Урок "Випаровування та конденсація. Кипіння"

Про матеріал
Мета уроку: Дидактична: закріпити знання учнів про зміну агрегатного стану речовини; сформувати уявлення про процеси випаровування та конденсації, кипіння; показати відмінність між процесами кипіння і випаровування; формувати вміння спостерігати фізичні явища й аналізувати факти при спостереженні явищ. Розвивальна: розвивати вміння спостерігати за фізичними явищами, аналізувати їх і пояснювати на основі знань про види теплопередачі; розвивати самостійне, логічне та творче мислення учнів, вміння порівнювати, узагальнювати, систематизувати, робити висновки; розвивати фізико-математичну мову учнів та їх цікавість до фізики. Виховна: виховувати увагу, працелюбність учнів, вміння раціонально використовувати навчальний час; формувати науковий світогляд учнів через розкриття причинно-наслідкових зв’язків. Тип уроку: урок вивчення нового навчального матеріалу. Методи і прийоми навчання: презентації, досліди. Міжпредметні зв’язки:інформатика, географія, охорона праці. Основні поняття: пароутворення, випаровування, конденсація, сублімація, швидкість випаровування, причини випаровування рідини та твердих тіл. Обладнання: скляні скельця 8 шт., дзеркальця, піпетки 4 шт., пензлик 1 шт., пляшечка з водою, пляшечка зі спиртом, штатив з затискачем, спиртівка, фен, комп’ютер, проектор
Перегляд файлу

 

 

 

 

Конспект уроку з фізики на тему:

«ВИПАРОВУВАННЯ ТА КОНДЕНСАЦІЯ. КИПІННЯ.»

 

(8 клас)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема  уроку:  «Випаровування та конденсація. Кипіння.»

Мета уроку: 

Дидактична: закріпити знання учнів про зміну агрегатного стану речовини; сформувати уявлення про процеси випаровування та конденсації, кипіння; показати відмінність між процесами кипіння і випаровування; формувати вміння спостерігати фізичні явища й аналізувати факти при спостереженні явищ.

Розвивальна: розвивати вміння спостерігати за фізичними явищами, аналізувати їх і пояснювати на основі знань про види теплопередачі; розвивати самостійне, логічне та творче мислення учнів, вміння порівнювати, узагальнювати, систематизувати, робити висновки; розвивати фізико-математичну мову учнів та їх цікавість до фізики.

Виховна: виховувати увагу, працелюбність учнів, вміння раціонально використовувати навчальний час; формувати науковий світогляд учнів через розкриття причинно-наслідкових зв’язків.

 

Тип уроку: урок вивчення нового навчального матеріалу.

Методи і прийоми навчання: презентації, досліди.

Міжпредметні зв’язки:інформатика, географія, охорона праці.

Основні поняття: пароутворення, випаровування, конденсація, сублімація, швидкість випаровування, причини випаровування рідини та твердих тіл.

 

Обладнання: скляні скельця 8 шт., дзеркальця, піпетки 4 шт., пензлик 1 шт., пляшечка з водою, пляшечка зі спиртом, штатив з затискачем, спиртівка, фен, комп’ютер, проектор

 

Хід уроку.

 

Той, хто базікає про природу, замість того,

щоб за допомогою експерименту і спостережень

примусити її говорити, ніколи не пізнає її.

Лише дослід знімає завісу з таємниць природи.

Галілео Галілей                                                                                                     (слайд 1)

І. Організаційний момент.

 

1.Мотивація

Почнемо вивчати явища із досліду. Візьміть скельця, що лежать перед вами, і подихайте на них.

-Що ви спостерігаєте?

-Як називаються явища, що відбуваються?

 

Прослухайте уривок із вірша    Лесі  Українки   «Чом я не можу злинути угору…» (слайд 2)

 

Я ж бачила, як хмарка та вродилась:

вона повстала з гучного потоку

туманом білим, парою без барви

і тихо поплила понад водою

глибокими ярами далі вгору,

поволі підвелась, немов насилу,

і вгору подалась. Вона чіплялась

за смерекові гребені зелені,

за уступи обголеної кручі

і за колиби там, на полонині,

немов людина, що з тяжким зусиллям

на гору добувається. І вийшла,

і стала на верхів’ї, і всміхнулась

до місяця, мов дівчина білява,

і заясніла, легка та прозора,

мов ясна мрія. Хто у ній пізнав

оту важку, безбарвну, вогку хмару,

що сунулась так тяжко по долині?..  

 

  • Які фізичні явища описані в цьому вірші?

2. Постановка мети уроку

Які ви ще спостерігали явища навколо себе? Де? (Сохне білизна, висихає розлита вода, утворюється туман, роса...) Ваші приклади є фактами спостережень у природі. Давайте ми з вами спробуємо пояснити ці факти, вивчивши явища пароутворення та конденсації. Це і буде нашою метою. Отже тема уроку: «Випаровування і конденсація рідин. Кипіння». (Учні записують тему уроку) (слайд 3)

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

«Мозковий штурм»

  1. В яких агрегатних станах може перебувати речовина? (на дошці вивісити картинки) (слайд4)
  2. Чим різняться той чи інший агрегатний стан?
  3. Чи змінюються молекули при переході речовини із одного агрегатного стану в інший?
  4. Який зв’язок між швидкістю рухів молекул і температурою?

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Навколо нас скрізь відбуваються взаємні перетворення рідини і пари. Рідини перетворюються в невидиму пару, тобто переходять у газоподібний стан; іноді, навпаки, виника­ють краплинки рідини, що утворюються з пари.

Процес переходу речовини з рідкого стану в газоподібний називають пароутворенням (учні записують ) (слайд 5)

Пароутворення поділяється на два процеси це випаровування та конденсація. (Слайд 6)

Молекули будь-якої рідини перебувають у безперервному хаотичному русі.  (слайд 7) Температура рідини пов’язана із середньою кінетичною енергією руху її частинок. Однак окремі молекули рідини можуть мати таку кінетичну енергію, що виявляться спроможною подолати сили міжмолекулярного притягання й покинути рідину. Вилітаючи назовні, ці молекули утворюють над рідиною пару. Утворення пари і є випаровуванням. При випаровуванні рідину залишають найбільш швидкі молекули. Середня кінетична енергія молекул, що залишилися, зменшується, а рідина охолоджується.

Випаровування – це процес пароутворення з вільної поверхні рідини. (учні записують)

Висновок: 1)рідину можуть покинути швидкі молекули, що знаходяться на поверхні.

2)при випаровуванні відбувається зниження температури, так як внутрішня енергія рідини зменшується.

 

Від чого залежить швидкість випаровування?

Розглянемо кілька дослідів, що пояснюють, від чого залежить швидкість випаровування. (слайд 8)

Дослід 1. Дослідіть швидкість випаровуванням від вітру.

Нанесіть на дві скляні пластинки по краплі води. Одну з краплин обвійте віялом (феном). (слайд 9)

Обладнання: пляшечка з водою, скляні пластинки, піпетка, фен.

Дослід 2. Дослідіть швидкість випаровування від площі поверхні рідини. На два скельця  нанесіть по краплі води. Одну з крапель розітріть по склу. (слайд10)

Обладнання: пляшечка з водою, скляні пластинки,  пензлик.

Дослід 3. Дослідіть швидкість випаровування спирту і води. На різні скельця нанесіть мазки води та спирту.

Обладнання: пляшечки зі спиртом, водою, скляні пластинки, пензлик. (слайд 11)

Дослід 4. Дослідіть швидкість випаровуванням від температури рідини.

Одну зі скляних пластинок нагрійте. На обидві пластинки піпеткою нанесіть краплину води. (слайд 12)

Обладнання: пляшечка з водою, скляні пластинки, піпетка, спиртівка, запальничка.

Отже робимо висновок:  (слайд 13) Швидкість випаровування залежить від:

  • температури
  • площі поверхні рідини
  • наявності вітру.
  • роду рідин

 Спостереження й досліди показують, що випаровуються й тверді тіла. Випаровується, наприклад лід, тому білизна висихає й на морозі. Випаровується нафталін, тому ми відчуваємо його запах. Цей процес називають сублімацією. (слайд 14)

 

Ці знання можна застосовувати при наданні першої медичної допомоги при підвищенні температури тіла. (слайд 15)

  • викликати лікаря;
  • до приходу лікаря укласти хворого в ліжко і змусити його роздягнутися;
  • взяти м'яку ганчірочку, воду (капнути в неї кілька крапель оцту або  спирту);
  • ганчірочку намочити у воді, трохи віджати і обтерти хворого, вкривати не треба, можна трохи помахати над ним рушником, тоді випаровування піде швидше і температура тіла знизиться;
  • дочекатися лікаря;

 

Одночасно з переходом молекул з рідини в пару відбувається й зворотний процес. Безладно рухаючись над поверхнею рідини, частина молекул знову повертається в неї. (слайд 16)
Перехід речовини з газоподібного стану в рідкий називають        КОНДЕНСАЦІЄЮ  (учні записують)

Молекули, що повертаються забирають з собою енергію. Внутрішня енергія пари зменшується.  (слайд 17)

-  Конденсація водяної пари повязана з  пониженням температури оточуючого повітря.

Конденсацією пояснюється утворення хмар, туману, роси. (слайд 18)

 

.Ще один спосіб пароутворення – це кипіння. (слайд 19)

Щоб з’ясувати, що таке кипіння. Поглянемо на слайд.

В посудині закипає вода, температура якої вимірюється.

  • Що утворюється в рідині? (бульбашки)
  • Що знаходиться всередині бульбашки? (пара)
  • При якій температурі кипить вода?( при 100°С)

Продовжуючи нагрівати, спостерігається інтенсивне кипіння, звертаємо увагу на те, що температура не змінюється.

Отже, кипіння – це процес пароутворення, в усьому об’ємі рідини й супроводжується утворенням і зростанням бульбашок пари (записують учні)

Всі рідини киплять при різнійх температурі, яка називається температурою кипіння? (слайд 20)

Температура кипіння рідини залежить від атмосферного тиску, від роду рідини, і від наявності в рідині розчиненого газу.  Зі збільшенням зовнішнього тиску температура кипіння рідини зростає. Якщо довго кипятити вод, таким чином видаливши з неї розчинений газ, то повторно за нормального тиску цю воду можна буде нагріти до температури більшої за 100 С. Таку воду називають «перегрітою».

 

IV. Закріплення знань учнів

Дайте підведемо підсумки, давши відповідь на запитання (слайд 21,22,23)

  • Чи кожна молекула може покинути рідину?
  • Чому при випаровуванні температура рідини знижується?
  • Чому випаровування відбувається при будь-якій температурі?
  • Чому бензин , спирт, одеколон швидко

випаровуються?

  • Чому рідина з більшою температурою випаровується швидше?
  • Як випаровування залежить від площі

     поверхні  рідини?

  • Як вітер впливає на швидкість                                     

      випаровування?

  • Отже, від чого залежить  швидкість випаровування?
  • Які зміни стану рідини відбуваються під час висихання білизни на морозі?

Приклади конденсації в природі

•Які явища спостерігаються в рідині, перш ніж рідина починає кипіти?

•Які сили діють на бульбашку повітря, наповнену парою, коли вона перебуває усередині рідини?

•Чому в таблицях температура кипіння речовин зазначена за нормального атмосферного тиску?

•Чи стає рідина «гарячішою» у процесі

кипіння?

V. Оцінка якості знань учнів .

А зараз письмово виконайте завдання: (слайд 24)

Варіант 1

1 . Випаровування відбувається ...

А. при будь-якій температурі

Б. при температурі кипіння

В. при певній для кожної рідини

2 . При збільшенні температури рідини швидкість випаровування ...

А. зменшується

Б. збільшується

В. не змінюється

3 . При наявності вітру випаровування відбувається ...

А. швидше

Б. повільніше

В. не впливає на випаровування

Варіант 2

1. Якщо немає надходження енергії до рідини ззовні, то випаровування супроводжується ...температури рідини.

А. зниженням

Б. підвищенням

 

2. При збільшенні площі вільної поверхні рідини швидкість випаровування ...

А. не змінюється

Б. збільшується

В. зменшується

 

3. При конденсації рідини відбувається ...енергії.

А. поглинання

Б. виділення

 

( самоперевірка результатів) (слайд 25)

 

. Підведення підсумків уроку

Давайте згадаємо нашу роботу на уроці.

- Яка була мета уроку?

- Як ви вважаєте, досягли ми мети?

А зараз подивіться цікаву інформацію (слайд 26-29)

 

VІІ. Домашнє завдання (слайд 30)

  1. Опрацювати матеріал підручника §13,14, вправа 13 (4-6)
  2. Експериментальне завдання на ст.65.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Надія Стасюк
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
6 березня 2023
Переглядів
334
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку