Тема: Вироби з бісеру на дротяній основі
Мета:
Навчальна: познайомити учнів з відомостями про історію виникнення та розвиток бісероплетіння, закріпити та поглибити знання з бісероплетіння,
формувати вміння працювати над творчими проектами, створити атмосферу активної пізнавальної діяльності учнів.
Розвиваюча: розвивати фантазію, творчу уяву, вміння співпрацювати під час групової роботи.
Виховна: виховувати дружелюбність, повагу, пріоритет творчості, естетичний смак.
Обладнання та наочність: кольоровий бісер, мідний дріт, ножиці, дошка, комп’ютер, навчальна презентація.
Тип уроку: комбінований.
Форма проведення: урок- мандрівка
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми проведемо з вами урок-мандрівку. Тому я пропоную вам пофантазувати, використати свої знання, уміння на нашому уроці.
Прислів'я
Тож бажаю усім, щоб до кожного з вас
Завітало натхнення сьогодні у клас,
Щоб вам захотілось новеньке пізнати,
Самим научитись та інших навчати.
Тож я побажаю, щоб лінь ви прогнали
Й натхнення щоб кожного дня зустрічали.
ІІ. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду учнів. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Сьогодні на уроці ми починаємо роботу над проектом «Вироби з бісеру на дротяній основі», але для початку давайте повторимо.
«Зупинка запитань»
В попередніх класах ви вже працювали з бісером і отримували про нього певну інформацію. А зараз ми перевіримо ваші знання.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
З давніх-давен люди займалися виготовленням виробів з бісеру. Цей вид мистецтва актуальний і сьогодні.
Дуже важко уявити наш інтер’єр , гардероб без виробів із бісеру. Плетені вироби красиві і доступні у виготовленні, елегантні, у них тепло і красиво.
Б і с е р – це світ, в якому переплітаються найрізноманітніші грані людського таланту, від майстрів, які його створили, до майстрів, які творять з нього. Мініатюрні намистинки, поєднуючись разом, створюють таємничий, чарівний світ. Бісер дарує можливість творити всім без виключення, незалежно від віку. Саме тому сьогодні на уроці будемо створювати і виготовляти такі вироби самостійно, засвоївши техніку плетіння на уроках трудового навчання.
Зараз ми переживаємо «бісерний бум», який пов’язаний з тим, що відомі кутюр’є стали активно використовувати вишивку бісером у своїх моделях, а як аксесуари до них пропонують вишукані прикраси з бісеру.
IV. Повідомлення теми, мети уроку. Технологічна послідовність виготовлення виробу.
«Зупинка Історична»
Історія виникнення і розвитку бісероплетіння
Мистецтво виготовлення виробів з бісеру сягає глибини віків. Виготовлення
прикрас з бісеру – один із самих загадкових, найцікавіших видів народної творчості. Інтерес до даного виду творчості в різні часи то раптово зростав,
то практично повністю зникав. Виготовлення виробів з бісеру має свою багатовікову історію й особливості розвитку.
Людина по своїй природі прагне краси. Вона з давніх-давен оздоблювала своє житло, одяг та предмети побуту. Багато красивих речей можна створити з намистинок, стеклярусу, блискіток.
Бісер поширений у всіх культурах світу. Його використовували не лише як матеріал для виготовлення прикрас, але й як засіб платежу. З бісеру виготовляли чотки у християнстві і буддизмі.
Про історію виникнення бісеру сьогодні можна сперечатися. За легендою вперше зуміли добути бісер фінікійці. Приблизно шість тисячоліть тому, фінікійські купці везли по Середземному морю природний мінерал – селітру, що добули в долині Нілу, в Африці. Подорожуючи, вони висадилися на піщаний берег Сирії. Взявшись готувати собі їжу, не змогли знайти великих каменів, щоб обкласти багаття та поставити на них посуд. Вирішили використати для цього великі шматки селітри. Вранці, розгрібаючи попіл, купці виявили чудовий злиток, який був твердий мов камінь, горів вогнем на сонці, був чистим і прозорим як вода. Багаття зуміло розтопити селітру, поєднати її з річковим піском. Так утворилось найперше скло, давши початок скловиробництву.
Існує також версія що батьківщиною скла був Давній Єгипет. Археологічні розкопки свідчать про те, що оздобленням речей та виготовленням бісерних прикрас тут займалися ще в ІV ст. до н.е. Саме з Єгиптом пов’язані перші згадки про бісер. Назва його походить від арабського слова «бусра, бусер – штучні перли». В давньому Єгипті жінки і чоловіки носили намисто з бісеру.
Найпоширенішим видом скляних виробів було намисто. Завдяки вдосконаленню технології виготовлення, його можна було робити все дрібнішим. Так виник бісер. Спочатку його виготовляли з непрозорого скла переважно чорно-синього або зеленого кольору різними способами. Розплавлену скляну масу витягували у тонку нитку та накручували на мідний стержень, товщина якого відповідала отвору намистинок. Після цього стержень вилучали, а намистинку повторно нагрівали, обробляючи вручну. Технологія скловиробництва постійно вдосконалювалася. Так у ІІст. до н.е з’явилося напівпрозоре скло, а в І ст. до н.е почали варити прозоре скло різних кольорів.
Із Давнього Єгипту й Сирії виробництво скла поширилося в Римську імперію, оскільки Єгипет був завойований римлянами. Саме в римській імперії було винайдено спосіб видування скляних виробів за допомогою трубки. З краплі розплавленої скляної маси майстер за допомогою трубочки (тростяної чи залізної) видував трубочки малого діаметра. Видуті трубочки розрізали спеціальними ножицями на дрібні частинки і піддавали обробці. Спочатку шліфували в барабані сумішшю
товченого вугілля з вапном. Після заповнення отворів бісер висушували, змішували з невеликою кількістю піску і нагрівали до темно-червоного
кольору в чавунних барабанах, які повільно оберталися. Під час цього процесу розм’якшені скляні кільця округлялися, згладжувалися нерівності, обертання не давало їм сплющитися, а порошкова суміш запобігала запливанню отворів. Після охолодження бісер промивали, висушували, повторно шліфували для повернення блиску, втраченого при розжарюванні.
Виробництво бісеру поширились у Грецію, Галію (теперішня Франція), Візантію, Німеччину. Внаслідок розколу Римської імперії на дві держави, центр склоробства було перенесено у її східну частину – Візантію. Після занепаду Візантії, Венеція на довгі роки (X-XVIIIст.) стала володаркою технології скловиробництва, а наприкінці XVIст. почали займатися скловарінням у Богемії (Північна Чехія).
На території нашої держави бісер був відомий ще у ІV- IIIст.. до н.е., про що свідчать прикраси з скляного намиста, бісеру, стеклярусу знайдені у похованнях тих часів. Всі народи, які тут проживали: скіфи, сармати, давні слов’яни були знайомі з оздоблен9ням одягу, взуття та предметів побуту бісером.
За часів Київської Русі жінки та діти носили намисто, браслети різного кольору, причому дані вироби вже виготовлялися у місцевих майстернях. Татаро-монгольська навала надовго перервала розвиток скловиробництва на Русі. Лише в XV ст. рукодільниці почали використовувати венеціанський бісер для виготовлення предметів культового призначення, одягу та речей духовенства.
Починаючи з XVIII ст. бісер, який ввозили з Венеції використовували у домашньому рукоділлі. Попит на бісер зріс. Тому у 1754 р. М. В. Ломоносов відкрив Усть-Рудицьку фабрику. Тут виготовляли: бісер, стеклярус, грановані каміння та брошки, кольорове скло. Фабрика проіснувала 10 років і була закрита невдовзі після смерті Ломоносова. У кінці XVIII-XIX ст. захоплення бісерними ремеслами в аристократичних колах були досить поширеними на Русі. У кінці XIX ст. бісерне мистецтво поширилось провінційними містами, а з появою недорого бісеру ( відкриття кустарних майстерень у Московській, Казанській, Гродненській, Київській губерніях), цим рукоділлям почали займатися в селах.
Популярний бісер і сьогодні. Його широко застосовують для оздоблення одягу, виготовлення аксесуарів. Вражають своєю чарівністю бісерні сучасні і народні прикраси. Для оздоблення предметів інтер’єру бісер є незамінним та неповторним матеріалом.
Властивості бісеру, його магічне значення
Знання про різні властивості бісеру, включаючи його містичні властивості, дають можливість уважніше ставитися до вибору бісерних виробів. Бісер виготовляють зі скла, а скло часто використовувалося магами й віщунами як
засіб для ясновидіння.
Найпростіші вироби – фєнєчки – володіють властивістю «відганяти» лихе
око і заздрість. Існують дані, що за допомогою виробів з бісеру можна зняти головний біль і справитися зі стресом.
Кожен майстер вкладає частинку своєї душі у виріб. І це залежить від того, з яким настроєм і бажанням майстер робить свою роботу. Вироби ручної роботи володіють властивою тільки їм енергетикою. От чому деякі речі нам здаються «теплими», а інші не викликають ніяких емоцій.
Оскільки бісерні вироби, особливо прикраси, легко вбирають негативну енергію, їх часто носять як обереги й амулети. При перенасиченні негативною енергією виріб з бісеру може порватися або загубитися.
Найсильнішу енергетичну дію мають картини з бісеру, оскільки енергетикою володіє не тільки матеріал, а й зображення. Тому картини з бісеру є не лише амулетом помешкання або оберегом людини, а й джерелом енергії.
Роль кольору в бісероплетінні.
Вважається, червоний колір – колір любові. Але в бісерних виробах це не так. Червоні та оранжеві відтінки бісеру дуже добре захищають свого господаря від «лихого» ока. Однак велика кількість бісеру цього кольору може викликати у людини сильні шлункові або кишкові розлади.
Жовтий колір також добре захищає. Жовтий бісер з металевим блиском має властивість притягати прибуток до господаря.
Якщо у вас є проблеми, пов'язані з самотністю, то найкраще підійде голубий або зелений колір без металевого блиску.
Чорний і білий бісер без металевого блиску дуже добре очищає біополе людини від негативних емоцій, робить його роздум твердим, а волю – непохитною.
Бузковий бісер з металевим блиском наближає до нових романтичних стосунків.
Бісероплетіння і сьогодення
У наш час за допомогою новітніх технологій промисловість випускає модні прикраси, які можуть задовольнити смак будь-якої людини. Проте ручна робота – це красиво, оригінально і дуже дорого. За багато століть бісер аніскільки не втратив своєї цінності.
У скринях наших прабабусь можна знайти чимало чарівних речей, оздоблених бісером та дрібним намистом. Тканини того часу були нестійкими і часто псувалися, речі виходили з моди, і тоді бісер обережно випорювали, промивали і використовували в нових виробах.
У дітей, які займаються бісероплетінням, розвивається моторика пальців, посидючість, сприйняття кольору. Дівчатка плетуть собі різні прикраси, а хлопчики перетворюють бісер на сувенір або іграшку.
V. Закріплення правил з охорони праці і техніки безпеки.
1.Перед початком роботи підготувати робоче місце.
2.Сидіти прямо, не нахиляючи низько голову.
3.Роботу виконувати при достатньому освітленні.
4. Роботу тримати на відстані 25-30 см від очей.
5. Інструменти класти на стіл ручкою до себе, передавати – ручкою
від себе. Ножиці кладуть, зімкнувши леза, гострими кінцями від
працюючого. Передавати ножиці, тримаючи за зімкнуті леза.
6. Плоскогубці, круглозубці та кусачки тримати в обхват, не закладати
пальці між ручками інструмента – можна защемити пальці.
7. Зберігати інструменти слід у спеціальній коробці.
8. Голки зберігати у спеціально відведеному місці. Якщо голка впала, її необхідно обов’язково знайти.
9. Під час роботи, при тугому проходженні голки через бісеринку
використовувати наперсток.
10. Не користуватися несправним інструментом, іржавими та зігнутими
голками.
«Зупинка помилок»
VI. Інструменти та пристосування для роботи з бісером.
Для виготовлення виробів з бісеру використовують різні матеріали. Сьогодні бісерним виробництвом займаються у багатьох країнах світу. Бісер виробляють різних форм, різних кольорів. Виробники бісеру застосовують свої професійні секрети для виготовлення продукції. В торгівельній мережі зустрічається безліч її видів: з кольорового та прозорого скла, пофарбований всередині чи зверху, перламутровий, смугастий, матовий, меланжевий з гладенькою чи шершавою поверхнею. Намистини виготовляють з різних видів матеріалу: скла, пластмаси, дерева, кераміки і навіть з дорогоцінного каміння та металів.
Бісер - дрібні, круглі, або злегка приплюснуті намистинки. Діаметр бісеринок не більше 2 мм. Розмір бісеру позначають номером, чим більший номер тим дрібніший бісер.
Намистини – круглі бісерини з діаметром більше 2мм.
Рубка, січений бісер – скляні палички, довжина яких рівна діаметру.
Стеклярус – скляні трубочки, довжина їх більша за діаметр, який визначає номер стеклярусу.
Блискітки – пластинки різних форм, які мають дірочки для кріплення.
Дріт Його підбирають в залежності від виду виробу та бісеру. Виготовляючи прикраси ( брошки, заколки), дрібні деталі сувенірів використовують тонкий кольоровий дріт, для виготовлення виробів для оздоблення інтер’єрів використовують дріт різної товщини: тонший - для виготовлення деталей та їх монтажу, товстіший - для основи до якої кріпляться деталі. Товщина дроту залежить від діаметра отвору бісеринки, через неї він має пронизуватися щонайменше два рази. Дріт повинен бути зручним у роботі, легко згинатися і скручуватися. Використовують мідний дріт, а також алюміневий як основу для кріплення деталей.
Кольорові нитки, пластилін, фольгу, клей, папір, тканину, дерев’яні палички, флористична тасьма – використовують для оздоблення деталей та оформлення готових виробів .
Серветка, на яку насипають бісер для роботи, використовується для того, щоб бісер не розбігався по робочій поверхні. Для серветки використовують однотонну тканину.
Зупинка «Чарівна скринька».
Відгадати загадки.
Маленька,гостренька,
Всім потрібна.
Усіх обшиваю,
Сама одягу не маю.
Пара гострих, тонких ніг
Без туфель і без чобіт.
На ногах - по голові
Для чого, скажіть мені?
По папері ходять ноги,
Ріжуть все, що на дорозі.
Маленькі намистинки на крапельки схожі.
На нитку можна їх надіти, на дріт також.
З них ми зберемо звірят і фенечки сплетемо.
Скажіть, як ми намистинки такі назвемо?
« Що користі в бісеру, коли він не нанизаний».
Фізкультхвилинка
Бісер ми в руках тримали,
Втому рученьки пізнали,
Треба трошки відпочити,
Та роботу закінчити.
Руки вгору, руки вниз,
Навкруг себе обернись,
Руки вгору, руки в боки
Та пройди чотири кроки.
VII. Зупинка «Технологічна»
7.1. Вступний інструктаж.
Завдання. Виготовлення виробу на дротяній основі. У вас на партах розміщені технологічні карти для виготовлення виробів, за даними картами та операціями вам потрібно працювати.
Для виконання завдання нам потрібні такі матеріали та інструменти: ножиці, лінійка, бісер, дріт та посудинка для бісеру.
Особливості виконання роботи:
7.2. Самостійна робота учнів.
Учні самостійно виконують роботу.
7.3. Поточний інструктаж.
Зміст обходів вчителя:
7.4 Заключний інструктаж.
VIII. Зупинка «Закріплення»
Метод незакінчені речення.
Слово «бусер» в перекладі з арабської …….
Найперше скло утворилось поєднанням річкового піску і……
Дрібні, круглі, або злегка приплюснуті намистинки називають……..
Розмір бісеру позначають номером, чим більший ………
Намистини – круглі бісерини з діаметром ……..
Рубка, січений бісер – скляні палички, довжина ……...
Скляні трубочки, довжина їх більша за діаметр називають……
ІХ. Презентація робіт.
X. Підсумок уроку. Р е ф л е к с і я
- Що сподобалося на уроці?
- Які труднощі виникали при виготовлені виробу?
- Як їх здолали?
- Що корисного взяли для себе з сьогоднішнього уроку?
XІ. Домашнє завдання.
Підготувати повідомлення «Легенди про квіти» ( мак, ромашку, волошки, троянди).