки. До рослинних символів-оберегів відносяться:
До тваринних символів-оберегів відносяться:
До геометричних символів належать:
Окрім символів-оберегів, із якими ви познайомилися, в писанкарстві використовують ще й символи християнства:
Кожна писанка мала своє призначення:
“Знавці технік розпису”
За технікою виконання розрізняють такі види писанок:
У писанкарстві велике значення має колір, який ми наносимо на поверхню майбутнього твору. Кожний із них має власне значення:
Сьогодні ви виконаєте писанку “Святкова”. Оберіть собі тему: побажання довголіття, щастя, достатку, здоров’я, пробудження природи. Доберіть бажані символи й виконайте її в такій послідовності:
Демонстрація виконання практичного завдання вчителем.
Виконання практичного завдання.
Учитель допомагає учням практичними порадами.
Підсумок уроку.
Виставка виготовлених писанок. Оцінювання робіт.
Домашнє завдання.
Записати розповідь бабусі, дідуся про те, як вони виготовляли писанки в давнину.