Урок "ВІЛ/СНІД: проблема людини і проблеми людства"

Про матеріал
Конспект уроку. Тема: "ВІЛ/Снід поблема людини і проблема людства". Після уроку учні зможуть: оцінювати ризики інфікування ВІЛ у життєвих ситуаціях; розповісти про методи профілактики ВІЛ - інфекції на особистому і державному рівнях; надавати достовірну інформацію з проблеми ВІЛ - інфекції/СНІДу; розвінчувати, аналізувати поширені міфи про ВІЛ/СНІД ; називати шляхи умови і шляхи інфікування ВІЛ/СНІД.
Перегляд файлу

Тема: ВІЛ/СНІД:  проблема людини і проблема людства.

Мета: розвивати ключові компетентності учнів: уміння аналізувати, робити     висновки , розв’язуючи проблемні ситуації (інформаційна, самоосвіти, саморозвитку); уміння працювати в групах, домовлятися (комунікативна, соціальна); виховувати бажання вести здоровий спосіб життя (здоров’язбережувальна); діяти в небезпечних ситуаціях, щоб не заразитися хворобами на ВІЛ, СНІД (громадянська відповідальність, здоров"я і безпека); виховувати правову грамотність, толерантність.

Обладнання: підручник  для  9-го  кл.  загальноосв.  навч.  закл.  /  І.  Д.  Бех,  Т.  В.  Воронцова, В.  С.  Пономаренко,  С.  В.  Страшко.    К.:  Видавництво

«Алатон»,  2017.    224  с, плакат з діаграмою Венна, картки "Оціни ризик,інформаційні буклети "Дізнайся більше про ВІЛ/СНІД"".

Тип уроку: комбінований.

Поняття та терміни: "стигма," "дискримінація".

Методи, прийоми та форми роботи: слово вчителя, робота в групах, інтерактивні вправи: "Мозковий штурм", вікторина "Міфи і факти про ВІЛ/СНІД", "Ситуації в яких ми ризикуємо", "Дискусія", "Захист прав ВІЛ позитивних", "Оціни ризик небезпеки".

Очікувані результати.

Після  уроку учні зможуть:

  •  оцінювати ризики інфікування ВІЛ у життєвих ситуаціях;
  •   розповісти про методи профілактики ВІЛ - інфекції на   особистому і державному рівнях;
  • надавати достовірну інформацію з проблеми ВІЛ - інфекції/СНІДу;
  • розвінчувати, аналізувати поширені міфи про ВІЛ/СНІД ;
  • називати шляхи умови і шляхи інфікування ВІЛ/СНІД.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Прийом «Імпульс потиску».

Своїм потиском руки передайте імпульс гарного настрою сусідові по парті.

ІІ. Актуалізація суб'єктивного досвіду.

Читання уривку про Фредді Меркьюрі

- Чорна, як і належить у таких випадках, машина - "роллс-ройс" значних розмірів, усипана квітами, минувши браму, під'їхала до будівлі крематорію.

Наприкінці листопада 1991 року знайшла спокій людина, якій було 45 років.

Гірко..

Весь звіт знав її як Фредді Меркьюрі. Він уособлював собою, починаючи з середини 70-х, величезний феномен рок - музики - группу "Queen".

Талант та енергетика Фредді Меркьюрі зробили "Queen" всесвітньо відомими. Ким він був? Ось що відомо публіці: зороастрієць (одна зі стародавніх релігій), співак, шоумен, мільйонер, людина, що померла від СНІДу.

Що невідомо публіці? Фредді був чудовим гравцем у пінг-понг і дуже сором'язливою людиною; він уважав, що нудьга - хвороба. Інфікувався ВІЛ у 1985 році в Мюнхені. Талановитий художник - графік. Захоплення - балет...

Холодним лютневим ранком, коли Фредді Меркьюрі з'явився на телестудії, знімальна група була шокована. Від колишнього мускулястого Фредді нічого не залишилося. Він був схожий на тінь. Одяг на ньому висів, сіре обличчя було покрито плямами. Йому залишилося жити лише дев'ять місяців....

За добу до смерті співак розповсюдив заяву, у якій, не боячись людського осуду, визнав: "Я хочу підтвердити, що в мене СНІД. Мені здається правильним, що я тримав це в секреті до сьогоднішнього дня, щоб захистити своїх близьких".

III. Мотивація навчальної діяльності учнів

Вправа "Мозковий штурм"

Епіграф нашого сьогоднішнього уроку

Снід - найгірше, що трапилося у ХХ столітті після Гітлера.

Мадонна

Що ви знаєте про епідемію ВІЛ/СНІДУ?

Отже, оцініть рівень своєї обізнаності: знаю багато, знаю недостатньо, нічого не знаю.

IV. Оголошення теми й мети уроку.

(запис теми уроку в зошити)

Запитання до класу

Які завдання постають перед нами?

V.Опрацювання нового матеріалу

Основна частина уроку

- Тема сьогоднішнього уроку "ВІЛ/СНІД проблема людства, проблема людини". Він присвячений проблемі профілактики ВІЛ/СНІДу і не тільки. СНІД - одна з найважливіших і трагічних проблем, що виникли перед людством наприкінці ХХ сторіччя. Та головна проблема навіть не в тому, що Всесвітня організація (ВООЗ) офіційно зареєструвала понад 40 мільйонів ВІЛ - інфікованих та 16 мільйонів померлих. Ми вже звикли, що 1 грудня - Всесвітній день боротьби зі  СНІДом. Проблема в тому, що ми, як і багато років тому, не хочемо всерйоз сприймати факт, що живемо в світі, в якому існує вірус імунодефіциту людини, і повірити, що проблема СНІДу і його наслідків безпосередньо стосується кожного. Саме тому 1 грудня - "День боротьби зі СНІДом" перейменовано в "Міжнародний день порозуміння з ВІЛ - інфікованими".

Вправа - вікторина "Міфи і факти про  ВІЛ/СНІД"

Мета: узагальнити знання щодо ВІЛ/СНІДУ, формувати в учнів розуміння власної відповідальності за ризик інфікування ВІЛ/СНІДом.

Вчитель: чи потрібно людині, яка живе у сучасному світі, знати про ВІЛ і СНІД? Один мудрець сказав: "Якщо ти не знаєш ні себе,ні супротивника - ти програєш. Якщо ти знаєш тільки себе - можливо ти виграєш. Якщо знаєш і себе і супротивника - перемога буде на твоєму боці." Під супротивником ми маємо на увазі ВІЛ/СНІД:про нього потрібно знати все, щоб убезпечити насамперед себе, тому спробуємо з"ясувати, що ви знаєте про ВІЛ - інфекцію та СНІД. Учням зачитують  твердження про ВІЛ/СНІД, і пропонують указати де "факт", а де "міф". Учитель коментує відповіді учнів, більш детально пояснює незрозумілі питання.

Підведення підсумків вікторини.

- Хто може бути інфікованим ВІЛ?

- Скільки в середньому триває період, поки ВІЛ в організмі людини не спричиняє хворобу СНІД?

- Нестача яких життєвих навичок підвищує ризик ВІЛ - інфікування?

Робота в групах

Вправа "Ситуації, в яких ми ризикуємо"

Учні об"єднуються в 2 групи.

Завдання: прочитати і скласти алгоритм дій щодо ситуації.

1 група.

1. Твоя найкраща подруга зробила татуювання і пропонує тобі зробити теж саме (в неї залишилася голка та фарби), але попередила, що в разі відмови ваші стосунки зіпсуються.

2. Вам пропонують житло на вигідних умовах, але його треба розділити із хворим на СНІД сусідом?

2 група.

1. На прийомі у лікаря Вам пропонують зробити щеплення простерилізованими шприцами (одноразові скінчилися). Ваші дії? Чи є ризик зараження ВІЛ - інфекцією?

2. Ви завжди купували пресу в одному й тому ж кіоску, але дізнались, що продавець ВІЛ-інфікований. Чи є ризик заразитися? Чи будете ви далі купувати там газети і журнали?

Висновок. Завжди треба думати про наслідки свого вчинку. Перед прийняттям рішення треба його добре обміркувати.

Розповідь учителя з елементами бесіди

Темпи поширення ВІЛ вже в 90-і роки викликали паніку серед фахівців. Населенню ж тоді здавалося, що ця тема їх не обходить. Тим  паче, в цей час країна переживала складні трансформації, економічну кризу. СНІД видавався чужою і далекою хворобою, не вартою того, щоб витрачати зусилля на проблему його профілактики. Треба було змусити людей задуматися над питанням ризику, якому вони піддають себе і оточуючих через власну байдужість. В інформаційних повідомленнях робився акцент на тому, що СНІД - смертельно небезпечна хвороба, якою можна заразитися через голку і при безладних статевих контактах. Врезультаті склалися образи таких собі наркомана чи повії, з якими більшість населення себе не ототожнювала. У масовій свідомості сам факт ураження ВІЛ порівнювався з належністю до певного "асоціального" прошарку. З"явилися випадки агресивного ставлення до людей, у яких виявили ВІЛ. Так боротьба зі СНІДом перетворилася на боротьбу з ВІЛ- інфікованими людьми. Люди і зараз рідко задумуються над тим, що подібне лихоможе спіткати їх самих чи їхню сім"ю і вже завтра може виявитись, що вони самі - клієнти СНІД - центру. Це була не просто зміна назви. Ця зміна стала результатом усвідомленості суспільством простого факту: боротися треба з інфекцією, а не з людьми. Якщо раніше ключовими поняттями в профілактиці поширення ВІЛ/СНІДу були власне хвороба і боротьба з нею , то сьогодні ми поговоримо про людей, які живуть з ВІЛ, та ставлення до них суспільства.

Вправа "Дискусія"

Вчитель об"єднує учнів на дві групи: в одній групі - учні, які добирають аргументи щодо негативного ставлення до хворих на СНІД, у другій - які мають висловлювати толерантне ставлення до хворих на СНІД.

Групам пропонують питання такого змісту:

1) Що ви відчуваєте, якщо дізнаєтесь, що хтось із ваших друзів хворіє на СНІД?

2) Чи вважаєте ви, що хворій на СНІД людині слід залишити роботу (навчання)?

3) Чи всі люди повинні пройти тестування на ВІЛ? Чому "так"  або "ні"?

4) Як суспільство повинно поводитись з людиною, яка одержала позитивний результат тесту?

5) Чи потрібно попередити свого статевого партнера про захворювання? (Обгрунтуйте відповідь)

6) Що є більшим злом - СНІД чи люди, які хворі на СНІД?

Групи по черзі дають відповіді на питання, наводять аргументи, які обгрунтовують їх думку. Під час дискусії вчитель намагається зрозуміти, на яких знаннях і цінностях грунтуються відповіді учнів. Після дискусії учитель пояснює переваги толерантного ставлення суспільства до людей, хворих на СНІД.

Висновок: Думка, яка панує в суспільстві щодо ВІЛ/снід, сьогодні характеризується:

  • нетерпимістю до ВІЛ - інфікованих;
  • хибністю думки, що хворі на СНІД створюють загрозу для суспільства;
  • байдужістю та безпечністю більшості громадян, переконаних, що ця проблема їх не торкнеться;
  • впевненістю більшості людей, що ВІЛ уражає лише наркоманів, представників секс-бізнесу та медичних працівників (меншою мірою);
  • переконаністю більшості громадян у тому, що вирішення проблеми ВІЛ/СНІД полягає у боротьбі з ВІЛ-інфікованими та хворими на СНІД, а не з ВІЛ.

Вправа "Захист прав ВІЛ-позитивних людей."

Робота з підручником

Прочитайте матеріал статті підручнику стр. 183-184 щодо причин стигми і дискримінації ВІЛ-позитивних і хворих на СНІД людей.

Потренуйтеся захищати права ВІЛ - позитивних людей:

  • прочитайте запитання і відповіді на стр. 184;
  • підготуйте по одному запитанню та поставте його будь-кому з групи;
  • обговоріть можливі варіанти ваших відповідей.

VI. Узагальнення та систематизація знань

Нащастя , є ряд факторів, усвідомлення яких допомагає планувати і впроваджувати заходи, спрямовані на призупинення  не тільки епідемії ВІЛ/СНІДу, а й епідемії страхів і чуток, якими переповнена вся історія виявлення і розвитку пандемії. Зокрема: шляхи передачі інфекції відомі, обмежені і можуть бути контрольовані людиною, розвиток вірусу можна вповільнювати мкдикаментозним шляхом, тим самим продовжуючи життя - так ВІЛ - інфекція перетворюється на варіант хронічної хвороби, у ході лікування концентрація вірусу в рідинах організму знижується, що майже унеможливлює передачу інфекції. Зняття стигми з ВІЛ - інфікованості та ВІЛ - інфікованих поліпшує життя не тільки їм та їхньому оточенню, а й сприяє своєчасному зверненню за допомогою, уникненню ризикованих контактів тощо. Від страху і стигматизації,пов"язаної з ВІЛ/СНІДом, людство поступово переходить до усвідомлення того, що для призупинення епідемії потрібно не тільки говорити про ВІЛ - інфекцію та про те, яка вона небезпечна. Вочевидь, настає час вчитися жити в світі де носієм інфекції може виявитися будь хто, жити в світі, де є ВІЛ.

Діаграма Венна

Вправа "Оціни ризик небезпеки"

На дошці вивішується плакат з зображенням двух кіл, які перетинаються, червона частина кола символізує високий рівень небезпеки, помаранчева - низький (теоретичний), зелена - ризику не має. Групам роздаються картки, на яких записані способи, якими ВІЛ передається чи не передається. Група кріпить картку в обраній зоні кіл.

Аналіз епіграфу уроку

Повернемося до епіграфу нашого уроку, прокоментуйте слова відомої співачки. Висловіть вашу позицію щодо проблеми ВІЛ/СНІДу як проблеми людства.

VII. Підбиття підсумків уроку

1. Саморефлексія. Вправа "Незакінчене речення"

Учні продовжують фразу "Сьогодні на уроці я ....(дізнався, зрозумів, усвідомив, упевнивя, переконався, почув, запам"ятав тощо)"

2. Оцінювання роботи класу

Оцініть свою роботу на уроці (діти здають картки самооцінки вчителю).

VIII. Домашнє завдання

Обов"язкове:

прочитати  параграф 25-26, стр. 171-185

Додаткове:

створити соціальну рекламу з метою поширення доcтовірної інформації про епідемію ВІЛ/СНІДу.

 

Додатки

Запитання до вправи - вікторини "Міфи і факти про ВІЛ/СНІД"

1. ВІЛ і СНІД - одне і те ж саме? (Ні, ВІЛ це вірус, СНІД - комплекс симптомів (синдром), які виникають на останній стадії розвитку інфекції.

2. За зовнішнім виглядом ви можете припустити, що особа - носій вірусу ВІЛ? (Ні. Ззовні ВІЛ - інфіковані нічим не відрізняються від інших людей. Характерні симптоми виникають лише на пізніх стадіях захворювання і можуть бути розпізнані лише медиками.)

3. Поцілувавши ВІЛ - позитивного, ви теж заразитесь? (НІ. Концентрація вірусу в слині недостатня для зараження (випадків не зафіксовано).

4. ВІЛ інфікуються тільки повії, наркомани і гомосексуалісти? (Ні. ВІЛ може заразитися будь - хто. Ймовірність зараження пов"язана з поведінкою людей.)

5. Постільна та натільна білизна ВІЛ - інфікованого не є заразною? (Так, не зафіксовано жодного випадку передачі вірусу таким шляхом.)

6. Ви можете заразитися ВІЛ у школі, де навчається хвора або інфікована дитина? (Ні, абсолютно безпечно перебувати поруч з ВІЛ - інфікованим, в тому числі і в школі. Обережності вимагає тільки контакт з кров"ю.)

7. Можна інфікуватися ВІЛ через сидіння на унітазі? (Ні)

8. Можна заразитися ВІЛ через рушники, мило, губку? (Ні, не зафіксовано жодного випадку передачі вірусу таким шляхом. Але так можна "підхопити" багато інших інфекцій.)

9. Особи, які вживають наркотики, можуть передавати вірус ВІЛ іншим особам, якщо вони користуються спільною голкою або шприцом для ін"єкції наркотиків? (Так. У крові вірус знаходиться у високій концентрації. Для інфікування при ін"єкції достатньо крапельки крові в голці. В шприц при проколюванні вени, як правило, потрапляє невелика кількість крові, достатня для зараження.)

10. Можна відразу після інфікування визначити, що відбулося зараження? (Ні. Має пройти певний час (період вікна- 3-6 місяців), поки в організмі з"являться антитіла, які зможе виявити тест. Щоправда, останнім часом з"явилися тести, які виявляють частинки вірусу, але вони недоступні через високу вартість).

11. Вітаючись за руку, можна заразитися ВІЛ. (Ні. Шкіра є природнім бар"єром для ВІЛ. Навіть потрапляння інфікованої крові на здорову шкіру цілком безпечне.)

12. Людина може бути інфікованою і не знати про це? (Так. Більшість людей не підозрюють, що інфіковані, і дізнаються про це випадково).

13. Оскільки ВІЛ - невиліковний, краще і не знати, інфікований ти чи ні? (Ні. Незнання має кілька негативних наслідків: 1) людина не отримуватиме своєчасного лікування (розвиток СНІДу); 2) піддає ризику зараження партнерів; 3) не вживає необхідних засобів для запобігання іншим інфекціям, які для ВІЛ-інфікованого є серйозною загрозою).

15. Домашні тварини не переносять ВІЛ? (Так. Вірус імунодефіциту людини не виживає в оьргізмі домашніх тварин.)

16. Без лікування від інфікування до розвитку СНІДу минає від двох до п"ятнадцяти років? (Так. Приблизно такий час потрібен ВІЛ, щоб зруйнувати опір імунної системи і викликати появу симптомів, що складають синдром набутого імунодефіциу людини.)

17. Вірус ВІЛ може передаватися при переливанні крові? (Так. Кров донорів пеевіряється на наявність ВІЛ. Але не виключене інфікування в разі термінового переливання неперевіреної крові.)

18. Є ліки від СНІДу (Ні. На сьогодні не має ліків, здатних подолати СНІД. Але є препарати, здатні значно знизити вірусне навантаження на організм і продовжити життя хворому.)

19. Комахи, які смокчуть кров, переносять ВІЛ? (Ні. Вірус гине в шлунку комах - кровососів.)

20. ВІЛ - інфікований повинен повідомляти про свій статус в школі/на роботі? (Ні. Закон захищає права ВІЛ-позитивних людей. Ніхто не має права розголошувати факт інфікування, окрім самого ВІЛ - позитивногоза його бажанням.)

21. ВІЛ-інфікований - це той, у кого тести виявили ВІЛ? (Ні. Інфікованою ВІЛ може виявитися людина, яка про це підозрює, якщо у неї були незахищені статеві акти, контакт з інфікованою кров"ю.)

22. Існує аналіз крові, що визначає чи заражені ви на ВІЛ? (Так. Більшість тестів можуть визначити лише наявність антитіл, які з"являються через 3 - 6 місяців після інфікування. )

23. ВІЛ передається при обіймах? (Ні.)

24. Чхання та кашель поширюють ВІЛ? (Ні.)

25. Розвиток СНІДу в організмі інфікованого можна значно сповільнити спеціальними препаратами? (Так. Існують антиретровірусні препарати, які значно сповільнюють розвиток інфекції і знижують концентрацію вірусу.)

26. Плаваючи в басейні можна заразитися ВІЛ? (Ні. Концентрація вірусу в воді буде замалою, навіть, якщо у неї потрапить кров ВІЛ - інфікованого.)

27. Проколюючи вуха чи наносячи татуаж спільною голкою, можна інфікуватися на ВІЛ?  (Так. На кінчику голки міститься достатня кількість крові з ВІЛ для інфікування при проколюванні шкіри. До того ж є ризик передачі інших інфекцій.)

28. Монети та паперові гроші можуть стати джерелом зараження ВІЛ? (Ні.)

29. Годування немовляти груддю ВІЛ - інфікованою матір"ю призводить до зараження ВІЛ? (Так. Вірус проникає в грудне молоко. Хоча відомі випадки, коли інфікуванняне відбулося.Антиретровірусна терапія зижує ризик зараження.)

30. Більшість людей, інфікованих ВІЛ, становить загрозу для суспільства? (Ні)

 

 

Запитання для вправи "Оцінка ризику небезпеки"

1 група

  • робити пірсинг;
  • вживати ін"єкційні наркотики;
  • лікувати зуби;
  • плавати в одному басейні
  • користуватися спільним посудом;
  • дружити з ВІЛ - інфікованим;
  • жити в одній кімнаті з ВІЛ - інфікованими;
  • сидіти за однією партою;
  • користуватися спільним шкільним приладдям;
  • дружній поцілунок;
  • користуватись спільним туалетом;
  • переливання крові;
  • робити пірсинг;
  • користуватися чужою бритвою;
  • робити татуаж;
  • робити уколи нестерильним інструментом.

 

2 група

  • робити перев"язку без рукавиць;
  • користуватися чужою зубною щіткою;
  • рукостискання, обійми;
  • обмінюватися одягом;
  • бути покусаним комарем;
  • їхати в одному транспортному засобі;
  • народження дитини ВІЛ-інфікованою матір"ю
  • незахищені статеві акти;
  • користуватися чужими манікюрними ножицями;
  • користуватися чужою зубною щіткою;
  • через чхання, кашель

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
17 січня 2023
Переглядів
2367
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку