Урок "Вимірювання довжини відрізків. Сантиметр"

Про матеріал
Урок математики у 1 класі за підручником С.Скворцової відповідно до програми О.Савченко. Урок інтегровано з "Я досліджую світ" з теми "Професії". Метою уроку є познайоми з поняттям сантиметр, вимірювання довжини та практичне використання набутих знань.
Перегляд файлу

Тема уроку: Вимірювання довжин  відрізків. Сантиметр.

Мета:  ознайомити учнів із поняттям «сантиметр» , як одиницею вимірювання довжини; формувати уявлення про довжину відрізка як числа сантиметрів, що вміщуються на даному відрізку; актуалізувати способи порівняння відрізків  за довжиною («на око», накладанням); учити вимірювати довжину відрізків способом укладання моделей сантиметра, за допомогою лінійки.  Закріпити знання складу чисел, геометричний матеріал.

Формувати прийом розумової дії порівняння при порівнянні пар виразів. Розвивати вміння використовувати знання під час практичної творчої  роботи.

 

 

Перебіг уроку:

І. Мотивація навчально – пізнавальної діяльності учнів


Ти поглянь лише в віконце!

Загляда у наш клас сонце!

Посміхається, моргає,

Дітям успіху бажає,

Всім старанно потрудитись,

Працювати,  - не лінитись,

Бо знання – як джерело,

Напуває всіх воно.

Тож і ти часу не гай,

До роботи приступай!

Валентина Романова


Щоб урок нам розпочати треба правила пригадати. ( Слайд 1 - 3)

Правила безпеки під час повітряної тривоги.

ІІ. Актуалізація опорних знань . Тема уроку

-         Ми продовжуємо знайомитись із різними професіями.  І сьогодні на урок до нас завітали архітектор, будівельник, столяр, учитель математики.

-         Архітектор  ( Слайд 4) – перш ніж має з’явитись будинок, я маю створити проєкт – креслення, у якому врахувати стиль моди, сучасність, комфорт у використанні. Для цього я маю зробити виміри і розрахунки довжини, ширини, висоти будинків.

-         Будівельник  (Слайд 5) – моя професія говорить сама за себе . Я будую різні споруди, об’єкти за  проєктами архітектора. Мені важливо дотримуватись  розмірів , щоб стіни були рівні, довжина загорожі була відповідна.

-         Столяр  (Слайд 6) – Мене ще теслею називають . Про себе можу вам сказати, що я є майстром по обробці деревини і виготовленню виробів з неї. У своїх домівках ви можете бачити мою роботу. Це і двері, і стіл зі стільцями, комфортний диван і дах на будинку.

-         Вчитель  (Сдайд 7) -  Мене із людьми цих професій поєднує одне спільне вміння. Саме вчитель першим  навчає володіти цими предметами. Діти, як ви думаєте, що це за предмети і що це за вміння?

 ( Вміння вимірювати і будувати відрізки, користуватись лінійкою .)

-         (Слайд 8)- Так, саме вимірювати і будувати відрізки ми будемо на сьогоднішньому уроці, а також познайомимось з одиницею вимірювання « сантиметром».

  1. Усний рахунок.

«Геометричні форми»  (Сдайд 9)

Пан архітектор просить вас пригадати геометричні форми і виконати завдання: усно порахувати  і в зошит записати відповіді.

  1. Актуалізація способів порівняння довжин відрізків  (Слайд 10)

Пан будівельник просить визначити, яка з двох рейок довша. Щоб виконати це завдання  їх порівнюють. Як можна порівняти їхню  довжину?

  ( Накласти одна на одну так, щоб початки співпадали.)

А якщо накласти неможливо? (Слайд 11)

 ( Визначають довжину «на око»).

Виконайте порівняння.

ІІІ. Формування нових знань і способів дії

  1. Ознайомлення зі способами порівняння відрізків за довжиною вимірювання. (Слайд 12)

В житті не завжди ми можемо довжину «на око» або способом накладання. У м. Києві є чудовий пішохідний скляний міст. І а Кривому Розі є чудовий міст , що скорочує шлях пішоходам до парку ім.. Гагаріна.  Як би ви порівняли довжину двох мостів?

  ( Можна порівняти кроками.) 

Чим можна виміряти довжину парти?

 ( Книжкою, зошитом, сірником , і т. д.).

 

  1. Ознайомлення з одиницею вимірювання довжини – 1 см. (Слайд 13)

            Столяр -  Для моєї роботи потрібні дуже точні вимірювання. Тому давайте зараз навчимось вимірювати довжину відрізків разом. А спочатку прошу вас послухати казку про одного хлопчика на ім’я  Сантик.

« В одній чарівній країні жили незвичні жителі : квадрати, трикутники, прямі, відрізки, промені. І жив серед них маленький хлопчик  Сантик.  Одного разу посперечались пан квадрат  і пан трикутник у кого довша сторона. Вирішити їхній спір визвався  Сантик. Він запропонував поміряти  довжину сторони своїми кроками. Скільки кроків - сантиків поміститься  на стороні, така її довжина. Таким чином було вирішена суперечка, а міра довжини отримала назву «сантиметр»»

Після того люди почали також використовувати сантиметр для вимірювання довжин предметів. Побачити сантиметр ми зможемо  на лінійці. Довжина між поділками дорівнює 1 сантиметр.

  1. Формування уявлення про процес вимірювання довжини

(Слайд 13)

Щоб визначити довжину відрізка в сантиметрах, треба почергово викласти модель сантиметрової стрічки  вздовж відрізка і тоді порахувати усі частини.

(Слайд 14)

Та чи зручно так вимірювати? Тому люди, ще у Середньовіччі розпочали користуватись тонкими свинцевими пластинами, а згодом у 18 столітті з’явилась перша лінійка з діленнями. Правда поділка була в один метр. Зараз ми користуємось дерев’яними, пластиковими лінійками на яких найбільша величина поділки – сантиметр.

Щоб визначити довжину відрізка в сантиметрах, ми прикладаємо лінійку до відрізка таким чином, щоб початок його співпадав із цифрою 0. Тоді кінець відрізка  буде вказувати на його довжину.

  1. Первинне закріплення вивченого матеріалу.

(Слайд 15)

Завдання №1 (зошит) Колективна робота. Визначаємо довжину кожного відрізка, позначаючи цифру, що вказує на кінець відрізка.

  1. Формування уявлення про процес побудови відрізка.

(Слайд 16)

Щоб побудувати відрізок, потрібно позначити точку – початок відрізка. Прикласти лінійку так, щоб точка була на цифрі 0 . Позначимо кінець відрізка - цифра,  що відповідає його довжині. З’єднаємо початок і кінець відрізка.

  1. Первинне закріплення вивченого матеріалу.

Завдання №3 (зошит)  Колективне виконання завдання.

 

Фізкультхвилинка

Виміряти кроками довжину коридора.

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу. Формування вмінь і навичок

(Слайд 17)

  1. Порівняння іменованих чисел (робота в зошиті)

Довжина – це математична величина, тому її можна порівняти. Така величина називається іменованим числом. Запам’ятаймо таке поняття.

Завдання №2 – виконується з коментарем.

(Слайд 18)

  1. Вимірювання, побудова відрізків. (Диференційоване завдання)

Наші гості приготували для вас цікаві завдання.

«Столярі»  - Визначити і записати довжину предметів. (Завдання на дошці)

«Будівельники»  - Користуючись лінійкою, виміряти, скільки сантиметрів проповз кожен равлик. Записати відповіді у клітинки. ( Прописи с. 40)

«Архітектори» - побудувати проєкт за зразком.

  1. Графічна вправа. Завдання  № 4. Виконується в робочому зошиті.
  2. Закріплення знань складу числа  10. ( Прописи с. 41)

Записати на хмаринках варіанти складу числа 10.

  1. Розвиток логічного мислення.

Висота дуба більша за висоту  тополі та берези. Береза нижча за тополю. Яке дерево найнижче?

V. Рефлексія

Вправа  «Скриня»

Як ти будеш діяти, коли потрібно дізнатись довжину листка  дуба? Яку  одиницю вимірювання довжини ти знаєш? На що вказує кількість сантиметрів? Як нею можна користуватися під час вимірювання довжини відрізків? Що тобі сподобалось на уроці найбільше? Що тобі вдавалося найкраще?  Що викликало труднощі? Над чим ще треба попрацювати? З якими професіями познайомились?

VІ. Підсумок уроку

(Слайд 20)

Оціни свої власні досягнення на уроці

 

docx
Пов’язані теми
Математика, 1 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
4 грудня 2023
Переглядів
347
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку