Урок
Тема: Вищі спорові рослини. Мохи
Мета:
Тип уроку: комбінований
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
Продовжіть речення:
а) тіло водоростей називається _________________(талом);
б) за характером живлення водорості____________(автотрофи);
в) водорості можуть розмножуватися статево за допомогою_____(гамет);
г) нестатево водорості розмножуються за допомогою___________( спор);
д) першими в процесі еволюції виникли_______(одноклітинні) водорості;
ж) дихають водорості _________(киснем розчиненим у воді) ;
з) найпоширенішими в Україні є зелені водорості______(улотрикс, спірогіра, хламідомонада).
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності: прийом «Цікавий факт»: Відомі випадки, коли висушені гербарні зразки мохів оживали через 15 років. Для цього їм необхідно було лише створити достатньо вологе середовище.
ІV. Засвоєння нових знань:
Бесіда вчителя: Вищі спорові рослини стали першими мешканцями суші. Щоб адаптуватися до життя у цьому середовищі у них сформувалися покривні, провідні, основні тканини та виникли вегетативні органи – корінь та пагін. Життєвий цикл рослин складається з чергування двох поколінь: статевого (гаметофіту) та нестатевого (спорофіту). Нестатево ці рослини розмножуються за допомогою спор, статеве розмноження відбувається лише за наявності води у навколишньому середовищі.
Мохи – багаторічні дрібні рослини висотою 10-20 см, невибагливі до умов життя, тому поширені вони всюди. До субстрату рослини кріпляться ризоїдами. Вегетативне тіло мохів має листостеблову (зозулин льон) або сланеву (маршанція) будову. Рослини здатні вбирати воду для фотосинтезу листками з повітря, адже коренів у них немає. Мохи пластичні - легко адаптуються до умов довкілля. Фотосинтез у них може проходити під снігом при мінімальній кількості світла. За посушливих умов ці рослини висихають, але за достатньої кількості води можуть відновлювати свою життєдіяльність. У життєвому циклі мохів переважає статеве покоління – гаметофіт, на ньому формуються статеві органи з жіночими та чоловічими гаметами. Запліднення відбувається лише за участі води. Із зиготи виростає нестатеве покоління – спорофіт, на якому дозрівають спори.
Сьогодні на уроці ви проведете лабораторне дослідження будови спорофіту зозулиного льону.
V. Лабораторне дослідження 11
Тема: Будова моху
Мета: вивчити особливості будови моху на прикладі зозулиного льону (на живих рослинах, гербарному матеріалі та мікропрепаратах), розвивати навички роботи з натуральними об’єктами, вміння робити висновки.
Обладнання та об’єкти дослідження: мікроскоп, лупа, пінцет, препарувальна голка, предметні та покривні скельця, живі рослини, гербарні зразки та мікропрепарати зозулиного льону.
Хід роботи:
|
|
Нестатеве покоління |
Рослина коричнева, зрощена з жіночим гаметофітом
|
|
Статеве покоління |
Рослина зелена, має зі стебла, листків, ризоїдів |
|
У висновку зазначте, як пов’язані між собою статеве та нестатеве покоління зозулиного льону.
Для мохів характерний складний життєвий цикл з переважанням гаметофіту. Розгляньте та замалюйте схему життєвого циклу зозулиного льону , позначте його стадії.
|
|
Особливістю зозулиного льону є те, що спорофіт рослини розвивається на гаметофіті та живиться за його рахунок. Розгляньте гербарні матеріали моху, малюнок і позначте складові зозулиного льону.
|
|
VІ.Повідомлення учнів про особливості будови сфагнуму та маршанції та їх роль у природі та житті людини.
VІІ. Прийом «Кольоровий диктант». Кожен учень має по три прямокутники: синій, жовтий, зелений. Учитель зачитує твердження, які стосуються певного виду мохів. Якщо в ньому йдеться про зозулин льон , то учні піднімають зелений прямокутник, якщо про сфагнум – синій, якщо про маршанцію – жовтий.
Твердження:
VІІІ. Закріплення знань: прийом «Творчий диктант». Складіть зв’язну розповідь, використавши запропоновані слова:
Варіант 1: гаметофіт, заросток, фотосинтез, ризоїди, стебло, листки;
Варіант 2: спорофіт, спорангій, коробочка, спори, стопа, нестатеве покоління;
Варіант 3: різноманітність, маршанція, зозулин льон, сфагнум, невибагливі, пластичні.
Прийом «Мозковий штурм»
Відомо, що мохи можуть витримувати мороз і спеку, але гинуть при нестачі води. Чому?
Лісник поранив руку і обмотав її мохом. Чи не зашкодив він собі?
ІX. Підбиття підсумків уроку.