Тема:& 47 ВИКОРИСТАННЯ ТВАРИНАМИ ЗНАРЯДЬ ПРАЦІ. Елементарна розумова діяльність.
Мета: використання знарядь праці. Розвивати критичне мислення. Виховувати любов до тварин.
Основні поняття: елементарна розумова діяльність, сигнали, стимули, .
Обладнання і матеріали: відеоматеріали та фото до теми.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
II. Актуалізація опорних знань.
Давайте пригадаємо з минулого уроку тему
«комунікація» це процес обміну інформацією ; зв’язок спілкування між собинами тварин одного або різних видів шляком передачі інформфції за допомогою різних сигналів.
Види комунікацій у різних тварин (спів, запах, феромони, дотики, звуки, ультразвуки, жести, поведінка, сигнали тощо).
На дошки написати :Види комунікацій у різних тварин - (анонімні; маркування; пам’ять; спів; дихання ; звуки; жести; дотики ; сигнали ультразвукі; запах; живлення; феромони ).
III. Мотивація навчальної діяльності.
Довідкова інформація.
IV. Засвоєння нових знань.
Інстинкт це - вроджена схильність живих організмів до певної складної автоматичної поведінки
Научіння це процес і рузультат здобування індівідуального досвід
Хочеш їсти – думай!
ВИКОРИСТАННЯ ТВАРИНАМИ ЗНАРЯДЬ ПРАЦІ
Розумова діяльність тварин- здатність тварини встановлювати зв'язки між предметами та явищами зовнішнього світу й використовувати їх у новій для неї ситуації для побудови пристосувального поведінкового акту.
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Вправа «Так-Ні»: розподіліть твердження в дві колонки - правильні та неправильні.
1. До «мовних» сигналів, якими тварини спілкуються між собою, належать писк, гавкіт, спів, вереск тощо (+).
2. Риби спілкуються, випускаючи ультразвуки, які вловлюють бічною лінією (-).
3. У дельфінів мовою спілкуванні є клацання, свистіння та ехолокація, якої ми не чуємо (+).
4. Коти вигинають спину і настовбурчують шерсть, припадають до землі та голосно виють, демонструючи один одному свою агресивність (+).
5. Бджоли, крім танцю бджоли-розвідниці, використовують у спілкуванні співочі сигнали (-).
6. Сигналом є запах сечі в гепарда; її залишають на своїй території самці, позначаючи цим, що територію вже зайнято (+).
7. Під час бійок олені не використовують свої роги, вони б'ються копитами та тулубом (-).
8. Мова хімічних сигналів добре розвинена в мурашок. Вони передають інформацію одна одній дотиками своїх антен (+).
9. Феромони - хімічні речовини, які тварини використовують для внутрішньовидової комунікації (бджоли, мурашки тощо) (+).
10. У ссавців, які ведуть груповий спосіб життя (слони, дельфіни, примати), є спеціальні сигнали, які закликають усю групу до спільних дій проти ворога (+).
2. Термінологічне лото (повторення термінів, вивчених протягом усієї теми).
VI. Підсумки.
Підбиття підсумків з використанням вправи «Пригадай і склади план уроку».
• Висновок : Дивовижний світ тварин.
Вміння користуватися простими знаряддями праці властиве багатьом тваринам. Більшість їхніх дій – інстинктивні, запрограмовані природою і передаються з покоління в покоління. Але в процесі свого індивідуального розвитку тварини здатні набувати нових умінь, пристосовуючись до змінних умов життя. Чим більш розвинена нервова система, тим досконаліші вміння проявляють тварини як хребетні, так і безхребетні. Ці приклади винахідливості природи показують лише, що зачаткові форми розумного застосування примітивних знарядь зустрічаються в тваринному світі.
Отже, людські навички свідомої праці не виникли з нічого.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати §47.