Урок виробничого навчання. Тема уроку – " Підготовка матеріалу під яворівське різьблення"

Про матеріал
Зміст уроку охоплює програмний матеріал, чітко організовано виклад нового матеріалу, активно використовуються такі напрямки діяльності учнів як аудіювання, слухання, читання технологічних карт. Роздавальні та дидактичні технологічні картки значно полегшують учням сприйняття матеріалу. Подання матеріалу розраховане на всі види пам’яті (образну, словесно-логічну, емоційну, рухову), що сприяє засвоєнню ЗУН. матеріал може бути використаний вчителями технології (10-11кл) та майстрами виробничого навчання.
Перегляд файлу

Тема програми – Контурне різьблення.

Тема уроку – Підготовка матеріалу під яворівське різьблення.

Мета: навчальна - вдосконалення вмінь по виконанню операцій циклювання, шліфування поверхні деревини, нанесення лаку;  формування умінь і навичок при опорядженні барвниками, перенесенні  орнаменту на заготовку;

розвиваюча - розвивати професійну самостійність та творчій підхід під час виконання завдання;

виховна  - залучати до витоків української культури; прищеплювати любов та повагу до традицій українського різьблення; прищеплювати естетичний смак.

методична – активізація діяльності учнів за допомогою використання нетрадиційних форм та впровадження інноваційних технологій в навчально-виробничій процес.

Тип уроку – урок вивчення трудових прийомів і операцій.

Вид уроку – інтегрований.

Форма організації навчальної діяльності учнів – індивідуальна.

Міжпредметні зв’язки:

  • матеріалознавство: «Види опорядження», «Лаки»;
  • технологія різьбярських робіт: «Контурне різьблення»;
  • охорона праці: «Безпека праці при лакуванні».

Матеріально-технічне забезпечення уроку

  1.                    Інструменти та прилади – тампони - 45шт, пензлі - 15шт, щітки – 3шт, олівці -15 шт, кулькові списані ручки – 15 шт, лінійки - 15 шт, ємності для води та барвників – 15 шт;
  2.                    Матеріали – заготовки з фанери - 20шт, шліфувальні колодки -15шт, барвники, лак на водній основі -0,2 л., малярна стрічка;
  3.                    Дидактичні матеріали – інструкційно-технологічна карта «Підготовка поверхні під яворівське різьблення» - 15 шт, роздаткові матеріали - 15 шт, дефектна карта при лакуванні -15шт.
  4.                    ТЗН - комп’ютер, мультимедійний проектор, екран.  

Хід уроку

І.Організаційна частина – до 3 хвилин.

  1. шикування учнів;
  2. перевірка наявності учнів;
  3. перевірка зовнішнього вигляду та готовність до заняття;

ІІ. Вступний інструктаж – до 10 хвилин.

  1.   Повідомлення теми та мети уроку.
  2.   Актуалізація опорних знань. Перевірка знань учнями попередньо пройденого матеріалу та теоретичних знань з предмету спецтехнології, матеріалознавства, охорони праці.
  • Запитання: Дати  характеристику  контурному різьбленню. (Відповідь учнів – Контурне різьблення характеризується неглибокими двогранними виїмками, які проходять по всьому контуру малюнка. Зображення схоже на малюнок, лінії різкі, але гри світотіні майже нема. В різьбленні використовуються головним чином зображення рослинних мотивів.)
  • Запитання: Яки  види  контурного різьблення  ви  знаєте? (Відповідь учнів - Яворівська різьба; різьба по не тонованому фону; контурне різьблення геометричного орнаменту, інколи цій вид контурного різьблення називають “вишиванкою”; графічне різьблення (різьблення гравюр))
  • Запитання: Яка організація робочого місця для виконання контурного різьблення? (Відповідь учнів - Робоче місце повинно бути добре освітлене, та мати вентиляцію, на столі не повинно бути нічого зайвого, інструмент повинен зберігатися в спеціальних ящиках або в згортках з товстого полотна.)
  • Запитання: Які інструменти потрібні для різьблення? (Відповідь учнів)
  • Запитання: Як готується поверхня деревини під контурне різьблення по не тонованому фону? (Відповідь учнів -  При виконанні контурного різьблення використовують ніж-косячок та різноманітні стамески: контурна, полога,  царазики., футчики)
  • Запитання: Яка техніка безпеки при роботі з барвниками і лаками? (Відповідь учнів – Фарбування та лакування потрібно проводити в спеціально відведеному для цього місці, де є вентиляція та гарне освітлення. Учень повинен бути в спецодязі,  на руки бажано вдягти гумові рукавички. )

Формування теми і мети уроку.

  1.   Пояснення нового матеріалу.

Майстер:  - Україна завжди славилась своїм декоративно-прикладним мистецтвом і різьблення по дереву  є одним із них. Взагалі різьблення по дереву є в багатьох народів світу, але на Україні є один з видів різьби притаманний тільки нашому народу – це яворівська різьба, за якою на закордонних виставках нас і впізнають і про яке ми будемо з вами говорити.

Яворівська різьба - це вишуканий рослинний орнамент, що легко впізнається і легко визначається та є відомою у сьому світі.

Учень: - Ця різьба зародилася в 30 роках  ХХ століття на Яворівщині (звідси походить і назва різьби) від яворівського розпису, яким розмальовували яворівськи меблі, яворівськи скрині, яворівськи забавки.

Учень: - Їдучи з Косова до Верховини, на одинадцятому кілометрі за мостом через річку Рибницю вступаємо до мальовничого гуцульсько­го села Яворова. Простяглося воно на 12 км над бистроплинною Рибницею до перевалу Буковець.

Учень: - Розташоване село на схилах гірських хребтів.

Учень: - Ніхто нині не знає, чому село зветься Яворів. Кажуть що перші поселенці з’явилися тут десь майже триста років тому, а в тій місцевості буйно гнали до неба свої крони явори.

Учень: - Вважають, що назва села походить від назви цих дерев – яворів.

Учень: - Автором  став майстер Йосип Станько, він перший перевів елементи яворівського розпису в різьбу.

Елементи розпису

 

Елементи різьби

Майстер:  - На початку різьблення виконувалось їм на чистому дереві, невдовзі Станько  використовує фарбування горіховим бійцем (фарба з шкаралупи горіха), це характерний темно-коричневий, темно-вишневий фон з переходом кольору в світлий.

Майстер: - Сьогодні ми з вами навчимось підготовлювати матеріал під яворівське різьблення. Але спочатку ми повинні знати технологічну послідовність виконання операцій.

Учні записують матеріал в робочий зошит.

До конспекту учнів:

Яворівська різьба відноситься до контурного, характеризується вишуканим рослинним орнаментом по фарбованому фону.

Підготовка поверхні під різьблення

  •     Шліфування поверхні заготовки та торцевих зрізів.
  •     Зволоження поверхні заготовки.
  •     Просушування заготовки.
  •     Зняття ворсу.
  •     Нанесення барвника основного кольору.
  •     Нанесення барвника темного кольору по периметру заготовки.
  •     Розтушовка переходу між кольорами.
  •     Просушування заготовки.
  •     Нанесення лаку.
  •     Просушування заготовки.
  •     Нанесення орнаменту на заготовку.

 

Слайд №1                                                             Слайд №2

 

Слайд №3                                                             Слайд №4

 

 

 

Слайд №5                                                             Слайд №6

 

Слайд №7                                                             Слайд №8

 

     

Слайд №9

 

До конспекту учнів:

 До якості підготовки поверхні під яворівське різьблення висуваються таки вимоги:

  • поверхня повинна буди добре прошліфована, не допускаються нерівності, шороховатості, задирки, піднятий ворс;
  • перехід кольору від темного до світлого повинен бути плавний, без різких границь;
  • при лакуванні не допускаються підтьоки, шар лаку повинен бути тонкий, рівний, гладенький;
  • орнамент перенесений чіткими лініями, одна сторона малюнка повинна бути симетрична іншій.

Учні записують матеріал в робочий зошит.

Майстер: - У вас на кожному робочому місці лежить:

1) інструкційно-технологічна карта, яка включає всю послідовність робіт, яку ви будете виконувати; (додаток А)

2) дефектна карта при лакуванні (звертайтесь до неї коли будете наносити лак та виникнуть будь які ускладнення); (додаток В)

3) зразок  малюнку орнаменту, якій необхідно буде нанести на заготовку. (додаток С)

Майстер: -  Перш ніж приступити до роботи  згадаємо з вами спосіб організації робочого місця та правила охорони праці та санітарної гігієни при роботі:

  • приміщення повинно бути добре провітрюємо, тому що будемо працювати з лаком, а лаки мають шкідливі для здоров’я  випари; 
  • робоче місце повинне  бути добре освітлене, на столі не знаходиться нічого зайвого;
  • на стіл необхідно покласти захисну плівку, або цупкий папір, щоб барвниками та лаком не забруднити поверхню столу;
  • на руки бажано надягти гумові господарські рукавички, також щоб не забруднити руки барвниками;
  • ємності для барвників повинні бути з плоским широким дном.

Майстер демонструє організацію свого робочого місця  та виконує показ прийомів робот.

Майстер: - Отже перш  ніж приступити до роботи повторимо новий матеріал. (майстер проводить бліцопитування учнів)

Майстер: - Добре, знаючи технологічну послідовність, правила організації робочого місці та правила безпеки праці можна приступати до роботи. Час виконання роботи 200 хв.

ІІІ. Поточний інструктаж

1-й обхід з метою – перевірка чи всі учні приступили до роботи (якщо ні,  то що заважає цьому – усунути)

2-й обхід з метою – ступень підготовки робочого місця;  ступень засвоєння учнями показаних  прийомів правильності виконання операцій;  дотримання правил безпеки праці.

Наступні обходи з метою: - дотримання правил безпеки праці при роботі, перевірка правильності виконання технологічного процесу.

 Майстер слідкує чи всі учні приступили до роботи, ступень підготовки робочого місця, дотримання правил безпеки праці, , допомагає учням, контролює правильність виконання операцій, та послідовності технологічного процесу, культури праці, за необхідністю робить зауваження, заохочує.

ІV. Заключний інструктаж – 25 хв.

  1.                Підведення підсумків уроку, аналіз виконання робіт кожним учнем.
  2. Демонстрація кращих робіт. Порівняння робіт, виконаних учнями, з еталонами (зразками) робіт.
  3.                Аналіз типових помилок та характерних недоліків, що мали місце при виконанні навчально-виробничих робіт.
  4.                Аналіз дотримання правил безпеки праці.
  5.                Оцінювання ЗУН.
  6.                Повідомлення теми наступного уроку.
  7.               Домашнє завдання.
  8.                Прибирання робочих місць та майстерні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток А

Інструкційно-технологічна карта

 

Назва операції

ескіз

Інструмент

 

Зміст роботи

1

Циклювання поверхні заготовки

 

                 

 

Цикля

Циклювання проводять вздовж волокон деревини, тиск на циклю рівномірний.

2

Шліфування поверхні заготовки та торцевих зрізів

 

 

Колодка з шліфувальною шкуркою

Шліфування проводять без натиску, вздовж волокон деревини.

3

Зволоження поверхні заготовки

 

Тампон, ємність з водою

Зволожують злегка вологим тампоном. Після дають заготовці просохнути.

4

Просушування заготовки

 

 

 

5

 

Зняття ворсу

 

Колодка з дрібнозернистою шліфувальною шкуркою

Зняття ворсу проводять методом шліфування вздовж волокон деревини.

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Нанесення барвника основного кольору

 

 

Тампон, ємність з барвником

Тампон не сильно зволожують барвником, для того щоб барвник не глибоко проник в поверхню деревини, а лише близько на 1-1,5мм. Барвник треба наносити швидко, щоб наступна операція виконувалась по вологій поверхні.

7

Нанесення барвника темного кольору по периметру заготовки

 

 

Тампон, пензлик, ємність з барвником

Барвник наноситься вологим тампоном та сухим бійцем.

Торцеві зрізи також забарвлюються   в темний колір.

 

8

Розтушовка переходу між кольорами

 

Тампон,

ємність з водою

Розтушовують границі кольору злегка вологим, чистим  тампоном.

 

9

Просушування заготовки

 

 

 

10

Нанесення лаку

Лак,

пензлик;

 

Лак наноситься  тонким шаром вздовж волокон деревини в два прийоми.

11

Просушування заготовки

 

 

 

12

Нанесення орнаменту на заготовку

Кулькова списана ручка,

малярна стрічка

орнамент на папері.

Орнамент на папері закріплюють на заготовці. Ручкою обводять контури орнаменту – стебел, квітів, «листочки» та інші додаткові елементи не переводять.

 

 

                                                                

 

  Додаток В

Дефектна карта

 

Дефект

Причини виникнення 

Повітряні бульбашки на лаковій плівці

Велика в'язкість лаку, дуже товстий шар нанесеного лаку, висока температура в приміщенні.

 

Невисихання лаку

Ґрунтовка не відповідає лаку; речовини, що входять до складу клітин деревини, не відповідають лаку; не дотримано пропорцій компонентів при змішуванні лаку.

 

Нерівна плівка лаку

Велика в'язкість лаку, швидке висушування, велика

швидкість повітря при висушуванні, протяги.

 

Провали й отвори в лаковій плівці.

Забруднена поверхня (залишки масла, жиру і бруду).

Надто швидке висихання.

 

Патьоки

Недостатня в'язкість лаку, етажерки встановлені не горизонтально.

 

Недостатня адгезія

Надмірна вологість нижнього шару, надмірна

вологість повітря , товстий шар лаку,

ґрунтовка не відповідає лаку.

 

Пропалювання лаку

При застосуванні НЦ- лаків і лаків кислотного

тверднення погано заповнені пори, недостатньо

висушений лак або порозаповнювач, занадто тонкий

шар лаку.

 

Недостатній блиск, сірі й білі плями

Волога деревина, надмірна вологість повітря в

приміщенні для опорядження, вологість повітря.

 

Недостатня твердість покриття

Не дотримано пропорцій компонентів при

змішуванні лаку, дуже низька температура в цеху,

старий лак.

 

 

 

 

 

 

Додаток С

Малюнок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

 

  1. Тимків Б. М.; Кавас К. М. Виготовлення художніх виробів з дерева. Ч І. Різьба по дереву/ вид. – Львів: Світ, 1995.
  2. Матвєєва Т. А. Мозаїка і різьба по дереву: - М.: ВШ, 1981.
  3. Шумега С. С. Технологія художніх виробів з деревини – Львів: Світ, 2001.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Технології, Розробки уроків
Додано
30 серпня 2021
Переглядів
773
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку