Підсумковий урок з теми "Вирази, формули , рівняння".містить матеріал для національно-патріотичного виховання на уроках математики. До уроку підібрані цікаві вправи для роботи в парах, роботи в групах, тестові завдання, також додається презентація до даного уроку.
Додаток 1.
Кросворд
Додаток 2.
Київський літопис за Іпатіївським списком від 1187 р. розповідає: «...І плакали по нім усі переяславці... За ним же Україна багато потужила». Це найперша згадка про термін «Україна», яка представляє глибокий траур народу через загибель переяславського князя Володимира Глібовича в битві з половцями. У тому ж літописі від 1189 р. зустрічаємо назву «Україна Галицька» про Галицьке князівство. З ХІV ст. термін «Україна» вживався у значенні «країни, заселеної українцями», тобто етнічної території українського народу, а в кінці ХVІ ст. він (термін) з'явився на західноєвропейських мапах.
З 1187-го минуло 825 років. Історики й досі сперечаються щодо походження і тлумачення слова «Україна». Існують такі версії: слово «Україна» йде від слова «край» — «кінець», що означає «погранична територія» або «межівна земля»; слово «Україна» походить від дієслова «украяти», тобто «відрізати шматок землі від єдиного загалу»; назва «Україна» має джерелом слово «раїна» (рай); слово «Україна» бере початок з назви слов'янського племені «укрів», що проживало на тій землі; ще одне тлумачення — сполучення слів «країна» з прийменником «у».
А ось що розповідає старовинна легенда:
Колись Бог ділив землі між народами. Кожен отримав те, що бажав, і пішов задоволений і щасливий. Раптом підійшла до Бога людина — худа, боса, засмучена, «щойно з неволі» — і попросила шматочок землі. Але все вже було розділено. Пожалів Бог людину і подарував їй «окрайчик землі, який для себе залишив». Саме від того окрайчика — найкращого у світі — і пішла назва «Україна».
Додаток 3
Трипі́льська культу́ра, культу́ра Кукуте́нь — археологічна культура часів енеоліту, назва якої походить від назви села Трипілля на Київщині . Культура набула найбільшого розквіту між 5500 та 2750 роками до н. е., розташовувалась між Карпатами та Дніпром на територіях сучасних України, Молдови та Румунії загальною площею понад 350 тис. км². У часи розквіту культури їй належали найбільші за розміром поселення у Європі: кількість мешканців деяких з них перевищувала 15 тис. осіб.
Трипільська культура є однією з основних давньоземлеробських культур мідної доби. Трипільські племена займали простори Східної Європи від Дніпра до Карпат, від Полісся до Чорного моря і Балканського півострова. Розвивалася ця культура в V—IV тис. до н. е. (протягом 2000 років) і пройшла в своєму розвитку три етапи — ранній, середній та пізній. В Україні виявлено (станом на 2014 рік) понад дві тисячі пам'яток трипільської культури. Вони згруповані у 15 областях: найбільше в Середній Наддністрянщині та Надпрутті й Надбужжі, менше у Наддніпрянщині. Вірогідно, за густотою розселення об'єднання племен.
Однією з особливостей трипільської культури була величезна територія поширення (близько 190 тис. км²). Під час свого найбільшого розквіту (наприкінці середнього етапу) населення на всій території трипільської культури за різними оцінками становило до 410 тис. осіб.
Проблема походження трипільців не до кінця з'ясована. Більшість археологів схиляються до думки, що основу ранньотрипільської культури становили південні землеробсько-скотарські племена культур балканського походження, які, однак, в процесі поширення на нові східні території включали в себе на різних етапах елементи місцевих неолітичних та енеолітичних культур.
Додаток 4
Поет, письменник, художник.
Додаток 5
Розвязки до тестів:
1. к, 2.о, 3.з, 4.а, 5.ч, 6. ч,
7.
17 · (3х + 14) = 238.
3х + 14=238:17
3х + 14=14
3х=0
х=0 (и)
8.
х-огірків,
2х-помідорів,
х+2х-картоплі
х+2х+х+2х=540
6х=540
х=90(кг) - огірків
2х=2·90=180(кг)-помідорів,
х+2х=90+180=270(кг)-картоплі (н)
9.
|
V |
t |
S |
За течією |
252:7 |
7 |
252 |
Проти течії |
270:9 |
9 |
270 |
Vза течією=252:7=36(км/год)
Vпроти течії=270:9=30(км/год)
36-30=6(км/год)
6:2=3(км/год) – швидкість течії
36-3=33(км/год) – власна швидкість катера (а)
Додаток 6
Хмельницький Богдан (Зіновій) Михайлович (1595–1657) – визначний український політичний і державний діяч, полководець, гетьман України (1648– 1657). Засновник Української Козацької держави. Народився майбутній гетьман України у родині українського шляхтича Михайла Хмельницького. Початкову освіту здобув у школах Чигирина та Києва. Згодом продовжив навчання в єзуїтському колегіумі у Львові. Опанував польську та латинську мови, а з часом ще й турецьку і французьку. Богдан був професійним вояком, брав участь у багатьох походах і морських експедиціях.
Завдання І
1)9а +13а; 6)53m+12m-36m;
2)18х - 4х; 7)14а-8а+36а;
3)43а – а; 8)30в +5в;
4)34в + в; 9) 14с +17с +9;
5)8х+16х=19х; 10)39у – 14у+5.
А |
І |
В |
О |
Н |
Р |
Ф |
К |
42а |
22а |
14х |
25у+5 |
35в |
29m |
33х |
31с+9 |
Завдання ІІ
Л |
Е |
У |
А |
Н |
К |
С |
Я |
Р |
Ї |
14х |
11у |
41х |
83в=18 |
120а |
22у |
29а |
88m |
55р-14 |
76с-14 |
Завдання ІІІ
1) 5х+7х; 8) 14m+15m+16;
2) 17а -9а; 9) 69п - п -18;
3) 34у – у; 10)50у - 3у;
4) а +7а; 11) 25х +37х -17х;
5) с + 72с; 12) 52а – 12а +3;
6) 7х+8х+12х; 13)15у +у – 3у;
7)53у +18у -24у.
Р |
А |
Е |
О |
Т |
В |
Ч |
Ш |
К |
С |
Н |
33у |
8а |
47у |
13у |
12х |
68п-18 |
29m+16 |
27х |
40а+3 |
73с |
40х |
1
2016
Конспект уроку математики, проведеного у 5 класі
Тема:Вирази, формули, рівняння.
Мета:
Навчальна: удосконалювати вміння складати числові та буквені вирази за умовою задачі, знаходити значення числових та буквених виразів, розв’язувати рівняння та задачі за допомогою рівннь.
Розвивальна: активізувати пізнавальну активність учнів, розвивати логічне мислення, комунікативні здібності.
Виховна: виховувати старанність, працьовитість,дисциплінованість, виховувати любов до рідного краю, його історії та культури.
Обладнання: роздатковий матеріал, комп’ютерна презентація.
Тип уроку: удосконалення знань, умінь та навичок.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
Розгадавши кросворд ми взнаємо, про що будемо говорити на сьогоднішньому уроці.( кросворд у додатку)
Кросворд
Додаток 2.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1) Знайти значення виразу:
І ряд ІІ ряд
9+ , якщо а=4 33- , якщо х=2
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Отже у нас вийшло ключове слово Україна, а обчисливши значення виразів одержали число 25. Як ви думаєте, чому?( Україні виповнилося 25 років з Дня незалежності). (слайд 1)
Саме так, тому що цього року наша чарівна Україна, земля надзвичайно красива, родюча і багата, святкує свій 25 річний ювілей (слайд2) Саме про це ми і поговоримо на сьогоднішньому уроці, взнаємо трішки про цікаві факти нашого державотворення. Помандруємо сторінками історії нашої держави.
Також ми закріпимо вміння знаходити значення числових і буквених виразів, розв’язування задач і вправ. (слайд3)
Моя Батьківщина – Україна. Не любити цю землю і людей, що живуть на ній, - не можливо! Мій край – це Чорне і Азовське моря, Карпати і Полісся, синьоокі озера Волині, південні степи Криму, терикони Донбасу, Дніпро-Славутич.
Батьківщина – це рідний дім, де завжди з любов’ю чекають нас наші рідні.
Батьківщина – це стежка, по якій ти пішов до школи
… Вона в усьому, що нас оточує: у місяці, в зорях, у дорозі додому, у кожному струмочку, в деревці, у камінчику, у травичці, де «садок вишневий коло хати».
ІV. Розв’язування вправ.
1924 :(843 – 769) 32 + 355
Завдання для І групи Завдання для ІІ групи
18(х – 5290)=3780 (х +834):16 = 224
Після розв’язання історична довідка додаток 3 і презентація. Слайд5
Завдання І
1)9а +13а; 6)53m+12m-36m;
2)18х - 4х; 7)14а-8а+36а;
3)43а – а; 8)30в +5в;
4)34в + в; 9) 14с +17с +9;
5)8х+16х=19х; 10)39у – 14у+5.
А |
І |
В |
О |
Н |
Р |
Ф |
К |
42а |
22а |
14х |
25у+5 |
35в |
29m |
33х |
31с+9 |
Відповідь: ІВАН ФРАНКО
Завдання ІІ
Л |
Е |
У |
А |
Н |
К |
С |
Я |
Р |
Ї |
14х |
11у |
41х |
83в=18 |
120а |
22у |
29а |
88m |
55р-14 |
76с-14 |
Відповідь: ЛЕСЯ УКРАЇНКА
Завдання ІІІ
1) 5х+7х; 8) 69п - п -18;
2) 17а -9а; 9) 14m+15m+16;
3) 34у – у; 10)50у - 3у;
4) а +7а; 11) 25х +37х -17х;
5) с + 72с; 12) 52а – 12а +3;
6) 7х+8х+12х; 13)15у +у – 3у;
7)53у +18у -24у.
Р |
А |
Е |
О |
Т |
В |
Ч |
Ш |
К |
С |
Н |
33у |
8а |
47у |
13у |
12х |
68п-18 |
29m+16 |
27х |
40а+3 |
73с |
40х |
Відповідь:ТАРАС ШЕВЧЕНКО
Після розв’язання історична довідка додаток 4 і презентація
Слайди 6-8
Кожна команда отримує картку із завданням.
Завдання. З’єднати стрілками ліву частину, що представляє собою буквені вирази, з правою частиною, де записані їх назви. Зверніть увагу, що у правій частині їх менше, ніж у лівій.
1. a – (b + c) = a – b - c |
Переставна властивість додавання(Р) |
2. a + b = b + a |
Сполучна властивість додавання(С) |
3. (a + b) – c = b + (a – c) |
Властивість нуля при додаванні(А) |
4. a + b + c = (a + b) + c |
Властивість нуля при відніманні(В) |
5. (a + b) – c = b + (a – c) |
Правило віднімання суми від числа( Я) |
6. a + 0 = a |
Правило віднімання числа від суми(О) |
7. a – 0 = a |
|
8. a – a = 0 |
Правило віднімання числа від суми(Л) |
Відповідь: ЯРОСЛАВ МУДРИЙ
Історична довідка .Слайд 9
Розв’язавши дані тести правильно ми взнаємо за яких часів про нашу Україну знали у цілому світі і шанували її.
1. У якому з наведених випадків записано рівняння?
а) 3 + 5х; б) 13 – 2 = 11; к) 4х + 5 = 25; г) 8(10 – 4) = 48.
2. Яке з чисел є коренем рівняння (139 – х) + 28 = 114?
о) 53; б) 3; в) 47; г) 81.
3. Коренем якого з наведених рівнянь є число 6?
а) х + 6 = 6; б) 6х + х = 35; з) х + 27х = 168; г) 32х – х = 192.
4. Які з чотирьох рівнянь:
1) х + 58 = 70; 2) 12 · х = 132; 3) 156 : х = 13; 4) х – 112 = 100 (х=12)
мають однакові корені?
а) перше і третє; б) перше і друге; в) друге і четверте; г) третє і четверте.
5. Розв’яжіть рівняння 15х + 15 = 225.
а) 15; б) 1; ч) 14; г) 10.
6. Площа вітальні в 2 рази більша від площі кухні. Знайдіть площу кухні, якщо вона на 10 м2 менша від площі вітальні. Яке з наведених рівнянь відповідає умові задачі, якщо через х позначено площу кухні?
а) х + 2 + х = 10; б) х : 2 + х = 10; в) х – 2 + х = 10; ч) 2х – х = 10. (х=10)
7. Розв’яжіть рівняння 17 · (3х + 14) = 238.
а) 154; б) 30 ; и) 0; г)14.
8. У магазин завезли всього 540 кг овочів, причому помідорів було удвічі більше, ніж огірків, а картоплі стільки, скільки помідорів і огірків разом. Скільки кілограмів овочів кожного виду завезли в магазин?
а) 90, 90, 180кг ; н) 90, 180, 270 кг.
9. Катер пропливає 270 км проти течії річки за 9 годин. Яка власна швидкість катера, якщо за течією річки він долає 252 км за 7 годин?
а) 33 км/год; б) 3км/год ; в) 330км/год.
Відповідь: КОЗАЧЧИНА
Історична довідка .Слайд 10
Це лише невеличкий екскурс у історію нашого державотворення. Тож любіть свій край, досліджуйте його історію та культуру. Пам’ятаймо, що ми нація з глибоким історичним корінням.
То ж своїми знаннями, працею, здобутками створимо її культуру, своїми досягненнями прославимо її.
V. Підведення підсумків. Виставлення оцінок.
VІ. Домашнє завдання: домашня самостійна робота №3, ст..102. (підручник О.С.Істер. Математика 5 кл
1