Тема програми – Контурне різьблення.
Тема уроку – Підготовка матеріалу під яворівське різьблення.
Мета: навчальна - вдосконалення вмінь по виконанню операцій циклювання, шліфування поверхні деревини, нанесення лаку; формування умінь і навичок при опорядженні барвниками, перенесенні орнаменту на заготовку;
розвиваюча - розвивати професійну самостійність та творчій підхід під час виконання завдання;
виховна - залучати до витоків української культури; прищеплювати любов та повагу до традицій українського різьблення; прищеплювати естетичний смак.
методична – активізація діяльності учнів за допомогою використання нетрадиційних форм та впровадження інноваційних технологій в навчально-виробничій процес.
Тип уроку – урок вивчення трудових прийомів і операцій.
Вид уроку – інтегрований.
Форма організації навчальної діяльності учнів – індивідуальна.
Міжпредметні зв’язки:
Матеріально-технічне забезпечення уроку
Хід уроку
І.Організаційна частина – до 3 хвилин.
ІІ. Вступний інструктаж – до 10 хвилин.
Формування теми і мети уроку.
Майстер: - Україна завжди славилась своїм декоративно-прикладним мистецтвом і різьблення по дереву є одним із них. Взагалі різьблення по дереву є в багатьох народів світу, але на Україні є один з видів різьби притаманний тільки нашому народу – це яворівська різьба, за якою на закордонних виставках нас і впізнають і про яке ми будемо з вами говорити.
Яворівська різьба - це вишуканий рослинний орнамент, що легко впізнається і легко визначається та є відомою у сьому світі.
Учень: - Ця різьба зародилася в 30 роках ХХ століття на Яворівщині (звідси походить і назва різьби) від яворівського розпису, яким розмальовували яворівськи меблі, яворівськи скрині, яворівськи забавки.
Учень: - Їдучи з Косова до Верховини, на одинадцятому кілометрі за мостом через річку Рибницю вступаємо до мальовничого гуцульського села Яворова. Простяглося воно на 12 км над бистроплинною Рибницею до перевалу Буковець.
Учень: - Розташоване село на схилах гірських хребтів.
Учень: - Ніхто нині не знає, чому село зветься Яворів. Кажуть що перші поселенці з’явилися тут десь майже триста років тому, а в тій місцевості буйно гнали до неба свої крони явори.
Учень: - Вважають, що назва села походить від назви цих дерев – яворів.
Учень: - Автором став майстер Йосип Станько, він перший перевів елементи яворівського розпису в різьбу.
Елементи розпису
Елементи різьби
Майстер: - На початку різьблення виконувалось їм на чистому дереві, невдовзі Станько використовує фарбування горіховим бійцем (фарба з шкаралупи горіха), це характерний темно-коричневий, темно-вишневий фон з переходом кольору в світлий.
Майстер: - Сьогодні ми з вами навчимось підготовлювати матеріал під яворівське різьблення. Але спочатку ми повинні знати технологічну послідовність виконання операцій.
Учні записують матеріал в робочий зошит.
До конспекту учнів:
Яворівська різьба відноситься до контурного, характеризується вишуканим рослинним орнаментом по фарбованому фону.
Підготовка поверхні під різьблення
Слайд №1 Слайд №2
Слайд №3 Слайд №4
Слайд №5 Слайд №6
Слайд №7 Слайд №8
Слайд №9
До конспекту учнів:
До якості підготовки поверхні під яворівське різьблення висуваються таки вимоги:
Учні записують матеріал в робочий зошит.
Майстер: - У вас на кожному робочому місці лежить:
1) інструкційно-технологічна карта, яка включає всю послідовність робіт, яку ви будете виконувати; (додаток А)
2) дефектна карта при лакуванні (звертайтесь до неї коли будете наносити лак та виникнуть будь які ускладнення); (додаток В)
3) зразок малюнку орнаменту, якій необхідно буде нанести на заготовку. (додаток С)
Майстер: - Перш ніж приступити до роботи згадаємо з вами спосіб організації робочого місця та правила охорони праці та санітарної гігієни при роботі:
Майстер демонструє організацію свого робочого місця та виконує показ прийомів робот.
Майстер: - Отже перш ніж приступити до роботи повторимо новий матеріал. (майстер проводить бліцопитування учнів)
Майстер: - Добре, знаючи технологічну послідовність, правила організації робочого місці та правила безпеки праці можна приступати до роботи. Час виконання роботи 200 хв.
ІІІ. Поточний інструктаж
1-й обхід з метою – перевірка чи всі учні приступили до роботи (якщо ні, то що заважає цьому – усунути)
2-й обхід з метою – ступень підготовки робочого місця; ступень засвоєння учнями показаних прийомів правильності виконання операцій; дотримання правил безпеки праці.
Наступні обходи з метою: - дотримання правил безпеки праці при роботі, перевірка правильності виконання технологічного процесу.
Майстер слідкує чи всі учні приступили до роботи, ступень підготовки робочого місця, дотримання правил безпеки праці, , допомагає учням, контролює правильність виконання операцій, та послідовності технологічного процесу, культури праці, за необхідністю робить зауваження, заохочує.
ІV. Заключний інструктаж – 25 хв.
Додаток А
Інструкційно-технологічна карта
№ |
Назва операції |
ескіз |
Інструмент
|
Зміст роботи |
1 |
Циклювання поверхні заготовки |
|
Цикля |
Циклювання проводять вздовж волокон деревини, тиск на циклю рівномірний. |
2 |
Шліфування поверхні заготовки та торцевих зрізів |
|
Колодка з шліфувальною шкуркою |
Шліфування проводять без натиску, вздовж волокон деревини. |
3 |
Зволоження поверхні заготовки |
|
Тампон, ємність з водою |
Зволожують злегка вологим тампоном. Після дають заготовці просохнути. |
4 |
Просушування заготовки |
|
|
|
5
|
Зняття ворсу |
|
Колодка з дрібнозернистою шліфувальною шкуркою |
Зняття ворсу проводять методом шліфування вздовж волокон деревини. |
6
|
Нанесення барвника основного кольору |
|
Тампон, ємність з барвником |
Тампон не сильно зволожують барвником, для того щоб барвник не глибоко проник в поверхню деревини, а лише близько на 1-1,5мм. Барвник треба наносити швидко, щоб наступна операція виконувалась по вологій поверхні. |
7 |
Нанесення барвника темного кольору по периметру заготовки |
|
Тампон, пензлик, ємність з барвником |
Барвник наноситься вологим тампоном та сухим бійцем. Торцеві зрізи також забарвлюються в темний колір.
|
8 |
Розтушовка переходу між кольорами |
|
Тампон, ємність з водою |
Розтушовують границі кольору злегка вологим, чистим тампоном.
|
9 |
Просушування заготовки |
|
|
|
10 |
Нанесення лаку |
|
Лак, пензлик;
|
Лак наноситься тонким шаром вздовж волокон деревини в два прийоми. |
11 |
Просушування заготовки |
|
|
|
12 |
Нанесення орнаменту на заготовку |
|
Кулькова списана ручка, малярна стрічка орнамент на папері. |
Орнамент на папері закріплюють на заготовці. Ручкою обводять контури орнаменту – стебел, квітів, «листочки» та інші додаткові елементи не переводять. |
Додаток В
Дефектна карта
Дефект |
Причини виникнення |
Повітряні бульбашки на лаковій плівці |
Велика в'язкість лаку, дуже товстий шар нанесеного лаку, висока температура в приміщенні.
|
Невисихання лаку |
Ґрунтовка не відповідає лаку; речовини, що входять до складу клітин деревини, не відповідають лаку; не дотримано пропорцій компонентів при змішуванні лаку.
|
Нерівна плівка лаку |
Велика в'язкість лаку, швидке висушування, велика швидкість повітря при висушуванні, протяги.
|
Провали й отвори в лаковій плівці. |
Забруднена поверхня (залишки масла, жиру і бруду). Надто швидке висихання.
|
Патьоки |
Недостатня в'язкість лаку, етажерки встановлені не горизонтально.
|
Недостатня адгезія |
Надмірна вологість нижнього шару, надмірна вологість повітря , товстий шар лаку, ґрунтовка не відповідає лаку.
|
Пропалювання лаку |
При застосуванні НЦ- лаків і лаків кислотного тверднення погано заповнені пори, недостатньо висушений лак або порозаповнювач, занадто тонкий шар лаку.
|
Недостатній блиск, сірі й білі плями |
Волога деревина, надмірна вологість повітря в приміщенні для опорядження, вологість повітря.
|
Недостатня твердість покриття |
Не дотримано пропорцій компонентів при змішуванні лаку, дуже низька температура в цеху, старий лак.
|
Додаток С
Малюнок
Список використаної літератури