Урок." Вищі спорові рослини.Мохи"

Про матеріал
Розробка уроку містить іструктивну картку для проведення лабораторного дослідження будови моху. Використані прийоми: відкритий мікрофон, біологічний крос, кольоровий диктант, мозковий штурм, творчий диктант
Перегляд файлу

Урок

Тема: Вищі спорові рослини. Мохи

Мета:

  • навчальна :виявити риси ускладнення в будові вищих спорових рослин  у порівнянні з водоростями; з’ясувати особливості будови мохів та своєрідність їх розмноження;
  • ровиваюча: продовжити формування дослідницьких навичок, вміння працювати з натуральними об’єктами, розвивати логічне мислення, вміння висловлювати  думки, робити висновки;
  • виховна: виховувати цікавість до  вивчення біології, бережне ставлення до природи.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань:

  1. Прийом «Відкритий мікрофон»: Вважають, що водорості зробили можливим існування життя на нашій планеті. Чи згодні ви з цим твердженням? Аргументуйте свою відповідь.
  2. Прийом «Біологічний крос»:

Продовжіть речення:

а) тіло водоростей називається _________________(талом);

б) за характером живлення водорості____________(автотрофи);

в) водорості можуть розмножуватися статево за допомогою_____(гамет);

г) нестатево водорості розмножуються за допомогою___________( спор);

д) першими в процесі еволюції виникли_______(одноклітинні) водорості;

ж) дихають водорості _________(киснем розчиненим у воді) ;

з)  найпоширенішими в Україні  є зелені водорості______(улотрикс, спірогіра, хламідомонада).

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності: прийом «Цікавий факт»:  Відомі випадки, коли висушені гербарні зразки мохів оживали через 15 років. Для цього їм необхідно було лише створити достатньо вологе середовище.

ІV. Засвоєння нових знань:

Бесіда вчителя: Вищі спорові рослини стали першими мешканцями суші. Щоб адаптуватися до життя у цьому середовищі у них сформувалися покривні, провідні, основні тканини та виникли вегетативні органи – корінь та пагін. Життєвий цикл рослин  складається з чергування  двох поколінь: статевого (гаметофіту) та нестатевого (спорофіту). Нестатево ці рослини розмножуються за допомогою спор, статеве розмноження відбувається лише за наявності води у навколишньому середовищі.

Мохи – багаторічні дрібні рослини висотою 10-20 см, невибагливі до умов життя, тому поширені вони всюди. До субстрату рослини кріпляться ризоїдами. Вегетативне тіло мохів має листостеблову (зозулин льон) або сланеву (маршанція) будову.  Рослини здатні вбирати воду для фотосинтезу листками з повітря, адже коренів у них немає. Мохи пластичні - легко адаптуються до умов довкілля. Фотосинтез у них може проходити під снігом при мінімальній кількості світла. За посушливих умов ці рослини висихають, але за достатньої кількості води можуть відновлювати свою життєдіяльність. У життєвому циклі мохів переважає статеве покоління – гаметофіт, на ньому формуються статеві органи з жіночими та чоловічими гаметами. Запліднення відбувається лише за участі води. Із зиготи виростає нестатеве покоління – спорофіт, на якому дозрівають спори.

Сьогодні на уроці ви проведете лабораторне дослідження будови спорофіту зозулиного льону.

V. Лабораторне дослідження 11

Тема: Будова моху

Мета: вивчити особливості будови моху на прикладі зозулиного льону (на живих рослинах, гербарному матеріалі  та мікропрепаратах), розвивати навички роботи з натуральними об’єктами, вміння робити висновки.

Обладнання та об’єкти дослідження: мікроскоп, лупа, пінцет, препарувальна голка, предметні та покривні скельця, живі рослини,  гербарні зразки та мікропрепарати  зозулиного льону. 

Хід роботи:

  1. Пінцетом відділіть окрему рослину зозулиного льону. За допомогою лупи знайдіть зелені чоловічий та жіночий гаметофіти. Дослідіть, за якими ознаками вони  відрізняються один від одного.
  2. За допомогою лупи розгляньте ризоїди, стебло та листки рослини. Дослідіть, як листки розташовуються на стеблі.
  3. Дослідіть особливості будови спорофіта. За допомогою лупи розгляньте  коричневі ніжку та коробочку моху. Зверніть увагу на те, що основа ніжки зрощена з верхівкою жіночого гаметофіту.
  4. Замалюйте будову  спорофіту зозулиного льону та підпишіть його

  1. ніжка
  2. ковпачок
  3. коробочка
  4. спори

 

  1. Закінчіть логічні схеми:

Нестатеве покоління

Рослина коричнева, зрощена з жіночим гаметофітом

 

 

 

Статеве покоління

Рослина зелена, має зі стебла, листків, ризоїдів

 

У висновку зазначте, як пов’язані між собою статеве та нестатеве покоління зозулиного льону.

 

Для мохів характерний складний життєвий цикл з переважанням гаметофіту.  Розгляньте  та замалюйте схему життєвого циклу зозулиного льону , позначте його стадії.

 

  1. нестатеве покоління(спорофіт)
  2. проростання спори
  3. жіночий гаметофіт
  4. чоловічий гаметофіт
  5. спермії з водою потрапляють до яйцеклітин
  6. статеве покоління (гаметофіт).

 Особливістю зозулиного льону є те, що спорофіт рослини розвивається на гаметофіті та живиться за його рахунок. Розгляньте гербарні матеріали моху, малюнок і позначте складові зозулиного льону.

 

 

  1. спорофіт
  2. коробочка
  3. спори
  4. ніжка
  5. гаметофіт
  6. стебло
  7. листки
  8. ризоїди

VІ.Повідомлення учнів про особливості будови сфагнуму та маршанції та їх роль у природі та житті людини.

VІІ. Прийом «Кольоровий диктант». Кожен учень має по три прямокутники: синій, жовтий, зелений. Учитель зачитує твердження, які стосуються певного виду мохів. Якщо в ньому йдеться про зозулин льон , то учні піднімають зелений прямокутник, якщо про сфагнум – синій, якщо про маршанцію – жовтий.

Твердження:

  1. Листки моху складаються з живих та мертвих клітин.
  2. Цей мох має сланеву будову.
  3. Ризоїди у цього моху є лише на ранніх стадіях онтогенезу.
  4. Для статевого розмноження у рослини є вирости підставки.
  5. Цей мох може утримувати у 40 раз більше води, ніж він важить сам.
  6. Для вегетативного розмноження у рослини є виводкові кошики. 

VІІІ. Закріплення знань: прийом «Творчий диктант». Складіть зв’язну розповідь, використавши  запропоновані слова:

Варіант 1: гаметофіт, заросток, фотосинтез, ризоїди, стебло, листки;

Варіант 2: спорофіт, спорангій, коробочка, спори, стопа, нестатеве покоління;

Варіант 3: різноманітність, маршанція, зозулин льон, сфагнум, невибагливі, пластичні.

Прийом «Мозковий штурм»

Відомо, що мохи можуть витримувати мороз і спеку, але гинуть при нестачі води. Чому?

Лісник поранив руку і обмотав її мохом. Чи не зашкодив він собі?

 ІX. Підбиття підсумків уроку.

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
23 листопада 2022
Переглядів
1484
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку