Тема. Вікінги
Мета.
Основні поняття: нормани, вікінги, варяги, берсерки, конунг, дракар
Обладнання: атлас, роздатковий матеріал, підручник, мультимедійна презентація
Тип уроку: комбінований урок (урок-експедиція, з використанням інтерактивних методів та методів критичного мислення).
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ |
||||||||||
|
УЧИТЕЛЬ. Для гарного настрою я дарую вам смайлик, сподіваюсь що він подарує вам гарний настрій та допоможе у роботі. |
Прикріплюється на дошку |
||||||||
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ |
||||||||||
|
УЧИТЕЛЬ. Сьогодні урок вивчення нової теми. Я пропоную вам переглянути наступний слайд і спробувати зробити припущення про що йтиметься на уроці.
|
|||||||||
Учні дають свої варіанти відповіді. |
||||||||||
|
УЧИТЕЛЬ. Дійсно, місцем проживання наших героїв є суровий і холодний край, який має назву Скандинавія. Темою ж сьогоднішнього уроку будуть походи мешканців Скандинавського півострова - вікінгів та їхні заняття. В Західній Європі їх знали більше як жорстоких воїнів і завойовників, а в східній частині Європи вікінги виступали в ролі купців та навіть запрошених правителів-князів. Вивчаючи історію України-Русі у 7 класі ви вже познайомилися із ними, проте вони мали іншу назву. Назвіть їх. Очікувана відповідь: варяги. |
|||||||||
УЧИТЕЛЬ. Вікінги або варяги мали і третю назву – нормани або «північні люди». Вони були пращурами нинішніх норвежців, данців, шведів та ісландців. |
||||||||||
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ |
||||||||||
|
УЧИТЕЛЬ. Нормани жили на півночі Європи на Скандинавському півострові. Оскільки Скандинавія омивається морями, пропоную взяти емблемою нашої уявної експедиції скандинавський корабель – дракар. Він перед вами.
|
Прикріплюється на дошку |
||||||||
|
УЧИТЕЛЬ. Про що ви б хотіли сьогодні дізнатися? Свої відповіді починайте словами: «Я хочу дізнатися…» (КІЛЬКА УЧНІВ ДАЮТЬ ВІДПОВІДІ, УЧИТЕЛЬ ЗАПИСУЄ ВІДПОВІДІ) Я дізнався(лася) (в кінці уроку) |
«Я хочу дізнатися…» На дошці |
||||||||
|
УЧИТЕЛЬ. Щоб дізнатися більше, ми проведемо з вами уявну експедицію. Отож, почнемо. На дошці ви бачите малюнки. Що можна сказати про заняття норманів з цих малюнків? Відповіді учнів...
Ви були заздалегідь об’єднані в групи, тож етап дослідження зовнішнього вигляду, побуту та заняття норманів будуть проведені в експертних групах. На столах ви маєте зошити, карти та підручник, які допоможуть в пошуках. |
На дошці |
||||||||
|
Група 1.
Завдання. Розкажіть про зовнішній вигляд скандинавів. Знайдіть нові слова та дайте їм визначення. |
|||||||||
|
Група 2.
Завдання. Опишіть житло скандинавів. Знайдіть нові слова та дайте їм визначення. |
|||||||||
|
Група 3.
Завдання. Як природні умови впливають на зайнятість населення. Доведіть, що нормани були вправними мореплавцями. Знайдіть нові слова та дайте їм визначення.
|
|||||||||
|
УЧИТЕЛЬ підсумовує відповіді.
1 група. Як відомо, нормани були вмілими мореплавцями. Знайдіть в атласі і вкажіть, якими морями плавали їхні кораблі. 2 група. Уявіть себе скандинавським купцем. Якими річками ви можете потрапити до Чорного моря? 3 група. Знайдіть в атласі країни, до яких здійснювали подорожі нормани, запишіть їх. УЧИТЕЛЬ підсумовує відповіді.
Напрямки походів норманів
|
|||||||||
|
УЧИТЕЛЬ. Ви гарно працюєте, але напевно ви втомилися? Я пропоную трохи відпочити і пограти у гру «Вірю - не вірю». Умови гри: необхідно швидко встати коли твердження правильне і піднімати руки до гори коли не твердження хибне.
|
|||||||||
|
УЧИТЕЛЬ. Чим, на вашу думку, можна пояснити, що в Західній Європі існувала молитва: «Боже, врятуй нас від люті норманів!», а в східній частині Європи нормани більше виступали в ролі купців. (Відповідь. У східній частині Європи повільне просування річками не дозволяло варягам здійснювати раптові напади на слов’янські поселення, які до того ж були захищені лісами і розташовувалися на значній відстані одне від одного. Неосяжний простір Сх. Європи відкрив широке поле для торгівлі, а не легкої здобичі). Так в чому ж полягали причини походів? (Разом з учнями) Причини походів вікінгів
УЧИТЕЛЬ. Відносини норманів із світом не обмежувалися грабіжницькими нападами. Розгляньте в ваших підручниках відповідні питання. |
|||||||||
|
|
|||||||||
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ. |
||||||||||
|
Наша подорож добігає кінця. Учитель пропонує повернутися до напису на дошці «Я дізнався(лася)» та пропонує учням висловитися щодо того, що їм запам’яталося. Чи допоміг смайлик? |
|||||||||
|
Оціновання |
|||||||||
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ |
||||||||||
|
Д/З Опрацюйте §, складіть словник за темою. Використовуючи отримані знання, намалюйте вікінга або корабель-дракар. |
|||||||||