Тема уроку: Хмельниччина та десяткові дроби.
Мета уроку:
Тип уроку: узагальнення та систематизація вмінь та навичок; урок-віртуальна подорож.
Обладнання: таблиці, роздатковий матеріал, презентація.
Девіз уроку:
«Якщо відразу немає успіху. то спробуй ще і ще».
І. Хіксон
Хід уроку
1. Організаційна частина
2. Актуалізація опорних знань
Перевірка наявності домашнього завдання
2. За допомогою якого символу записують десяткові дроби?
3. Частина десяткового дробу, яка записана перед комою називається …., а після коми - …
4. Назвати розряди десяткового дробу в залежності від розташування відносно коми.
5. Як порівняти десяткові дроби?
6. Як додати десяткові дроби в стовчик? А відняти?
7. Як округлити натуральне число до певного розряду?
8. Як округлити дробову чистину десяткового дробу?
Коли людина вирушає у подорож, то вона завжди ставить перед собою якусь мету.
Учні пробують при допомозі вчителя сформулювати завдання уроку, виходячи з теми уроку
3. Удосконалення вмінь і навичок
Математична розминка.
Клас поділено на команди, назви яких прив’язані до частин уроку; учням було дане завдання підготувати повідомлення.
Команди одержують по 2 бали за правильно виконане завдання, по 1 балу за частину завдання, 0 балів – за неправильну відповідь.
Німецьке прислів’я «Попасти між дроби – це означає попасти в складну ситуацію».
Виконати дії, розташувати результати в порядку зростання, замінити числа відповідними буквами та прочитати слово.
1) 6,08 + 7,43 = 13,51 / и 6) 4,09 + 6,54 = 10,63 / с
2) 12,9 – 3,15 = 9,75 / л 7) 13,8 – 2,34 = 11,46 / к
3) 22,08 + 11,3 = 33,38 / в 8) 0,704 + 8,26 = 8,964 / п
4) 0,605 + 9,37 = 9,975 / о 9) 28,01 – 12,1 = 15,91 / і
5) 25,02 – 11,2 = 13,82 / р
Ключ:
Відповідь: Плоскирів.
«Швидкість потрібна, а поквапливість – шкідлива».
О. Суворов
На сьогоднішньому уроці ми відправляємось з вами у віртуальну подорож по нашій маленькій батьківщині, для того щоб зв’ясувати у яких сферах використовують десяткові дроби.
Зупинка Статистична.
Хмельниччина знаходиться на стику великих історико-географічних країв — Правобережжя і Західної України (до якої входить і сама)
Після падіння Руської держави на території між середньою течією Дністра і верхів'ям Південного Бугу існувало князівство.
На території області відбувались активні військові дії під час визвольної війни українського народу проти шляхетської Польщі під проводом Богдана Хмельницького (битви під Пилявцями і Старокостянтиновом у 1648 році; під Жванцем у 1653 році). Однак за угодою 1667 року Поділля і Волинь залишились за Польщею і перебували в її складі.
У 1793 році Правобережна Україна була приєднана до Росії. Землі області відійшли до Волинської та Подільської губерній. З цього часу річка Збруч майже на півтора століття «перекроїла» суцільну українську етнічну територію, ставши кордоном між Російською та Австро-Угорською імперіями, межею між Українською та Західноукраїнською Народними Республіками, кордоном між Україною та Польщею, Дністер же в роках відділяв Україну від Румунії.
Задача 1
Використовуючи дані таблиці, розташуйте міста Хмельницької області у порядку спадання кількості населення.
Місто |
Кількість населення, тис. чол. |
Білогір'я |
5,4 |
Волочиськ |
19,6 |
Городок |
16,7 |
Дунаївці |
16,2 |
Кам'янець-Подільський |
102,3 |
Красилів |
19,7 |
Нетішин |
36,8 |
Славута |
35,9 |
Стара Синява |
5,6 |
Старокостянтинів |
35,1 |
Хмельницький |
266,1 |
Задача 2
На скільки відсотків більше проживає українців у Хмельницькій області, ніж представників інших національностей?
Національність |
% |
Українці |
93,89 % |
Росіяни |
3,55 % |
Поляки |
1,61 % |
Білоруси |
0,19 % |
Євреї |
0,10 % |
Інші |
0,66 % |
Разом |
100,00 % |
Зупинка Природознавча
На Хмельниччині протікає 3733 річок і водотоків, загальною довжиною 12 880 км, в тому числі: великих річок — Дністер і Південний Буг; середніх річок — Горинь, Случ, Збруч.
На території Хмельницької області налічується — 51 водосховище, загальною площею понад — 10961 га, об'ємом — 258,2 млн м³
На території Хмельницької області налічується 2681 ставок, загальною площею 17385 га, об'ємом 202,3 млн м³.
Найбільше ставків знаходиться на території Деражнянського (277 шт.), Волочиського (234 шт.), Хмельницького (197 шт.), Старокостянтинівського (194 шт.), Красилівського (184 шт.) районів.
Задача 3
Південний Буг протікає через Хмельницьку, Кіровоградську, Миколаївську, Вінницьку, Одеську області. Загальна довжина Південного Бугу становить 377,79 милі. з них 303,23 милі він тече через Кіровоградську, Миколаївську, Вінницьку та Одеську області. Яка довжина річки на території Хмельниччини?
Медобо́ри або Поді́льські То́втри — це скелясті вапнякові гори, що з'явилися не внаслідок тектонічних процесів, а утворені живими організмами — кораловими поліпами. Унікальне геологічне утворення з неповторними ландшафтами. Назва місцевості походить від іллірійського "medubaris", що означає "між долинами", і не має нічого спільного з медоносними рослинами.
У далекому минулому Медобори були морським рифом, що простягався уздовж східного узбережжя теплого Сарматського моря, яке займало територію сучасного Поділля. Риф утворився з відкладів скелетів давніх молюсків, коралів, різноманітних водоростей та інших організмів.
На території Подільських Товтр розміщено заповідники та національний парк.
Задача 4
Площа Національного природного парку «Подільські Товтри», розташованого на півдні Хмельниччини, становить 2 613,16 км². Площа заповідника «Медобори», розташованого на південному сході Тернопільщини, 105,21 км². Який із природоохоронних об’єктів має більшу площу та на скільки? Яка загальна площа цих природоохоронних об’єктів?
Фізкультхвилинка
Зупинка Історична
Ка́м'яне́ць-Поді́льський (колишні назви — Кам'янець, Кам'янець-Подільськ (1795–1944)) — місто на Хмельниччині, центр Кам'янець-Подільського району Хмельницької області, колишній обласний центр, столиця УНР; значний економічний, освітній, культурний і туристичний осередок країни.
Місто має давню історію. Перші згадки про нього були ще за часів Київської Русі. Кам’янець подільський пережив татаро-монгольську навалу. У першій половині XIV століття Кам'янець став центром Подільського князівства. Від 1362 року — у складі Литовсько-Руської держави. У 1430 році Кам'янець захопили польські війська. У середньовіччя Кам'янець був ремеслово-торговельним центром, за своїм розвитком не поступався таким містам, як Львів і Київ. Потім містом почергово володіли Османська імперія, Польща та Російська імперія.
Задача 5
Площа Старого міста(історичний центр Кам’янця-Подільського) складає 120 га. З кінця ХІХ ст. розпочинається активна розбудова міста. На сьогодні загальна площа міста Кам’янця-Подільського становить 27,871 км². На скільки кілометрів квадратних збільшилась площа міста з кінця ХІХ ст. до теперішнього часу?
Зупинка Проскурівська.
Дата заснування міста Хмельницький не відома, та перші згадки відносяться до першої половини XV століття. Серед населених пунктів що згадуються у документах польських королів знаходимо сільське населення під назвою Плоскирівці на річці Південний Буг у Летичівському повіті Подільської землі.
Пізніше знаходимо нову назву – Плоскирів. Під час Визвольної війни у часи гетьманства Богдана Хмельницького Плоскирів та його околиці неодноразово опинялися у центрі воєнних дій та переходило із рук в руки ворогуючих сторін.
У Плоскирові на острові на річці Південний Буг(острів Кохання) знаходився дерев’янний замок.
Пізніше місто було перейменовано у Проскурів. А за часів Другої світової війни Проскурів стає обласним центром, а потім перейменовується у Хмельницький.
Задача 6.
Площа Хмельницького на 50,569 км² більша ніж площі Кам’янця-Подільського та Волочиська разом. Яка площа обласного центру, якщо площа Кам’янця-Подільського - 27,871 км², а Волочиська - 14,61 км²?
Задача 7.
За результатами перепису населення Хмельницького створено таблицю. Використовуючи дані з таблиці, знайди кількість населення міста у 2014 та 2018 роках.
2013 |
2014 |
2018 |
264, 99 тис. чол.. |
На 1,62 тис. чол. Більше, ніж у 2013 |
На 1,92 тис. чол. Більше, ніж у 2014 |
Додаткове завдання
Розв’яжіть рівняння
х+22,191=27,991
5,42-(у-9,37)=1,18
Обчисліть використовуючи зручний спосіб.
0,673+(1,53+1,327)=
8,449+3,794+1,206=
15,2+3,71+7,8+4,29
Спростіть вирази
х + 5,2 + 4,7– 4,1 =
6,3 + 3,4 + а – 5,2 =
4. Підсумок уроку.
Підраховуємо кількість балів кожної команди, визначаємо команду-переможця та активних учнів, оголошуються оцінки.
5. Домашнє завдання.
Повторити пп 34-37, ст. 219, №№ 1-9 усно.
Скласти задачу на закупку продуктів на суму 200 грн(використання десяткових дробів, продукти здорового харчування)