Розробка Уроку "Виникнення і розгортання холодної війни" розрахованя для використання у коледжах та закладах професійно-технічної освіти. Спеціально для даного уроку розроблена презентація "Виникнення і розгортання холодної війни", яку бажано використовувати під час проведення Уроку.
Тема: Виникнення і розгортання «холодної війни» в 40–80-х рр. ХХ ст.
Мета:
Тип заняття: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, мультимедійний комплекс, атлас.
Основні поняття та терміни: холодна війна, розрядка, НАТО,ОВД, Карибська криза, Берлінська криза, біполярний світ, залізна завіса, паритет.
Основні дати:
Очікувані результати
Структура заняття
І. Вступна частина
А) Організаційний момент (привітання, бесіда з черговими, повідомлення теми мети та плану уроку);
Б) Мотивація навчальної діяльності (вправа «асоціотивний кущ», робота з словником, мозковий штурм)
ІІ. Основна частина.
А)Актуалізація опорних знань (робота над проблемними запитаннями);
Б) Вивчення нового матеріалу ( розповідь вчителя, робота з підручником, складання таблиці,бесіда);
ІІІ Заключна частина.
А) Узагальнення знань ( бліцопитування);
Б) Підсумки заняття (оголошення оцінок)
В) Пояснення домашнього завдання;
Г) Завершення уроку;
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Бесіда з черговим. Викладач інформує студентів про тему , мету і основні завдання уроку. Студети ознайомлюються з планом уроку.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Друга світова війна закінчилася. Був знищений головний ворог – нацизм, але людство постало на порозі нової війни – холодної, яка розпочалася відразу ж після закінчення Другої світової. Чому ж так сталося? Чому світ знову поділився на два ворогуючі табори? На сьогоднішньому уроці ми з вами дамо відповіді на ці запитання, а також розглянемо , як складалися в подальшому міжнародні відносини у світі.
Зараз ми з вами виконаємо вправу «асоціативний кущ», яка дасть нам змогу зрозуміти , що означає термін «холодна війна»:
Вправа «Асоціативний кущ»( Студенти по черзі називають асоціації, які в них викликає термін «холодна війна». Далі разом формується визначення терміну «холодна війна».
« Х о л о д н а в і й н а » — ідеологічне, економічне, політичне, культурне протистояння соціалістичних і капіталістичних країн, насамперед СРСР і США.
« Х о л о д н а в і й н а » - особлива система міжнародних відносин певного історичного періоду (друга половина 40-х — початок 90-х рр. ХХ ст.).
Вперше це поняття до явища ХХст. використав відомий англійський письменник-фантаст Джордж Оруел , що коментував міжнародні події в британському журналі «Трибюн».
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Викладач: А тепер давайте пригадаємо, як закінчилася Друга світова війна?
«Мозковий штурм»:
А зараз ми поділимося на три групи. Кожна група отримає окреме запитання, над яким працюватиме 3хв. Після обговорення в групі, представник групи дасть відповіді на поставлене запитання. Всі бажаючі можуть доповнити.
Проблемні запитання:
1. З приводу яких питань виникли суперечності між союзниками на заключному етапі війни?
2. Які рішення були прйняті на Ялтинській та Потсдамській конференціях про повоєнне облаштування світу?
3. На Вашу думку, яка країна повинна була стати світовим лідером? Відповідь аргументуйте.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Викладач:
Суперечності, які виникли призвели до початку холодної війни . Давайте тепер з’ясуємо причини «холодної війни».
Причини холодної війни:
Особливість холодної війни полягає в тому, що країни-суперниці не вступають у відкритий конфліт одна протии одної.
Періодизація холодної війни:
Перший період — 1945–1955 рр. |
Розкол світу на два ворогуючі табори та військово-політичні блоки: НАТО та ОВД
|
Другий період — друга половина 1955р. —60-ті рр.
|
Особливе загострення міжнародної напруги (Карибська криза 1962 р.; війна у В’єтнамі 1964–1973 рр.; зведення Берлінської стіни — 13 серпня 1961 р.; «Празька весна» — 1968 р.)
|
Третій період — 70-ті — перша пол. 80-х років |
Розрядка міжнародної напруженості, її розвиток і закінчення
|
Четвертий період — друга половина 80-х — поч. 90-х рр. |
Поступова ліквідація військово-політичного розколу світу й закінчення «холодної війни»
|
Прояви холодної війни:
Запитання: Для чого це робилося?
Запитання: Які це країни?
НАТО (NATO - North Atlantic Treaty Organization) – Північно-Атлантична договірна організація. Була створена 4 квітня 1949р.. Спочатку сюди ввійшли 12 держав Північної півкулі: США, Велика Британія, Бельгія, Данія, Ісландія, Люксембург, Франція, Норвегія, Португалія, Канада, Італія). Блок був утворений для сумісної оборони від комунізму. За договором , в разі небезпеки, США могли розміщати свої війська в будь-якій з цих країн. Зараз членами НАТО є 28 країн світу.
ОВД - Організація Варшавського договору. Була створена країнами соц.табору у противагу НАТО- 14 травня 1955р. Сюди ввійшли: Албанія, БолгаріяЮ, Угорщина, Румунія, Польща, НДР, Чехо-Словаччина, СРСР.. За цим договором війська СРСР були розміщенів в даних країнах.
Робота з картою:
Подивіться на карту в атласах на ст.. «Міжнародні відносини в ІІпол. ХХст. – поч.. ХХІст.. Які висновки ми можемо зробити?
(Світ поділився на два ворогуючі табори, став біполярним –двополюсним).
З середини 50-х рр. на поч.. 60-хрр. Міжнародна напруженість дещо помякшилася. Так, наприклад у 1959р. Микита Хрущов відвідав США, , а в 1963р. був підписаний був підписаний договір про заборону випробовування ядерної зброї в атмосфері, під водою і в космосі.
Цікавим фактом є виникнення Руху неприєднання в 1961р. Ініціатором цього руху стали країни Азії та Африки
Внаслідок таких проявів міжнародна напруженість зростала і «холодна війна кілька разів могла перетворитися на гарячу. Реальна загроза Третьої світової війни настала під час Карибської кризи. (повідомлення студента «Карибська криза).
Висновки:
1)Холодна війна стала наслідком стратегії великих держав США та СРСР;
2) Таке протистояння поділило світ на два ворогуючі табори і поставило людство на поріг нової війни.
В 70-х роках починається розрядка міжнародної напруженості.
Розрядка – період у міжнародних відносинах, для якого характерне зменшення напруженості й ослаблення протиборства між наддержавами – США та СРСР, через переговорний процес, взаємні поступки і компроміси.
Причини розрядки:
Робота з таблицею (студенти опрацьовують матеріал підручника Т. В. Ладиченко ст. та заповнюють таблицю )
Хроніка розрядки
Дата |
Подія |
1970 |
|
1971 р. |
|
1972 р. |
|
1973 р. |
|
1974 р |
|
1975 р |
|
Зразок заповнення таблиці:
Дата |
Подія |
1970 р. |
Договір між ФРН та СРСР про непорушність східного кордону ФРН, між ФРН та ПНР |
1971 р. |
Чотиристороння угода між СРСР, США, Францією та Великобританією про статус Західного Берліна |
1972 р. |
Договір про непорушність кордонів між ФРН та ЧССР. Радянсько-американська угода про ПРО (протиракетну оборону). Радянсько-американська угода ОСО–1 (обмеження стратегічних озброєнь). Початок нормалізації відносин між США та КНР. Договір про «Основи взаємовідносин між СРСР та США» |
1973 р. |
Договір про непорушність кордонів між ФРН та ЧССР. Радянсько-американська угода про відвернення ядерної війни. Угода про припинення війни та повернення миру у В’єтнамі, завершення виводу американських військ із країни |
1974 р. |
Договір про обмеження підземних випробувань ядерної зброї. Підтвердження СРСР та США наміру підписати договір ОСО-2 |
1975 р |
Спільний політ радянських космонавтів та американських астронавтів за програмою «Союз-Аполлон» |
Запитання
Наведіть факти, що свідчать про розрядку міжнародної напруженості в 70-х роках.
Висновки:
Нажаль розрядка була тимчасовим явищем і вже в другій половині 70-х- початку 80-хрр. Почався зрив курсу розрядки міжнародної напруженості.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
А зараз давайте пригадаємо :
Бесіда:
VI. ПІДСУМКИ УРОКУ
Учитель аналізує роботу студентів на уроці та оцінює її.
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Список використаної літератури:
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
СМІЛЯНСЬКИЙ КОЛЕДЖ ХАРЧОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ
НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ХАРЧОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ
ВІДКРИТЕ ЗАНЯТТЯ
з навчальної дисципліни
«Всесвітня історія»
Тема: «Виникнення і розгортання
«холодної війни» в 40–80-х рр. ХХ ст.»
Викладач: Руденко Наталія Борисівна