Урок "Вікінги - воїни-мореплавці та торгівці"

Про матеріал
Вікінги - це відомі воїни-мореплавці, які справили значний вплив на хід європейської історії. Ця розробка покликана ознайомити дітей із деякими аспектами їхнього життя.
Перегляд файлу

 

Тема. Вікінги

Мета.

  • Формувати уявлення про норманів, напрямки та результати нормандських завоювань;
  • аналізувати матеріал, працювати з джерелам інформації, висловлювати власну думку щодо значення походів вікінгів, робити висновки, сприяти пробудженню в учнів емоційно-особистісного ставлення до подій та явищ;
  • виховувати інтерес до минулого та спонукати учнів до подальшого поглиблення своїх знань.

 

Основні поняття: нормани, вікінги, варяги, берсерки, конунг, дракар  

Обладнання: атлас, роздатковий матеріал, підручник, мультимедійна презентація

Тип уроку: комбінований урок (урок-експедиція, з використанням інтерактивних методів та методів критичного мислення).

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

 

УЧИТЕЛЬ. Для гарного настрою я дарую вам смайлик, сподіваюсь що він подарує вам гарний настрій та допоможе у роботі.

Прикріплюється на дошку

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

 

УЧИТЕЛЬ. Сьогодні урок вивчення нової теми. Я пропоную вам переглянути наступний слайд і спробувати зробити припущення про що йтиметься на уроці.

 

Учні дають свої варіанти відповіді.

 

 

УЧИТЕЛЬ. Дійсно, місцем проживання наших героїв є суровий і холодний край, який має назву Скандинавія. Темою ж сьогоднішнього уроку будуть походи мешканців Скандинавського півострова - вікінгів та їхні заняття.

В Західній Європі їх знали більше як жорстоких воїнів і завойовників, а в східній частині Європи вікінги виступали в ролі купців та навіть запрошених правителів-князів. Вивчаючи історію України-Русі у 7 класі ви вже познайомилися із ними, проте вони мали іншу назву. Назвіть їх.

Очікувана відповідь: варяги.

УЧИТЕЛЬ. Вікінги або варяги мали і третю назву – нормани або «північні люди». Вони були пращурами нинішніх норвежців, данців, шведів та ісландців.

 

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

 

УЧИТЕЛЬ. Нормани жили на півночі Європи на Скандинавському півострові. Оскільки Скандинавія омивається морями, пропоную взяти емблемою нашої уявної експедиції скандинавський корабель – дракар. Він перед вами. 

 

Прикріплюється на дошку

 

УЧИТЕЛЬ. Про що ви б хотіли сьогодні дізнатися? Свої відповіді починайте словами: «Я хочу дізнатися…»

(КІЛЬКА УЧНІВ ДАЮТЬ ВІДПОВІДІ, УЧИТЕЛЬ ЗАПИСУЄ ВІДПОВІДІ)

Я дізнався(лася) (в кінці уроку)

 

«Я хочу дізнатися…»

На дошці

 

УЧИТЕЛЬ.

Щоб дізнатися більше, ми проведемо з вами уявну експедицію. Отож, почнемо.

На дошці ви бачите малюнки. Що можна сказати про заняття норманів з цих малюнків?

Відповіді учнів...

 

Ви були заздалегідь об’єднані в групи, тож етап дослідження зовнішнього вигляду, побуту та заняття норманів будуть проведені в експертних групах.

На столах ви маєте зошити, карти та підручник, які допоможуть в пошуках.

 

На дошці

 

Група 1.

Зовнішній вигляд

       Скандинави мали доволі страхітливий вигляд. Деякі з них відпускали довгу бороду і заплітали її в косу. Більшість вікінгів носили шкіряні сорочки. Більш заможні – кольчуги.
        Озброєння вікінга складалося з легких обладунків: шолома, часто рогатого (щоб ворогу важче було завдати удару), інколи списа, кинджала і завжди меча.

       Серед вікінгів були воїни, яких називали берсерками. Це були відчайдухи, одержимі битвою. Вони не носили обладунків, одягнені були лише в шкури. Берсерки вміли битися одразу двома мечами. Один берсерк за силою дорівнював 20 звичайним воїнам.

        Важливою приналежністю воїна було й весло. Річ у тім, що воїні вікінги завжди веслували самі. Сидіти за веслом належало лише вільній людині, якщо ж весло давали рабу, то це означало що він ставав вільним.

Завдання. Розкажіть про зовнішній вигляд скандинавів. Знайдіть нові слова та дайте їм визначення.

 

Група 2.

Побут скандинавів

У вікінгів були прості домівки, побудовані з дерева і глини, їх накривали соломою. Через холодний клімат житло вікінгів не мало вікон, освітлювалось свічками, масляними лампами, тому тут завжди були сутінки. В одній, але великій кімнаті готували, їли і спали. Продукти підвішували під стелю, щоб вберегти від пацюків. Тільки у конунгів (вождів) була одна, окрема кімната.     

Завдання. Опишіть житло скандинавів. Знайдіть нові слова та дайте їм визначення.

 

Група 3.

Заняття норманів

     Суворий клімат Північної Європи був надзвичайно тяжким для життя. Скелясті й покриті лісами береги Скандинавського півострова були малопридатні для землеробства, тому нормани переважно займалися скотарством і морським рибальством, торгівлею. Однак все це не забезпечувало їм запасів їжі, щоб протриматися.

     Багато людей відпливали за море в пошуках родючих земель та здобичі. Вони були чудовими мореплавцями, вирушали в походи на довгих і вузьких кораблях – дракарах (носову частину коробля увінчувала дерев’яна голова дракона, щоб злякати ворога). Їх можна було перенести на навіть на руках

Завдання. Як природні умови впливають на зайнятість населення. Доведіть, що нормани були вправними мореплавцями. Знайдіть нові слова та дайте їм визначення.

 

УЧИТЕЛЬ підсумовує відповіді.

 

 

 

Завдання «Склади маршрут».

1 група. Як відомо, нормани були вмілими мореплавцями. Знайдіть в атласі і вкажіть, якими морями плавали їхні кораблі.

2 група. Уявіть себе скандинавським купцем.  Якими річками ви можете потрапити до Чорного моря?

3 група. Знайдіть в атласі країни, до яких здійснювали подорожі нормани, запишіть їх.

УЧИТЕЛЬ підсумовує відповіді.

 

Напрямки походів норманів

Атлантичний

Європейський

Східний

Ісландія, Гренландія, Америка

Британські острови, Західна й Південна Європа

Русь, Візантія, арабські володіння

 

                

 

УЧИТЕЛЬ. Ви гарно працюєте, але напевно ви втомилися? Я пропоную трохи відпочити і пограти у гру «Вірю - не вірю».

Умови гри: необхідно швидко встати коли твердження правильне і піднімати руки до гори коли не твердження хибне.

  1. Північні люди – це нормани (так)
  2. У Західній Європі норманів називали вікінгами (так)
  3. Корабель вікінгів називався яхтою (ні)
  4. Вікінги відкрили Америку (так)
  5. Варягами називали вождів вікінгів (ні)
  6. Будинки скандинавів були кам’яними і покритими соломою (ні)
  7. Торгівельний шлях скандинавів називався «Із варяг у греки» (так)
  8. Нормани були пращурами нинішніх норвежців, данців, шведів та ісландців (так).
  9. Клімат Скандинавії м’який і теплий (ні)
  10. Одержимих битвою воїнів називали берсерками (так)

 

УЧИТЕЛЬ.

Чим, на вашу думку, можна пояснити, що в Західній Європі існувала молитва: «Боже, врятуй нас від люті норманів!», а в східній частині Європи нормани більше виступали в ролі купців.

(Відповідь. У східній частині Європи повільне просування річками не дозволяло варягам здійснювати раптові напади на слов’янські поселення, які до того ж були захищені лісами і розташовувалися на значній відстані одне від одного. Неосяжний простір Сх. Європи відкрив широке поле для торгівлі, а не легкої здобичі).

Так в чому ж полягали причини походів? (Разом з учнями)

Причини походів вікінгів

  • Перенаселення та відсутність необхідної землі;
  • прагнення слави та здобичі;
  • міжусобні війни між родами;
  • ослаблення європейських країн у період феодальної роздробленості;
  • розшарування населення, виділення військової знаті на чолі з конунгами;
  • традиції успадкування (лише старший син успадковував батьківське майно, інші могли сподіватися тільки на удачу і силу);
  • розвиток навичок мореплавства; наявність дракарів (легких, швидкісних кораблів, що вільно долали простори річок, морів і навіть океанів).

УЧИТЕЛЬ. Відносини норманів із світом не обмежувалися грабіжницькими нападами. 

Розгляньте в ваших підручниках відповідні питання.

 

 

ІV.  ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ.

 

Наша подорож добігає кінця.

Учитель пропонує повернутися до напису на дошці «Я дізнався(лася)» та пропонує учням висловитися щодо того, що їм запам’яталося.

Чи допоміг смайлик?

 

Оціновання

V.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

Д/З Опрацюйте §, складіть словник за темою. Використовуючи отримані знання, 

намалюйте вікінга або корабель-дракар.

 

doc
Додано
22 жовтня 2021
Переглядів
1521
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку