Урок. "Вільям Шекспір. Сонети. Основні теми сонетів Шекспіра."

Про матеріал
Урок дослідження у 8 класі має на меті зацікавити учнів творчістю генія світової літератури, захопити школярів дослідницькою роботою, навчити вести пошукову роботу, створювати презентації, розвивати усне мовлення, критичне мислення, дати змогу восьмикласникам зрозуміти, що творчість Шекспіра – це невичерпне джерело для досліджень, коли ти щоразу можеш відкрити щось нове для себе. І хай минули віки, а творчість великого Шекспіра - сучасна, потрібна, невмируща.
Перегляд файлу

Зарубіжна  література                                                                       8 клас

 

Тема: Вільям Шекспір. Сонети. Основні теми сонетів Шекспіра.

Мета: познайомити учнів з генієм доби англійського Відродження – Шекспіром; продовжувати досліджувати розвиток сонета, проаналізувати своєрідність його  змісту і форми; узагальнити  знання учнів про сонет; переконати учнів в актуальності  і невмирущості  сонетів Шекспіра.     Розвивати усне мовлення, вміння працювати з інтернет ресурсами, створювати презентації; аналізувати, співставляти,  узагальнювати, розвивати вміння вести дослідницьку роботу; удосконалювати  навички виразного читання; розвивати кращі моральні якості,  почуття прекрасного, прищеплювати любов до кращих взірців  світової поезії.

Тип  уроку: урок – дослідження.

Проблемне питання: Чи є актуальними сонети Шекспіра для наших сучасників?

Наочність: портрет Шекспіра, збірка його сонетів, музика Поля Моріа з   кінофільму  «Чоловік та жінка», сонет № 90 Шекспіра (у виконанні                А. Пугачової), сонет № 102 (у виконанні тріо  «Меридіан»).

 

 

                                       Епіграф:  Шекспір – це пророк, посланий Богом,

                                                        щоб просвітити  нам таємницю про людину, 

                                                        про душу людську.

                                                                                                        Ф. Достоєвський 

 

ХІД  УРОКУ

І. Організаційний  момент.

ІІ. Оголошення теми та  мети  уроку.

     Мотивація  навчальної  діяльності школярів.

Вступне  слово вчителя.

   У нас сьогодні незвичайний  урок. Це урок -  мандрівка у далеку  добу Ренесансу (Відродження).   Це урок – дослідження. Ви всі  готувалися до уроку, шукали матеріали до своїх презентацій, читали і аналізували сонети Шекспіра.

У нас є група дослідників сонета,  біографів, декламаторів, літературних критиків.

Звучить музика Поля Моріа.

«Шекспір – це пророк, посланий  Богом,  щоб просвітити  нам таємницю про людину, про душу людську», – так писав  про англійського генія доби Відродження відомий російський письменник Достоєвський.

Пізнє Відродження подарувало світові загадкового титана. Він

«… списом творчим світ потряс,

Цей знаменитий лондонський Парнас

Ромео і Джульєтта, Отелло й король Лір…»

То хто ж він є?

(Вільям Шекспір)

Стихає музика.

Учнівські мультимедійні презентації.

1. Життєвий шлях Шекспіра.

2. «Шекспірівське питання».а

3. Творча спадщина.

 

 

Слово вчителя.

Сьогодні ми познайомимося з найпоетичнішою сторінкою творчості генія Шекспіра, з його сонетами. Всього їх 154. Кожен рядок сонета – це чутливе серце поета. І якби Шекспір, крім сонетів, не написав більше нічого, він все одно був визнаним геніальним поетом.

Дослідницькі роботи учнів.

1. Повідомлення «Особливості форми і структурні ознаки сонета».

2. Історія виникнення сонета.

3. Міні-дослідження сонетів Шекспіра.

       У 154 сонетах поета звучать глибокі філософські роздуми, утверджується кохання, вірність, дружба, чесність, моральна чистота. Шекспір засуджує підлість, марнолюбство, несправедливість, підносить силу та значення мистецтва.

    Хто ж була та красуня, що подарувала поету щастя і горе – достеменно невідомо. Коханій присвятив поет більше 20 сонетів. Це гімни на честь «смаглявої леді» (демонструється портрет). Може її праобразом була придворна дама королеви Єлизавети – Мері Фіттон, може дружина поета – італійка  Емілі Басоноу? Але ж вона була білявкою! Автор виступає проти давньої літературної традиції, згідно якої лиш біляві жінки вважалися прекрасними. Ні, не така кохана поета. У сонеті 130 Шекспір змальовує образ цілком земної жінки, звичайної зовнішності, милої його серцю.

Учень-декламатор читає сонет 130 англійською мовою.

Декламування сонета у перекладі Дм. Паламарчука.

Дослідник сонета.

Кохана Шекспіра – не лише найкраща. Вона часом зрадлива. Найчорніша справа коханої та, що вона стала поміж поетом і його другом. Він болісно сприймає зраду коханої і друга, та все ж надає перевагу чоловічій дружбі. Вона виявляється вищою від кохання до жінки.

Декламатор. Сонет 116.

Дослідник. Другові присвячена більша частина сонетів – 126. Автор цінує друга за розум, молодечий дух і фізичну довершеність. Хто той друг – теж таємниця століть. Образ друга в сонетах Шекспіра – узагальнений портрет дружби. І все ж у дослідників є кілька версій щодо посвяти 126 сонетів.

Може це граф Саутгемптон або  Вільям Герберт 3-й граф Пембрук?

Слово вчителя. Серед сонетів Шекспіра ми знаходимо такі, у яких тема кохання поєднана з роздумами про життя і його сенс.

Декламатор.

Виразне читання 66 сонета.

Аналіз сонета.

  • Які роздуми знаходимо у вірші?
  • На які частини можна поділити сонет?
  • Який художній принцип лежить в основі середньої частини? (Антитеза)

Виступ літературного критика.

Вірш поділяється на три частини. У першому рядку автор говорить про смерть, бажання померти. Далі автор розкриває мотив свого рішення. Адже в житті панує неправда. А в третій частині говориться про любов, яка дала силу все перебороти.

Декламатор читає сонет 55.

Літературний критик.

Тема сонета – творчість поета, якій суджено пережити роки. Шекспір звертається до коханої – це вона надихала його. Тому її образ перейде у вічність, як і його рядки. Ніщо не вічне на землі – час і війни зруйнують  «…і статуї, і трони, і граніт». Лиш оспіване у віках кохання житиме у тисячоліттях.

Прослуховування сонета 90 у виконанні А. Пугачової.

Прослуховування сонета 102 у виконані тріо «Меридіан».

ІІІ. Закріплення матеріалу.

Гра «Так чи ні?»

  1. Італійський і англійський сонет однакові за своєю будовою? (Ні.)
  2. Шекспір писав тільки сонети? (Ні.)
  3. Сонет, як жанр, був започаткований в Італії? (Так.)
  4. Шекспір написав 154 сонети? (Так.)
  5. Кохана поета – жінка ідеальної краси? (Ні.)
  6. Любов для Шекспіра – провідна зірка? (Так.)
  7. У сонетах Шекспіра дружба виявляється сильнішою за кохання? (Так.)

Інтерактивна гра «Мікрофон».

  1. Що ви відчували слухаючи сонети Шекспіра?
  2. Чи згідні ви зі словами Достоєвського, які ми взяли епіграфом до нашого уроку?
  3. Яким чином Шекспір збагатив жанр сонета?
  4. Дайте відповідь на проблемне запитання: «Чи є актуальними сонети Шекспіра для сьогодення?»

 

IV. Підбиття підсумків.

Слово учителя.

Що робить Шекспіра сучасним?

Кохання, дружба, роль поета у суспільстві, сенс людського життя – це питання вічні, які хвилювали, хвилюють і будуть хвилювати людину завжди. Кохати, дружити – це дуже природно. Про кохання мріють, його чекають, воно може прийти і в ранній юності, і в глибокій старості. Великий Шекспір писав: «Любові всі віки підвладні».

     Ми сьогодні з вами доторкнулись до найпотаємніших дум і мрій поета, до струн його душі, збагатили свої знання, вдосконалили свої вміння, розширили свій кругозір. Я думаю, що Шекспір назавжди залишиться вашим улюбленим поетом і його  сонети   назавжди увійшли у ваше життя.

V. Оцінювання роботи учнів

VI. Домашнє завдання.

Поміркувати над запитанням:

Чи є в мене друг, якому б я присвятив вірш?  (за бажанням написати сонет).

 

docx
Додано
7 березня
Переглядів
150
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку