Застосування здоров’язберігаючих технологій під час викладання курсу біології
Моє педагогічне кредо:
Людина вчиться все життя. Від моменту народження і до самої смерті вона здобуває досвід…
АКТУАЛЬНІСТЬ ПРОБЛЕМИ
«Турбота про здоров’я – це найважливіша праця
вчителя, вихователя. Від життєдіяльності, бадьорості
дітей залежить їхнє духовне життя, світогляд,
розумовий розвиток, міцність знань,
віра у власні сили…»
В.Сухомлинський
Життя і здоров'я людини є найвищими соціальними цінностями в нашій державі. Однією із ключових компетентностей нової української школи є екологічна грамотність і здорове життя. Метою якої є забезпечення формування необхідних знань, вмінь та навичок здорового способу життя учнів школи, навчити використовувати одержані знання у повсякденному житті. Cаме на досягнення цієї мети й спрямовані курси «Біологія» та «Основи здоров'я», викладання яких дозволяє органічно вписувати принципи здоров’язбереження в теми уроків, у різні завдання як на уроках, так і позаурочний час.
Їх завдання – формувати в учнів свідоме ставлення до власного життя і здоров'я, оволодіння основами здорового способу життя, життєвими навичками безпечної та здорової поведінки, формування здоров’язберігаючих компетентностей школярів.
На тлі екологічно неблагополучного середовища швидко розвиваються хвороби цивілізації – гіподинамія, короткозорість, порушення обміну речовин, різноманітні алергії. Викликають занепокоєння все більше поширення залучення до тютюнопаління, активно рекламованих слабоалкогольних напоїв, нераціональна організація вільного часу (наприклад, заміна реального життя на віртуальне).
Першими кроками впровадження в своїй роботі здоров’язберігаючих технологій було розширення застосування активних форм і методів роботи на уроках біології, екології та основ здоров’я,створення здорового психологічного клімату.
Практично на всіх уроках біології, основ здоров’я намагаюся робити акцент на цінності здоров’я, методах його збереження і зміцнення.
Наприклад, фізкультхвилинка на уроці для попередження втоми
Масажувати точки фалангою великого пальця спочатку на правій руці, потім на лівій. Ця вправа активізує організм учня і стимулює на майбутню навчальну діяльність, поліпшує рівень перебігу основних психічних процесів пам’яті, уваги тощо, поліпшуючи загальний настрій,або просто на уроці:
Ми прийняли участь у захисті науково-дослідницьких проектів з темою «Партнерство як засіб формування здоров’язбережувальних компетентностей», в рамках районного I-го етапу всеукраїнського конкурсу МАН України
Захист проекту представив Вепрейчук Іван, учень 8-класу, координатор –Клим Л.І.
Метою проекту було: формування здоров'язбережувальної компетентності, як універсальної якості особистості.свого здоров’я;
Досвід моєї роботи у навчанні показує, що використання різних видів діяльності, до яких залучається учень – це єдиний комплекс заходів, в якому формується активна особистість, розвивається пізнавальний інтерес учнів, поліпшується їх успішність, розвивається творчість.
І головне! Я вважаю, що надзвичайно важливою умовою навчання є добра психологічна атмосфера, яка сприяє навчанню та вихованню творчої індивідуальності. Тому вбачаю обов’язком кожного вчителя – створити таку атмосферу взаємодовіри, взаємодопомоги, взаємоповаги та співпраці, що є обов’язковою умовою навчання. Вчитель повинен бути не тільки гарним фахівцем – предметником, а й гарним психологом, який добре розуміє дітей та захищає їх інтереси. Добрі та людяні стосунки між учителем та учнем вбираються і застосовуються дитиною як норма життя. Тому дотримуйтесь правил спілкування з учнями.
• Поважайте погляди і думки учнів. Будьте терплячими. Пам’ятайте, що ви маєте справу з дитячим світом думок і поглядів.
• Вмійте зрозуміти і відчути серцем, що учневі під силу, а що ні.
• Вмійте помічати найменші успіхи учнів.
• Цінуйте довіру та любов дитини до вас: це найдорожче, що в дитини є для вас.
Якщо ми навчимо дітей не тільки працювати, вчитись, долати труднощі, а й отримувати від цього задоволення – тоді можна сказати, що основну мету, яка ставиться перед школою, ми виконуємо.
Відповідальність за формування здорового способу життя несе все суспільство, але, головним чином, школа. Якщо вчитель правильно побудує свою систему роботи в цьому напрямку, це буде його значним внеском у формування здорового способу життя І реалізація ключових компетентностей Концепції Нова школа буде можливим.
Необхідно, щоб здоровий спосіб життя став не тільки свідомою потребою кожної людини, а й мірилом її освіченості, загальної культури.