Урок-вікторина "Математика у світі чарівної казки"

Про матеріал
Казка — це жанр творчості, який кожен полюбляє з дитинства. Казки бувають різні — соціально-побутові, героїчні, фантастичні, про тварин. Ми ж сьогодні зустрінемося з не­звичайною казкою — математичною. Чим вона відрізняється від інших?
Перегляд файлу

Свято цікавої математики

Урок-вікторина "Математика у світі чарівної казки"

Мета. Розвивати пам’ять, кмітливість, вміння передавати свої думки в розмові, виховувати любов до книг, бережне ставлення до них. Вчити поважати  добро і правду, боротися зі злом і кривдою.

 

Обладнання. Ілюстрації до казок, магнітофон, диск з піснями з казок, сигнальні картки, емблеми, мішечок, предмети з казок, грамоти учасникам.

 

Хід заняття

 

Учитель:

- Дорогі діти, шановні гості! Сьогодні у нас незвичайне свято. Його немає в календарі, але воно є в серці й душі тих людей, які люблять казки.

 

Ведучий 1

Існує книг багато на землі.

Вони цікаві, мудрі, гарні.

Та кожен з нас, дорослий чи малий,

Всяк казочку читати полюбляє.

 

Ведучий 2

Казка – це світ чарівний та незвичний,

Казка – це диво, сповнене краси.

Поринуть в казку, це ж бо так цікаво,

Це справді свято, радість для душі.

Барабанний бій. Входить глашатай і читає:

 

«Указ її величності, цариці всіх наук Математики: «Її величність, цариця всіх наук, Математика, оголошує конкурс на звання найкмітливішого мешканця свого королівства. Це звання буде присуджене тому, хто найшвидше, найкраще, найправильніше відповість на всі запитання її величності цариці. Переможець одержить подарунок із її рук»

 

Отже розпочинаємо наш конкурс  «Математика у світі чарівної казки».

 

Ведучий 1

Казка — це жанр творчості, який кожен полюбляє з дитинства. Казки бувають різні — соціально-побутові, героїчні,  фантастичні, про  тварин. Ми ж сьогодні зустрінемося з не­звичайною казкою — математичною. Чим вона відрізняється від інших?

 

Ведучий 2

А тим, що поряд із життєвою мудрістю в ній присутня ще й мудрість наукова, математична. Отже, ласкаво просимо до казки!

 

Ведучий 2.

Сьогодні ми не лише почуємо математичні казки, ми зможемо визначити найкращих знавців і казок, і математики серед команд, які присутні в цьому залі.

 

Ведучий 1.

Команди привітайтеся.

 

 «Винахідливі»

 

Капітан.

Команда «Винахідливі» до змагання готова! Наш девіз:

 

Винахідливі завжди

Сухими вийдуть із води.

 

«Кмітливі»

 

Капітан.

Команда «Кмітливі» до змагання готова! Наш девіз:

 

Кмітливі труднощі долають,

Вони завжди перемагають.

 

Вікторина “Що я знаю про казку?”

Учитель:    (кожна команда по черзі відповідає)

Запитання для команд, відповіді пишуть на листочках.

1. Якими словами розпочинаються казки? (Жили – були… Десь – колись…)

2. Як одним словом називають початок казки? (Зачин)

    3. Де найчастіше відбувається дія казки? (За тридев’ять земель, у тридесятому царстві…)

4. Які числа часто повторюються в народній казці? (3,7,9 – три брати, три завдання, три загадки, сім братів…)  

     5. Окрім дійових осіб у казках діють і чарівні предмети. Назвіть їх. (Дзеркальце, килим – літак, скатертина – самобранка, жива та мертва вода, лялечка, чарівний клубочок, каблучка, яблучко, сокира…)

6. У казках зустрічаємось із героями як реальними, так і фантастичними. Кого з фантастичних героїв ви б могли назвати? (Баба – Яга, Змій Горинич, золота рибка, джин, Чудо – Юдо…)

7. Які слова читаємо в кінці казки? (“І стали вони жити – поживати, добра наживати”, “Хто слухав казку, тому бубликів в'язку”, “Вам казочка, а мені бубликів в'язочка”, “Ось і казці кінець, а хто слухав - молодець”)

8. Як одним словом ці слова називають? (Кінцівка)

 

Конкурс капітанів:

1. Називати казки, в назвах яких використовують натуральні числа.

 

2. Які числа частіше використовують у казках?

 

3. Що може означати математичній запис «7≠1» в усній народній творчості?

 

(«Семеро одного не чекають», «сім раз відмір, один раз відріж» тощо.)

 

Конкурс 1. Згадай назви казок.

 

Я коротко змальовую сюжет відомої казки. Команди пишуть її назву на аркуші. Після того як усі казки відгадано, потрібно відповісти на запитання: «Що об'єднує всі ці казки?».

 

1)     Казка про друзів, двоє з яких недбало поставилися до побудови своїх будинків і потім вимушені були проситися до третього в будинок, збудований міцно та якісно;  (Троє поросят)

 

2)  Казка, основна мораль якої така: діти, не відчиняйте двері невідомим особам, навіть якщо - вони говорять маминим голосом;

( Семеро козенят)

 

3)     Двоє з героїв цієї казки тільки й знали, що співали й танцювали, а третій, працьовитий, спік пиріжків та, перш ніж пригощати, нагадав цим двом, хто все робив;   (Півник і двоє мишенят)

 

4)  У цій казці дівчинка спочатку зіпсувала всі меблі, потім з'їла обід господарів будинку, а потім лягла на їхні ліжка та й заснула.

 

(Три ведмеді)

 

Усі казки об'єднує те, що в їх назвах є числа і дійові особи — тварини.

 

Конкурс 2.  Назви  казку.

 

      Зараз  піде мова про предмети, які мають форму геометричних фігур. Вам потрібно всі геометрично-казкові предмети повернути до своїх казок, вгадавши й сам предмет, і назву казки.

 

Предмет перший. Їстівна куля, діаметром не більша від сантиметра, яка дуже заважала спати одній особі. (Горошина з казки «Принцеса на горошині»)

 

Предмет другий. Плетений паралелепіпед, в якому сховалася дівчина з пиріжками. (Короб з казки «Маша і ведмідь»)

 

Предмет третій. Круг, який про­ковтнула рептилія. (Сонце з каз­ки «Крадене сонце»)

 

Предмет четвертий. Куля, що котилася від одного звіра, до другого

 

Конкурс 3. Казкові задачі.

 

У цьому конкурсі потрібно роз­в'язати задачі, які складені за ма­теріалами відомих казок.

 

Задача 1. Згадаємо казку «Лисичка-Кума». Лисичка, прикриваю­чись тим, що її нібито на хрести­ни кличуть, потай від Ведмедя їла день за днем його мед. У Ведмедя в коморі стояло 32 глечики з медом. Першого дня вона з'їла восьму частину меду, другого — четверту частину від залишку, третього — третю частину від того, що залишилося. Запитання: скільки меду залишилося у Ведмедя після Лисичкиного частування?

 

Відповідь. 1) 32:8=4 (з’їла І-го дня), залишилося 32-4=28

 

                   2) 28:4=7 (з’їла ІІ-го дня), залишилося 28-7=21

 

                   3) 21:3=7 (з’їла ІІІ-го дня), залишилося 21-7=14 глечиків.

 

Задача 2. Казка «Івасик-Телесик». Прийшла мати на берег і кличе свого сина: «Івасику, Телесику, приплинь-приплинь до бережка». Івасик у цей час знаходиться за 990 м вгору по річці. За який час він припливе до берега, якщо він буде  пливти зі швидкістю 1,5м/с? (Відповідь записати у хвилинах)

 

Відповідь. 990:1,5=660 с,

 

                   660:60=11 хв

 

Конкурс 4. Знайомий сю­жет.

 

 Прослухавши математичну казку, спробуйте вгадати, сюжет якої відомої казки вона повторює. Назвіть автора цієї казки та всіх героїв.

 

Казка перша

 

Гуляло Натуральне число площи­ною та побачило нічийну пряму.

 

     Хто-хто на прямій живе? — за­питало число.

 

Не почувши відповіді, поселило­ся число на прямій і стало на ній жити. Пробігало мимо Ціле чис­ло. Побачило пряму. Підбігло до неї й запитує:

 

—Хто-хто на цій прямій живе?

 

—Це я, число Натуральне. А ти хто?

 

—А я Ціле число. Пусти мене до себе.

 

—Заходь.

 

Стали вони жити разом. Не про­сто жили — працювали. Нату­ральне прибутки рахує, Ціле — борги.

 

Пробігало поряд Дробове число. Побачило пряму й запитує:

 

—Хто-хто на прямій живе?

 

—Це я, число Натуральне.

 

—Це я, число Ціле. А ти хто?

 

—Я число Дробове, пустіть до себе.

 

Стали жити разом. Кожне своєю справою займається. Дробовому, наприклад, дуже були раді, коли потрібно було щось поділити на частини або виміряти. Місця всім вистачало. Були навіть і такі кімнати, у яких ще й ніхто не мешкав.

 

Завітало потім на пряму ірраціо­нальне число. Стало допомагати Раціональному у вимірюваннях. Та тіснувато стало на прямій. Жодного вільного місця. Аж тут пробігає мимо Дійсне. Про­ситься на пряму жити. На що її мешканці хором відповідають: «Вибач, друже, та вже немає в нас місця».

 

     А може я все ж таки спробую?

 

Полізло Дійсне число на пряму. Лізло-лізло, аж поки пряма не витримала, розвалилася — і ви­котилися всі числа на площину.

 

Відповідь. Українська народна казка «Рукавичка» або російська «Теремок».

 

Казка друга                   

 

Були собі Трикутник і Трапеція. Зустрілися якось на площині й стали приятелями. Запросила Трапеція Трикутника до себе в гості. Приходить Трикутник, а Трапеція запросила Діагональ, щоб та їх розважила. Багато чого цікавого розповідала Діаго­наль, та Трикутник не зрозумів ні слова.

 

— Вибач, Трикутничку, кого мала, з тими тебе й приймала.

 

     Та спасибі ж, — мовить Трикутник, — приходь же й ти, Трапеціє, до мене в гості.

 

От уже прийшла Трапеція до Три­кутника. А він запросив Медіану. Багато    цікавих    властивостей розповідала Медіана. Та Трапеція не зрозуміла ані словечка. Розгніва­лася Трапеція. Так розгнівалася, що й подякувати забула. Від того часу не приятелюють трикутники з чотирикутниками.

 

Відповідь. Українська казка «Лисичка та Журавель».

 

Конкурс 5. Художній

 

Для виконання завдань цього конкурсу вам потрібно включити уяву й намалювати об­раз цариці математики. Подумай­те, чим вона відрізнятиметься від людських царів, як її обличчя та одяг підкреслюватимуть, що це саме вона математична цариця. Свій малюнок бажано супроводи­ти й словесним поясненням.

 

Барабанний бій. Входить глашатай і читає: «Указ її величності, цариці всіх наук Математики. Звання найкмітливішого мешканця королівства Математики присуджено … Звання кмітливих мешканців присвоєно…»

 

 

1

 

docx
Додано
12 квітня 2021
Переглядів
690
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку