Інтегрований урок з української мови та трудового навчання
Тема. Вимова і правопис слів з ненаголошеними[е],[и], що не перевіряються наголосом . Робота з орфографічним словником. Виконання аплікації технікою торцювання
Мета: формувати ключову компетентність: уміння вчитися; вільне володіння державною мовою – усно і письмово висловлювати свої думки, почуття, чітко та аргументовано пояснювати факти, любов до краси слова;
екологічна компетентність – виховувати бережливе ставлення до природи; розуміння необхідності економного використання матеріалів.
соціальної – співпрацювати у парі, групі для досягнення спільної мети.
Навчальна: формувати в учнів вміння писати слова з ненаголошеними [е],[и], які не перевіряються наголосом, вдосконалювати вміння користуватися орфографічним словником,Утворювати словосполучення, речення з використання словникових слів, збагачувати словниковий запас; :вдосконалювати навички роботи з природними і штучними матеріалами; продовжити ознайомлення з мозаїкою; розвивати творчі здібності, уяву, фантазію, дрібну моторику пальців рук.
Обладнання: картки з словами, картки квитки з завданням, мікрофон, орфографічні словники, картки з завданням для роботи в парах, капелюхи, предметні малюнки, рюкзачок – словничок, конверти з домашніми завданнями, плакат для малюнкового пейзажу, малюнки колажу.
Клас 3
Хід уроку
І. Організація класу
Лунав весело дзвінок,
Нас покликав на урок.
Усміхніться всі гарненько,
Сядьте, любі, ви зручненько.
Настрій на урок візьмемо
Й працювати розпочнемо.
Допитливі у 3 класі діти,
Про все хочуть знати на світі.
Ото ж: Я – учень, Я ходжу до школи,
Я все розумію, Я все хочу знати.
ІІ.Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому, в країну чудову,
Яка нас чекає й збагачує мову,
І зветься країна … українська мова.
Та сьогодні вона не сама,
А ще країну трудового навчання з собою привела.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Вправа «Встав букви»
Що візьмемо з собою на урок? Дізнаємось, виконавши завдання: карточки цікаві, коли вставим букву,вона перевернеться. з…мля (увагу) оз…ро(старанність) л…сток(уважність) кл…новий(кмітливість) с…ніє(активність) ж…ття(дружбу)
Що чекатиме в кінці уроку? (Успіх)
2.Мозковий штурм То як дізнатися, який ненаголошений [е] чи [и] в слові писати?
3. Робота в парах. Створення проблемної ситуації Помандруємо в країну чудову. А в яку саме? У вас на партах лежать квиточки. Вони незвичайні, з завданням. Будемо в парах працювати, Зайве слово вилучати. Картка 1. Д…мок, в…рба, м…лодія. Картка2. Оз…ро, в…селий, кр…ниця. Картка 3. Ст…пи, в…блюд,в…рбовий. Картка 4 П…нал,с…ло, в…шневий. Картка 5 М…док, б…тон, д...мова. – Перевіримо, як ви впоралися із завданням. Зайві слова прикріпимо на дошці. То які букви слід написати?
ІV. Повідомлення теми та завдань уроку Як називаються слова, які були зайвими? ( Треба правопис перевіряти за словником). Отже, сьогодні ми побуваємо у місті словникових слів. Дізнаємося, як перевірити написання слів з[е],[и] в коренях слів, що не перевіряються наголосом, складатимемо з ними словосполучення, речення, попрацюємо з словником.
1. Стратегія передбачення. Вправа «Мікрофон» Як ви думаєте, діти, якою буде наша подорож? (Цікавою, веселою, захоплюючою, загадковою,пізнавальною,…).
А що повинні взяти з собою в дорогу? (Рюкзачок – словничок). Тепер можемо вирушати.
V. Робота над темою уроку
1. Хвилинка каліграфії Сяду рівно, не зігнусь, До роботи я берусь, Зошит швидко відкриваю, 21 листопада, Класна робота записую.
[е] та [и] засумували, за руки приголосні взяли, З ними склади поскладали, Щоб діти у зошити записали.
е и ем ме ен ни зе ив ли лек и ер ети ите
2. Робота з словником А тепер потрібно у слова вставити букви. На допомогу приходять орфографічні словники. Щоб легко було з ними працювати, алфавіт потрібно знати.
3.Робота з загадками. Записування відгадок Сам жовтенький, соковитий, Достигає серед літа. Він у джемі, у варенні І солодкий, і приємний. ( Абрикос)
Сонечко маленьке, кисло – солоденьке, На частинки поділю, своїх друзів пригощу. ( Апельсин)
Цього фрукту по шматочку В чай добавлю для смаку. Запашистий та кисленький, Наче сонечко, жовтенький. (Лимон)
3. Хвилинка – цікавинка Стратегія « Капелюхи»
Білий капелюх
- Апельсини – плоди Богів, колись були названі «золотими яблуками». - У світі існує понад 600 видів цитрусових. - Найпопулярніший у світі – апельсиновий сік. - Апельсини продовжують молодість. - Мандарини містять велику кількість вітаміну С. У них майже немає нітратів. - Мандарин завезений до нас з Китаю. - Мандарин – низькокалорійний продукт, використовують в дієтичному харчуванні. - Батьківщиною абрикоса теж є Китай. - Розрізаний навпіл і висушений абрикос – курага. 1- Відомо близько 20 видів абрикосів.
Чорний капелюх
- Цитрусові не можна їсти у великій кількості, можуть викликати алергію. - Не можна зранку перед їжею пити цитрусові соки, роз'їдають шлунок.
4. Робота з підручником Про підручник ми трішки забули, Ще у нього не зазирнули. Швидко книжку розгортай, Вправу 186 шукай.
Складання словосполучень. Виконаємо завдання за варіантами: 1 – 5 зверху, 2 – 5 знизу. Взаємоперевірка. Складання речення з одним словосполученням.
5. Вправа « Шифрувальник»
А зараз нам пора пограти Слово розшифрувати
Щоб його розшифрувати, Потрібно цифри від найменшого до найбільшого розташувати.
и |
я |
ш |
н |
п |
ц |
е |
5 |
7 |
2 |
4 |
1 |
6 |
3 |
Пшениця – по ейдетиці колесо ( шини).
6.Сенкан Що? Пшениця Яка? Золота, маленька Що робить? Росте, колоситься, годує. Речення Пшениця – важлива рослина. Синонім Злак ( Хліб)
7. Малюнковий колаж. Робота в групах
Криниця – кричить (кир), пиріг –пир, директор – мотоцикл (дир.), кишеня – киш, киш, пшениця – колесо (шина), черемха, очерет – птахи (чир, чир), апельсин – брудно (пил).
8.Розповідь з елементами бесіди Щойно ми з вами склали малюнковий колаж. А що ж таке колаж? Так, це картинка, яка несе в собі інформацію. А є ще картини, які мають назву мозаїка. А, може, хтось знає, що таке мозаїка? Мозаїка – зображення чи візерунок. Виконаний з кольорових каменів, скла. Плиток, природного матеріалу,кольорового паперу. В старовину мозаїкою зі скла та каменю прикрашали палаци.
Сьогодні ми з вами теж станемо справжніми майстрами, познайомимося і виготовимо мозаїку, яка називається торцюванням. Це створення зображення за допомогою об'ємних елементів з паперу.
9. Подорож у галерею Розглянемо зразки різних видів мозаїки.
10. Інструктаж - Візьміть картон, на якому є ескіз одного заморського пана. – Кольоровий папір нарізаний маленькими квадратиками- 1-2 см. – Нанесіть обережно клей на частину контуру. – Покладіть клаптик на вказівний палець лівої руки. – У праву руку візьміть стержень від ручки і поставте на середину клаптика. – Зімкніть квадрат пальцями, прокрутіть стержень. – Вийде паперова трубочка. – Поставте цю трубочку разом із стержнем на проклеєну частину малюнка. – Легенько притисніть до паперу. Стержень легенько витягніть. – Таким чином приклейте всі шматочки по контуру.
VІ. Практична робота учнів. Повторення правил безпеки
VІІ. Домашнє завдання
І рівень
Придумати казку зі словниковими словами: криниця, вогнище, пшениця
ІІ рівень
Відгадати словникові слова за описом:
Тварина, яка довго може обходитися без води – … .
Злакова рослина -… .
Двоколісний спортивний - … .
У школі довгий і світлий - … .
Ми сьогодні поклали у наш рюкзачок багато словникових слів. І на поличку пам'яті у голівки Слова, написання яких треба запам'ятати, ви ще знайдете у словнику в підручнику. Прочитайте і запам'ятайте.
VІІІ. Підсумок уроку
1. Виставка робіт
2. Рефлексія
Ми дізналися…
Наш настрій…
Де можна використати…