Урок "Вища нервова діяльність"

Про матеріал
Мета: Сприяти закріпленню та узагальненню знань учнів про вищу нервову діяльність людини. Сприяти розвитку уваги, пам`яті, аналітичного та критичного мислення, вміння працювати в команді. Виховувати повагу один до одного та до опонентів.
Перегляд файлу

Тема уроку: Вища нервова діяльність.

Мета: Сприяти закріпленню та узагальненню знань учнів про вищу нервову діяльність людини. Сприяти розвитку уваги, пам`яті, аналітичного та критичного мислення, вміння працювати в команді. Виховувати повагу один до одного та до опонентів.

Обладнання: презентація на тему "Вища нервова діяльність".

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Форма уроку:  урок-гра: брейн – ринг « людина - психологія»

Девіз гри: "Для людини нема нічого більш цікавого, ніж люди" (В.Гумбольдт)

Попередня підготовка до уроку:

-Учні поділяються на 2 команди;
-Команди обирають собі назву, готують емблеми;
-Обираються капітани команд;
-Обирається журі;
-Вчитель ознайомлює учнів з правилами гри:

1.Підготовка домашнього завдання для суперників (Кросворд "Вища нервова діяльність).
2.Кожен учасник команди відповідає повторно тільки після того, як відповіли всі учасники команди.
3.Гравець відповідає, якщо першим задзвонив у дзвоник.
4.За 1 відповідь учасник отримує бал у рахунок оцінки. 2 бали у рахунок оцінки, та бал для команди.
5.За порушення дисципліни з команди знімається бал.
6.Підрахунок балів проводять члени журі.

Структура уроку

І. Організаційний етап

Слово вчителя
Не вивчаючи ніякої науки, ми з дитинства казали: "Я хочу", "Не хочу", "Я вважаю", "Я відчуваю", "Я уявляю"; ми розмірковуємо про достоїнства та вади своєї пам`яті та волі, здібності й характер, темперамент та розум.

 У якомусь розумінні, кожна людина - психолог. Але без певного запасу, психологічного досвіду та знать неможливо жити серед людей. Кожен з нас з дитинства вміє "читати" за мімікою, жестами, голосом, особливостями поведінки, ритмом дихання і кольором обличчя емоційний стан іншої людини. Кожний із нас вміє розрізняти настрій інших людей. Особливості їх характеру.

Цю життєву психологію, у якій відзеркалюються психологічні знання, накопичені задовго до появи спеціальної науки, ми засвоюємо завдяки не тільки власному досвіду, але і з таких джерел, як художня література, народні прислів`я та приказки, казки та міфи, притчі і навіть частівки. У них можна знайти джерело майже всіх психологічних теорій та галузей психології.

ІІ. Узагальнення і систематизація знань (Брейн-ринг)

1 ТУР

Під час цього туру, командам пропонуються питання і дається час на їх обговорення (1 хвилина). Відповідає команда, гравці якої першими задзвонять у дзвоника.

1.Вода, яка на початку здавалась дуже гарячою, вже через декілька хвилин майже не відчувається. Про яке явище йдеться? (Адаптування)

2.Створення нових образів на основі раніше сприйнятих. (Уявлення)

3.Як ви вважаєте, про що сказав П.Жане: "Це подолання відсутності"? (Пам`ять)

4.Що мав на увазі К.Д.Ушинський, говорячи: "Це є ті самі двері, крізь які проходить все, що тільки приходить до душі людини із зовнішнього світу"? (Увага)

5.Шерлок Холмс казав своєму другові доктору Ватсону:

-Ви багато разів бачили сходи, які ведуть до кімнати?

-Ну, декілька сотень разів.

-Чудово. Скільки ж там сходів?

-Не звернув уваги.

-Ви бачили їх багато разів, і не знаєте скільки їх, а я бачив один раз і знаю, що їх 17.

Про яку рису людини йдеться в цьому уривку?(Спостережливість)

6.Чи існує поліфазний сон? Це сон уривками. Наприклад, яхтсмени одиначки підчас регати сплять по 10-30 хвилин з проміжками часу по 2 години. Навіщо вони це роблять?

7.К.Д.Ушинський написав: "Ніщо - ні слова, ні думки, ні навіть наші вчинки, не виявляють нас так чітко і правильно, як наші почуття; у них чути характер не окремої думки, окремого рішення, а всього змісту душі нашої..." Про що йде мова? (Про емоції)

8.В кожного з нас є уявлення про літературного героя чи казкового персонажа. Недарма після чергової екранізації ми кажемо: "Не схоже!". На що? (На той образ, який ми створили разом з автором - першовідкривачем.)

9.Чи кожну розумову діяльність можна назвати творчою? Наведіть приклади. (Творчою вважають ту діяльність, яка дає нові суспільно цінні результати. Відкриття нового для себе - теж творчій процес)

10.У школярів є приказка: "Я - як розумний собака, все знаю та розумію, але сказати не можу". Чи це так?

2 ТУР

1.БІОЛОТО. Кожна команда одержує в конверті набір карток, на яких написані слова. Із цих слів треба скласти прислів`я:

Блакитні:
Прислів`я з галузі навчання:

"Повторення - мати навчання"  "Де є бажання, знайдеться  шлях"

"Старанність - мати успіху"  "Спробуй усі ключі на в`язці"

Жовті:
Прислів`я з галузі характерології:

"У тихій вирві чорти водяться"  "Кам`яне серце"

"Зробив від усієї душі"  "Серце упало в п`яти"

2.Домашнє завдання.
Команди розгадують кросворд, що заздалегідь приготували для них опоненти.

(Додаток 1) Кросворд «Вища нервова діяльність»

  1. Психофізіологічний процес, за якого людина здатна фіксувати в мозку, зберігати і відтворювати в потрібний момент раніше за­кладену інформацію.

2.    Процес узагальненого відбиття суттєвих властивостей предметів і явищ, їх зв’язків і відношень, сукупність різних типів розумової діяльності, що постійно змінюють і доповнюють одна одну.

3. Термін, що в перекладі з ла­тинської означає «належне співвідношення частин»; характе­ризує індивіда щодо динамічних особливостей його психічної діяльності.

4.   Уперше це поняття як відповідь організму на вплив зов­нішнього середовища ввів у науку в XVII ст. французький філософ Рене Декарт.

5.   Результат перекомбінації, перегляду інформації, що збері­гається у пам’яті.

6.  Вияв природних можливос­тей організму людини, що значно перевищують середній рівень.

Відповіді. 1. Пам’ять. 2. Мис­лення. 3. Темперамент. 4. Рефлекс. 5. Сновидіння. 6. Обдарованість.

(Додаток 2) Кросворд «Вища нервова діяльність»

 1.  Періодичний стан організму людини, що характеризується вимк­ненням свідомості й зниженням здатності нервової системи відпові­дати на зовнішні подразники.

2.  Стійкий, досить тривалий емоційний стан.

3.  Особливий вид емоцій, що виявляється за екстремальних умов, коли людина не може опа­нувати якусь ситуацію.

4.  Закріплення в пам’яті пев­них знань.

5.  Психофізіологічний процес, за якого людина здатна фіксувати в мозку, зберігати і відтворювати у потрібний момент раніше за­кладену інформацію.

6.  Набутий рефлекс.

7.  Фактор, що керує вибором інформації для сприйняття.

8. Засіб спілкування з іншими людьми.

Відповіді. 1. Сон. 2. Настрій. 3. Афект. 4. Запам’ятовування. 5. Пам’ять. 6. Умовний. 7. Увага. 8. Мова.

 

3 ТУР

Від кожної команди після обговорення виступає один учень. Першою відповідає команда, гравці якої раніше скористались дзвоником.

1.Процес запам`ятовування, збереження та відтворення інформації.(Пам`ять)

2. Хто раніше за усіх описав 4 види темпераменту?(Гіпократ)

3. Вони визначають поведінку людини.(Емоції)

4.Особливості психічного стану людини.(Темперамент)

5.Стан, який характеризується великою (часто не контрольованою) силою емоцій.(Афект)

6.Людина, Яка має фізичні та психологічні особливості.(індивід)

7.Утворення нових образів на основі вже існуючих.(Уява)

8.Направлений процес психічної діяльності людини, який пов`язано із зосередженістю на об`єктах, їхніх властивостях, які мають для людини певне значення.(Увага)

9.Втрата свідомості кожної ночі.(Сон)

10.Що таке любов?(Почуття)

4 ТУР

Від кожної команди запрошується по одному учню, для "інсценування" слова за темою "Вища нервова діяльність. Він повинен за допомогою жестів і міміки відобразити значення заданого вчителем слова, а команда за хвилину повинна його вгадати. Якщо команда не може вгадати слово, то відповідь може дати команда суперників.

Увага  Характер  Темперамент  Гіпноз  Мислення  Пам`ять  Мова  Емоції  Стрес  Вища нервова діяльність

5 ТУР

Запрошуються капітани команд. Протягом однієї хвилини вони повинні відповісти на питання:

«Хто Я?». Відповідь повинна складатися не менше, чим з 10 слів. Це можуть бути іменники, прикметники,
що їх ліпше характеризують

6 ТУР

Команди по черзі відповідають на запитання (3 бали).

1.За якими ознаками можна встановити вік дитини, не дивлячись у свідоцтво про народження?

2.Які особливості поведінки підлітків розповідають про їх дорослішання?

3.Яких знань не вистачало царю Султану, який повірив навітам ткачихи,поварихи та сватті-баби Бабарихи: "Родила царица в ночь, не то сына, не то дочь, не мышонка, не лягушку, а неведому зверушку"?

ІІІ. Підсумки уроку

Самооцінка емоційного стану під час уроку, та після гри.
Підведення підсумків "брейн-рингу", оцінювання роботи учнів, слово журі, оголошення команди-переможця.

IV. Домашнє завдання

Повторити матеріал про вищу нервову діяльність людини.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гупало Тетяна Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
27 квітня 2020
Переглядів
1231
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку